Hvorfor siger min sub bum?

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Besvar
Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 72 times
Been thanked: 572 times

Hvorfor siger min sub bum?

Indlæg af Realtor » 22. apr 2009, 13:18

Ja har jo smidt lidt anlæg i bilen.

Orig. rcd 310 anlæg, med blaupunkt THA-475 forstærker, som selv har trukket line outs fra radioen. Subben, også en blaupunkt får signal fra forstærkeren (rca) og har seperat strøm og stel.

Men når radioen tændes siger den højt bum/bang.

Hvad er der galt?

På andre fora har folk ment det kunne enten være en sprængt stelbane i radioen, men det kan jo ikke rigtig være tilfældet her, eller dårlig stel, men den tror jeg ikke på.
Audi E-tron 55

Klaus
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor siger min sub bum?

Indlæg af Klaus » 22. apr 2009, 18:03

Det ER dårligt stel, så det kan du roligt tro på.

Ellers må det være din signalkabler.

Tror mest på det første.
Klaus - 4046 1197
Alt i Alu og rustfrit udføres......næsten

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem

Indlæg af Realtor » 22. apr 2009, 21:14

signalkabel er helt nyt så tvivler på det er det, men stelkabel er friskboret, dog med en stort skrue
Audi E-tron 55

goof78

Indlæg af goof78 » 22. apr 2009, 21:17

Hvorfor kan det ikke være en dårlig stelbane i radioen?

Døjer selv med "plonk" når jeg tænder/slukker/skifter sang, og er 100 på det skyldes HU.

Hvis du skruer højt op for musikken, er lyden så stadig ok? For så kan det vel dårligt være stel-fejl!

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem

Indlæg af Realtor » 22. apr 2009, 21:30

grunden til det ikke kan være stelbanen i radioen, er at højtalerne ikke siger bum, men kun subben, som kører over en forstærker, samt er aktiv og har seperat strøm og stel.
Audi E-tron 55

goof78

Indlæg af goof78 » 22. apr 2009, 21:37

Det kan godt være stelbanen i phono-udgangen.

Hvis eks. en forstærker har været sluttet til, som ikke har fået god nok stel, så kan den finde på at sutte stel gennem phono-kablerne, og det kan HU ofte ikke tåle(ISÆR ikke hvis den hedder Pioneer).

Jeg har brændt først 1 monoblok(som er lavet nu) af på den måde, og samtidig fået beskadiget HU, sætter jeg en anden HU til det eksisterende setup får jeg ikke fejlen.

Brugeravatar
SilverLine
Nyt medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Svendborg (Syd Fyn)
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Indlæg af SilverLine » 28. apr 2009, 06:08

Det er 100% et stel problem. Prøv at brug udlukkes medtoden. Du tager bare phono stikkene ud af forstærkeren som fødder din sub, på den måde får den jo ikke signal fra din radio, og så tænder du din bil som normalt (forstærkeren vil jo stadig tænde pga. remote ledningen) Får du ikke dit bump nu, er der 5% chance for at det er dit phono kabel og 95% chance for at det er din radio der laver det sjov. Hvis du stadig får det, ligger problemet ved din forstærker. Hvis din radio er original monteret, har de somregl ret dårlig stel fra starten. Kan huske da jeg legede meget med bilstereo i min gamle bil, startede jeg først med at bruge det originale ledningsnet i bilen, som forsygning til radioen. Men da den så skulle have hele armen, blev der lavet ny seperat stel (4" ledning med en kabelsko så tæt på radioen som muligt) Samt en ny direkte plus fra bilens batteri (4") For os lydnørder, var der en hverden til forskel, ALT småstøj eller pink noise om du vil, bliver elemineret til et minimum. Nå men summer sumarum, jeg tror det er din radio.
"Four rings, to rule them all"

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem

Indlæg af Realtor » 28. apr 2009, 08:26

hehe, jeg tror nu stadig det ikke er radioen, men stel lyder sandsynligt.

Men jeg bruger jo netop ikke phono fra radioen, men tager line out fra de bagerste højtaleres signal.

Både sub og forstærker har seperate stel, og der tror jeg synderen er. Men problemet er at jeg ikke syntes det er til at finde stel under sæderne. Ingen møtrikker man kan skrue af, ingen steder at komme til.
Audi E-tron 55

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"