claussor skrev: ↑11. okt 2023, 08:31
Skoulsen skrev: ↑11. okt 2023, 08:26
Nu vi er ved emnet - hvis man køber en model 3 uden enhanced fartpilot eller FSD - så har den vel stadig adaptiv fartpilot ikk?
Kigger efter en brugt model 3 LR - synes det lidt en jungle og finde ud af mht udstyr, facelift osv.
De har alle autopilot og dermed adaptiv fartpilot.
Til andre der er bekymrede for Vision og Phantom breaking etc.... Tag nu og prøv en i stedet for kun at læse. Jeg har oplevet phantom breaking 2-3 gange samt 2-3 gange i tæt kø kørsel hvor den har reageret på en bil lidt for hurtigt. Men omvendt er den jo lysår bedre end min gamle GTE der havde den komplette pakke med aktiv lane assist og sensorer over det hele. Dens evne til at predicte trafikken og måden den håndterer op og ned "bremsninger er langt bedre.
Ud og prøv, ellers vil jeg mene det er på et uoplyst grundlag man beslutter sig.
Mht. Highland. Den ser jo super ud. Men ville bestemt ikke afholde mig fra at købe en af de "gamle". Min er fra december 2022 og jeg er super tilfreds. Jeg har en ide om mange af de ting man ser Highland har og ser som en kæmpe forbedring, er sammenlignet med de tidlige Model 3, hvor samlekvalitet mv. måske er mere tvivlsom.
Min har ingen fejl i samlinger, komfortabel undervogn, lavt støjniveau mv. og jeg kan tydelig på visse punkter se en forskel på min og en 2019.
Uden at skulle gå ind i en større for vs mod tesla debat, så er det mit eget indtryk (fra de 80.000 km som min har kørt indtil nu) at phantom breakes afhænger rigtig meget af hvor du kører.
Herfra til Herning er der nogle broer (og en enkelt rist ind på en bro) den ikke er glade for. I efteråret når man kører fra Galten til Skanderborg er der ligeledes nogle steder (landevej) hvor den tror skyggen fra træer er biler som holder stille.
Så hvis emnet specifikt er phantom breakes, så tror jeg oplevelsen varierer rigtig meget alt efter hvor og hvornår du kører. Retfærdigvis skal det siges at jeg synes det er blevet bedre fra vi købte bilen og til, og at jeg ikke mærkede nogen forandring lige i forhold til phantom breakes da den blev ændret til at bruge vision.
Jeg er efterhånden vant til phantom breakes, og det betyder som udgangspunkt at jeg altid har foden hvilende på speederen når jeg kører i teslaen, i modsætning til volvoen hvor jeg sagens kan sidde og slappe af med foden på en måde hvor det er mest behageligt.
Noget der tilgengæld generer mig betydeligt mere, er fejllæsningen på skilte. Specielt de nye 70 km/t for biler med trailer skilte der er kommet op. Som udgangspunkt kører Autopilot ikke for hurtigt, når den så læser sådan et skilt som om det gælder for den, så får du ganske enkelt ikke lov til at køre hurtigere end de 70 km/t når du rammer sådan et skilt. Eneste måde du kan komme udenom dette på (så vidt jeg har fundet ud af), er ved at skifte autopilot indstillingen til at den som udgangspunkt altid sætter sin fart efter skiltenen, hvor du på lige præcis den indstilling kan give den lov til at latid at køre xx% hurtigere end tilladt eller xx km/t hurtigere end skiltene.
Men fordi den er så elendig til at læse hastighedstavler (eller tage data fra forkerte kort), er den indstilling i det område hvor jeg bor utrolig træls at køre med, da du kommer til at sidde og skifte hastigheden manuelt konstant. Dertil, så har du allerede samme mulighed ved bare at holde "stilken" nede hvor den også følger tavlen, så den indstilling begrænser uden at give noget.
Og så er der det 3. punkt, som jeg synes er noget der er opstået "for nyligt" (læs, en del måneder siden). Men den er begyndt at blive "nervøs" ved overhaling af lastbiler. Jeg formoder lidt det hænger sammen med vision og kan muligvis være grundet kameraet i min Model 3 (November 2020) - så ved ikke om det er løst i nyere modeller. Ved overhaling af en lastbil med eks. 130 km/t (uanset om det er AP eller ACC), så "slipper" den nervøst farten ved overhaling. Så selvom fartpiloten står til 130 km/t, så når den at tage farten ned til 125 km/t inden du er forbi på trods af der er frit forude, og først derefter accellerer den igen.
Når det så er sagt, så er jeg enig med dig i at man skal købe en bil ud fra at have prøvet den, og ikke ud fra hvad vildt fremmede mennesker fortæller om den på nettet.
Vi var ude og kigge bil i forrige weekend, formålet var at kigge på muligheden for at skifte den anden bil til el (og have plads til hundebur), men uanset hvor du kigger, så vinder Tesla voldsomt mange points på pladsen i bilen samt at de faktisk må trække 1.600 kg - omvendt, så taber de for mig på at jeg ikke synes deres assistent systemer fungerer bedre end de gjorde i min gamle passat eller i min nuværende Volvo V60.
Vi prøvede
Volvo XC40 - men den var for lille og for klemt inden i (må trække 1.800 kg).
Audi Q4 etron - Faktisk fint med plads, men må kun trække 1.200 kg (mener jeg det var)
Samme er gældende for ID4, ID5 og Enyaq og vist også den nye ID.7. Og så bliver jeg bare ikke fan af det lille malplacerede speedometer på ID4 og ID5
BMW I4 - må trække 1.600 kg, men til gengæld er den meget trang indvendigt i forhold til vores Model 3 e
BMW IX3 - må kun trække 750 kg, og relativt ringe rækkevidde.
Kia EV6 - Må trække 1.600kg, ok plads i kabinen, men meget lav "højde" over sæderne. Til gengæld har den stort set ikke noget bagagerum i forhold til bilens størrelse.
Det efterlader Tesla Model Y som eneste reele alternativ, og der må jeg nok erkende at jeg er for nærrig til at give 430.000,- for en bil der ligner min egen bil på en prik indvendigt.