Passat Bluemotion 1,9, valg af gear
-
msp99
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Passat Bluemotion 1,9, valg af gear
Hej forum, håber på lidt ekspert hjælp.
Jeg har en Passat Bluemotion 1,9
Jeg har nogle gange oplevet den vil have mig til at vælge et lavere gear end jeg vil normalt have gjort!
Et eksempel
Normalt bruge jeg 5. gear når jeg køre 80, så tager den ca. 1500 o/min, bilen beder mig som om at skifte til 4. gear, så tager den ca. 2000 o/min Hvis jeg lader den være i 5. gear ryster den.
Når jeg stiger ud af bilen lugter den som om der har været dårlig forbrænding.
Mit spørgsmål er, hvad sker der?
Hilsen
Morten
Jeg har en Passat Bluemotion 1,9
Jeg har nogle gange oplevet den vil have mig til at vælge et lavere gear end jeg vil normalt have gjort!
Et eksempel
Normalt bruge jeg 5. gear når jeg køre 80, så tager den ca. 1500 o/min, bilen beder mig som om at skifte til 4. gear, så tager den ca. 2000 o/min Hvis jeg lader den være i 5. gear ryster den.
Når jeg stiger ud af bilen lugter den som om der har været dårlig forbrænding.
Mit spørgsmål er, hvad sker der?
Hilsen
Morten
-
DennisT
- Medlem
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 47 times
Re: Passat Bluemotion 1,9, valg af gear
I vores manual står der også at man skal skifte til et lavere gear, hvis man kommer under 1600 omdrejninger, for at skåne motoren.
Det er dog ikke en bluemotion, men en tdi 130hk audi a4.
Det er dog ikke en bluemotion, men en tdi 130hk audi a4.
-
Multiegern
- Medlem
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
jeg kører godtnok MEGET tit med feks 1200rpm. så længe den ikke brummer, og måleren viser meget lavt forbrug, så burde den vel være i vinkel ?
Så længe den ikke skal trække op ad bakke mm.
Men det også forskelligt hvilkem motorer der kan hvad i hvilke gear.
Synes nogle ryster voldsomt når de kommer ned under 1500rpm, hvor andre først gør det ved 1000
Så længe den ikke skal trække op ad bakke mm.
Men det også forskelligt hvilkem motorer der kan hvad i hvilke gear.
Synes nogle ryster voldsomt når de kommer ned under 1500rpm, hvor andre først gør det ved 1000
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.
-
Multiegern
- Medlem
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
nu det også en stor tung bil, og en lille motor, ved ikke om det er det der gør det. hvad vejer sådan en fætter? 1500?
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.
-
DennisT
- Medlem
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 47 times
Vores den brummer som sådan heller ikke... Men man kan mærke at der ikke er så meget trækkraft logisk nok...
-
msp99
- Helt nyt medlem
Skulle måske nævne at det ikke er altid, normalt vil den være ok med 80km/h og 1500 o/min, men nogle gange gør den som før beskrevet, det virker som om den trænger til at blive "blæst" ren, men kan det virkelig passe at bilen kan finde ud af det? Kan det måske være noget med partikelfilteret?
Inden jeg fik denne havde jeg en Fabia, med næsten samme motor, den opførte sig aldrig sådan, den havde ikke partikelfilter, derfor mistænker jeg dette, men om det kan være rigtig ved jeg ikke.
Inden jeg fik denne havde jeg en Fabia, med næsten samme motor, den opførte sig aldrig sådan, den havde ikke partikelfilter, derfor mistænker jeg dette, men om det kan være rigtig ved jeg ikke.
-
Michael_VW
- Nyt medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Ved en eventuel regenerering af dit partikelfilter skal motoren have lidt flere omdrejninger, så måske derfor den beder dig om og geare ned. Måske også derfor du synes den lugter lidt mærkelig når du stopper???
-
msp99
- Helt nyt medlem
Ja det tænker jeg også, men kunne være meget godt at høre om andre kender til dette fænomen!Michael_VW skrev:Ved en eventuel regenerering af dit partikelfilter skal motoren have lidt flere omdrejninger, så måske derfor den beder dig om og geare ned. Måske også derfor du synes den lugter lidt mærkelig når du stopper???
Tak til alle for hurtig feedback
- Uffe
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Bryrup
- Been thanked: 2 times
Enig med Michael der.Michael_VW skrev:Ved en eventuel regenerering af dit partikelfilter skal motoren have lidt flere omdrejninger, så måske derfor den beder dig om og geare ned. Måske også derfor du synes den lugter lidt mærkelig når du stopper???
Har selv en fabia som ikke er ked af at snurre ved 1500rpm når jeg kører på arbejde med en ellers tom bil, men med traileren fyldt med brænde på vej hjemover der skal den helst op på 2000rpm i stedet, så spinder den som en mis. Jeg tror det er det du oplever, måske kædet sammen med en regenerering af dit partikelfilter (der sprøjtes mere diesel ind i den sidste indsprøjtning i stedet for i den anden - PD har 3 indsprøjtninger, pilot, main og post).
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
msp99
- Helt nyt medlem
Tak for feedback, har undersøgt lidt mere på nettet og i har nok ret, det må være partikelfilter der går i gang med at regenererer. Kunne sælger godt have fortalt om, specielt når han var klar over at min gamle ikke havde partikelfilter.
Hilsen Morten
Hilsen Morten