Oct 2 1,8 Tsi 2008 - Hænger Med Enden Ved Læs / Cv

Alt vedr. sænkning, større bremser mv.
Besvar
Thing
Helt nyt medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Oct 2 1,8 Tsi 2008 - Hænger Med Enden Ved Læs / Cv

Indlæg af Thing » 5. jan 2016, 20:32

Opdateret overskriften så det afspejler mit problem.

hej med jer.

Jeg har brug for jeres råd omkring undervognen.
For et par måneder siden købte jeg en octavia hatch-udgave som har kørt 72 tkm.

Problemet som jeg har læst mig til er, at den vil hænge med enden når det bliver lastet og/eller campingvogn/trailer bliver koblet på. Det gider jeg ikke.

Som jeg ser det har jeg 2 muligheder;

1. Montér mad-hjælpe fjedrer.
Det vil holde bagenden oppe, skulle give lidt mere fast bagende - måske hæves den en smule - og er samtidigt forholdsvis en billig investering (ca. Kr. 2.500)

2. Montér et sæt bilstein b12 samt nye tårnlejer
som jeg læser det her på fora'et så giver det en herlig balance mellem fasthed og komfort. I dag sidder der 15" alu-fælge på den og jeg tænker ikke at bruge penge på nye fælge i denne omgang. (ca. Kr. 8.000)
men jeg ved ikke om denne løsning vil afhjælpe problemet.

Nogle af jer som har denne erfaring/viden?

Venlig hilsen .
Per
Venlig hilsen

Per

Skoda Octavia 1,8 TSI Elegance
(2008, BZB, Manuelt 6-gear)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 343 times
Been thanked: 377 times

Re: Oct 2 1,8 Tsi 2008 - Hænger Med Enden Ved Læs / Cv

Indlæg af GranTurismo » 6. jan 2016, 19:28

Hvor meget kugletryk giver campingvognen? Hvis det er for højt, kan det måske være en gratis løsning at rette det.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fabia Combi
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland

Indlæg af Fabia Combi » 6. jan 2016, 21:22

Jeg har lige fået FTZ's NF forstærkede fjedre på min 1,6 TDI H/B, som hang i røven selv uden last.

Varenummer 4285720 78115

Det er Lesjöfors, som er et anerkendt mærke, og fås meget billigere end hos FTZ: http://www.autodeleshop.dk/lesjofors-2260996.html :evil: under 800kr med levering.

Mekanikeren havde ikke så meget fidus til MAD, som han har skiftet nogle stykker af da de var knækkede, og jeg oplevede det samme på min Fabia med MAD-fjedre.

Nu kører bilen lidt "nedad" uden last, hvor den før kørte lidt opad.

Jeg kører af og til på markveje, så sænkning er no-go.

Rundkørsler og andre snævre sving kan tages hurtigere nu, når styreudslaget ikke bare går til at bilen krænger over det yderste baghjul.

Jeg bemærker ikke nogen komfortforringelse, og fartbump er behageligere at køre over, fordi bagakslen ikke går i bund.

Der er ca. 5,5 cm fra skærmkant til dækkets højeste punkt bag og lidt mere foran, hvor fjedrene ikke er skiftet.

Thing
Helt nyt medlem
Geografisk region: København

Indlæg af Thing » 31. jan 2016, 20:30

Jeg har besluttet mig. Jeg går efter mad fjedre som vil opfylde mit behov for fast bagende til en billig penge (cirka kr. 1.200 + montering).

Bilstein b12 pro kit'et ser dog spændende ud:
det sænker bilen tilpas og ifølge jeres erfaringer så er der en god balance mellem fasthed og komfort.
Jeg har ikke fundet frem til om det virker fint med en campingvogn/trailer, men det tænker jeg nu, at det gør.

Min bil bliver 8 år og har kørt under km 80.000 så der er nok lidt tid endnu på den originale undervogn. Når den skal skiftes er b12 en mulighed.

Tak for input :-)

hilsen
per
Venlig hilsen

Per

Skoda Octavia 1,8 TSI Elegance
(2008, BZB, Manuelt 6-gear)

Fabia Combi
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland

Indlæg af Fabia Combi » 31. jan 2016, 20:53

Montagen kan du selv foretage på ½ time i indkørslen. Der skal pilles 1 bolt ud i hver side.

Lesjöfors har den fordel at de er sorte som originalfjedrene, så du slipper for at en emsig synsmand vil have TÜV og skrive "konstruktive ændringer" i papirerne.

RuneL
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn

Indlæg af RuneL » 31. jan 2016, 21:48

Thing skrev:Jeg har besluttet mig. Jeg går efter mad fjedre som vil opfylde mit behov for fast bagende til en billig penge (cirka kr. 1.200 + montering).
Det går du ikke galt med. Min far har en Oct 2 også, og han har monteret MAD-fjedre. Det er rigtigt den ser en lille bitte smule højere ud bagi, til gengæld kører den rigtigt godt med campingvognen (1500kg/75kg kugletryk)
Billede 2013 Golf 7 - 1.4 TSI BMT 140 Hk DSG

Besvar

Tilbage til "Undervogn"