For omkring en måned siden blev min "bedre halvdel" påkørt ret kraftigt bagfra i vores Audi A4 (B7). Hun bremser ned da der er en der skal dreje til højre foran hende, og bliver påkørt af en idi.. der sidder og glor på sin radio i stedet for at holde øjnene på trafikken som han burde. Han kører ca. 65 - 70 da han rammer hende. Audi´en kan sagtes køre fra stedet, og der er egentlig ikke så meget at se, rent visuelt, men da de får den skilt ad kan de se at "rammen" (eller hvad det nu hedder) også har fået et tryk, og de svejser en ny i. Det er jo i sig selv fint nok at den ikke skal rettes nogle steder, men at der kommer nyt i. Den kører egentlig også ret fejlfrit, ingen irriterende raslelyde eller noget i den stil, dog ryster den lidt i kabinen og rattet ved motorvejshastighed, dvs. 130 - 140, og virker i det hele taget en anelse "urolig" (pga. rystelserne) ved nævnte hastigheder - noget jeg er ret sikker på den ikke gjorde før. De har afbalanceret hjulene, og gjort hvad de kunne indenfor det område. De siger også at bremseskiverne har det med at blive skæve ved omkring 30.000 (som den har gået nu), og at det kan være et sammentræf dette lige er kommet samtidig med skaden. Det skal vi have undersøgt på den nu her, og så må vi se.
Men for lige evt. at få lidt forhåndsviden inden vi skal derind: Hvad kan det ellers være? Er der nogle risici for skader der medfører nævnte rystelser ved en påkørsel bagfra? Hos mekanikeren siger de at risikoen for at aksler er slået skæve ved påkørsel bagfra, er yderst minimal, og det siger min logiske sans da også det burde være, men alligevel?!
Nogle idéer til hvad det evt. kan være, og hvad man skal være opmærksom på efter sådan en skade??
Det er jo med at få det hele med nu, så det kan blive lavet på forsikringen nu vi er i gang.
Påkørt bagfra - Audi A4 B7.
-
Scandinavian
- Nyt medlem
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Påkørt bagfra - Audi A4 B7.
Med venlig hilsen
Lars H.
Audi A4 3,0 TDI Quattro, 240 hk. 500 Nm. v. 1500 omdr.
Lars H.
-
Eldonno
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Herning
Re: Påkørt bagfra - Audi A4 B7.
Har lige købt en Passat 3bg hvor skiverne var skæve på da jeg var ude og testkøre den 1 gang, os ved omkring en 120-130 km/t så det ik usandsynligt at det kan være det.
2015 BMW 320D
2011 BMW 325D LCI Van
2011 BMW 325D LCI Van
- Godsvig
- Medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Esbjerg.
Normalt vil skæve bremseskiver bevirke rystelser ved nedbremsning og ikke under kørsel. Kommer rystelserne bagfra eller forfra
Hilsen Godsvig.
Hilsen Godsvig.
-
UdstyrsFreak
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
Skæve bremser kan altså sagtens frembringe rystelser. Jeg har lige skiftet mine bagerste bremseskiver da de fik bilen til at ryste mellem 120 og 130 km/t. Og der var ikke noget at mærke når man bremsede.Godsvig skrev:Normalt vil skæve bremseskiver bevirke rystelser ved nedbremsning og ikke under kørsel. Kommer rystelserne bagfra eller forfra![]()
Hilsen Godsvig.
Mvh
Michael Hansen
Audi A6 Avant 2.0 TDI, 2007
VW Golf 4 - 1.9 TDI, 2002
VW Golf 1 - 1.8 Cabriolet, 1991
Michael Hansen
Audi A6 Avant 2.0 TDI, 2007
VW Golf 4 - 1.9 TDI, 2002
VW Golf 1 - 1.8 Cabriolet, 1991
-
cte
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Tilst - Århus
- Been thanked: 8 times
Jeg har også erfaring med min gamle Audi 80, at skæve skiver kan få bilen til at ryste ud af lige vej.
Bil 2 (Toyota Carina II) er også begyndt og her kan jeg også mærke det i bremspedalen, når man tryker let
Bil 2 (Toyota Carina II) er også begyndt og her kan jeg også mærke det i bremspedalen, når man tryker let
Venlig hilsen Claus Eriksen
Tiguan R-Line 2.0 TDI
Polo 6R 1.2 Comfortline
Tiguan R-Line 2.0 TDI
Polo 6R 1.2 Comfortline
-
Scandinavian
- Nyt medlem
Godsvig skrev:Normalt vil skæve bremseskiver bevirke rystelser ved nedbremsning og ikke under kørsel. Kommer rystelserne bagfra eller forfra![]()
Hilsen Godsvig.
Hej og tak for alle svarene.
Der er desværre ofte det med rystelser, at de har det med at være lidt u-definérbare, men jeg er 95 % sikker på de kommer bagfra. Det ryster nærmest i karossen, ikke så meget men dog lidt i rattet også (selvom rystelser i baghjulene ofte ligeledes kan forplante sig til rattet).
Senest rettet af Scandinavian 16. apr 2009, 11:19, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen
Lars H.
Lars H.
-
Scandinavian
- Nyt medlem
Var det så de forreste eller bagerste skiver det var galt med der?Eldonno skrev:Har lige købt en Passat 3bg hvor skiverne var skæve på da jeg var ude og testkøre den 1 gang, os ved omkring en 120-130 km/t så det ik usandsynligt at det kan være det.
Med venlig hilsen
Lars H.
Lars H.