Jeg overtog bilen 15/6/2022 hvor den var lidt over et år gammel. Den er registreret første gang 25/5/2021.
Bilen er købt hos Volkswagen Herning, hvor den var brugt som demobil. Den havde kørt 7506 km da jeg overtog den.
Overvejede allerede elbil da jeg købte min VW T-Cross i sommeren 2019. Udvalget var dog yderst begrænset inden for mit budget, hvor der stort ser kun var Hyundai Kona der var lidt interessant. Der var dog meget lang ventetid på modellen med det store batteri, så droppede hurtigt den plan, hvorefter jeg købte T-Crossen.
Var glad for bilen i de 3 år jeg havde den, men har også hele tiden fulgt med i udviklingen på elbilsmarkedet. Spurgte tilfældigt den lokale VW forhandler hvad de ville give for min T-Cross, og prisen var overraskende høj. Da de på samme tid havde min kommende ID.3 til salg, blev det hele hurtigt meget interessant. Tog ud til forhandleren næste formiddag, og efter en prøvetur i ID.3’en var jeg solgt med det samme, hvorefter vi handlede. Udover den fornuftige pris på den brugte, fik jeg efter ønske også sat helårsdæk på bilen, et sæt Michelin Cross Climate 2.
Jeg fik udleveret bilen et par uger senere.
Selvom ID.3 har fået en del tæsk i pressen må jeg sige det uden sammenligning er den bedste bil jeg har haft, hvilket dog heller ikke er mange. Synes den kører super godt og har kun oplevet minimale problemer med den ellers udskældte VW software. Modtog for øvrigt software opdateringen til 3.0 i november.
Driftsøkonomien er rigtig fornuftig, og også billigere end T-Crossen, selvom ID.3’en var lidt dyrere. Lader stort set kun hjemme og i januar 2023 har jeg brugt 482 kWt (incl. ladetab og opvarmning af bilen), hvilket jeg har givet ca. 690 kr. for. Har kørt omkring 2000 km, hvilket i T-Crossen også have kostet mig omkring 2300 kr.
Nogle facts om bilen:
- Model: Volkswagen ID.3 Pro Performance
- Farve: Glacier White metal-lak
- Første registrering: 26/5/2021
- Kilometerstand ved overtagelse: 7506
- Batteri: 58 / 62 kWt
- Ydelse: 204 HK
- Rækkevidde WLTP: 422 km
- Rækkevidde realistisk landevej/motorvej: ~400/300 km (sommer), ~320/220 km (vinter)
Udover standardudstyr har bilen følgende:
- Aft. træk til cykelhænger
- Interiørpakke Black
- Designpakke
- Assistentpakke + Travel Assist
- Komfortpakke
- Multimediapakke
- 5 Års Service og Reparations Abonnement /100.000 km fra 1 Indregistreringsdato
Liste over udstyr:
18" letmetalfælge East Derry
2 USB-C indgange foran samt 2 USB-C ladestik i midterkonsol bag
4+1 Højttalere
Adaptiv fartpilot m. Stop and Go funktion
Airbag til fører og forsædepassager, med frakobling af frontairbaggen til forsædepassageren
Ambientebelysning i 30 farver
Ambientebelysning mellem forlygterne samt belyste dørhåndtag udvendigt
App-Connect inkl. Wireless Apple Carplay og Android Auto
Automatisk nedblændeligt bakspejl
Bagagerumsbund, variabel og udtagelig
Bagsæde m. 3 siddepladser. Ryglæn asymmetrisk delt (60/40) med skiklap og midterarmlæn med kopholdere
Bakkamera
Batteri på 58kWh (Netto)
Car2X
CCS ladedåse
Climatronic klimaanlæg med 1 zone
DAB+ modtager
Dynamic Light Assist
Dæk i 215/55-18
Dæktrykskontrolsystem
El-opvarmede sprinklerdyser
Forsæder med højdeindstilling
Forsæder med indstillelig varme
Forsæder med separate armlæn
Front assist inkl. City Emergency Brake med fodgænger og cykel overvågning
Førstehjælpskit, advarselstrekant og sikkerhedsvest
Hovedairbagsystem til for- og bagsædepassagerer, inkl. sideairbags samt centerairbag foran
Indtræk i design ArtVelours
Infotainment med 10" Touchskærm
Isofix-forberedelse (holdere til fastgørelse af 2 børnesæder på bagsædet samt passagersæde foran)
Lane Assist
LED baglygter med dynamisk blinklys
LED Matrix forlygter - IQ.Light
Midterkonsol med lys og afdækning
Mobiltelefonforberedelse Comfort med induktiv opladning
Mode 3 ladekabel
Multifunktionslæderrat med varme
Navigation Discover Pro
Nødopkaldsservice modul
Nøglefri betjening Advanced ifm. Tyverialarm
Område belysning inkl. velkomst lys
Op til 11-kW AC opladning
Op til 120 kW DC opladning
Parkeringssensorer
Pedaler m. play og pause symboler i børstet ædelstål
PreCrash forbereder personer i bilen på en mulig ulykke ved at stramme seler og lukker ruder
Regnsensor
Sidespejle el-klapbare og el-opvarmelige m. sænkning af sidespejlet i passagersiden
Sort rat og sort instrumentering
Stemmebetjening
Tonede ruder bag med 65% lysabsorbering
Travel Assist
Træthedsregistrering
Tyverialarm
Varmepumpe
Vejskiltegenkendelse
Værktøjssæt samt Tire Mobility Set: 12V kompressor og dæktætningsmiddel
Og så til billederne:
Synes Matrix lygterne er virkelig gode, specielt når man kører meget ude på landet som jeg gør: Har købt nogle alcantara dimser til at sætte på både midterkonsollen og i dørene, de dækker for en det pianolak der ellers er der som standard: Pladsen i bag er okay uden at være prangende. Vi er dog alligevel også kun 2 plus en hund i hustanden: Det er måske ikke ligefrem “Simply Clever” som i Skoda, men har lavet nogle elastikker der passer i krogene i bagagerummet. Er super gode til at holde indkøbsposer mm. fastspændt.
Tilføjet 6/4/24: Billeder af mine nye sæder. Alt virker nu som det skal på begge forsæder: Memory, elektrisk indstilling, lændestøtte, massage og easy entry.