HVORFOR får Passaterne rusten i bagklappen ??

Besvar
Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

HVORFOR får Passaterne rusten i bagklappen ??

Indlæg af Prodigy » 7. mar 2009, 13:03

Nu har min egen heldigvis ikke noget rust i bagklappen, men er der nogen der har et godt svar på hvorfor dette problem overhovedet opstår? jeg har lige skiftet min bagvisker motor og lagde i den forbindelse mærke til at gummiflangen ved rude-gennemføringen ikke slutter 100% tæt, så hvis der nu løber vand ind omkring akslen til viskertrækket og lander i falsen omkring ruden indvendigt så er det måske heraf rusten starter ? altså at en utæt gummiflange til rude-gennemføringen ultimativt leder til den så klasiske rust under rude kanten på Passat 3B stationcar..

hvad siger I andre passat folk?
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
G1-manden
Medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Tilbage i hjemstavnen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HVORFOR får Passaterne rusten i bagklappen ??

Indlæg af G1-manden » 7. mar 2009, 15:21

Hej!!!
Jeg blander mig lige lidt, håber det er iorden. VW har generelt haft problemer med bagklapper, startende helt tilbage i 1974 med generation 1 vandkølet. Det syntes jeg altid har været meget mærkeligt.
Tynder ud i projekterne - Tiden går, desværre, for hurtigt.

1976 1,1ltr. Dansk bil fra ny, tre ejere undertegnede inklusive. Mange sjove detaljer fra de tidlige årgange. Svejsearbejde må påregnes.

Tynder ud i lageret på løsdele. Send PB hvis du mangler et eller andet.

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem

Indlæg af Prodigy » 7. mar 2009, 16:04

Det har du ret i, men traditionelt kommer rusten ved skruer til nr.plade lygterne og plastik trim stykker... det mærkelige ved passat 3B variant klappen er at rusten kommer ud lige under ruden.. og ruden er ikke med den brede slags gummi liste hvor man ser udboblinger fra under gummi listen. Jeg syntes at passat tilfældene er noget anderledes sammenlignet med de andre golf 2, golf3, vento, passat 35i som jeg har haft med rust i klappen.'

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1012 times
Kontakt:

Indlæg af i-s » 7. mar 2009, 16:24

Meget rust i bagklaper kommer af kondens inde i klappen.
Kondensen er der naturligt pga. varme / kulde skift, men det gør at der f.eks hænger en del kondens inde i klappen under ruden. I svære tilfælde løber det så ned og står i bunden af klappen.

En rustbeskyttelses behandling hjælper rigtig meget på det. Så sidder kondensen uden på rustbekyttelsen istedet for metallet.

Det er af samme årsag når skærmkanter bag ruster indefra. Kondens som løber på indersiden ned og står i samlingen mellem yder og inder kant.

Så en god fedtet rustbeskyttelse der lægger en god flexsibel oliefilm der kan arbejde med temperaturen. Så er du rimelig sikret.
/Søren.

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem

Indlæg af Prodigy » 7. mar 2009, 22:31

Jeg skulle måske have været lidt mere specifik i min overskrift, for jeg tænker på den rust som 3B og 3BG modellen får lige under bagruden.. Det virker ikke som om kondens er et logisk svar på dette da kondens vandet som du selv nævner vil søge imod bunden og lægge sig der, på 3Berne kommer rusten i toppen lige under ruden, det er dette som efter min mening er et noget atypisk sted..

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1012 times
Kontakt:

Indlæg af i-s » 7. mar 2009, 22:38

Prodigy skrev:Jeg skulle måske have været lidt mere specifik i min overskrift, for jeg tænker på den rust som 3B og 3BG modellen får lige under bagruden.. Det virker ikke som om kondens er et logisk svar på dette da kondens vandet som du selv nævner vil søge imod bunden og lægge sig der, på 3Berne kommer rusten i toppen lige under ruden, det er dette som efter min mening er et noget atypisk sted..
Kondens løber ikke til at starte med og kondensen sidder netop lige under ruden.
/Søren.

Kalen
Helt nyt medlem
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af Kalen » 8. mar 2009, 12:34

Havde selv samme problem. Har senere fundet ud af at når man smækker bagklappen giver bagruden sig og gnidet lidt i lakken osv. Så kommer man ind til metallet og den ruster. Min var sluppet i limen ca 50cm og når man smækkede bagklappen i sprøjtede der lidt vand ind i bagagerummet. Fik det sandblæst/malet og ny rude i....

Besvar

Tilbage til "Karosseri"