Manifold på G4 GTI flækker

Alt vedr. udstødningsystemer
Besvar
Brugeravatar
West
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Manifold på G4 GTI flækker

Indlæg af West » 11. jul 2011, 08:03

Godmorgen allesammen

Jeg har haft en del problemer med min Golf 4 GTI den "hvæser" som om noget er utæt.
Det har været stort set lige fra starten af da jeg fik lavet min bil, hvor jeg så fandt ud af det var pakningen fra turbo til forrør der var gået så det fes ud den vej, og dermed gav den hvæsende lyd.
Fordi jeg fik og vide det nok var manifolden der var revnet bestilte jeg en ny hjem fra USA.
Fik den sat på sammen med ny pakning og den kørte super godt..
I en måned..
Samme problem igen, men nu er det upgrade manifolden der er revnet og igen er den kedelig og død.

Så nu vil jeg gerne høre om nogen har en ide om hvad jeg kan gøre?

Den "skyder" lidt bagfra engang imellem når man trykker til den, så ved ikke om at den får for meget benzin og at det kan gøre at manifolden bliver meget varmere end ellers? Er det noget man vil kunne se/måle?

Eller kan man få en manifold der kan holde?
Synes nemlig det lidt vildt at en lille bil med den lille K04-001 turbo kan foresage det når der er samme bil der kører med 50% + flere heste uden de skal skifte pakning eller manifold hver 1½ måned :(
Kan tændrør fra S3 gøre den tænder bedre? Eller andet der kan prøves for jeg kan få noget power i bilen og den ikke smider pakninger og manifold hele tiden.

Vil meget gerne have hjælp til hvad jeg kan gøre for den ikke ødelægger flere manifolde eller pakninger - nu 1 pakning og 2 manifolde :(
2006 Seat Leon 2.0T FSI

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 19 times

Re: Manifold på G4 GTI flækker

Indlæg af Smartass » 11. jul 2011, 08:36

Jeg ville umiddelbart ikke mene at en ved blanding ikke ville hæve EGT, men du kan jo evt. montere et EGT ur.

Den upgrade manifold, var det én lavet af rør?
En del af de rør-manifolder (især i den billige ende) har det med at gå i svejsningerne.
Hvis du køber en støbt manifold (evt. i ductile iron) så holder de normalt til noget mere end 50% effektforøgelse.
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Brugeravatar
RpR
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Sønderborg
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af RpR » 11. jul 2011, 09:23

Kører du std. IC endnu? Så arbejder den ihvertfald betydeligt varmere end godt er hvis den er chippet, har ingen tal på EGT på min Ibiza, men kan huske at min indsugnings temp. faldt fra ca. 60c til max. 10c over udendørs temp da jeg skiftede til min Forge FMIC.
Selve indkøringen har også en del at sige, som du selv nævner så gir det mere varme i manifolden hvis den eftertænder. Det gør min nu også til den store guldmedalje :P
Du kan self' også bare være uheldig... :/

Daugbjerg
Helt nyt medlem
Geografisk region: København
Kommerciel bruger: www.scanturbo.dk
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Indlæg af Daugbjerg » 11. jul 2011, 12:07

Når din bil skyder i udstødningen, er det fordi den får nok benzin og køling den vej.

Det kan være de manifolder du køber er lavet i forkert materiale, og så kommer det aldrig til at holde.

Hvis din flange på turbo ikke er helt lige, så skyder den pakningen nemmere.
MVH Daugbjerg
http://www.scanturbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
West
Medlem
Kontakt:

Indlæg af West » 11. jul 2011, 18:03

Smartass skrev:Jeg ville umiddelbart ikke mene at en ved blanding ikke ville hæve EGT, men du kan jo evt. montere et EGT ur.

Den upgrade manifold, var det én lavet af rør?
En del af de rør-manifolder (især i den billige ende) har det med at gå i svejsningerne.
Hvis du køber en støbt manifold (evt. i ductile iron) så holder de normalt til noget mere end 50% effektforøgelse.
Den så ud som om den var støbt og havde sådan nogle små knubber på. Billig og billig ved jeg ikke - jeg ku godt ha fået dyrere men den var da rimelig tæt på hvad en original koster (2700 vs 2900).
Dem jeg har set på har ikke rigtigt nævnt jern typen :?
RpR skrev:Kører du std. IC endnu? Så arbejder den ihvertfald betydeligt varmere end godt er hvis den er chippet, har ingen tal på EGT på min Ibiza, men kan huske at min indsugnings temp. faldt fra ca. 60c til max. 10c over udendørs temp da jeg skiftede til min Forge FMIC.
Selve indkøringen har også en del at sige, som du selv nævner så gir det mere varme i manifolden hvis den eftertænder. Det gør min nu også til den store guldmedalje :P
Du kan self' også bare være uheldig... :/
Ja det gør jeg, for hvis jeg skal op og ha en opgrade FMIC så kræver det R32/R-Line front til 3500 for at jeg kan få plads til lygtevaskere også. Så med maling, montering, ic og front så kommer vi hurtigt op på 8k. Så den har jeg ventet lidt med.
Daugbjerg skrev:Når din bil skyder i udstødningen, er det fordi den får nok benzin og køling den vej.

Det kan være de manifolder du køber er lavet i forkert materiale, og så kommer det aldrig til at holde.

Hvis din flange på turbo ikke er helt lige, så skyder den pakningen nemmere.
Den første manifold var standart, og den anden var en Kinetic der var meget tykkere, tungere og større kanaler. Men vil gerne høre hvad jeg eventuelt skal købe af andet alternativ?
Men vil det sige at når den skyder så jeg sikker på den får nok benzin?

Flangen er sådan en Forge intake rør der er flexibelt, men der sidder sådan et plastik spændebånd på midten (følger ikke med). Ved ikke helt hvorfor det sidder på.
2006 Seat Leon 2.0T FSI

Brugeravatar
West
Medlem
Kontakt:

Indlæg af West » 11. jul 2011, 18:05

Dyser er standart
240/260 @ 3 bar -> 298 @ 4 bar
Fik og vide at med min 4 bars benzintryksregulator burde den kunne levere nok.
2006 Seat Leon 2.0T FSI

Daugbjerg
Helt nyt medlem
Geografisk region: København
Kommerciel bruger: www.scanturbo.dk
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Indlæg af Daugbjerg » 11. jul 2011, 20:08

Jeg tænkte på flange mellem manifold og turbo...

Det er vigtig at der sidder en stiver (arm/ophæng) fra turbo til motor.
Det sidder der originalt, og man skal også lave det når man tuner.
Der er røget mange manifolder og forrør på den konto.
MVH Daugbjerg
http://www.scanturbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
West
Medlem
Kontakt:

Indlæg af West » 12. jul 2011, 07:00

jeg kan bare ikke lade være og tænke på der er masser der bare får deres bil chippen uden den slags problemer hvor jeg mener mit setup burde stresse alting meget mindre da turboen kan komme af med gassen og spole op og der kan komme noget mere luft til turbo og mere til std IC.
eller har jeg misforstået noget??

daubjerg
vil jeg lige se nærmere på tak :)
2006 Seat Leon 2.0T FSI

Brugeravatar
West
Medlem
Kontakt:

Indlæg af West » 17. jul 2011, 20:19

Er der nogen der har bud på hvordan jeg kan finde grunden til den flækker? Og selvfølgelig også en holdbar løsning der holder mere end 1½ måned og en ny manifold :lol:

Vi har lige været en tur fra nordsjælland til fyn, og kan sige at selvom jeg ligger på en 130-140 i længere tid (40min) så kan jeg se at kølevandet da kan komme til at gå længere ned end 90 grader så tænker på om køling af indsugningsluften ikke også kan blive pæn?

Kan jeg få målt mængden af benzin? Måske forholdet imellem benzin og luft? Luftens temperatur?
Er det noget der skal gøres på felt? Er det noget jeg kun kan gøre når jeg har fået anden manifold på? Altså om det kræver at alt tryk går direkte til turboen?

Jeg ved ikke helt hvad der er bedst at gøre og hvordan jeg finder problemet til at min manifold flækker og hvordan jeg får det afhjulpet for hver gang den flækker ender den med at være mere død og kedelig end standart og ikke derfor jeg lavede de ændringer ved bilen :(
2006 Seat Leon 2.0T FSI

Allan_84
Medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Allan_84 » 17. jul 2011, 23:21

uden at være ekspert vil jeg gætte på du har forhøj EGT, så hvis det er tilfældet må du finde ud af hvorfor.
Audi A3 Sportback

Oestergaard94
Helt nyt medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Vesthimmerland

Indlæg af Oestergaard94 » 16. jan 2012, 17:54

Få nogle kloge hoveder til at lave en 4-gas udmåling, der kan man hurtig spotte om der er for meget benzin i systemet ;)
Det skal røge, det skal larme, det skal se ud af noget.
Fuck guld og sølv, så længe vi har ladetryk, diesel og øl.!

Ejer af:
Vw vento 1,8i
Vw polo variant 1,9 tdi

Peter B
Nyt medlem
Has thanked: 1 time

Indlæg af Peter B » 16. jan 2012, 19:21

Hmmm.. Med andet forør burde den kunne komme af med det.. Hvad siger dine lambdatal?

Besvar

Tilbage til "Udstødning"