Købt/Bestilt bil, mangler udstyr, prisændring

Besvar
top79
Helt nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Købt/Bestilt bil, mangler udstyr, prisændring

Indlæg af top79 » 18. jul 2013, 12:44

Hejsa alle sammen

Nu er min bestilte bil, VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG kommet hjem hos forhandleren og jeg har været nede og kigge på den, super fin :-)

Men det er ikke ubetinget glæde, for forhandleren fortalte mig at 2 af de bestilte ting ikke er blevet monteret på bilen (ved ikke om det er fejl fra hans side eller fabrikken, det sidste tvivler jeg dog på), klapbart passager forsæde, som ikke kunne kombineres med sportssæder (dette kan jeg dog godt undvære), men værst er at jeg bestilte Xenon lygter med dynamisk lys assistent (som skulle gøre at bilen selv blænder ned for det lange lys osv. når der kommer modkørende biler) dette var hele grunden til at jeg bestilte Xenon lys da jeg synes det var en rigtig god ting da jeg ofte kører på landeveje) xenon lygterne er monteret, men ikke den dynamiske del.

Yderligere fortæller forhandleren at der har været en prisstigning på 1,4% på 2014 modellen som er den jeg har fået, så de ting der mangler skulle gå nogenlunde lige op med prisstigning.

Jeg har jo skrevet under på købsaftalen med det bestilte udstyr og prisen.

Så nu er mit spørgsmål, hvordan skal jeg forholde mig til, dels at der mangler en vigtig ting på min nye bil, og dels at forhandleren nu vil ha 1,4% flere penge for bilen ?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Mvh
Top79

superbeszzz
Aktiv medlem
Geografisk region: København
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 377 times
Been thanked: 693 times

Re: Købt/Bestilt bil, mangler udstyr, prisændring

Indlæg af superbeszzz » 18. jul 2013, 13:02

Det kan han gange med nul i min optik. Jeg ville kontakte FDM og høre, hvordan jeg slap ud af den aftale
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

ClausP
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times

Indlæg af ClausP » 18. jul 2013, 13:02

Det er da en umådelig dårlig sælger.

Det er rigtigt nok at noget udstyr ikke kan leveres i bestemte kombinationer, enten fordi det ikke er teknisk eller lovligt muligt.

Men det står tydeligt når de vælger udstyret i systemet, enten kan der stå at noget andet udstyr er tvang, eller ikke i forbindelse med dit og dat.
Hvis du f.eks kører den igennem konfiguratoren på vw's hjemmeside, vil du blive bedt om at fravælge noget udstyr, hvis du forsøger at vælge noget der ikke kan kombineres.
Så du kan jo ad den vej lige prøve at tjekke om han hælder vand ud af ørene :mrgreen:
Som jeg ser det skal man for at kunne bestille dynamisk lys assistent bestille følgende:
- Xenon
- Lys & syn (auto lys)
- Tågelygter foran.
Det skulle han jo så have gjort opmærksom på da han tod imod ordren.
Synes du skal kræve en kompensation, så kan han lære at gøre sit arbejde.

Prisstigningen er der nok ikke meget at gøre ved, der er helt sikkert et forbehold på slutsedlen.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Has thanked: 15 times
Been thanked: 308 times

Indlæg af AU-R8 » 18. jul 2013, 13:02

Det er da en forhandlerfejl.
Vil råde alle der skal købe ekstraudstyr at konfigurere deres bil på de tyske eller svenske hjemmesider, de PLEJER at være præcise.
Så havde du opdaget det med forsædet, håber jeg.

Prisstigningen kan han da proppe op der hvor græsset gror.
Dynamisk lys må han jo bare fikse.

Jeg beder også altid om udskrift på mine biler fra impotørens interne bestillingsnet til fabrikken og tjekker selv tumperøvene.

Chbri
Nyt medlem

Indlæg af Chbri » 18. jul 2013, 13:03

Uden at være speciel kyndig inden for det felt, så vil jeg sige, at en slutseddel er bindende for begge parter. Dermed skal det omtalte udstyr være monteret, ellers mener jeg, at du er i din gode ret til at lade handlen gå tilbage ( der kan dog være noget, når det er en bil leveret specielt til dig). Ud over det, kan prisen ikke ændres grundet en prisstigning efter I har indgået en aftale.
2012 Volkswagen Passat Highline 2.0 TDI

erlingvj
Meget aktiv medlem
Has thanked: 96 times
Been thanked: 214 times

Indlæg af erlingvj » 18. jul 2013, 13:04

Hvis det står i slutsedlen hvad du har bestilt er du ikke forpligtiget til at aftage bilen, da bilen har mangler jf. købeloven.
Hvis bilen var som aftalt kunne du ikke undgå, at betale de 1,4%, da det sikkert er et forbehold i slutsedlen.

Jeg oplevede det modsatte med min A3 - her havde sælget sat for mange "krydser" - det kom jeg ikke til at betale for :)

top79
Helt nyt medlem

Indlæg af top79 » 18. jul 2013, 13:59

Hejsa igen

superbeszzz: Jeg har snakket med DFM og de siger 2 ting, 1 at pris stigning i deres øjne ikke er lovligt, 2 at hvis forhandleren ikke vil efter montere det manglende til Xenon lygterne og dette har været vigtigt for mig, mener de at handlen kan hæves.

ClausP: Jeg synes min oplevelse med sælgeren i handelsfasen har været super god og klasser bedre end de 4 andre VW forhandlere jeg har været i kontakt med under vurdering af købet af bilen, og har været meget positiv hele vejen igennem købet osv. lige ind til i dag hvor bilen står der og der så lige er et par problemer, jeg synes selv jeg har gjort virkelig alt for at tingene ikke skulle gå galt, sat mig ekstremt meget ind i hvilke ting der kunne kombineres osv. samt funktioner, og jo bilen er bestilt med Xenon, Lys & Syn pakke samt tågelygter foran, så alle forudsætninger for Dynamiske Xenon lygter har været tilstede, problemet er bare at sælgeren ikke kunne finde vare nummeret for Dynamisk Xenon og ringede ind og spurgte, han fik vare nummeret men kunne kun ligge det ind i eftermonteret udstyr (jeg spurgte ham om han nu var sikker på at det så kom med fra fabrikken, og det var han, men havde et eller andet sted nok en bange anelse)

AU-R8: Håber virkelig også det kan eftermonteres og at det bliver eftermonteret, men det lyder ikke som om at VW her i Danmark har "lyst" til at eftermontere særlig meget udstyr, VW i Flensburg lyder dog som om de vil montere næsten alt.

Chbri: Jeg mener også slutsedlen er bindende begge veje, og hvis de mener at forbehold for prisstingning skal overholdes for min del, så skal de også overholde at levere bilen som den er bestilt.

erlingvj: Mener det samme som dig :-), der var du da dejligt heldig at få lidt ekstra i bilen i forhold til det bestilte.

Mange tak for jeres svar alle sammen, dejligt med sådan nogle hjælpsomme mennesker, håber der er flere med evt. erfaring i mine problemstillinger der også giver et svar.

Mvh
Top79

peter w
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 144 times
Been thanked: 209 times

Indlæg af peter w » 18. jul 2013, 14:31

top79 skrev:Hejsa igen

superbeszzz: Jeg har snakket med DFM og de siger 2 ting, 1 at pris stigning i deres øjne ikke er lovligt, 2 at hvis forhandleren ikke vil efter montere det manglende til Xenon lygterne og dette har været vigtigt for mig, mener de at handlen kan hæves.

ClausP: Jeg synes min oplevelse med sælgeren i handelsfasen har været super god og klasser bedre end de 4 andre VW forhandlere jeg har været i kontakt med under vurdering af købet af bilen, og har været meget positiv hele vejen igennem købet osv. lige ind til i dag hvor bilen står der og der så lige er et par problemer, jeg synes selv jeg har gjort virkelig alt for at tingene ikke skulle gå galt, sat mig ekstremt meget ind i hvilke ting der kunne kombineres osv. samt funktioner, og jo bilen er bestilt med Xenon, Lys & Syn pakke samt tågelygter foran, så alle forudsætninger for Dynamiske Xenon lygter har været tilstede, problemet er bare at sælgeren ikke kunne finde vare nummeret for Dynamisk Xenon og ringede ind og spurgte, han fik vare nummeret men kunne kun ligge det ind i eftermonteret udstyr (jeg spurgte ham om han nu var sikker på at det så kom med fra fabrikken, og det var han, men havde et eller andet sted nok en bange anelse)

AU-R8: Håber virkelig også det kan eftermonteres og at det bliver eftermonteret, men det lyder ikke som om at VW her i Danmark har "lyst" til at eftermontere særlig meget udstyr, VW i Flensburg lyder dog som om de vil montere næsten alt.

Chbri: Jeg mener også slutsedlen er bindende begge veje, og hvis de mener at forbehold for prisstingning skal overholdes for min del, så skal de også overholde at levere bilen som den er bestilt.

erlingvj: Mener det samme som dig :-), der var du da dejligt heldig at få lidt ekstra i bilen i forhold til det bestilte.

Mange tak for jeres svar alle sammen, dejligt med sådan nogle hjælpsomme mennesker, håber der er flere med evt. erfaring i mine problemstillinger der også giver et svar.

Mvh
Top79
Prøv lige at tale med FDM igen. Jeg vil bestemt mene, at du er berettiget til at kræve, at de dynamiske lygter eftermonteres såfremt dette er muligt uden, at det er uforholdsmæssigt dyrt for forhandleren. Jeg tænker, at dette er at foretrække for dig, da du jo kan risikere, at få en en prisstigning på 1.4 %, hvis du hæver købet, og derefter bestiller en ny andetsteds (noget andet er, at du formentlig også kan undgå denne prisstigning, ved at kræve det, der hedder positiv opfyldelsesinteresse, som går ud på, at den forhandler, hvor du har bestilt bilen, økonomisk skal stille dig som om jeres handel var blevet gennemført).
Mvh Peter
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

top79
Helt nyt medlem

Indlæg af top79 » 18. jul 2013, 14:52

Hej peter w

Ja men det var også det jeg fik ud af at snakke med FDM.

Rådgiveren hos FDM sagde at hvis det dynamiske kørerlys var vigtigt for mig og forhandleren ikke ville eftermontere det, mente de der var en god chance for at hæve handlen.

Jeg vil jo også helst have den bil der er kommet hjem, pga. leveringstid osv. og jeg synes da også det er mega ærgerligt at der skulle opstå sådan et "problem" når jeg nu har været så ovenud tilfreds med det hele gennem bestillings forløbet, for der var bestemt en anden forhandler hvor han decideret ville tage (undskyld sproget) røven på mig, og et par andre var direkte uduelige når det kom til materiale valg osv., der havde jeg ikke engang fidus til at der rent faktisk ville være dæk på bilen når den kom hjem.

Forhandleren har jo egentlig også et problem, hvis jeg skulle hæve købet, for så ville de jo stå med en temmelig dyr bil med en massen udstyr som det er nok er få mennesker der er på udkig efter i øjeblikket, da min klare fornemmelse er at 80% af nybil salget hos ihvertfald den forhandler pt. er VW UP.

Nu må jeg se hvad han siger når han vender tilbage ang. montering af det dynamiske kørerlys, for jeg skulle gerne hente bilen Torsdag i næste uge.

Mvh
Top79

erlingvj
Meget aktiv medlem
Has thanked: 96 times
Been thanked: 214 times

Indlæg af erlingvj » 18. jul 2013, 16:30

Hvis jeg var dig ville jeg "trække stkket" NU. At eftermontere det der mangler er kompliceret og kun en halv løsning. En fabriksmontering er absolut nr. 1.
Find en anden forhandler - der er jo mange at vælge imellem.
Jeg har fx haft gode erfaringer med Olsen Biler, Ringsted.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2889 times
Been thanked: 1060 times

Indlæg af jansom » 18. jul 2013, 17:06

Jeg ville ikke modtage bilen. Det er ganske enkelt for dårligt af sælgeren og den må han æde og sælge til anden side.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

peter w
Aktiv medlem

Indlæg af peter w » 18. jul 2013, 17:41

jansom skrev:Jeg ville ikke modtage bilen. Det er ganske enkelt for dårligt af sælgeren og den må han æde og sælge til anden side.
Men det får top79 jo ikke en ny bil af. Han vil så skulle bestille en ny, der vil være 1.4 % dyrere.

I stedet bør han fastholde den købsaftale han har indgået med sælger, og få eftermonteret dynamikken.
Mvh Peter
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).

Brugeravatar
Muggs
Medlem
Geografisk sted: Mørke

Re: Sv: Købt/Bestilt bil, mangler udstyr, prisændring

Indlæg af Muggs » 18. jul 2013, 18:56

Jeg vil også mene at sælger skal eftermontere dynamikken og så æde de 1,4% som plaster på såret. Ellers kan han jo se om han kan sælge bilen til anden side...
Skoda Fabia Combi Sport 1,6 TDi - 11/2010 - Med lidt Landberg trylleri..

top79
Helt nyt medlem

Indlæg af top79 » 19. jul 2013, 06:22

Hej alle sammen

Så har jeg fået besked fra forhandleren at han ikke mener man kan efter montere Dynamisk lys assistent på min nye bil :( :x

Jeg har sendt foresprøgelse afsted til en VW forhandler i Flensburg, for at høre om det kan eftermonteres hos dem, da jeg synes det virker som om VW hurtigt giver op næsten uanset hvad man spørger efter af montering af ekstraudstyr.

Er der nogle herinde der rent faktisk ved om man kan eftermontere det og det så bare er fordi forhandleren ikke gider ?.

Så hvis vi lander på at ingen kan eftermontere ved jeg sku ikke rigtig hvad pokker jeg skal gøre.

Mvh
Top79

peter w
Aktiv medlem

Indlæg af peter w » 19. jul 2013, 06:58

top79 skrev:Hej alle sammen

Så har jeg fået besked fra forhandleren at han ikke mener man kan efter montere Dynamisk lys assistent på min nye bil :( :x

Jeg har sendt foresprøgelse afsted til en VW forhandler i Flensburg, for at høre om det kan eftermonteres hos dem, da jeg synes det virker som om VW hurtigt giver op næsten uanset hvad man spørger efter af montering af ekstraudstyr.

Er der nogle herinde der rent faktisk ved om man kan eftermontere det og det så bare er fordi forhandleren ikke gider ?.

Så hvis vi lander på at ingen kan eftermontere ved jeg sku ikke rigtig hvad pokker jeg skal gøre.

Mvh
Top79
Jeg mener, at juraen siger, at du kan hæve købet, købe bilen med dynamikken hos en anden forhandler, og din nuværende forhandler skal så erstatte dig en evt. prisdifference. Du kan også bede din nuværende forhandler om at tage bilen retur og levere en anden med dynamik uden udgifter for dig.

Men tjek med FDM.
Mvh Peter

top79
Helt nyt medlem

Indlæg af top79 » 19. jul 2013, 07:40

Hej peter w

Ok, jeg vender den lige med FDM.

Mvh
Top79

jokskilove
Medlem
Has thanked: 8 times
Been thanked: 77 times

Indlæg af jokskilove » 19. jul 2013, 08:19

I øvrigt er sælgere altid megaflinke indtil det brænder på. Det er først, når det brænder lidt på, at man virkelig finder ud af om de er noget værd - hvilket ikke lader til at være tilfældet her. Du skylder ham ingenting. Han skylder dig en bil med det udstyr, du har betalt for, til den pris I har aftalt.

Brugeravatar
mikep
Medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Ørbæk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af mikep » 19. jul 2013, 08:21

Tag fat i theone eller cartrends 'eller naviparts herindefra de har styr på sagerne

Brugeravatar
HondaChris
Medlem
Been thanked: 5 times

Indlæg af HondaChris » 19. jul 2013, 08:23

Står der ikke i din købsaftale, at de har ret til prisændring op mod 10% det gjorde der på vores, da vi handlede vores Up for et års tid siden.

Jeg ville dog ikke acceptere bilen, hvis ikke det bestilte udstyr var monteret på bilen ved levering.
Seat Leon Xcellence 2,0 150 HK DSG - 2018 - Nevada white - ST
Mine tidligere biler http://www.bilgalleri.dk/bruger/799-chris_h

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af kimhemm » 19. jul 2013, 08:25

mikep skrev:Tag fat i theone eller cartrends 'eller naviparts herindefra de har styr på sagerne
Ja jeg ville også høre med en af dem om de kan hjælpe dig med eftermontering hvis det er muligt og hvad det vil koste

Det beløb de kommer frem til skal forhandleren så betale

Umiddelbart ville jeg mene at forhandleren har 3 muligheder

- eftermontere dynamisk lys som aftalt

- tage en ny bil hjem med korrekt udstyr til aftalt pris

- hæve handlen
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

peter w
Aktiv medlem

Indlæg af peter w » 19. jul 2013, 08:51

peter w skrev:
top79 skrev:Hej alle sammen

Mvh
Top79
Jeg mener, at juraen siger, at du kan hæve købet, købe bilen med dynamikken hos en anden forhandler, og din nuværende forhandler skal så erstatte dig en evt. prisdifference. Du kan også bede din nuværende forhandler om at tage bilen retur og levere en anden med dynamik uden udgifter for dig.

Men tjek med FDM.
Glemte lige at skrive, at en typisk forhandler formentlig ikke vil efterkomme loven, og at man derfor må forvente at skulle gennem noget juridisk tovtrækkeri, hvilket kan være lidt af en belastning.
Mvh Peter

top79
Helt nyt medlem

Indlæg af top79 » 19. jul 2013, 10:10

peter w: Nej kan sagtens se at de måske ville prøve at undgå at følge lovgivningen, men afventer dog positivt svar fra forhandleren, da jeg jeg har videregivet de 3 optioner jeg fik fra FDM, håber selvfølgelig at vi et eller andet sted kan blive enige om en løsning som jeg kan acceptere, iøvrigt er jeg super glad for den hjælp jeg indtil nu har fået både fra FDM og herinde fra.

kimhemm: Jeg har indtil videre fået svar fra Cartrends, og det lyder til at eftermontering nemt kan løbe op i 30.000 kr. (Pris rettet, havde misforstået den oplyste pris, beklager) men har givet forhandleren 3 valgmuligheder for hvordan vi kan komme videre i denne sag, så nu afventer jeg bare svar.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 25. jul 2013, 08:34

Hvad endte den her sag med?

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

top79
Helt nyt medlem

Indlæg af top79 » 25. jul 2013, 08:40

Hej GaSelle

Sagen endte med at jeg fik en rigtig fin kompensation af forhandleren, og skal hente min bil på Tirsdag. :-)

Mvh
Top79

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 1347 times
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 25. jul 2013, 08:49

Så ska vi bruge den kompensation på mere grej til den:)
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

top79
Helt nyt medlem

Indlæg af top79 » 25. jul 2013, 08:55

Hej Watcher

Det var en kompensation i form af alu fælge som skal bruges til sommer dæk, dem der sidder på den fra fabrikken bliver så vinterfælge :-)

Bilen er temmelig godt udstyret fra fabrikken, kan ikke lige se hvor meget mere der skal i, men lad os nu se :-)

Der skal dog laves læder indtræk i den som noget af det første og selvfølgelig Navigation og Bluetooth. :-)

Mvh
Top79

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2889 times
Been thanked: 1060 times

Indlæg af jansom » 25. jul 2013, 09:00

Så det eneste du blev spist af med var et sæt alufælge?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 25. jul 2013, 09:00

Fint, at I fandt en løsning :)

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 41 times
Been thanked: 150 times

Indlæg af Martin1986 » 25. jul 2013, 09:01

jansom skrev:Så det eneste du blev spist af med var et sæt alufælge?
Tænkte jeg også :?
Og du skal stadig betale den prisstigning?

top79
Helt nyt medlem

Indlæg af top79 » 25. jul 2013, 09:08

Hej jansom

Nej jeg blev ikke spist af med Alu fælge, forhandleren kunne kun fjerne deres fortjeneste på bilen som ikke var nær så meget som alu fælgene, og uanset hvad er jeg også mere tilfreds med Alu fælgene end med en økonomisk kompensation, alu fælgenes værdi var også ca. den kompensation jeg ville ha, det kunne forhandleren ikke matche økonomisk, derfor dette alternativ.

Hej Martin1986

Jeg ville selvfølgelig gerne have haft bilen til halv pris, men man skal jo også være realist.

Nej jeg betalte ikke prisstigningen.

Besvar

Tilbage til "Erfaringer med forhandlere"