Helårsdæk vs 2 sæt
- farouche
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 157 times
Re: Helårsdæk vs 2 sæt
"Formålet er at styrke trafiksikkerheden i vintermånederne*
Yeah right så siger vi det
Formålet for jer er at kunne spare penge på forsikringsudbetaling.
Yeah right så siger vi det
Formålet for jer er at kunne spare penge på forsikringsudbetaling.
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- HansH
- Admin
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Jeg anerkender bestemt vinterdæks berettigelse, når føret er til det. Og da man ikke kan skifte hjul et par gange om ugen henover vinteren, når det det danske vejrlig skifter mellem -2 og 5cm sne, for til sidst på ugen at byde på +10 og regnvåde veje ..... well, så er man nødt til bare at køre vintergummi indtil det bliver ordentligt forår.
Det er jeg helt med på. Og har da også vinterhjul på begge vores. De kom på 15/11.
Men jeg vil omvendt også sige, at jeg af og til føler at vinterdæk bliver talt lidt for meget op ... for nu at udtrykke det sådan.
Som om de gør mere forskel .. end de rent faktisk gør.
Der er bestemt situationer hvor 20m ekstra bremselængde kan være forskellen på uheld eller ikke uheld .... eller på hvor galt det går.
Det skal der ikke herske tvivl om.
Men jeg synes også der kan udpeges masser af situationer hvor folk og pressen råber og skriger om vinterdæk, men hvor det pågældende uheld slet og ret er sket fordi manden bag rattet har kørt med hovedet under armen, og det ville være gået galt uanset dækmontering.
Jeg hører i hvert fald af og til nogen der har den opfattelse at vinterdæk er løsningen på alle problemer i trafikken om vinteren. Som i .... "Så kan jeg godt køre ligesom jeg gør om sommeren, for jeg HAR jo fået vinterdæk på..."
Der er intet der overgår at køre med omtanke, forudseenhed og forsigtighed. Det må altid være #1 på listen.
Og så kan vinterdæk i den givne situation give en inch eller to. Og dem tager man (og jeg
) selvfølgelig hellere end gerne med.
Det er jeg helt med på. Og har da også vinterhjul på begge vores. De kom på 15/11.
Men jeg vil omvendt også sige, at jeg af og til føler at vinterdæk bliver talt lidt for meget op ... for nu at udtrykke det sådan.
Som om de gør mere forskel .. end de rent faktisk gør.
Der er bestemt situationer hvor 20m ekstra bremselængde kan være forskellen på uheld eller ikke uheld .... eller på hvor galt det går.
Det skal der ikke herske tvivl om.
Men jeg synes også der kan udpeges masser af situationer hvor folk og pressen råber og skriger om vinterdæk, men hvor det pågældende uheld slet og ret er sket fordi manden bag rattet har kørt med hovedet under armen, og det ville være gået galt uanset dækmontering.
Jeg hører i hvert fald af og til nogen der har den opfattelse at vinterdæk er løsningen på alle problemer i trafikken om vinteren. Som i .... "Så kan jeg godt køre ligesom jeg gør om sommeren, for jeg HAR jo fået vinterdæk på..."
Der er intet der overgår at køre med omtanke, forudseenhed og forsigtighed. Det må altid være #1 på listen.
Og så kan vinterdæk i den givne situation give en inch eller to. Og dem tager man (og jeg
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Monze1980
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 764 times
Tænker forsikringsselskabet har skrevet noget forkert, for det er ikke værkstedets job at vurdere om der har været uegnede dæk på.
Værkstedet skal blot sende billeder videre af f.eks. skade, dæk og hvad forsikring ellers skal have, og så kan man jo altid finde ud af føret den enkelte dag. Det må være forsikringens opgave.
Ved nogle sager vil der formentligt også være politi indblandet, så måske der i forvejen har været en vurdering fra deres side.
Og ja selvfølgelig er selskaberne enige i at spare penge. Men har man sommerdæk/uegnede dæk på, er involveret i en ulykke i vinterføre, så er man altså også godt dum, og har selv bedt om at blive kigget efter i sømmene af sit forsikringsselskab.
Tænk på, hvor mange der (med garanti også herinde) jævnligt har brokket sig over at folk ikke har skiftet til vinterdæk/egnede dæk, når sneen kommer og derfor snegler sig af sted med 30 km/t på landevejen....men nu er det så et problem, at man jf. en lov skal skifte til egnede/vinterdæk....det er dælme ikke nemt at stille alle tilfredse
Eksemplerne med vinterdæk om sommeren og at disse er åbenlyst uegnede kommer aldrig til at ske. Både fordi der ikke er lov, som med i vinterføre, men også fordi (som jeg lige husker) at manglende/længere bremselængde på vinterdæk om sommeren ikke er sammenligneligt med manglende/længere bremselængde på sommerdæk om vinteren (i "vinterføre").
"Man" burde måske i stedet/også se på de deciderede lortedæk, som klarer sig enormt ringe i diverse tests. Der er jo vitterligt enorm forskel på f.eks. bremselængde på nr. 1 og sjok i diverse tests, og er det egentlig i orden, at et dæk med 100% længere bremselængde også er ´godkendt som dækmarkedet?
Værkstedet skal blot sende billeder videre af f.eks. skade, dæk og hvad forsikring ellers skal have, og så kan man jo altid finde ud af føret den enkelte dag. Det må være forsikringens opgave.
Ved nogle sager vil der formentligt også være politi indblandet, så måske der i forvejen har været en vurdering fra deres side.
Og ja selvfølgelig er selskaberne enige i at spare penge. Men har man sommerdæk/uegnede dæk på, er involveret i en ulykke i vinterføre, så er man altså også godt dum, og har selv bedt om at blive kigget efter i sømmene af sit forsikringsselskab.
Tænk på, hvor mange der (med garanti også herinde) jævnligt har brokket sig over at folk ikke har skiftet til vinterdæk/egnede dæk, når sneen kommer og derfor snegler sig af sted med 30 km/t på landevejen....men nu er det så et problem, at man jf. en lov skal skifte til egnede/vinterdæk....det er dælme ikke nemt at stille alle tilfredse
Eksemplerne med vinterdæk om sommeren og at disse er åbenlyst uegnede kommer aldrig til at ske. Både fordi der ikke er lov, som med i vinterføre, men også fordi (som jeg lige husker) at manglende/længere bremselængde på vinterdæk om sommeren ikke er sammenligneligt med manglende/længere bremselængde på sommerdæk om vinteren (i "vinterføre").
"Man" burde måske i stedet/også se på de deciderede lortedæk, som klarer sig enormt ringe i diverse tests. Der er jo vitterligt enorm forskel på f.eks. bremselængde på nr. 1 og sjok i diverse tests, og er det egentlig i orden, at et dæk med 100% længere bremselængde også er ´godkendt som dækmarkedet?
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- HansH
- Admin
Du har ret. Det bør også være en parameter.Monze1980 skrev: ↑29. nov 2025, 09:33"Man" burde måske i stedet/også se på de deciderede lortedæk, som klarer sig enormt ringe i diverse tests. Der er jo vitterligt enorm forskel på f.eks. bremselængde på nr. 1 og sjok i diverse tests, og er det egentlig i orden, at et dæk med 100% længere bremselængde også er ´godkendt som dækmarkedet?
I betænkningen bag lovgivningen bør faktisk tilføjes "... vinterdæk af en ansvarlig kvalitet".
Hehe.. det ville være fantastisk
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
- farouche
- Medlem
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 157 times
Men hvad skal der til for at få de rette mærker på dækket ?
Er det på baggrund af en test, eller er det op til producenten selv?
Hvis de reelt bliver testet for at få mærket, vil det vel også sortere de virkeligt dårlige fra
Er det på baggrund af en test, eller er det op til producenten selv?
Hvis de reelt bliver testet for at få mærket, vil det vel også sortere de virkeligt dårlige fra
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- Monze1980
- Aktiv medlem
Jeg ved det ikke. Der må næsten være nogle krav?
Kan ikke forestille mig at man bare kan smide dæk på markedet og lade folk selv bestemme.
Der er rigtig mange der uden tvivl køber med pengepungen for øje, og når de ser et "Mustride Economic Winterprofessionel" dæk (eller hvad sådan et discountdæk nu kan hedde) til 500,-/stk så vælger de det, og ikke et Goodyear til 1.499,- selv om Goodyear både klarer sig bedre i div tests, men rent faktisk også holder langt langt længere tid.
Sendt fra min NE2213 med Tapatalk
Kan ikke forestille mig at man bare kan smide dæk på markedet og lade folk selv bestemme.
Der er rigtig mange der uden tvivl køber med pengepungen for øje, og når de ser et "Mustride Economic Winterprofessionel" dæk (eller hvad sådan et discountdæk nu kan hedde) til 500,-/stk så vælger de det, og ikke et Goodyear til 1.499,- selv om Goodyear både klarer sig bedre i div tests, men rent faktisk også holder langt langt længere tid.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 992 times
M+S er så vidt jeg kan se noget producenterne selv kan klistre på deres dæk.
3PMSF er en (EU?) standardtest, som dækkene skal bestå for at måtte bruge symbolet. Så det sorterer sikkert de ringeste fra, men er nok ikke alt for skarp, så tillader vel stadig en del middelmådige præstationer?
- Thor-thor
- Aktiv medlem
Hvis jeg havde et værksted tror jeg godt at jeg kunne finde på at gå i den modsatte retning (medmindre mine hænder var bundet af forsikringsselskabet).HansH skrev: ↑29. nov 2025, 09:07... Jeg tænkte nok egentlig bare hvordan jeg ville forholde mig til den formulering hvis jeg var værksted. Så tror jeg, at jeg bare ville sende billeder ind uanset ..... og på den måde undgå at JEG skal vurdere hvornår der er behov for det, og hvornår ikke.
Det ville være MIN måde at skubbe den vurdering videre til forsikringsselskabet.
Altså kun at indsende billeder såfremt at det 112% sikkert at dækvalget var helt galt: Eks. dem der kører galt i en snestorm på sommerdæk.
Jeg er helt på linje med @akaup og ville ikke have behov for at hjælpe forsikringsselskabet mere end højst nødvendigt ift. at undgå at udbetale erstatning
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2889 times
- Been thanked: 1060 times
Den fremgangsmåde vil de fleste værksteder sikkert vælge. Det er jo ikke deres kamp eller problem, og de har ganske sikkert ikke lyst til at være den trælse mellemmand herThor-thor skrev: ↑29. nov 2025, 12:32Hvis jeg havde et værksted tror jeg godt at jeg kunne finde på at gå i den modsatte retning (medmindre mine hænder var bundet af forsikringsselskabet).
Altså kun at indsende billeder såfremt at det 112% sikkert at dækvalget var helt galt: Eks. dem der kører galt i en snestorm på sommerdæk.
Jeg er helt på linje med @akaup og ville ikke have behov for at hjælpe forsikringsselskabet mere end højst nødvendigt ift. at undgå at udbetale erstatning
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- Monze1980
- Aktiv medlem
Præcis.
Det er bestemt ikke værkstedet job. De skal bare lave dokumentation, og så kan forsikringsselskabet undersøge føret, dæk osv., hvis det vurderes nødvendigt at gå den vej
Det er bestemt ikke værkstedet job. De skal bare lave dokumentation, og så kan forsikringsselskabet undersøge føret, dæk osv., hvis det vurderes nødvendigt at gå den vej
-
flubber200
- Nyt medlem
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 50 times
Jeg mener også der skulle stilles større krav til dæks kvalitet, men hvordan man skal udføre det i praksis er det store spørgsmål? Uanset hvilke regler man laver, vil det ramme nogle utilsigtet.
I bund og grund er jeg ligeglad med at andre kommer til skade (sat på spidsen) hvis de selv har været uansvarlige, men desværre er der ofte en uskyldig modpart i ulykkerne. Og derfor mener jeg, at det er samfundets opgave, at lave nogle regler der passer på os andre i trafikken.
Min lokale dækmand (som også er ven af familien), mener at man skal begynde at lave dæktest over 3 år og så gøre de dårligste dæk ulovlige.
Ifølge ham er der endnu større forskel på et discountdæk og et premiumdæk, når de er 3 år gamle. Discount dækkene bliver hurtigere hårde og tørre (det kan de bl.a. se ved at dicountdæk revner og smuldrer mere en premiumdæk, når de river dem af fælgen efter flere års kørsel).
Tesla Model Y Long Range AWD - 2024
Den første ikke VAG i +10 år
Den første ikke VAG i +10 år
- Melle
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Als
- Has thanked: 56 times
Korrekt, teksten siger det er værkstedet der skal foretage vurderingen.Target skrev: ↑29. nov 2025, 09:02Men det er jo bare ikke hvad der står i den tekst du har indsat billede af. Der beder forsikringsselskabet jo om billeddokumentation i tilfælde hvor det tydeligt fremgår, at der er monteret uegnede dæk. Så det må jo så være værkstedet der skal foretage den vurdering. Ellers giver den formulering ingen mening.
Hvis jeg havde min bil til rep. af trafikskade hos mit "daglige/lokale" værksted og de hjalp forsikrings selskabet med at redusere min erstatning (berettig eller ej), så skulle jeg da fremover ha lavet service et andet sted, tror også mit værksted vil se sådan på det.
Der er vel taksator på de fleste skader eller hvad? Så må det da være oplagt, at det er der opgaven med at kontrollere dækkene skal ligge.
Vi har altid haft 2 sæt til begge biler, skifter selv når vejrudsigten siger, at nu bliver det nok vinter.
Nu er vi begge overgået til "den evige weekend" og kører noget der ligner 13-15k km tilsammen, så helårsdæk næste gang, det bliver forhåbentligt ikke nødvendigt før der er sat om til en vag-elbil.
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt
-
janny
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 131 times
Mange skader opgøres af værkstedet uden taksator besigtigelse. Værkstedet står inde for skadesrapporten og indsender billede dokumentation.Der er vel taksator på de fleste skader eller hvad? Så må det da være oplagt, at det er der opgaven med at kontrollere dækkene skal ligge.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
- Melle
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Als
- Has thanked: 56 times
Ja, så har forsikringsselskaberne selvfølgelig heller ikke udgifter til taksator
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt
- Thor-thor
- Aktiv medlem
10-12 grader i sigte.
Er man stadig lige så skråsikker på at vinterdæk er det rette valg?
Er man stadig lige så skråsikker på at vinterdæk er det rette valg?
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 757 times
Dem der mener andet, de sørger naturligvis blot for at skifte til sommerdæk igen

- Korreborg
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 629 times
- Been thanked: 955 times
Ligger temperaturen stabilt over 7 grader?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
- Thor-thor
- Aktiv medlem
Er et vinterdæks egenskaber ved eks. 10-12 grader påvirket af temperaturen på et andet tidspunkt?
- Korreborg
- Aktiv medlem
Skifter du helårsdækkene(Som jo er vinterdæk) til sommerdæk når der er +30 grader?
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
Naturligvis ikke, da jeg godt kan leve med det kompromis det giver

Men hvis man kigger på eksempelvis Michelin CrossClimate 3 sport vs Michelin Primacy 4, så er CC3 sport faktisk bedre end primacy 4 til at håndtere vand, som i akvaplaning etc.
Primacy 4 bremser dog lidt bedre på våd vej.
CC3 sport er så bedre på tør vej.
Jeg er dog klar over, at hvis man tager et pilot sport dæk og sammenligner med, så vil det være bedre på flere parametre - men det er alt sammen kompromiser man må indgå.
Faktum er, at helårsdæk faktisk ikke er så ringe igen.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
Nej, hvorfor skulle jeg det? Jeg har indset, at både helårsdæk og sommer-/vinter-dæk er et kompromis
- Thor-thor
- Aktiv medlem
Så vidt jeg husker, hævdede Michelin i øvrigt, at CrossClimate er et sommerdæk med vinteregenskaber
- Korreborg
- Aktiv medlem
Min anke, og årsagen til at jeg bliver ved med at diskutere er, at det irritere min blindtarm, at i bliver ved med at forsøge, at få jeres "større" kompromis, til at fremstå som det bedste.
Jeg har intet problem med at i køre med helårsdæk. Be my guest.
Men et dæk der skal dække (haha) fra -20c til +40c, vil uanset hvad i siger, have sværere ved opgaven, end når du tager to dæk, som kører hhv -20 til +15 og +5 til +40, bare på ren gummi fysik.
Overvejer at lease en Polestar 4 med performance pakke = 22" fælge.
Der koster de billigste Helårsdæk 3000kr stykket. Kan få vinterdæk til 2000 og sommer til 1300
Er med på at det er en edge case, men alligevel
Men et dæk der skal dække (haha) fra -20c til +40c, vil uanset hvad i siger, have sværere ved opgaven, end når du tager to dæk, som kører hhv -20 til +15 og +5 til +40, bare på ren gummi fysik.
Har jeg aldrig sagt, og det er som sagt helt fint.
Der koster de billigste Helårsdæk 3000kr stykket. Kan få vinterdæk til 2000 og sommer til 1300
Er med på at det er en edge case, men alligevel
- These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
- jansom • MichaelSmed
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
Hvis du køber 22” dæk til 1300,- stykket, så er det satme da også noget kinaskøjtKorreborg skrev: ↑9. dec 2025, 21:34Min anke, og årsagen til at jeg bliver ved med at diskutere er, at det irritere min blindtarm, at i bliver ved med at forsøge, at få jeres "større" kompromis, til at fremstå som det bedste.
Har jeg aldrig sagt, og det er som sagt helt fint.
Der koster de billigste Helårsdæk 3000kr stykket. Kan få vinterdæk til 2000 og sommer til 1300![]()
Er med på at det er en edge case, men alligevel![]()
- Thor-thor
- Aktiv medlem
Måske din blindtarm lige skulle konsultere noget meteorologisk data for nærområdetKorreborg skrev: ↑9. dec 2025, 21:34....at det irritere min blindtarm, at i bliver ved med at forsøge, at få jeres "større" kompromis, til at fremstå som det bedste.
I Dk er temp. langt det meste af tiden mellem 0 - 20 grader og udviklingen med færre og færre dage med vintervejr fortsætter.
Helårsdæk er klart et kompromis, men det er vinterdæk i tocifrede temperaturer også (uanset at kalenderen siger december).
Skal ikke kunne sige om det ene et lidt større kompromis end det andet, der er mange andre forhold der spiller ind, så det er vist svært at måle præcist
- VWAU
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 869 times
I januar 2011 var der meget sne i lang tid. Jeg bor på en vej hvor der ligger et lægehus og der var mange der kørte fast. Ikke Aygo'er på smalle sommerdæk, men baghjulstrukne biler på kinesiske vinterdæk.
Den inkompetente lovgivning vi har fået om vinterdæk vil givetvis medfører, at dem der føler sig tvunget til at investere i vinterdæk vælger billigste løsning, som ofte vil være kinesiske lortedæk.
De ansvarlige bilejere (dem der kører på Conti, Michelin, GoodYear ...) og som bruger sommerdæk /vinterdæk / helårsdæk alt efter bilens anvendelse vil vil ikke ændre "vaner".
Medfører den nye lovgivning en forbedret trafiksikkerhed? Det er meget, meget tvivlsomt!
Den inkompetente lovgivning vi har fået om vinterdæk vil givetvis medfører, at dem der føler sig tvunget til at investere i vinterdæk vælger billigste løsning, som ofte vil være kinesiske lortedæk.
De ansvarlige bilejere (dem der kører på Conti, Michelin, GoodYear ...) og som bruger sommerdæk /vinterdæk / helårsdæk alt efter bilens anvendelse vil vil ikke ændre "vaner".
Medfører den nye lovgivning en forbedret trafiksikkerhed? Det er meget, meget tvivlsomt!
- These users thanked the author VWAU for the post (total 4):
- jansom • Kleber • The Micktrix / Dk • mobworld
-
Gogi
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 31 times
Jeg har de sidste 2 dage kørt ca 800 km på helårsdæk. Det er første gang for mig med helårsdæk og vejret var egnet til prøvekørsel.
Konklusionen er klar: Næste vinter køber jeg deciderede vinterdæk.
Med baggrund i denne meget videnskabelige og subjektive vurdering, er der ikke grund til flere indlæg og tråden kan hermed lukkes
Med baggrund i denne meget videnskabelige og subjektive vurdering, er der ikke grund til flere indlæg og tråden kan hermed lukkes
- HansH
- Admin
Haha..
- klodsmajor
- Nyt medlem
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 35 times
Hvilken model?Gogi skrev: ↑6. jan 2026, 10:03Jeg har de sidste 2 dage kørt ca 800 km på helårsdæk. Det er første gang for mig med helårsdæk og vejret var egnet til prøvekørsel.
Med baggrund i denne meget videnskabelige og subjektive vurdering, er der ikke grund til flere indlæg og tråden kan hermed lukkes![]()