Peder skrev:Ellers køb et sæt gode vinterdæk, og brug dem hele året.
Med 5000 km årligt slides de alligevel ikke væk, før de alligevel er udskiftningsklare pga. alderen.
Og ja, de er måske markant dårligere i 35" grader og høj sol, men en gulpladet Caddy firmabil der går 5000 km årligt er næppe på tur til syden tre gange årligt.
Min UP! får vinterdæk på sine 14" fælge nu her når vinteren kommer lidt nærmere - og så tror jeg det bliver de primære dæk fremover - den præsterer så godt som intet dækslid.
Jeg har hørt, kun hørt, altså ikke fået bekræftet, men at hvis vinterdæk køre en sommer igennem, så mister de meget af deres vinteregenskaber. Ikke nok med at de bliver slidt hurtigere, men noget med at gummiet ikke længere "virker" som planlagt.
Er der nogen der af eller bekræfte den påstand?
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011 Jordan B. Peterson er min helt!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Jeg har fået sat CrossClimate på O2'eren (225/45R17). Primære grund var køb af alufælge, som jeg gerne vil bruge hele året. De gamle sommerdæk på stålfælge var slidt ned, så det virkede som det rigtige tidspunkt at prøve CC-dækket.
Indtil videre er der ikke noget at bemærke udover lidt mere dækstøj på motorvej. Masser af grip i regnvejr og i sving. Det bliver til vinter, at dækket skal stå sin prøve. Ser frem til de første seriøse tests i stedet for de simple igangsættelsesøvelser og bremsetest.
2018 Skoda Octavia 1,0 TSI Style Business Line 115 HK
2013 Skoda Citigo 1,0 MPI 60 HK Elegance 5-dørs
Har netop fået 4 styk 205/55-16 på vores Verso... - det er konebilen og den kommer derfor ikke til at køre så meget. Da sommerhjul stod for udskiftning og vinterhjul manglede, syntes dette at være det oplagte valg.
Vi kan vel konkludere at crossclimate, bare er et helårsdæk, på linje med vektor. Hvor vektor så tilsyneladende er lidt bedre.
Hvordan er holdningen til denne slags dæk. På denne årstid og foråret er helårsdækket vel det bedste. Når jeg kører på arbejde er der 4 grader varmt, når jeg kører hjem er der 18 grader varmt. Netop disse intervaller på året med disse udsving, må helårsdækket være bedst.
Artiklen fortæller også, at helårsdæk er forbedret så meget på det seneste, at de bedste nu kommer tæt på både sommerdæk og vinterdæk i egenskaber. Michelins CC har åbenbart fået konkurrenterne til at komme med nye og forbedrede dæk. Lidt skuffende at Michelin CC ikke helt kan følge med i sneen, men trods alt gode karakterer totalt set.
Ser frem til en test på 17".
2018 Skoda Octavia 1,0 TSI Style Business Line 115 HK
2013 Skoda Citigo 1,0 MPI 60 HK Elegance 5-dørs
Talte med en dækimportør der ikke var begejstret for helårsdæk eller det nye Michelin-dæk. Han mente at det var noget lort, men det skal han jo sige.
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024), Tesla Model 3 (2023), VW ID.4 (2021)
VW ID.Buzz GTX (2025)
ij6210 skrev:Talte med en dækimportør der ikke var begejstret for helårsdæk eller det nye Michelin-dæk. Han mente at det var noget lort, men det skal han jo sige.
Ja, han er sikkert ikke særlig begejstret over at få halveret indtjeningen. Så helårsdæk er naturligvis noget lårt
ij6210 skrev:Talte med en dækimportør der ikke var begejstret for helårsdæk eller det nye Michelin-dæk. Han mente at det var noget lort, men det skal han jo sige.
Ja, han er sikkert ikke særlig begejstret over at få halveret indtjeningen. Så helårsdæk er naturligvis noget lårt
Præcis, hans interesse er at flest mulige dæk kommer gennem hans forretning.
Præcis, hans interesse er at flest mulige dæk kommer gennem hans forretning.
Ja. Men i princippet burde han vel sælge lige så mange - for kører man på samme dæk året rundt slides det jo også hurtigere (teoretisk).
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024), Tesla Model 3 (2023), VW ID.4 (2021)
VW ID.Buzz GTX (2025)
Kan også godt se fordelene - fx i november samt marts-april, hvor der sjældent er sne men hvor temperaturen skifter meget i løbet af dagen (0-5 grader om morgenen, men måske 10-15 grader i solskinstimerne)
Den største fidus må helt sikkert være at man sparer et sæt fælge samt opbevaring. Ulempen kan være, at dækket så skal skiftes oftere da man kører på det i 12 måneder frem for 5-7 måneder pr. år. Til gengæld får man så oftere nye dæk.
VW ID.Buzz GTX (2025)
Hvis vores vintre bliver ved med at gå den vej vi har set de sidste mange år, kunne jeg bestemt godt finde på at skifte til et helårsdæk som fx Vector 4Seasons G2 eller lign ....
De billigere kunne jeg ikke drømme om, men de nye ser ud til at fungere rigtig godt.
Giver det mening at benytte "all season" dækket som vinterdæk og stadig have sommerdæk. Vores vintre minder efterhånden mere om all season end om vinter.
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Det lyder meget interessant, har ellers altid været modstander af helårsdæk.
Ruller omkring 40k km om året, så er temmelig langt fra den traditionelle anbefaling til helårsdæk, men overvejer kraftigt at smide Michelin Cross Climate på bilen.
Indtil videre klarer Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 og Michelin CrossClimate 95V sig rigtig flot, med en lille sejr til Goodyear de fleste steder - Medmindre der kommer nogle test der viser noget andet, kunne de nemt blive mine næste dæk.
Det ser rigtigt interesssant ud - men det er så på helt friske dæk.
Vil gerne se samme test ved et halvt slidt dæk og ved slidgrænsen. Desuden nogle bremseøvelser på rigtigt sne (ikke bare våd glatbane)
Har ekstra fælge til begge biler og vinterdæk til ihvertfald den kommende vinter.
Jeg har kørt på vector helårsdæk omkring 2002-2003 og de var dengang væsenligt bedre end sommerdæk mhs fremkommelighed og nebremsning på glatte veje. Men måske vi næste gang kan nøjes med et kompromisdæk og spare et sæt fælge...
Michelin´s påstande om, at CrossClimate skulle være intet mindre end en sensation (en påstand som flere hoppede med på, herunder FDM) holder jo ikke en meter vand Dækket er samlet set ikke en pind bedre en GoodYear Vector. Ved bremsning på sne er CrossClimate faktisk direkte dårligt!
Føj for en led markedsføring fra Michelin´s side!
Rækkefølge ved bremsning på sne (alle helårsdæk bortset fra de fede) i AutoBilds test 39/2015:
1) Vinterdæk
2) Nankang
3) Nokian
4) Goodyear
5) Uniroyal
6) Hankook
7) Vredestein
8) Nexen
10) Pirelli
11) Sava
12) Michelin
13) Sommerdæk
Senest rettet af erlingvj 29. okt 2015, 13:05, rettet i alt 2 gange.
majland skrev:Det ser rigtigt interesssant ud - men det er så på helt friske dæk.
Vil gerne se samme test ved et halvt slidt dæk og ved slidgrænsen. Desuden nogle bremseøvelser på rigtigt sne (ikke bare våd glatbane)
.....
Helt enig!
Men som du nævner kommer det også lidt an på om man har to sæt fælge etc. Har pt. kun et sæt fælge til den nyeste bil, så det skubber mig også i retning af CrossClimate på den. Havde jeg vinterfælgene i forvejen, ville jeg nok se tiden lidt mere an....
erlingvj skrev:Michelin´s påstande om, at CrossClimate skulle være intet mindre end en sensation (en påstand som flere hoppede med på, herunder FDM) holder jo ikke en meter vand Dækket er samlet set ikke en pind bedre en GoodYear Vector. Ved bremsning på sne er CrossClimate faktisk direkte dårligt!
Føj for en led markedsføring fra Michelin´s side!
Rækkefølge ved bremsning på sne (alle helårsdæk bortset fra de fede) i AutoBilds test 39/2015:
1) Vinterdæk
2) Nankang
3) Nokian
4) Goodyear
5) Uniroyal
6) Hankook
7) Vredestein
8) Nexen
10) Pirelli
11) Sava
12) Michelin
13) Sommerdæk
Er "Sensation" ikke bare et ord alt for mange marketings folk bruger uanset hvor stor eller lille en nyhed af ? ..... Indtil videre tegner det for mig til at GoodYear Vector er det bedste helårsdæk samlet set, og med den danske vinter, kunne jeg godt se det blive populært.
- En af de store forhindringer kunne jeg godt forestille mig bliver alverdens dæk centre folk spørger om råd, og næppe kommer til at anbefale helårsdæk selvom det ser ud til at fungere super godt (Også efter folks behov).
Ser dog også stadig frem til langt flere test, men det tegner sku godt.
ADAC plejer også i deres test af vinterdæk at medtage nogle få (af de bedste) helårsdæk. Det er imho temmelig interessant hvordan de klarer sig mod rigtige vinterdæk.
For til std. familiebiler med er alle premium dækkene jo groft sagt gode nok 3/4 af året på både våde og tørre veje ved lovlige hastigheder. Rigeligt med greb til både acc. og lovlige svinghastigheder og forskellen på bremselænger er heller ikke ret stor.
Men når det kommer til fremkommelig og nedbremsning på ikke rydede vinterveje bliver forskellene meget større....