Mvh
"godkendt chip" - er der vist ingen i DK, som kører rundt med. Men ja det kunne de da kræve.Mikesorensen skrev: ↑30. maj 2023, 20:14Det gør de fleste selvskaber idag, men du nødtil og ringe og spørge specifikt dit selvskab om hvad de siger inden du får bilen chippet. Kan ske de forlanger godkendt chip![]()
Det var godt nok også en mildest talt halv-ubrugbar melding ..FR_Hansen skrev: ↑31. maj 2023, 13:15Tak for svar. Jeg har snakket med mit forsikringsselskab og de sagde at jeg skulle chippen bilen og derefter ringe ind. Så skal de vurdere om bilen fortsat kan forsikres. Så jeg ved ikke hvad de accepterer af hestekræfter før jeg har chippet bilen. Hvis de så afviser har jeg smidt 4000 ud af vinduet
Ville gerne snakke med et selskab som kunne give mig noget lidt mere præcist.
Mvh
Så følger Landberg da ikke ret godt med indenfor sit fagområde. Det er faktisk sket flere gange. Jeg kender til 2 af tilfældene fra medierne.
Der er mange der kører rundt med godkendte tuninger, man skal bare hele møllen igennem med Tüv osv.HenrikH29 skrev:"godkendt chip" - er der vist ingen i DK, som kører rundt med. Men ja det kunne de da kræve.Mikesorensen skrev: ↑30. maj 2023, 20:14Det gør de fleste selvskaber idag, men du nødtil og ringe og spørge specifikt dit selvskab om hvad de siger inden du får bilen chippet. Kan ske de forlanger godkendt chip![]()
Og i så fald, så er det vist omsonst, da det koster "kassen" at få synet bilen med chipning. Måske 15-20.000. Der skal laves målinger af emmissioner, støj og brændstofforbrug af et godkendt institut som fx. tyske TÜV. Bilen skal så overholde alle krav, dvs, må ikke forurene eller støje mere end som original. Dernæst til syn, og synes med det. Så det er der vist ingen i Danmark, der gør. Jeg vil påske, at alle chiptunede biler i DK kører rundt ulovligt uden de er godkendt med chiptuningen.
Ja forsikringen blander sig jo ikke i at bil er lovlig, før du laver fejl.
"Mange" aarhh hvis vi skal måle det i procent af alle chippede biler i DK, så kommer vi nok ned på meget få procent. Hvis vi da overhovedet når bare en procent.Jesper_christiansen skrev: ↑31. maj 2023, 17:52Der er mange der kører rundt med godkendte tuninger, man skal bare hele møllen igennem med Tüv osv.HenrikH29 skrev:"godkendt chip" - er der vist ingen i DK, som kører rundt med. Men ja det kunne de da kræve.Mikesorensen skrev: ↑30. maj 2023, 20:14Det gør de fleste selvskaber idag, men du nødtil og ringe og spørge specifikt dit selvskab om hvad de siger inden du får bilen chippet. Kan ske de forlanger godkendt chip![]()
Og i så fald, så er det vist omsonst, da det koster "kassen" at få synet bilen med chipning. Måske 15-20.000. Der skal laves målinger af emmissioner, støj og brændstofforbrug af et godkendt institut som fx. tyske TÜV. Bilen skal så overholde alle krav, dvs, må ikke forurene eller støje mere end som original. Dernæst til syn, og synes med det. Så det er der vist ingen i Danmark, der gør. Jeg vil påske, at alle chiptunede biler i DK kører rundt ulovligt uden de er godkendt med chiptuningen.
Autoconsult, JVK og flere andre får godkendt bilerne uden problemer.
Det koster som nævnt, alt imellem 20-30000 kr at få gjort fuldstændig lovligt.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
De 20% tyder på, at de ikke aner, hvad de taler om. De 20% stammer nemlig fra en andel regel, der regulerer, hvornår der skal ske ny afgiftsberegning af bilen ved konstruktive ændringer af effekten.
Nu gik det også på det sædvanlige 'det kan ikke lade sig gøre' og det kan det netop godt.HenrikH29 skrev:"Mange" aarhh hvis vi skal måle det i procent af alle chippede biler i DK, så kommer vi nok ned på meget få procent. Hvis vi da overhovedet når bare en procent.Jesper_christiansen skrev: ↑31. maj 2023, 17:52Der er mange der kører rundt med godkendte tuninger, man skal bare hele møllen igennem med Tüv osv.HenrikH29 skrev: "godkendt chip" - er der vist ingen i DK, som kører rundt med. Men ja det kunne de da kræve.
Autoconsult, JVK og flere andre får godkendt bilerne uden problemer.
Det koster som nævnt, alt imellem 20-30000 kr at få gjort fuldstændig lovligt.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Boks tuning justerer typisk på færre parametre.
Hvilket selskab er her tale omDangerDane skrev: ↑20. nov 2023, 20:21Jeg spurgte ved mit forsikringsselskab. Og de ville bare gerne vide den fornyede effekt etc og så kunne de give mig en pris og svar på det var noget de ville dække. Men som udgangspunkt havde de ikke noget imod chippede biler.