Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 18. nov 2016, 13:43
i-s skrev:Decipher skrev:
Det kan sagtens være sandt, at man opnår et større provenu ved at sænke en afgift, især når afgiften har en så ekstremt salgshæmmende effekt som den høje registreringsafgift. Det er ikke det samme som at man også får flere penge i kassen af at fjerne den helt. Der er et breakpoint, hvor mindreprovenuet pr solgte bil bliver dominerende i forhold til det øgede salg. Vend den om og spørg, om du ville få flere eller færre penge i kassen, hvis registreringsafgiften var på en milliard procent. Mit bud ville nok være du så fik 0 kr. i kassen pga 0 salg.
Ja, enig.
Men sagen er jo, at ved sidste afgiftsnedsættelse gik fjerne man 180 % delen. Men de biler, som har skabt den forøgede provenu er det eksplosive salg af minibiler. De har aldrig været belastet med 180% afgift.
Decipher skrev:
Man får også 25 pct. Moms i kassen på en Tesla, så allerede derfor giver den samme eller mere i provenu end den billige Berlingo.
Nu kostede en Tesla ca. 500.000, dengang der blev solgt nogen af dem. Det er altså ca. 100.000 kr i moms.
Mener du virkelig at det ikke kan slåes af en berlingo der skal betale fuld afgift + moms af afgiften + brændstofafgift (~ 5-6 kr/l) + højere grøn afgift, når du regner det ud over 10 år f.eks ?
Jeg når frem til at en berlingo med anslået 50.000 i registeringsafgift og 200.000 km over 10 år vil betale 145.000 kr i afgift og moms. Altså 45.000 mere i provenu til staten end Tesla'en. Så har jeg ikke taget grøn ejerafgift med.
For det første er gennemsnitsprisen på solgte biler faktisk steget i perioden, så det er ikke rigtigt, at det forøgede provenu "bæres" af de billige biler.
For det andet var min pointe med Tesla, at det er groft forsimplet at sige, at der kommer 0 kr. i kassen når der sælges en Tesla. Der betales i hvert fald både moms og elafgift. Om det så er mere eller mindre end en Berlingo i sidste ende, det er sådan set sagen uvedkommende. Jeg går ud fra, at vi kan blive enige om, at moms + elafgift stadig udgør et meget betydeligt beløb, så staten har en interesse i, at der sælges elbiler, selvom de bliver afgiftsfritaget.
-
i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6590
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
-
Has thanked:
553 times
-
Been thanked:
928 times
-
Kontakt:
Indlæg
af i-s » 18. nov 2016, 13:44
majland skrev:i-s skrev:
Ja, men det får du retur når du bruger det til en elbil. Får du f.eks sat en Clever boks op som i VW tilbudet, så får Clever penge tilbage fra staten på det strøm du trækker fra boksen.
Så det er kun dem der lader med "nødladeren" altid der kommer til at betale kwh afgift.
Mig bekendt galt det kun til udgangen af 2015
/A
Nej. Eksempel fra eon's web side:
-
Vedhæftede filer
-
- vagcars1.jpg (27.14 KiB) Vist 3228 gange
/Søren.
-
MKay
- Medlem
- Indlæg: 540
- Tilmeldt: 6. dec 2008, 16:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
-
Has thanked:
13 times
-
Been thanked:
10 times
Indlæg
af MKay » 18. nov 2016, 13:44
Jeg håber de husker mc'erne denne gang
Skoda Octavia 3
-
Roeden
- Medlem
- Indlæg: 1105
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holte
-
Has thanked:
70 times
-
Been thanked:
70 times
Indlæg
af Roeden » 18. nov 2016, 13:45
Ja lidt detaljer skal der til, fart på!
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 18. nov 2016, 14:06
MKay skrev:Jeg håber de husker mc'erne denne gang
Laver VW da MC'er?
-
donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2066
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
506 times
-
Been thanked:
252 times
Indlæg
af donfetaful » 18. nov 2016, 14:09
Ducati
Kør og vær glad 🛻
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 18. nov 2016, 14:12
Ah, det anede jeg ikke. Jamen så...
-
fette
- Nyt medlem
- Indlæg: 234
- Tilmeldt: 5. apr 2016, 10:21
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af fette » 18. nov 2016, 14:20
Rygtet siger at skalaknækket bliver forhøjet til 106.000 kr. frem for 82.800 (84.600 i 2017).
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 18. nov 2016, 14:26
De 10.000 hver ny bil over 200 tkr de sparer har de fleste impotører nok nuppet hurtigt.
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 18. nov 2016, 14:29
i-s skrev:majland skrev:i-s skrev:
Ja, men det får du retur når du bruger det til en elbil. Får du f.eks sat en Clever boks op som i VW tilbudet, så får Clever penge tilbage fra staten på det strøm du trækker fra boksen.
Så det er kun dem der lader med "nødladeren" altid der kommer til at betale kwh afgift.
Mig bekendt galt det kun til udgangen af 2015
/A
Nej. Eksempel fra eon's web side:
Det lidt længere svar
http://www.ey.com/dk/da/services/tax/va ... ist-261015
-
i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6590
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
-
Has thanked:
553 times
-
Been thanked:
928 times
-
Kontakt:
Indlæg
af i-s » 18. nov 2016, 14:42
Jeg kan godt se der er en undtagelse for "ikke-moms betalende virksomheder". Men er det stort set ikke kun offentlige virksomheder ? og om man flytter penge fra den ene offentlige kasse til den anden, ændrer da heller ikke noget set med statsprovenu øjne.
/Søren.
-
KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3358
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
-
Has thanked:
387 times
-
Been thanked:
262 times
Indlæg
af KBoesen » 18. nov 2016, 16:05
Så skulle den være god nok. Skalaknækket for de 105 % bliver hævet fra de 82.600,- idag til 106.600,-.
I praksis vil det betyde at besparelsen på en Leon/Golf/A3/Octavia vil være omkring 5.000,- og på Tiguan/Ateca/Kodiak 10.710,-.
Så for den almene borger, er det fandme så godt som narrefjabbe, altså ingen betydning...
Senest rettet af
KBoesen 18. nov 2016, 16:37, rettet i alt 1 gang.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Præventionen
1999 Porsche 911 Carrera - Caféraceren
-
Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
-
Has thanked:
200 times
-
Been thanked:
399 times
Indlæg
af Dakota » 18. nov 2016, 16:11
Hurra, nu kan jeg bare sige mit job op og blive arbejdsløs - biler bliver jo næsten gratis!
-
Frederik DH
- Medlem
- Indlæg: 989
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:01
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 6731
-
Has thanked:
35 times
-
Been thanked:
105 times
Indlæg
af Frederik DH » 18. nov 2016, 19:17
AU-R8 skrev:De 10.000 hver ny bil over 200 tkr de sparer har de fleste impotører nok nuppet hurtigt.
"Hos Volkswagen har man valgt, at lade den samlede afgiftsreduktion komme kunderne til gode krone for krone. ”Dagens ændring af afgiften, skal selvfølgelig kunne mærkes hos den enkelte danske familie og bilkøber, således, at det reelt er deres bilejerskab og dermed deres hverdagsøkonomi, der bliver forbedret. Det må være det politiske sigte med ændringen og det støtter vi, som Danmarks største bilmærke naturligvis op om. Derfor sænker vi priserne, så ændringerne kommer den enkelte bilkøber 100% til gode, ” udtaler Ulrik Drejsig, Volkswagen Danmarks direktør."
Frederik DH
'22 ID.5 Pro Performance
'17 move up!
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 18. nov 2016, 19:29
Frederik DH skrev:AU-R8 skrev:De 10.000 hver ny bil over 200 tkr de sparer har de fleste impotører nok nuppet hurtigt.
"Hos Volkswagen har man valgt, at lade den samlede afgiftsreduktion komme kunderne til gode krone for krone. ”Dagens ændring af afgiften, skal selvfølgelig kunne mærkes hos den enkelte danske familie og bilkøber, således, at det reelt er deres bilejerskab og dermed deres hverdagsøkonomi, der bliver forbedret. Det må være det politiske sigte med ændringen og det støtter vi, som Danmarks største bilmærke naturligvis op om. Derfor sænker vi priserne, så ændringerne kommer den enkelte bilkøber 100% til gode, ” udtaler Ulrik Drejsig, Volkswagen Danmarks direktør."
Tro på det
Jeg gør ikkedem der har bestilt bil er det fint nok
2% prisstigninger per xx-0x-17 kan forvenres
-
Frederik DH
- Medlem
- Indlæg: 989
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:01
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 6731
-
Has thanked:
35 times
-
Been thanked:
105 times
Indlæg
af Frederik DH » 18. nov 2016, 19:34
Prisstigninger blev varslet allerede 3/11 så kan ikke se hvordan at det har noget med de 10.710,- folk opnår i afgiftnedsættelse, som først er bekræftet i dag.
Frederik DH
'22 ID.5 Pro Performance
'17 move up!
-
Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
-
Has thanked:
422 times
-
Been thanked:
250 times
Indlæg
af Passatg 3c » 18. nov 2016, 19:59
Det var sgu da en fesen aftale, æv!
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
bskaarup
- Nyt medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 27. aug 2008, 09:53
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
16 times
Indlæg
af bskaarup » 18. nov 2016, 20:43
majland skrev:Mig bekendt galt det kun til udgangen af 2015
Det gælder til og med 31/12-16
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 18. nov 2016, 21:54
KBoesen skrev:Så skulle den være god nok. Skalaknækket for de 105 % bliver hævet fra de 82.600,- idag til 106.600,-.
I praksis vil det betyde at besparelsen på en Leon/Golf/A3/Octavia vil være omkring 5.000,- og på Tiguan/Ateca/Kodiak 10.710,-.
Så for den almene borger, er det fandme så godt som narrefjabbe, altså ingen betydning...
Så sælger I da godt nok nogle billige A3 og Octavia. Besparelsen max'er ud i hvert fald fra omkring 290.000 i listepris ifølge FDMs beregninger. Men har ret beset ikke selv regnet på det, det lyder bare plausibelt.
Umiddelbart må besparelsen være det fulde beløb for biler med en afgiftspligtig værdi på 106.600,- (dvs. efter div fradrag), hvoraf der så betales 105% afgift ... Det bliver vel ungefähr 220.000 i handelspris (plus minus fradragsberettiget udstyr og avance).
Jeg forstår faktisk heller ikke brok over at kunne spare 10.000 kr. Især ikke når de samme mennesker står i kø i timevis til black friday for at spare langt mindre. Eller flipper ud i Føtex når den stakkels medarbejder er kommet til at tage 4 kr. for meget for en bakke tomater, eller whatever. Bare fordi bilens pris er høj, er 10.000 kr. fanme stadig 10.000 kr.
-
SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
54 times
-
Been thanked:
259 times
Indlæg
af SteffenR » 18. nov 2016, 22:14
Problemet er at det ike flytter noget, der er ikke flere der får råd til en større og/eller sikre bil, da om det bliver 300.000 eller 290.000 jo grundlæggende ikke ændre noget i regnskabet.
Det er en besparelse på 3% på en bil til den pris.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 18. nov 2016, 22:25
Selvfølgelig ændrer det noget. Der vil være dem, som har mulighed for at købe en lidt større motor, lidt mere udstyr eller whatever for det samme budget. Eller dem der bare sparer pengene og kan bruge dem på det, der er velfærd for dem selv.
Og så flytter det en masse biler i den danske bilpark ud af 150% afgift området, og nedsætter afgiftsindholdet i alle biler, så det gør det nemmere i fremtiden at lægge afgiften helt om, uden at det får lige så store konsekvenser i form af værditab for den enkelte. Det sidste er måske det vigtigste. At sige det ikke rykker noget er ganske enkelt forkert.
-
SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
54 times
-
Been thanked:
259 times
Indlæg
af SteffenR » 18. nov 2016, 23:01
Kom med et eksempel.
Den gennemsnitlige ny solgte bil i danmark ligger i U/170k (hvis afgiften i snit er 89k), så de bilkøbere vil ikke komme til, at købe en større eller dyrere bil, da de ikke bliver rigere af at kunne spare 5000kr.
Det bliver hellere ikke sikre at fragte en familie på 4 rundt i en Polo bare fordi den får en 1.2 istedet for en 1.0 eller får bakkamera.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
-
HenrikH29
- Medlem
- Indlæg: 620
- Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
-
Has thanked:
9 times
-
Been thanked:
49 times
Indlæg
af HenrikH29 » 18. nov 2016, 23:15
SteffenR skrev:Kom med et eksempel.
Den gennemsnitlige ny solgte bil i danmark ligger i U/170k (hvis afgiften i snit er 89k), så de bilkøbere vil ikke komme til, at købe en større eller dyrere bil, da de ikke bliver rigere af at kunne spare 5000kr.
Det bliver hellere ikke sikre at fragte en familie på 4 rundt i en Polo bare fordi den får en 1.2 istedet for en 1.0 eller får bakkamera.
Præcist. En modelklasse op kan ikke fås for kr. 5.000 - eller kr. 10.000 for den sags skyld. Såeeh...
Det eneste der her tjener til, er at Liberal Alliance kan sige "se vi fik vor mærkesag igennem med reduktion af registreringsafgiften". Not. Og de ønsker jo at afskaffe registreringsafgiften helt. Det varer så lige en 20 år med den her hastighed
Ja, ja de gjorde det godt forrige år
Og at besparelsen immervæk er kr. 10.000 som en skriver. Ja, prøv at del det ud over et måske 6-7 årigt billån og se hvad det betyder pr. måned i besparelse for "Familien Danmark" - måske til en ekstra flaske rødvin eller to om måneden - og det er så det.
-
jacobjensen
- Nyt medlem
- Indlæg: 424
- Tilmeldt: 10. maj 2011, 20:03
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
1 time
Indlæg
af jacobjensen » 18. nov 2016, 23:29
Små bække gør stor å, eller større i hvert fald.
Volvo V60 D4 Inscription, Auto, Onxy black, Maroon læder mv.
Smadret Dec 2018 Skoda Octavia - Style 2.0 TDI DSG - Bolero - Sportssæder - 18` alaris - Sunset - mv.
Solgt Juni. 2011 - VW Golf VI 5 dr. VAN - 2,0 TDI - 140 HK/320NM Highline, RCD 510 DAB, inkl. Teknikpakke incl. Parkeringsassistent, DK-Pakke, Vinterpakke, Sort pearl. km 130.000
2003 - Fabia Combi - 1,4 mpi - mit ganz alles, hmm p-sensor, varme i sæderne mv. (Konebilen)
-
Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
-
Has thanked:
265 times
-
Been thanked:
666 times
Indlæg
af Tonny » 19. nov 2016, 08:44
HenrikH29 skrev:
Og at besparelsen immervæk er kr. 10.000 som en skriver. Ja, prøv at del det ud over et måske 6-7 årigt billån og se hvad det betyder pr. måned i besparelse for "Familien Danmark" - måske til en ekstra flaske rødvin eller to om måneden - og det er så det.
Nu skal vi jo huske at de hæver bundskatten også i forbindelse med den her finanslov så jeg tror ikke vi generelt kommer til at spare, men se det som et skridt i den rigtige retning i forhold til hvad ihvertfald jeg syntes er det korrekt - nemlig at få sænket de bilafgifter til 0 trinvist over en årrække. Jeg syntes det skulle have haft et større hak i år!
-
ij6210
- Medlem
- Indlæg: 1383
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
72 times
-
Been thanked:
79 times
-
Kontakt:
Indlæg
af ij6210 » 19. nov 2016, 09:01
Det er Dansk Folkeparti-socialdemokraternes skyld.
Ellers havde vi fået de 150 ned på ca 130, hvilket virkelig havde rykket på gode biler i 350+ kr klassen.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 19. nov 2016, 09:09
HenrikH29 skrev:SteffenR skrev:Kom med et eksempel.
Den gennemsnitlige ny solgte bil i danmark ligger i U/170k (hvis afgiften i snit er 89k), så de bilkøbere vil ikke komme til, at købe en større eller dyrere bil, da de ikke bliver rigere af at kunne spare 5000kr.
Det bliver hellere ikke sikre at fragte en familie på 4 rundt i en Polo bare fordi den får en 1.2 istedet for en 1.0 eller får bakkamera.
Præcist. En modelklasse op kan ikke fås for kr. 5.000 - eller kr. 10.000 for den sags skyld. Såeeh...
Det eneste der her tjener til, er at Liberal Alliance kan sige "se vi fik vor mærkesag igennem med reduktion af registreringsafgiften". Not. Og de ønsker jo at afskaffe registreringsafgiften helt. Det varer så lige en 20 år med den her hastighed
Ja, ja de gjorde det godt forrige år
Og at besparelsen immervæk er kr. 10.000 som en skriver. Ja, prøv at del det ud over et måske 6-7 årigt billån og se hvad det betyder pr. måned i besparelse for "Familien Danmark" - måske til en ekstra flaske rødvin eller to om måneden - og det er så det.
Jeg forstår simpelt hen ikke, hvad låneperioden har med det at gøre. Er du også ligeglad med at på 100.000 rabat på et hus, bare fordi du skal afdrage over 30 år? Det er stadig færre penge du skal låne og tilbagebetale.
Men dem der er ligeglade kan bare sende mig de 10.000 næste gang I handler bil så. Jeg tager mobilepay. Og I må gerne betale over 8 år, hvis det er.
-
KHADK
- Nyt medlem
- Indlæg: 389
- Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: DANMARK igen :-)
-
Has thanked:
109 times
-
Been thanked:
25 times
Indlæg
af KHADK » 19. nov 2016, 10:59
Jeg forstår simpelt hen ikke, hvad låneperioden har med det at gøre. Er du også ligeglad med at på 100.000 rabat på et hus, bare fordi du skal afdrage over 30 år? Det er stadig færre penge du skal låne og tilbagebetale.
Men dem der er ligeglade kan bare sende mig de 10.000 næste gang I handler bil så. Jeg tager mobilepay. Og I må gerne betale over 8 år, hvis det er.[/quote]
Så 104,167 kr/måned over 8 år... Så er der dømt en ekstra pizzamenu om måneden :-/ I'm not impressed.
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt
-
i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6590
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
-
Has thanked:
553 times
-
Been thanked:
928 times
-
Kontakt:
Indlæg
af i-s » 19. nov 2016, 11:25
Ligegyldig hvad, så synes jeg det er fantastisk at registeringsafgiften falder. Især når man tænker på, at den i mere end et halvt århundrede kun er blevet skruet op lidt efter lidt. Så det tager nok også nogle år at gå den anden vej.
/Søren.
-
Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
253 times
-
Been thanked:
79 times
Indlæg
af Ztrejfer » 19. nov 2016, 11:37
Det er fint, ja. Blot lidt ærgerligt for os, der købte ny bil i 2015
Audi A3