Skoda Enyaq klonk lyd ved start
-
Sokken
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 24 times
Skoda Enyaq klonk lyd ved start
Hej.
Vores Enyaq har et problem med at bremser hænger og giver en høj klonk lyd når man skal sætte i gang. Det sker kun når den har holdt stille over længere tid. En halv døgn eller deromkring.
Lyden kommer bagfra.
Jeg har læst mig frem til at det er Stabilisatorstang der er problemet.
Er det korrekt?
Vores Enyaq har et problem med at bremser hænger og giver en høj klonk lyd når man skal sætte i gang. Det sker kun når den har holdt stille over længere tid. En halv døgn eller deromkring.
Lyden kommer bagfra.
Er det korrekt?
-
Hallas
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Has thanked: 650 times
- Been thanked: 317 times
Re: Skoda Enyaq klonk lyd ved start
Nej, bremser hænger ikke. Men når du har parkeret er bremsen på, når den så har holdt et stykke tid kan klodser og Skive godt hænge lidt fast i hinanden. Det kan give et klonk..
En stabilisatorstang vil normalt snakke hele tiden, hvis den er slidt
En stabilisatorstang vil normalt snakke hele tiden, hvis den er slidt
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- Lau16
- Medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 115 times
Der er tromler bag på sådan en

2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI
-
Hallas
- Medlem
Det er også rigtigt. 

. Tromler kan dog også sige det, men så har den stået længe 
. Glemte det helt da jeg skulle kloge mig. Den har jo bagbremser som en puch maxi 

. Tromler kan dog også sige det, men så har den stået længe 
. Glemte det helt da jeg skulle kloge mig. Den har jo bagbremser som en puch maxi 

- HansH
- Admin
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Hmm...Sokken skrev: ↑29. sep 2024, 14:48Vores Enyaq har et problem med at bremser hænger og giver en høj klonk lyd når man skal sætte i gang. Det sker kun når den har holdt stille over længere tid. En halv døgn eller deromkring.
Lyden kommer bagfra.
De bageste bremser hænger på vores, hvis den er blevet parkeret i "våd" tilstand.
Dvs efter kørsel i regnvejr, eller hvis jeg lige har vasket den, og så bare trillet de 10m frem ind i garagen efterflg.
Når man så kommer ud næste morgen og skal sætte i gang, så kan den godt hænge så godt fast, at de første par gange man lige rører speederen for at sætte den i bevægelse, sker der ingenting. Bilen giver sig, fordi elmotoren jo prøver at dreje hjulene rundt .. men bilen flytter sig ikke. Så trykker man noget hårdere på speederen - og så kommer den. Med et ordentligt ryk, og med en markant "klonk!" lyd når de slipper.
For langt det meste giver den sig første gang, og med en mere behersket "klonk!" lyd .. men en gang imellem er det som ovenfor beskrevet.
Jeg vil derfor sige .. uden at have været i situationen hos dig .. at dét du beskriver, lyder som det jeg kender som tromlebremser der slipper.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
Hallas
- Medlem
Lige det jeg også skriver HansH 

-
Sokken
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 24 times
Ja det er nok fugt der gør det fordi den anden dag hvor det var rigtig slemt der var bilen stadig våd om morgenen selvom den holder i garagen.HansH skrev: ↑30. sep 2024, 05:08Hmm...
De bageste bremser hænger på vores, hvis den er blevet parkeret i "våd" tilstand.
Dvs efter kørsel i regnvejr, eller hvis jeg lige har vasket den, og så bare trillet de 10m frem ind i garagen efterflg.
Når man så kommer ud næste morgen og skal sætte i gang, så kan den godt hænge så godt fast, at de første par gange man lige rører speederen for at sætte den i bevægelse, sker der ingenting. Bilen giver sig, fordi elmotoren jo prøver at dreje hjulene rundt .. men bilen flytter sig ikke. Så trykker man noget hårdere på speederen - og så kommer den. Med et ordentligt ryk, og med en markant "klonk!" lyd når de slipper.
For langt det meste giver den sig første gang, og med en mere behersket "klonk!" lyd .. men en gang imellem er det som ovenfor beskrevet.
Jeg vil derfor sige .. uden at have været i situationen hos dig .. at dét du beskriver, lyder som det jeg kender som tromlebremser der slipper.
Tror jeg prøver at rense bremserne for at se om det kan hjælpe på det. Ved heller ikke om det nogensinde er blevet gjort på bilen.
Tak for alle svar

- i-s
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 1012 times
- Kontakt:
Min ID5 gør det samme. Så når jeg kommer i regnvejr, så laver jeg den sidste store opbremsning i N. Det minimerer det til næsten ingenting.HansH skrev: ↑30. sep 2024, 05:08Hmm...
/Søren.
-
kreativ
- Medlem
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 139 times
Kendt problem på VAG el biler. Ved vådt/fugtigt vejr kommer der fugt ind til tromlebremserne. Det kan løses ved at afmontere tromlerne og sætte pakninger på.
VCDS, VCP, ODIS S Online - SVM kodning, komponent beskyttelse samt kodning af nøgler + mere
Tjek Vag Service for alle mine projekter.
Nuværende bil: Skoda Octavia Combi Style 1,2 TSi 110 HK 2016
Eftermonteret:Xenon m/LED, Blindspot Assist, Parkeringsassistent PLA 3.0 inkl Bremseassistent, Dæktrykskontrol High m/sensor, ACC Adaptiv Fartpilot, Bakkamera Highline, Amundsen Facelift 8" skærm, Anhængertræk inkl Trailer Assist, QI Trådløs Opladning, DWA+ Tyverialarm, 230V stik inkl USB udgang, Ratvarme,
Tjek Vag Service for alle mine projekter.
Nuværende bil: Skoda Octavia Combi Style 1,2 TSi 110 HK 2016
Eftermonteret:Xenon m/LED, Blindspot Assist, Parkeringsassistent PLA 3.0 inkl Bremseassistent, Dæktrykskontrol High m/sensor, ACC Adaptiv Fartpilot, Bakkamera Highline, Amundsen Facelift 8" skærm, Anhængertræk inkl Trailer Assist, QI Trådløs Opladning, DWA+ Tyverialarm, 230V stik inkl USB udgang, Ratvarme,
- VWAU
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 869 times
Jeg var 30 cm fra at blive kørt ned af en ID.3. Jeg gik på fortovet i et rækkehus-område, da bilen pludseligt kom "farende" baglæns ud af carporten. Ejeren var dybt rystet. Hun trådte flere gange let på speedren - men intet skete. Så fik den et "ordenligt" hug