Hejsa,
Jeg havde tænkt mig selv at justere torsion value på min octavia, som jeg gjorde på min superb. MEN det ser jo lidt anderledes ud. Det er en BKD motor og der er jo 2 aksler. Er det sådan at den ene styre udsugning og den anden indsugning ? Jeg går ud fra jeg stadig kan justere, og det er vel den aksel tættest på fronten jeg skal justere ?Men skal akslerne låses inden det bliver gjort ? For så tror jeg ikke jeg skal gøre det selv nemlig.
Jeg havde bare tænkt mig at løsne, give den et nøk, og så stramme igen. Nogen der ved hvilket moment jeg skal stramme de 3 bolte med ?
Men hvis det er noget med at de skal låses inden man gør det, så har jeg ikke værktøjet og så vil jeg ikke gå igang
Skal knastaksler låses inden justering ?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Re: Skal knastaksler låses inden justering ?
Nå det måtte jeg da godt nok droppe!
Jeg kan da ikke dreje den motor rundt 2 gange ud på mine fliser !
Og den der fidus med at sætte den i gear og dreje hjulet, det kan jeg jo heller ikke med DSG.
Øv det er jeg lidt træt af jeg ikke kan selv.
Jeg kan da ikke dreje den motor rundt 2 gange ud på mine fliser !
Og den der fidus med at sætte den i gear og dreje hjulet, det kan jeg jo heller ikke med DSG.
Øv det er jeg lidt træt af jeg ikke kan selv.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 106 times
Re: Skal knastaksler låses inden justering ?
hvorfor skal du dreje motoren 2 omgange ?
løsn de 3 bolte på forreste hjul, drej knasten et meget lille nøk til den ene side, sæt evt. en lille tusch markering hor du starter så du altid kan flytte til udgangspunkt. Spænd de 3 bolte 25 Nm og tjek synkronisering, gentag til du er i mål
løsn de 3 bolte på forreste hjul, drej knasten et meget lille nøk til den ene side, sæt evt. en lille tusch markering hor du starter så du altid kan flytte til udgangspunkt. Spænd de 3 bolte 25 Nm og tjek synkronisering, gentag til du er i mål
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Re: Skal knastaksler låses inden justering ?
Det er ikke den korrekte beskrivelse du angiver.janny skrev: ↑22. maj 2018, 21:10hvorfor skal du dreje motoren 2 omgange ?
løsn de 3 bolte på forreste hjul, drej knasten et meget lille nøk til den ene side, sæt evt. en lille tusch markering hor du starter så du altid kan flytte til udgangspunkt. Spænd de 3 bolte 25 Nm og tjek synkronisering, gentag til du er i mål
Der er jo 2 aksler og 2 hjul, og det bagerste skal altså også justeres, ellers har du ikke en jævn fordeling af spændingen på tandremmen.
Først gives det forreste hjul et lille nøk. Derefter tilspændes boltene. Motoren drejes 2 fulde omgange, og så løsnes bolte på det bagerste hjul, og det "nøkkes" så også indtil låsepinden kan gå i, og så tilspændes det bagerste hjul igen.
Det siger jo lidt sig selv at når der sidder 2 hjul, og du kun rykker det ene af dem, så vil tandremmen have en uens spænding hen over de 2 hjul.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 106 times
Re: Skal knastaksler låses inden justering ?
Knast føleren måler på tastehjulet der gemmer sig bag selve remhjulet. Remhjulet er spændt fast på tastehjulet med 3 stk. 8mm bolte.
Tastehjulet er spændt på knasten med den store bolt i midten.
På en 16V måler den på indsugningsknast (forreste hjul)
Hvis du løsner de 3 stk 8 mm bolte og drejer knasten (18mm nøgle på centerbolt) flytter du knastens tastehjul i forhold til krumtap = torsion value ændres. Remhjulet og remmens spænding mellem de 2 knast remhjul ændres ikke.
Det er jo derfor der er 3 små bolte og ovale slidser/huller i remhjulet
Tastehjulet er spændt på knasten med den store bolt i midten.
På en 16V måler den på indsugningsknast (forreste hjul)
Hvis du løsner de 3 stk 8 mm bolte og drejer knasten (18mm nøgle på centerbolt) flytter du knastens tastehjul i forhold til krumtap = torsion value ændres. Remhjulet og remmens spænding mellem de 2 knast remhjul ændres ikke.
Det er jo derfor der er 3 små bolte og ovale slidser/huller i remhjulet
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Re: Skal knastaksler låses inden justering ?
Jamen jeg er sådan set med dig hele vejen, jeg fandt bare de her, der beskriver at man også juster det andet hjul ?
https://workshop-manuals.com/skoda/octa ... e_timing)/
Den her video er på italiensk, men man behøver vist ikke lyd.
https://www.youtube.com/watch?v=gBXXGlp ... aEraaZ2syL
Er der nogen der kan forklare det nærmere, om hvorvidt det er nødvendigt at justere udstødningssiden også ?
https://workshop-manuals.com/skoda/octa ... e_timing)/
Den her video er på italiensk, men man behøver vist ikke lyd.
https://www.youtube.com/watch?v=gBXXGlp ... aEraaZ2syL
Er der nogen der kan forklare det nærmere, om hvorvidt det er nødvendigt at justere udstødningssiden også ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 106 times
Re: Skal knastaksler låses inden justering ?
hvis det er synkroniseringsvinklen du vil justere så kan du flytte alt du vil på det bagerste hjul, det ændrer ikke.
Men det er korrekt at låseværktøjet også skal kunne gå i bagerste knast og vil du kontrollere det så kommer du ikke udenom at dreje motor på mærke, men så skal du lige have låseværktøj i krumtap og så er det af med remhjul på krumtap og afdækning.
Men det er jo ganske lidt du skal flytte knast og medmindre det ikke er sat på mærke sidst der blev skiftet rem, så betyder det ikke noget
Men det er korrekt at låseværktøjet også skal kunne gå i bagerste knast og vil du kontrollere det så kommer du ikke udenom at dreje motor på mærke, men så skal du lige have låseværktøj i krumtap og så er det af med remhjul på krumtap og afdækning.
Men det er jo ganske lidt du skal flytte knast og medmindre det ikke er sat på mærke sidst der blev skiftet rem, så betyder det ikke noget
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970