2024 Skoda Scala - passer forsæder fra Golf 8 el Audi Q3 ?

Besvar
Jens Richard
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

2024 Skoda Scala - passer forsæder fra Golf 8 el Audi Q3 ?

Indlæg af Jens Richard » 20. feb 2026, 00:28

Hej. Jeg har en Skoda Scala 2024 (den faceliftede). Og er ret træt af sædet, sider bare ikke godt i det.
Har før set på et udenlansk forum en der havde sat forsæder fra en Golf 8 i en lidt ældre Scala end min.
Nogle fine nogen med elbetjening og massage. Som jeg forstod det var det lige til skrue i, men skulle laves om på stik.
Nu er jeg ikke ude efter elbetjening, bare et sæde jeg sidder bedre i i, evt lidt bredere sæde.
Jeg er blevet fortalt at på mange nyere biler kan de ting i sædet være komponent sikret så de skal kodes til bilen.
Og der er jo sædevarme airbag og til selen så vidt jeg kan regne ud.
Har set en som har sæderne fra en Audi Q3 2022 til salg til rimelige penge, og som passer okey i farverne.
Har ikke undersøgt endnu om de kan være der, passer bundbeslag sammen.
Nogen som ved noget om det. Synes det værste ved det er det med kodning hvis de skal det.

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Re: 2024 Skoda Scala - passer forsæder fra Golf 8 el Audi Q3 ?

Indlæg af HansH » 20. feb 2026, 06:40

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Uden at have prøvet dét som du helt specifikt spørger til her - dvs om Golf 8 eller Q3 sæder passer i en Scala - så vil jeg sige det sådan, at jeg har endnu til gode at se en VAG bil hvor selve den fysiske montering af forsæderne ikke er den samme.
Det er 4 XZN bolte, og skruehullerne sidder de samme steder. Sådan har det i hvert fald været på de biler jeg har haft fingre i.

Så er der den elektriske del.
Stikforbindelser skal med 99% sandsynlighed tilpasses. Både sædets egen elektronik og airbag har formodentlig andre stik og/eller andet pin layout end din Scala. Den del er ikke det store problem, hvis man har eldiagrammer og reservedelskatalog til rådighed. Dér kan man finde de evt nye stikhuse der skal bruges, samt se hvordan pins skal flyttes rundt.

Mht kodning ;
Komponentbeskyttelse (CP) er relevant når der er tale om en styreenhed som er forbundet til bilens CAN gateway. Dvs det er ikke aktuelt at snakke om CP på f.eks. en solskærm, for den har ingen elektronisk styreenhed :)
Et forsæde har en elektronisk styreenhed, hvis det er udstyret med "features" såsom memory. Hvis det "kun" har massagefunktion .... er jeg ikke klar over om der er en styreenhed. Hvis det er et rent manuel sæde, evt kun med sædevarme, så har det helt sikkert IKKE en styreenhed, og dermed er CP og kodning ikke aktuelt.
HVIS det nye sæde har en styreenhed OG det kommer fra en nyere bil, som f.eks. Golf 8 du nævner, så er der ret stor sandsynlighed for at det vil være beskyttet af CP og skal låses op til din Scala med det rigtige tool.

Konklusion -
Den fysiske montering mener jeg som sagt ikke burde være et problem.
Den elektriske kræver adgang til den rette dokumentation, hvilket ikke er umuligt for en hobbymand ... det kan skaffes.
Hvis det nye sæde har en styreenhed, så er CP og kodning et problem. Det er kun nogle få der kan fikse det .. jeg nævner Cartrends og Carsolutions som er dem vi kender bedst her på vagcars og kan anbefale, da de begge kan deres kram til perfektion.
Men! Cartrends monterer ikke stumper som kunden selv kommer med. Så det vil nok være en showstopper når der netop er tale om brugte dele som du selv har indkøbt.

Jeg er 99.99% sikker på at intet aut værksted vil have noget som helst med sådan en opgave at gøre. Det er ikke en procedure fabrikken supporterer, og dermed kan de ikke tage noget sådant ind. De foretager kun reparationer med originale dele som passer til bilen, dvs det den er født med.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 1347 times
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 20. feb 2026, 06:43

Jeg mener scala er baseret på polo platform og derved har de smalle skinner på ca 48cm imellem hvor golf er 50cm imellem

Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post (total 2):
HansHRIX
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 20. feb 2026, 06:45

Watcher skrev:
20. feb 2026, 06:43
Jeg mener scala er baseret på polo platform og derved har de smalle skinner på ca 48cm imellem hvor golf er 50cm imellem
Uhhh.... der kan man så bare se! Så nytter det lige fedt at skruehullerne sidder de samme steder i længderetningen .. :D

Jeg mener du har ret i at Scala er Polo platform.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 1347 times
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 20. feb 2026, 07:16

Ja men det jo nemt lige at måle..

Med mindre der memory i et sæde så der ik canbus.. dvs det ren plus og minus hvis det på el/el lændestøtte.

Dog kan man forvente at sku trylle stik om til airbag/sædevarme.

Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Jens Richard
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af Jens Richard » 27. feb 2026, 22:46

Tak for svarene, de sæder jeg tænker på er der kun sædevarme Airbag og må jo være noget til selen også.
Kan desværre ikke finde det med ham der havde monteret Golf 8 sæder i sin igen, men så vidt jeg husker skrev han at de var lige til at skrue i og kun skulle laves om i stik. Men det var i en 1. generations Scala som vist ikke er krypteret i softvaren.
Er det korrekt forstået at Airbaggen i sædet ikke kræver kodning, og det samme med sædevarmen, som er i to trin i min.
Selve det med skinner og om det kan være der kan jeg vel finder ud af ved at finde en Q3 til salg i nærheden om måle på.
Dem jeg så til salg er lidt langt væk.

Brugeravatar
VWAU
Aktiv medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 291 times
Been thanked: 869 times

Indlæg af VWAU » 28. feb 2026, 16:13

Da jeg havde en Polo AW GTI (samme platform som Skoda Scala / MQB A0) satte jeg sæder i fra en Golf, fordi sæderne i en Polo AW GTI er skod. Det er korrekt, at der i "Polo 6R -tiden" var mindre afstand mellem skinnerne men på Polo AW (MQB A0) passer sæderne fra en Golf 5 - 8 perfekt rent fysisk (de 4 befæstigelser i gulvet). Der er følgende større eller mindre udfordringer:
1) Stikkene til airbags skal i nogle tilfælde skiftes (alt efter Golf årgang). Med det er jo meget simpelt.
2) Det største problem er sikkerhedsselerne. De lasker man stikker ned i selelåsen har forskellig længder. På Polo er lasken meget kortere. Der gør, at laskerne ikke vil låse. Man skal derfor flytte selelåsen fra Polo´en over på Golf-sæderne. Problemet er så, at fastgørelsesmetoden er anderledes. Jeg fik et smedeværksted til at lave et overgangsstykke. (foto / rød cirkel)

PS: De Golf 6 GTI sæder der kom i Polo´en var 3 - 4 klasser bedre end de "originale"
1) Bedre sidestøtte
2) Meget bedre lårstøtte
3) Og frem for alt en fremragende polstring, hvor der i Polo-sæderne var en tynd ren discount polstring.
Vedhæftede filer
AW2.jpg
AW2.jpg (849.98 KiB) Vist 76 gange
AW.jpg
AW.jpg (90.78 KiB) Vist 84 gange
These users thanked the author VWAU for the post (total 2):
HansHakaup

Besvar

Tilbage til "Interiør"