VAG MEB platformens software

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 8. feb 2026, 18:13

torniel skrev:
8. feb 2026, 18:10
Mit humør blev heller ikke bedre af, at bilen ikke havde ladet i løbet af af natten. Tænk hvis lader eller bil kunne give en alarm på telefonen, hvis opladningen fejler. Men det er nok lige at stramme den her i 2026 Billede
Ved bilen at du gerne vil lade op, og hvornår den opladning er planlagt til at starte og stoppe ..... dvs ved hvornår man kan tillade sig at kalde "fejl" på opladningen ?

Det jeg mener er - hvis du bare sætter stikket i bilen, og planlægger opladningen i et andet tool, så ved bilen jo reelt ikke hvad der skal ske..

Altså, nu hvor du bebrejder BILEN at den ikke fortæller dig at det er svipset :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8072 times
Been thanked: 2414 times

Indlæg af BrianDS » 8. feb 2026, 18:33

Årsagen til at opladning ikke starter kan være mange ting, også andet end bilen...

Den med ruteplanlægning, jeg har selv primært brugt ABRP og Google Maps, det har også gået fint selvom jeg ikke fik data på batteriet. En kammerat melder dog at det nu virker fint i navigationen i hans ID.Buzz årgang 2025, så måske det skal prøves engang.

Navigation med opladning er bare langt fra perfekt, men jeg synes personligt primært det skyldes at man skal navigere efter specifikke ladere og ikke bare kører ind når det passer, altså som dengang man kørte diesel
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
dklap
Medlem
Geografisk region: Midtjylland
Has thanked: 258 times
Been thanked: 423 times

Indlæg af dklap » 8. feb 2026, 20:45

ABRP virker fint, også med batteriinfo, og også på en fra 2021. Man skal bare logge ind med sin (i mit tilfælde) VW konto.

Utrolig meget bedre til langtur end bilens indbyggede navigation. Har dog ikke så meget at bruge det til i hverdagen.
These users thanked the author dklap for the post (total 2):
BrianDStorniel

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af torniel » 8. feb 2026, 20:52

Jeg er med på, at der er flere mulige årsager til, at ladningen ikke starter. Min frustration går på, at tingene ikke taler sammen og giver mig besked om, at der er opstået en fejl. Jeg har også prøvet at lade bilen styre opladningstider, men der er endnu flere problemer.

Så min frustration går egentlig på denne konkrete ladeoplevelse, men mest på at softwaren også fejler, når man prøver at kombinere ruteplanlægning og navigation. Det er skuffende i 2026.

Til gengæld fandt jeg ud af, at bilens telefon-app nu understøtter beskeder via Signal, hvad Carplay ikke gør, så ludt udvikling er der da.
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

akaup
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 708 times
Been thanked: 120 times

Indlæg af akaup » 8. feb 2026, 21:10

Jeg blev til gengæld glad, da tråden lige poppede op, og jeg kunne se indlæg fra en måned siden om HansH's problem med at blive nødt til at blænde andre pga uhensigtsmæssigt "design" af fjernlyssystemet.
Blev næsten lidt ked af det, da det viste sig at der var en løsning.
Har nemlig nøjagtig samme issue med fruens Tesla, og der er fjernlyssystemet lige en kende for formynderisk - så ud over at der ingen stilk er til lyset, så blænder man også andre, når man bevist vil blænde ned eller slukke matrix-systemet - når man trykker på knappen. Læg dertil at du ikke manuelt kan få lov til at tænde fjernlyset, hvis bilen synes der er for lyst.
SUK :/ Det virker jo 98% af gangene, men altså...
Nå - det var jo ligegyldigt for tråden :)
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone :D
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 8. feb 2026, 21:38

torniel skrev:
8. feb 2026, 20:52
Jeg er med på, at der er flere mulige årsager til, at ladningen ikke starter. Min frustration går på, at tingene ikke taler sammen og giver mig besked om, at der er opstået en fejl. Jeg har også prøvet at lade bilen styre opladningstider, men der er endnu flere problemer.

Så min frustration går egentlig på denne konkrete ladeoplevelse, men mest på at softwaren også fejler, når man prøver at kombinere ruteplanlægning og navigation. Det er skuffende i 2026.

Til gengæld fandt jeg ud af, at bilens telefon-app nu understøtter beskeder via Signal, hvad Carplay ikke gør, så ludt udvikling er der da.
Men det er vel ligegyldigt hvilken bil man har, så vil der være nogle tilsvarende udfordringer? Måske ikke lige de samme, men stadig udfordringer?

Jeg må indrømme at jeg har fået det til at fungere fint med opladning, det virkede ikke så godt med de der "smart charge" funktioner fra fx Monta, men en timer virker (undtagen når jeg selv glemmer at sætte stikket i)
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem

Indlæg af torniel » 8. feb 2026, 22:35

BrianDS skrev: Men det er vel ligegyldigt hvilken bil man har, så vil der være nogle tilsvarende udfordringer? Måske ikke lige de samme, men stadig udfordringer?

Jeg må indrømme at jeg har fået det til at fungere fint med opladning, det virkede ikke så godt med de der "smart charge" funktioner fra fx Monta, men en timer virker (undtagen når jeg selv glemmer at sætte stikket i)
At andre biler har udfordringer gør mig desværre ikke mindre frustreret over de udfordringer min bil har. Jeg kan kun glæde mig over, at jeg kun sjældent kører så langt, at jeg skal lade undervejs.

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt MEB software kan opdateres, så din hukommelsesesfejl kan afhjælpes... Billede
Mvh.
Torben

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 8. feb 2026, 23:09

torniel skrev:
8. feb 2026, 22:35
At andre biler har udfordringer gør mig desværre ikke mindre frustreret over de udfordringer min bil har. Jeg kan kun glæde mig over, at jeg kun sjældent kører så langt, at jeg skal lade undervejs.
Fair, jeg kører heller ikke så tit langt, men jeg tjekker alligevel hvor der er ladere inden jeg kører hjemmefra og planlægger efter det, mest fordi det er så vanvittigt dyrt hvis man rammer den forkerte lader, det kender jeg ikke nogen der har løst helt generelt.
Tesla har deres eget ladenetværk, det fungere naturligvis i deres navigation, men som min kammerat sagde efter en nylig vinterferie i en ID.Buzz, så virker det også med Ionity i disse, så det er vel nogenlunde tilsvarende, men begge begrænset til "eget netværk"?

Så jeg forstår frustrationen med planlægning af opladning, men jeg synes som sagt ikke andre biler gør det så meget bedre, så det er mere en ting for elbiler og ladenetværk, altså mere generelt?
torniel skrev:
8. feb 2026, 22:35
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt MEB software kan opdateres, så din hukommelsesesfejl kan afhjælpes... Billede
At glemme at sætte stikket i er heldigvis kun sket et par gange, men ligesom bilen ikke kan vide hvad laderen laver, så kan den heller ikke gætte hvad jeg vil - og et eller andet sted, så heldigvis for det 🙂

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2401 times

Indlæg af GaSelle » 9. feb 2026, 07:19

BrianDS skrev:
8. feb 2026, 23:09
Fair, jeg kører heller ikke så tit langt, men jeg tjekker alligevel hvor der er ladere inden jeg kører hjemmefra og planlægger efter det, mest fordi det er så vanvittigt dyrt hvis man rammer den forkerte lader, det kender jeg ikke nogen der har løst helt generelt.
Tesla har deres eget ladenetværk, det fungere naturligvis i deres navigation, men som min kammerat sagde efter en nylig vinterferie i en ID.Buzz, så virker det også med Ionity i disse, så det er vel nogenlunde tilsvarende, men begge begrænset til "eget netværk"?

Så jeg forstår frustrationen med planlægning af opladning, men jeg synes som sagt ikke andre biler gør det så meget bedre, så det er mere en ting for elbiler og ladenetværk, altså mere generelt?

At glemme at sætte stikket i er heldigvis kun sket et par gange, men ligesom bilen ikke kan vide hvad laderen laver, så kan den heller ikke gætte hvad jeg vil - og et eller andet sted, så heldigvis for det 🙂
Det fungerer fint hos BMW. Her kan man indstille præferencer for udbydere (fx Ionity), planlægningen spiller og plug´n´charge gør også. Der hvor det ikke spiller er din første anke; de dyre ladere. Det er sindssygt irriterende at priserne kan svinge mellem 2.60kr/Kwh til 7kr/Kwh. BMW Charging har en aftale med Ionity, så det plejer at være dem, jeg sigter efter ved kørsel i udlandet. Det giver nogle "ikke-optimale" ladestop, fordi det skal passe med netop Ionitys placeringer. Det samme gør sig gældende ved Tesla, har jeg erfaret. At man skal holde ind og lade 5 minutter et eller andet sted for at kunne nå næste Tesla/Ionity/whatever præference. Det kunne løses ved en mere enkel prisstruktur (og i mange tilfælde en mere enkel betalingsløsning også).

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem

Indlæg af torniel » 9. feb 2026, 09:10

BrianDS skrev: Fair, jeg kører heller ikke så tit langt, men jeg tjekker alligevel hvor der er ladere inden jeg kører hjemmefra og planlægger efter det, mest fordi det er så vanvittigt dyrt hvis man rammer den forkerte lader, det kender jeg ikke nogen der har løst helt generelt.
Jeg lader ude så sjældent, at jeg er ligeglad med prisen. Gårsdagens destinationslader var Clever som virkelig tog ved i det tidsrum jeg ankom. På vejen lod jeg bilens navigation afgøre, hvor der skulle lades. Dét fungerede jo fint nok.

Det der ikke fungerede er softwaren, som ikke kan håndtere en rute med tre destinationer plus ladestop. Så dør baby. Det må kunne gøres bedre. Ligeledes må bil og lader også kunne snakke sammen. 2026 - det er smart! Eller noget.
Mvh.
Torben

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 9. feb 2026, 10:35

GaSelle skrev:
9. feb 2026, 07:19
Det fungerer fint hos BMW. Her kan man indstille præferencer for udbydere (fx Ionity), planlægningen spiller og plug´n´charge gør også. Der hvor det ikke spiller er din første anke; de dyre ladere. Det er sindssygt irriterende at priserne kan svinge mellem 2.60kr/Kwh til 7kr/Kwh. BMW Charging har en aftale med Ionity, så det plejer at være dem, jeg sigter efter ved kørsel i udlandet. Det giver nogle "ikke-optimale" ladestop, fordi det skal passe med netop Ionitys placeringer. Det samme gør sig gældende ved Tesla, har jeg erfaret. At man skal holde ind og lade 5 minutter et eller andet sted for at kunne nå næste Tesla/Ionity/whatever præference. Det kunne løses ved en mere enkel prisstruktur (og i mange tilfælde en mere enkel betalingsløsning også).
Jeg tror vi er helt enige her, VW har også mulighed for det med Ionity, ikke alle udbydere kan filtreres, men i hvert tilfælde i de nyere fungerer det.
torniel skrev:
9. feb 2026, 09:10
Jeg lader ude så sjældent, at jeg er ligeglad med prisen. Gårsdagens destinationslader var Clever som virkelig tog ved i det tidsrum jeg ankom. På vejen lod jeg bilens navigation afgøre, hvor der skulle lades. Dét fungerede jo fint nok.

Det der ikke fungerede er softwaren, som ikke kan håndtere en rute med tre destinationer plus ladestop. Så dør baby. Det må kunne gøres bedre. Ligeledes må bil og lader også kunne snakke sammen. 2026 - det er smart! Eller noget.
Hvilken navigation indbygget i biler kan håndtere det? Hvis jeg skal køre langt, fx til Italien, så sætter jeg da også kun den første destination hvor jeg skal overnatte?

Jeg har dog altid lavet ABRP hjemmefra

Men vi er tilbage til problemet at man skal planlægge opladning efter udbydere, det er der problemet ligger, var det ikke et problem ville bilen bare finde en lader når behovet opstår, ligesom med benzin og diesel

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Geografisk sted: Gedved
Been thanked: 82 times

Indlæg af Skoulsen » 9. feb 2026, 12:44

BrianDS skrev: Hvilken navigation indbygget i biler kan håndtere det?
Billede

Men mangler / savner muligheden for at vælge andre ladeoperatører end Tesla, især ved kørsel i Danmark ville jeg gerne have den til at vælge clever som første valg, men det ikke muligt.
Tesla Model 3 LR

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem

Indlæg af torniel » 9. feb 2026, 14:03

BrianDS skrev: Hvilken navigation indbygget i biler kan håndtere det?
Tjae, jeg forventede da at MEB softwaren kunne, for den tilbyder det jo. Problemet er, at det resulterer i en løkke i bilen. Det lugter af, at softwaren ikke er gennemtestet. Hvis funktionen ikke er miden, skal den ikke tilbydes uden advarsler. Ellers bliver kunder skuffede. Det er vist ikke den mest avancerede funktionalitet i 2026.
Mvh.
Torben

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 9. feb 2026, 16:53

Skoulsen skrev:
9. feb 2026, 12:44

Men mangler / savner muligheden for at vælge andre ladeoperatører end Tesla, især ved kørsel i Danmark ville jeg gerne have den til at vælge clever som første valg, men det ikke muligt.
Således bekræftet at selv Tesla også har en udfordring med dette?
VAG kan jo også køre med Ionity - i hvert tilfælde det min kammerat brugte, jeg selv bruger ABRP - som så kræver samarbejde med mobiltelefonen.

Der er forskellige plusser og minusser ved alle løsningerne i bilerne nu, men helt grundlæggende er problemet at man skal vælge en operatør, og ikke bare kører til "hvad som helst", når der er behov. Det ville gøre det meget enklere, men netværket af ladere er alt for komplekse fordi priserne kan være så forskellige og afhængige af forskellige aftaler og abonnementer.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 127 times
Been thanked: 333 times

VAG MEB platformens software

Indlæg af mortenmol » 10. feb 2026, 22:56

Er vi enige om at min nye brugte ID7 kører på ret gammel software, er det virkelig 3612 der er software versionen?
Den siger der ingen opdateringer er?!
Billede

Brugeravatar
dklap
Medlem

Indlæg af dklap » 10. feb 2026, 23:03

mortenmol skrev:
10. feb 2026, 22:56
Er vi enige om at min nye brugte ID7 kører på ret gammel software, er det virkelig 3612 der er software versionen?
Har du ikke et menupunkt der hedder Software Version eller sådan noget? Det har vi i “de gamle”. Det kan du finde det rigtige nummer.

Seneste software til ID.7 ser ud til at være 5.4

https://www.volkswagen.dk/da/vaerksted/ ... ering.html
These users thanked the author dklap for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 11. feb 2026, 07:14

mortenmol skrev:
10. feb 2026, 22:56
Den siger der ingen opdateringer er?!
Du kigger på sw versionen for infotainment.
Selve bilens "operativsystem", hvis man kan kalde det sådan, skal du se i det menupunkt der hedder Softwareinformation, som dklap skriver.

Morten ! Du er jo kommet ind i en helt ny verden. Du er nu på The Dark Side....
En verden med ½ mio styreenheder i bilen. Som ALLE har hver sin software version.
Og hvor opdateringer sker hvert 3. år. På værkstedet. (Efter 3 OTA forsøg efterlod dig med en brick, som måtte hentes på rulleskøjter)

Men fortvivl ej. Hvis du klarer dig igennem, kommer du ud hærdet, styrket og stolt på den anden side.

Velkommen til 😉
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273

DanielPT
Medlem
Has thanked: 122 times
Been thanked: 97 times

Indlæg af DanielPT » 11. feb 2026, 14:12

Hejsa!

Nogen af jer der har en ide om hvorfor jeg får denne besked?

"Vær med til at påvirke fremtiden"

Når jeg trykker på den kommer jeg til sitet "we connect" eller hvad den hedder og skal logge ind.

Men så havner jeg bare på min profils side.

Jeg er ikke med på hvad det er for et samtykke de snakker om?

VW support har næsten givet op selvom jeg har sendt dem video klip af hvad der sker osv.

Når jeg trykker på krydset kommer den igen efter 7 dage.
1000023197.jpg
1000023197.jpg (187.6 KiB) Vist 472 gange
:shock:

Brugeravatar
dklap
Medlem

Indlæg af dklap » 11. feb 2026, 17:47

@DanielPT kender ikke den specifikke besked, men har tidligere selv ledt efter et sted jeg kunne give samtykke til noget andet (husker ikke præcist hvad). Nogle af indstillingerne ligger begravet ret langt inde på Volkswagens website, det er ikke specielt brugervenligt.

Prøv evt. at kigge her, og se om du har givet samtykke til alt:

- Gå til www.volkswagen.dk og log på i øverste højre hjørne.
- I menuen øverst til højre, vælg “Profil og indstillinger”
- Fold “Privatsfæreindstillnger” ud og klik på “Administrer samtykker”.
- Helt i bunden af siden er der et punkt der hedder “Dokumenter”. Vælg administrer ud for det punkt. Her kan du give samtykke til en række punkter, bl.a. et der kun står på tysk. :lol:

Tjek evt. også de andre punkter over dokumenter, og se om der er givet samtykke til dem.

Mener det løste mit problem at sige OK til alt på denne liste. Det var vist en af dem der ikke allerede var udfyldt.
These users thanked the author dklap for the post (total 2):
HansHDanielPT

DanielPT
Medlem
Has thanked: 122 times
Been thanked: 97 times

Indlæg af DanielPT » 11. feb 2026, 21:28

dklap skrev:
11. feb 2026, 17:47
@DanielPT kender ikke den specifikke besked, men har tidligere selv ledt efter et sted jeg kunne give samtykke til noget andet (husker ikke præcist hvad). Nogle af indstillingerne ligger begravet ret langt inde på Volkswagens website, det er ikke specielt brugervenligt.

Prøv evt. at kigge her, og se om du har givet samtykke til alt:

- Gå til www.volkswagen.dk og log på i øverste højre hjørne.
- I menuen øverst til højre, vælg “Profil og indstillinger”
- Fold “Privatsfæreindstillnger” ud og klik på “Administrer samtykker”.
- Helt i bunden af siden er der et punkt der hedder “Dokumenter”. Vælg administrer ud for det punkt. Her kan du give samtykke til en række punkter, bl.a. et der kun står på tysk. :lol:

Tjek evt. også de andre punkter over dokumenter, og se om der er givet samtykke til dem.

Mener det løste mit problem at sige OK til alt på denne liste. Det var vist en af dem der ikke allerede var udfyldt.
Mange tak du!
Det underlige er at jeg har tilladt alt derinde?
Uden titel.jpg
Uden titel.jpg (290.01 KiB) Vist 406 gange

Brugeravatar
dklap
Medlem

Indlæg af dklap » 11. feb 2026, 21:36

DanielPT skrev:
11. feb 2026, 21:28
Mange tak du!
Det underlige er at jeg har tilladt alt derinde?
Du har ikke givet samtykke til “personligt tilpasset kommunikation fra Volkswagen DK”, altså lige over dokumenter. Aner dog ikke om det kan være det.

Jeg har givet mit samtykke samme sted, modtager ikke noget reklame eller noget fra dem (hvis du frygter det).

jcn
Nyt medlem
Has thanked: 52 times
Been thanked: 61 times

Indlæg af jcn » 19. feb 2026, 11:43

Hej med jer - Efter at have kørt Touran siden 2004 købte vi en 2023 ID Buzz for nogle måneder siden og er meget glade for den!

Men der er nogle ting, som jeg ikke har kunnet finde svar på ...mon ikke svarene findes her :D

1) Det er, for os, vildt irriterende at man ikke kan stige kortvarigt ud af bilen og ind igen uden at bilen "lukker ned" (dvs. slukker radio, varme osv). F.eks. hvis man blot lige stiger ud for at tømme postkassen eller checke trailer-lyset osv osv.
Findes der en måde at få bilen til at fastholde "tændingen" selvom man stiger ud?

2) Vi lader ved egen lader uden abnm. i carporten. Jeg bruger skærmen i bilen og VW app'en til at styre opladningen. Det fungerer overordnet super fint.
Vi har opsat "fortrukne ladetider" til mellem midnat og kl. 6 og det kan man vælge når man parkerer bilen.
Men: bilen vælger som regel "straksopladning" som standard, så vi hver gang vi parkerer lige skal huske at trykke "oplad på foretrukne tidspunkter". Kan man ikke få den til at vælge "foretrukne tidspunkter" som standard?

3) Når parkeringsklimaregulering aktiveres (det gør vi oftest fra app'en 15 min før afgang) kan jeg ikke helt blive klog på om den kun varmer kabinen eller den også forvarmer batteriet? Hvis nej, kan man så aktivere forvarmning af batteriet på anden vis?
Vi har ikke faste tider vi kører hver dag, men meget skiftende.

4) Navigation: som andre skriver om, så er der en del steder, hvor bilen er helt forkert på den i forhold til den reelle hastighedsgrænse. Er der nogen reel måde, hvorpå disse punkter kan rettes?

5) Navigation/ladeoperatør: Jeg tror ikke det kan lade sig gøre, men vi bruger Norlys som udelader, når det af og til er nødvendigt. Kan man få navigationen til at prioritere en bestemt ladeoperatør?
...eller skal man bare have styr på det selv og/eller bruge A Better Route Planner?

I øvrigt fedt at nogen har brugt tiden på at lave en app til CamperMode i Buzz'en (campermode.eu / EV Camper Mode app til Android) ;)

Ha' en skøn dag!

Mvh
Jens Christian

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 19. feb 2026, 12:42

jcn skrev:
19. feb 2026, 11:43
Hej med jer - Efter at have kørt Touran siden 2004 købte vi en 2023 ID Buzz for nogle måneder siden og er meget glade for den!

Men der er nogle ting, som jeg ikke har kunnet finde svar på ...mon ikke svarene findes her :D
...
1) bilen holdes i live hvis der ENTEN 1) sidder noget i selelåsen .. ELLER 2) er >15kg (vistnok) vægt på førersædet
Jeg har løst det ved at købe en løs selelås fra T-Hansen til kr 89. Den ligger i lommen i døren, og hvis jeg så bare lige skal hurtigt ud/ind, eller i øvrigt ønsker at holde den i live, klikker jeg lige den i.

2) pas!

3) Med din software 3.8 er der ikke noget der hedder forvarmning af bilens højvoltbatteri, desværre!

4) Den leverandør VW får sine kortdata fra (HERE), har en brugerportal hvor man kan gå ind og registrere fejl/rettelser til kortdata, og så skulle det angiveligt blive taget med i opdateringen. Jeg synes jeg har hørt om flere der har prøvet dette ... men uden der er kommet noget ud af det.

5) Kun Ionity mener jeg. Jeg bruger personligt ikke bilens navi til at planlægge opladning ; det gør jeg med 3. part app. Det kunne f.eks. være ABRP som du selv nævner.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSSyndicate

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Has thanked: 127 times
Been thanked: 333 times

Indlæg af mortenmol » 19. feb 2026, 14:21

HansH skrev: Du kigger på sw versionen for infotainment.
Selve bilens "operativsystem", hvis man kan kalde det sådan, skal du se i det menupunkt der hedder Softwareinformation, som dklap skriver.

Morten ! Du er jo kommet ind i en helt ny verden. Du er nu på The Dark Side....
En verden med ½ mio styreenheder i bilen. Som ALLE har hver sin software version.
Og hvor opdateringer sker hvert 3. år. På værkstedet. (Efter 3 OTA forsøg efterlod dig med en brick, som måtte hentes på rulleskøjter)

Men fortvivl ej. Hvis du klarer dig igennem, kommer du ud hærdet, styrket og stolt på den anden side.

Velkommen til Billede
Alene det der er forskellige steder at opdatere er små forvirrende, hvor jeg savner det simple i Teslaen. Har jeg overhovedet brug for at vide de enkelte versioner? Det skal man i værksteds mode for at se på Elon mobilen.
Jeg er nu på version 5.4.0, finder bilen selv ud af hvornår den vil opdatere / pushes det lidt tilfældigt som hos Tesla?
Henter den via LTE eller skal den på wifi?

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 19. feb 2026, 14:35

mortenmol skrev:
19. feb 2026, 14:21
Jeg er nu på version 5.4.0, finder bilen selv ud af hvornår den vil opdatere / pushes det lidt tilfældigt som hos Tesla?
Når en OTA update er frigivet, får du en notifikation på bilens skærm. Du kan da klikke OK til at installere den (når bilen holder stille).
Der er ingen opdateringer der bare uden videre bliver skrallet på. Det kræver altid din godkendelse før der sker noget. Selv nogle helt ubetydelige, hvor de f.eks. bare retter kommafejl i den instruktionsvejledning der ligger i infotainment, kræver godkendelse før installation.

Alle updates hentes ned via LTE. wifi benyttes ikke i den sammenhæng.

Der har over årene været et par runder af opdatering, hvor den har været så omfattende / kompliceret, at det har skullet foretages på værksted. I så fald bliver man adviseret om dette, og skal selv aftale tid med værkstedet.
Disse hedder også OTA opdateringer (On The Autoriseret værksted) .....
These users thanked the author HansH for the post:
Skoulsen

jcn
Nyt medlem
Has thanked: 52 times
Been thanked: 61 times

Indlæg af jcn » 19. feb 2026, 14:55

HansH skrev:
19. feb 2026, 12:42
1) bilen holdes i live hvis der ENTEN 1) sidder noget i selelåsen .. ELLER 2) er >15kg (vistnok) vægt på førersædet
Jeg har løst det ved at købe en løs selelås fra T-Hansen til kr 89. Den ligger i lommen i døren, og hvis jeg så bare lige skal hurtigt ud/ind, eller i øvrigt ønsker at holde den i live, klikker jeg lige den i.

2) pas!

3) Med din software 3.8 er der ikke noget der hedder forvarmning af bilens højvoltbatteri, desværre!

4) Den leverandør VW får sine kortdata fra (HERE), har en brugerportal hvor man kan gå ind og registrere fejl/rettelser til kortdata, og så skulle det angiveligt blive taget med i opdateringen. Jeg synes jeg har hørt om flere der har prøvet dette ... men uden der er kommet noget ud af det.

5) Kun Ionity mener jeg. Jeg bruger personligt ikke bilens navi til at planlægge opladning ; det gør jeg med 3. part app. Det kunne f.eks. være ABRP som du selv nævner.

Tak for svar 👍🙂

Madz
Nyt medlem
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Madz » 19. feb 2026, 16:08

mortenmol skrev:
Alene det der er forskellige steder at opdatere er små forvirrende, hvor jeg savner det simple i Teslaen. Har jeg overhovedet brug for at vide de enkelte versioner? Det skal man i værksteds mode for at se på Elon mobilen.
Husk på at hvis det er en Tysk import skal du lige forbi VW og få dem til at rette land ellers får du ikke OTA opdatering.
2024 ID.4 Style 4Motion
2021 Golf Variant Style 1.5 eTSI DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI DSG

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 19. feb 2026, 20:28

mortenmol skrev:
Når Cyber Resilience App og nogle Cyber Security standarder kommer til, så får vi meget mere bøvl ud af sådan noget.

Det er fordi der er forskellige systemer, og du har så kigget det ene sted, hvor det du søgte var det andet sted.
Tesla synes jeg jo generelt ikke er så simpel, ikke at VW er gode på dette punkt, men der er godt nok mange menuer og indstillinger i moderne biler - de fleste kommer de færreste til reelt at bruge.

Men som @HansH skriver, så får du meddelelser om at der er en opdatering tilgængelig, det er tilfældigt, og det kan komme tidligt i udrulningen eller sent, men bilen finder selv ud af det, og wifi har jeg endnu ikke helt fundet fidusen med at bilen overhovedet "kan", det skulle da lige være for at lave et mobilt hotspot og så bruge data fra dette - til - øh... ja, jeg har ikke behovet, men man kan få internet radio og nok også de nye apps der er kommet i infotainment.

Nicklossi
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 19. feb 2026, 21:49

HansH skrev:
6. jan 2026, 07:42
Well ... nok ikke rigtigt "software" ... men here goes ;

Givet flg scenarie i min Enyaq :
  • lyskontakt på AUTO
  • der er mørkt så lyssensoren har tændt bilens nærlys
  • jeg aktiverer matrix fjernlyset ved at vippe blinkerarmen en gang fremad. Det blå fjernlyssymbol med A'et tænder, og der er nu fjernlys på bilen, da jeg er alene på vejen og det er mørkt
  • jeg kører nu bag en bil
  • matrixlyset har skruet ned for blusset så der reelt kun er nærlys på bilen, for ikke at blænde bilisten foran.
  • jeg ønsker at deaktivere fjernlyset, dvs slukke det blå fjernlyssymbol
Den eneste måde jeg har fundet frem til at kunne opnå dette, er ved at vippe blinkerarmen fremad en gang, og derefter ind mod mig selv.
Ulempen ved dette er imidlertid, at når jeg vipper armen frem, overstyrer jeg automatikken - og tvinger fuldt fjernlys på.
Det betyder altså at bilisten foran mig får lige kortvarigt en ordentlig gang lys i nakken, i det korte øjeblik der går indtil jeg vipper armen ind mod mig selv, og dermed slukker for fjernlyset.
I praksis kommer det til at virke som om jeg har beef med den forankørende, og vil skælde ham ud med mit fjernlys .. :|

Hvis jeg blot trækker blinkerarmen ind mod mig selv mens fjernlysautomatikken er aktiv, fungerer det som overhalingsblink. Dvs der kommer fuldt fjernlys på, så længe jeg holder armen mod mig selv.

Derfor - findes der en måde hvorpå man kan deaktivere fjernlyset UDEN at blænde op forinden .. og dermed genere forankørende ?
Som jeg husker det fra min B8’er, så kunne du trække lys-stilken mod dig, når den kørte med lang lys af en art - altså noget af det lange lys er aktiveret.
Har den først blændet helt ned til kørelys, så kan man ikke med stilken 👍

nbryde
Medlem
Has thanked: 110 times
Been thanked: 172 times

Indlæg af nbryde » 20. feb 2026, 08:31

BrianDS skrev: Når Cyber Resilience App og nogle Cyber Security standarder kommer til, så får vi meget mere bøvl ud af sådan noget.

Det er fordi der er forskellige systemer, og du har så kigget det ene sted, hvor det du søgte var det andet sted.
Tesla synes jeg jo generelt ikke er så simpel, ikke at VW er gode på dette punkt, men der er godt nok mange menuer og indstillinger i moderne biler - de fleste kommer de færreste til reelt at bruge.

Men som [mention]HansH[/mention] skriver, så får du meddelelser om at der er en opdatering tilgængelig, det er tilfældigt, og det kan komme tidligt i udrulningen eller sent, men bilen finder selv ud af det, og wifi har jeg endnu ikke helt fundet fidusen med at bilen overhovedet "kan", det skulle da lige være for at lave et mobilt hotspot og så bruge data fra dette - til - øh... ja, jeg har ikke behovet, men man kan få internet radio og nok også de nye apps der er kommet i infotainment.
Jeg undres over du altid kan få vendt en given feature til noget negativt når du ikke har behovet. Glæd dig dog over muligheden er der.
Jeg er helt sikker på, at du ville du vende til det et negativt spin, hvis du sammenlignede features i dit regneark og hvis din bil havde det og den du sammenlignede med ikke havde det.
Du har ikke behovet - fint lad det ligge. Jeg og familien er glad for det i vores i5.

Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author nbryde for the post (total 2):
SkoulsenDanielB12

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"