i-s skrev: ↑28. jan 2023, 11:07
..
Jeg tænker det er lidt et temperamentsspørgsmål. Jeg ville ikke være bekymret for at lade til 90%, hvis bilen skulle køre samme dag.
Vores E-Up lader vi til 90%, for så passer det med min kones kørselsmønster. Indtil videre OK og ingen batteri degradering er sporet endnu. Hun lader den så til 100% hvis hun skal langt og på næsten 1½ år har det kun været nødvendig at lade 5 gange til 100% og 2 gange ude i byen - resten er hjemmeladning.
Tak for relevante betragtninger om opladningsmønster, Søren
I den kontekst kan jeg fortælle, at jeg lige har bestilt en batteritest hos Aviloo som jeg vil gennemføre på vores e-Golf.
Drevet af en række interesser:
- nysgerrighed - hvad er Rigets tilstand her og nu ? Vi har ikke ejet den de første 2 år, og ved således ikke hvordan den er blevet behandlet hvad det angår.
- muligheden for at følge udviklingen over kommende år mht batteridegradering, givet vores brugsmønster.
- med bilens alder (3 år, som den fylder om et par uger) rammes første "målepunkt" i VW's garantiprogram, hvor de garanterer 78% nettobatterikapacitet. Jeg håber (og tror) dog ikke at vi er i nærheden af den grænse, på nogen måde.
- afprøvning af om egen beregningsmetode for SoH ud fra VCDS data hevet ud af styreenhed 8C matcher med en prof test
... data is king
Jeg melder nærmere tilbage om dette i Elli's egen tråd, når jeg har gennemført testen og fået resultaterne tilbage fra Aviloo.