DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
claussor
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 275 times
Been thanked: 395 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 7. mar 2016, 16:04

GaSelle skrev:
claussor skrev:
GaSelle skrev:Såvel min forhandler, som FDM, melder om færre problemer med DSG for tiden. Spændende...
Det kan ikke undre at forhandlerne ser færre problemer med DSG, når de jvf. denne tråd afviser deres kunder fra en side af med svaret: Der er ingen problemer konstanteret på DSG. Eller noget i den stil...
Hvad så med FDM? Jeg forsøger på ingen måder at negligere problemet.
Det var skam også blot et svar på hvorfor forhandlerne siger det. Ikke at jeg mener du negligerer :-)

Mht. FDM. HVad er det helt reelt de kommenterer på? Fatter de overhovedet hvad vi snakker om? Jeg har nok ikke nogen speciel tiltro til FDM kan gøre noget som helst - ej heller udvidet garanti. Jeg forestiller mig når FDM snakker om problemer, så snakker de om da DSG7 brændte koblinger af fra en side af fx. De kender garanteret INTET til dette med at glide i gearet før nogle her i tråden har taget det op med dem for nogle uger siden. Eller tager jeg helt fejl?

Min pointe er ... tror jeg :-) At dette med at glide i gearet er noget nyt der er opstået de sidste par år, og nok totalt har gået under radaren, da det er noget mere besværligt at fejlsøge end fx. en ruskende kobling samt noget langt færre mennesker vælger at klage over. I hvert fald i lille Danmark. Jeg gætter på ADAC med en tysk befolkning på 80 mio. mennesker nok har det registreret.

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 7. mar 2016, 16:06

Vil ud og kigge på Audi A4 Multitronic og BMW 3 serie med automat de næste dage. Jeg overvejer om jeg lige skal smutte forbi Skoda og VW og prøve en DQ200 og se om min 4. og 5. bil jeg prøver også glider :-)

Sander2300
Nyt medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Sander2300 » 7. mar 2016, 23:05

Janke skrev:Det lyder fandme godt Gaselle :geek:
Så mangler der dog kun lige at anerkende fejlen som er i min og andres Skoda og VW biler.

Og så venligst stop med alle de fine historier om at "jeg har lige kørt i en bil med blabla... og den kørte fint" "og min bedstemor har haft 117 DSG biler, og de kørte bare fint.
Sku da godt klar over at det ikke er alle biler som er defekte.

Denne tråd er for at belyse et problem som VW gruppen til dato ikke kan/har løst.
Tråden er sjovt nok ikke for at høre om alle de biler som ikke fejler noget. :roll:
Nu var det heller ikke for at tråden skulle ændre karakter i form af "gode historier" om DSG7. Jeg ville blot lige fortælle at min nye Polo kører problemfrit samt at jeg føler den perfomer anderledes end de andre DSG7'er jeg har prøvet, som også har kørt fint. Min pointe, uden overhoved at vide noget om det, er at der måske kunne være kommet en form for softwareændring til denne gearkasse. For mig at se er det fuldstændig grotesk at VW ikke kan finde eller afhjælpe fejlen på de af jeres biler som har problemer. Hvis der kører så mange "problemfrie" DSG7'er rundt bør man da fra værkstedets/fabrikkens side sammenligne data ud fra en problemfri DSG7 og en der glider i gearene :shock:
Det lyder for mig virkelig utroligt at de ikke kan identificere nogen former problemet....

Anders D
Meget aktiv medlem
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Indlæg af Anders D » 8. mar 2016, 06:54

Jeg tror ikke på fabrikken ikke ved hvad problemets kerne er, og hvad den mulige løsning lyder på.. Det jeg til gengæld antager, er at løsningen er for dyr for dem.

Husk på at ligesom aktiekurser stiger ved indfrielse af forventninger, så falder investorernes tillid ned kursfald til følge, når virksomheden er nødt til at skrue ned for væksten og problemer skal løses. Jeg mindes noget om en dieselsag.....

9had
Medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 31 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af 9had » 8. mar 2016, 07:43

Sagen er nok den, at de *kan* identificere problemet. Men ikke har en løsning eller løsninger er for dyr.
For hver gang de "fikser" det, og efterfølgende forsøger at optimere yderligere på kassen, knækker teknologien og så skal de forfra.
Og det fortæller de jo ikke til kunderne. For så vil det for alvor være svært at sælge kasserne.
VW skal bare indrømme at de har satset forkert og opgive at mælke mere km/L ud af deres teknologi i motor/gearkasse. Og satse på noget helt andet.
Ja, det kan være dyrt, men sådan er det når udvikling i specifik retning slå fejl.
2024 VW ID.4 Style

Jeha
Helt nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Jeha » 8. mar 2016, 07:47

Jeg snakkede med en jurist fra FDM i fredags, og hendes udmelding var, at de desværre havde rigtig mange sager med DSG 7.
VW Passat Variant 1.4 TSi 150 Comfortline DSG ACT 2016 (solgt)
BMW 520d Touring Aut. 2013 (solgt)
VW Golf 1.5 TSI DSG (Privatleasing)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2401 times

Indlæg af GaSelle » 8. mar 2016, 07:51

Jeha skrev:Jeg snakkede med en jurist fra FDM i fredags, og hendes udmelding var, at de desværre havde rigtig mange sager med DSG 7.
Så undrer det svar jeg fik mig lidt - har du set længere oppe? Det var netop også fra en af deres jurister.

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

9had
Medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 31 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af 9had » 8. mar 2016, 08:03

GaSelle skrev:
Jeha skrev:Jeg snakkede med en jurist fra FDM i fredags, og hendes udmelding var, at de desværre havde rigtig mange sager med DSG 7.
Så undrer det svar jeg fik mig lidt - har du set længere oppe? Det var netop også fra en af deres jurister.
Venstre hånd ved ikke hvad højre laver...
2024 VW ID.4 Style

Jeha
Helt nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Jeha » 8. mar 2016, 08:26

GaSelle skrev:
Ja, jeg så godt dit indlæg. Måske skal man prøve at kontakte deres tekniske afdeling - de må trods alt vide lidt mere om omfanget af problemer med DSG 7 end den juridiske afdeling.
VW Passat Variant 1.4 TSi 150 Comfortline DSG ACT 2016 (solgt)
BMW 520d Touring Aut. 2013 (solgt)
VW Golf 1.5 TSI DSG (Privatleasing)

Moulder
Nyt medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af Moulder » 8. mar 2016, 10:29

Hmmm... Det er godt nok foruroligende læsning..

Jeg er på nippet til at lease en ny Golf 7 - 1,4 TSI - 125 med DSG i 36 mdr. hos VW.
Og jeg forestiller mig ikke de er særlig samarbejdsvillige, hvis jeg på et tidspunkt oplever samme problemer..
Da det jo er deres bil, er de nok ikke interesserede i at have den holdende på værkstedet, med en "fejl" som ikke meldes :shock:
VW Golf VII - 1,4 TSI BMT - Style - 125 DSG - årg. 2016

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Has thanked: 343 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af GranTurismo » 8. mar 2016, 11:57

Moulder skrev:Hmmm... Det er godt nok foruroligende læsning..

Jeg er på nippet til at lease en ny Golf 7 - 1,4 TSI - 125 med DSG i 36 mdr. hos VW.
Og jeg forestiller mig ikke de er særlig samarbejdsvillige, hvis jeg på et tidspunkt oplever samme problemer..
Da det jo er deres bil, er de nok ikke interesserede i at have den holdende på værkstedet, med en "fejl" som ikke meldes :shock:
Ro på. Der kører formodentlig nogle tusind biler rundt uden problemer med DQ200.

Der er nogle ganske få brugere som har dette problem, 8-10 stykker?

Man hører jo typisk ikke til alle dem som ikke har problemer, da de jo selvsagt ikke har nogen grund til at opsøge forum for hjælp.

Det er selvfølgelig frustrerende og pisseirriterende for dem som har problemet og jeg føler bestemt med dem.

Hvis du overvejer at lease en bil med DSG7 så mener jeg ikke dette problem bør afholde dig fra det. Du kan jo bare aflevere den efter leasingperioden, hvis du ikke er tilfreds med gearkassen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Trekster
Medlem
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Indlæg af Trekster » 8. mar 2016, 12:03

Har ikke villet "svine" tråden til med en DSG kasse der virker for det er ikke det tråden handler om. Men som GT skriver, ro på, vores har kørt fint siden 3/2014 på en Octavia 3. Ingen af disse problemer eller rusken osv.

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 8. mar 2016, 12:11

GranTurismo skrev:

Ro på. Der kører formodentlig nogle tusind biler rundt uden problemer med DQ200.

Der er nogle ganske få brugere som har dette problem, 8-10 stykker?

Man hører jo typisk ikke til alle dem som ikke har problemer, da de jo selvsagt ikke har nogen grund til at opsøge forum for hjælp.

Det er selvfølgelig frustrerende og pisseirriterende for dem som har problemet og jeg føler bestemt med dem.

Hvis du overvejer at lease en bil med DSG7 så mener jeg ikke dette problem bør afholde dig fra det. Du kan jo bare aflevere den efter leasingperioden, hvis du ikke er tilfreds med gearkassen.
Det er bare vigtigt at minde om at selvom det "kun" er 8-10 brugere her på siden der har meldt sig på banen, så har nogle af os prøvet andre DQ200 vogne også der gør det - prøvebiler mv. Jeg tror der er stor forskel på om folk mærker fejlen eller ej. Jeg ville være EKSTREMT varsom med at binde mig til en bil i 36 måneder. Og tro mig... Det er til at blive sindssyg af at køre i en bil der hakker rundt og glider i kobling konstant. Skulle jeg nogensinde købe en DQ200 igen ville jeg bogstaveligt talt voldtage gearkassen ved prøvekørsel når den er kold for at gøre hvad jeg kan for at sikre mig mod de unoder.

Moulder
Nyt medlem

Indlæg af Moulder » 8. mar 2016, 12:58

Jeg har lige prøvekørt bilen idag for første gang.. Og den kører super godt :D

Jeg testede på samme måde som beskrevet her i tråden, manuel og 3. gear.
1500 omdr. og så accelerere.. Den gav et lille hop ved ca. 3500 omdr. hver gang, og det kunne faktisk godt mærkes.
Det var efter ca. 10 min. kørsel.
Jeg prøvede igen efter ca. 20 min. kørsel, og da var det ikke så slemt, men dog gav den udsving på omdrejningstælleren..
Bilen havde kørt 21 km. så altså spritny.

Ved normal kørsel mærkede jeg ingenting overhovedet..
Og hvis ikke jeg havde læst denne tråd, ville jeg aldrig skænke det en tanke..
Selve gearskift, både op og nedgearing var en ren fornøjelse :)

Jeg er ikke afskrækket, og skriver under på kontrakten senere idag 8-)
VW Golf VII - 1,4 TSI BMT - Style - 125 DSG - årg. 2016

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 8. mar 2016, 15:53

Moulder skrev:Jeg har lige prøvekørt bilen idag for første gang.. Og den kører super godt :D

Jeg testede på samme måde som beskrevet her i tråden, manuel og 3. gear.
1500 omdr. og så accelerere.. Den gav et lille hop ved ca. 3500 omdr. hver gang, og det kunne faktisk godt mærkes.
Det var efter ca. 10 min. kørsel.
Jeg prøvede igen efter ca. 20 min. kørsel, og da var det ikke så slemt, men dog gav den udsving på omdrejningstælleren..
Bilen havde kørt 21 km. så altså spritny.

Ved normal kørsel mærkede jeg ingenting overhovedet..
Og hvis ikke jeg havde læst denne tråd, ville jeg aldrig skænke det en tanke..
Selve gearskift, både op og nedgearing var en ren fornøjelse :)

Jeg er ikke afskrækket, og skriver under på kontrakten senere idag 8-)
Pas på... problemet kan sagtens blive værre. Min kører perfekt efter en grundjustering efter en 3-4 dage kommer der små umærkbare ryk. Efter uge... kaos...

Janke
Nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Been thanked: 9 times

Indlæg af Janke » 8. mar 2016, 17:36

Der må simpelthen være flere som ikke har opdaget fejlen.
Gearskift er så hurtigt, at de fleste ikke ville opdage det.
En ny Octavia med 1,2 motor, er jo allerede i 7 gear ved lige over 60 km i timen.
Når hoppet rammer et gearskifte, så kan det dog tydeligt ses på omd.tæller.
Skoda Octavia feb. 2014 1,4 TSI DSG7 Corrido Red

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 8. mar 2016, 17:45

Janke skrev:Der må simpelthen være flere som ikke har opdaget fejlen.
Gearskift er så hurtigt, at de fleste ikke ville opdage det.
En ny Octavia med 1,2 motor, er jo allerede i 7 gear ved lige over 60 km i timen.
Når hoppet rammer et gearskifte, så kan det dog tydeligt ses på omd.tæller.
Gearskifte har vel ikke så meget med det at gøre eller misforstår jeg noget? Dem jeg har prøvet glider og hopper i det I GEAR - ikke bare under gearskifte.

Janke
Nyt medlem
Been thanked: 9 times

Indlæg af Janke » 8. mar 2016, 18:13

Fejlen kommer også ved/i og omkring gearskifte. I min bil viser det sig ved at omdrejninger svinger op, ca 150-200 omd. inden den så kobler til et højere gear. Næste skift kan så være hvor fejlen ikke rammer lige i skiftesekvensen, og omdrejninger falder prompte ned.

Nu er det fjerde uge at Skoda DK ikke har svaret på min klage, som er via FDM tekniske afd.
Skoda Octavia feb. 2014 1,4 TSI DSG7 Corrido Red

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 8. mar 2016, 18:15

Janke skrev:Fejlen kommer også ved/i og omkring gearskifte. I min bil viser det sig ved at omdrejninger svinger op, ca 150-200 omd. inden den så kobler til et højere gear. Næste skift kan så være hvor fejlen ikke rammer lige i skiftesekvensen, og omdrejninger falder prompte ned.

Nu er det fjerde uge at Skoda DK ikke har svaret på min klage, som er via FDM tekniske afd.
Ja ok - den har jeg så også :-) Jeg tror dog den er endnu mere besværlig for de alm. brugere at bemærke. At give den gas og lade den trække fra bunden i manuel er nok det nemmeste. Jeg har helt glemt det du beskrev her, det har jeg nærmest accepteret som lort lort lort :-) Jeg er virkelig i dårligt humør i dag, om jeg dog fatter hvordan man kan lave så meget lort fra så stor en koncern - og bare slipper afsted med det.... argh... skal af med lidt galde.

Så skal jeg lige høre... Er der andre her i tråden der "døjer" med at omdrejningstælleren hopper og danser ca. 100 rpm. Fx. 5 gear - 2000 rpm manuel og fartpilot. Så kan jeg se min meget ofte danser mellem 1950 og 2050 rpm - ca.

ITemplate
Helt nyt medlem

Indlæg af ITemplate » 8. mar 2016, 19:27

Janke skrev:Fejlen kommer også ved/i og omkring gearskifte. I min bil viser det sig ved at omdrejninger svinger op, ca 150-200 omd. inden den så kobler til et højere gear. Næste skift kan så være hvor fejlen ikke rammer lige i skiftesekvensen, og omdrejninger falder prompte ned.
Hvordan er det lige et DSG gear skal virke her? Jeg kører i 4 og omdrejningerne nærmer sig gearskifte....hvad sker der nu i en bil som virker 100% korrekt?

EDIT:
Kan fortælle hvad min gør:
Speederen holdes konstant udgangspunkt til moderat acceleration (frisk kørsel?). Lige inden gearskifte stiger omdrejninger ca 100 rpm og så skiftes gear - falder markant 5-600 rpm og så ingenting i ca ½ sekund, hvorefter omdrejninger stiger relativt hurtigt og man mærker et ryk. Dette sker ved hvert gearskifte. Dette er markant anderledes end da jeg fik bilen hvor skiftet var meget tæt på alm automatgear.

kGlerup
Aktiv medlem
Has thanked: 618 times
Been thanked: 352 times

Indlæg af kGlerup » 8. mar 2016, 19:56

ITemplate skrev:
Hvordan er det lige et DSG gear skal virke her? Jeg kører i 4 og omdrejningerne nærmer sig gearskifte....hvad sker der nu i en bil som virker 100% korrekt?
Så skal den skifte til 5. gear, uden at omdrejningerne tager et hop op. Når den skifter skal omdrejningerne bare falde lynhurtigt til det der passer med det næste gear.
Sådan gjorde min gamle 2.0 TDI Touran. Aldrig problemer [WHITE SMILING FACE]

ITemplate
Helt nyt medlem

Indlæg af ITemplate » 8. mar 2016, 20:03

kGlerup skrev:Så skal den skifte til 5. gear, uden at omdrejningerne tager et hop op. Når den skifter skal omdrejningerne bare falde lynhurtigt til det der passer med det næste gear.
Er hoppet her relateret til emnet for denne tråd? Altså den glidende acceleration?
Jeg spørger fordi jeg har problemer med at vise det her til VW - har ikke tid eller mulighed for at arrangere at de kan køre den som kold...men det med stigningen ved gearskiftet gør den konsekvent hver gang - uanset temperatur...

kGlerup
Aktiv medlem
Has thanked: 618 times
Been thanked: 352 times

Indlæg af kGlerup » 8. mar 2016, 20:13

ITemplate skrev:
kGlerup skrev:Så skal den skifte til 5. gear, uden at omdrejningerne tager et hop op. Når den skifter skal omdrejningerne bare falde lynhurtigt til det der passer med det næste gear.
Er hoppet her relateret til emnet for denne tråd? Altså den glidende acceleration?
Jeg spørger fordi jeg har problemer med at vise det her til VW - har ikke tid eller mulighed for at arrangere at de kan køre den som kold...men det med stigningen ved gearskiftet gør den konsekvent hver gang - uanset temperatur...
Det kan jeg ikke svare kvalificeret på, desværre. Umiddelbart ville jeg tro det kunne være relateret, da det tyder på at koblingerne glider på et tidspunkt hvor styringen ikke regner med det. Men det er kun min teori.

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af madsobh » 8. mar 2016, 20:16

Sådan her skifter min.... jeg køre fra 1-100kmt på fartpilot

http://i.imgur.com/gCy5qHHh.jpg
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 8. mar 2016, 21:04

madsobh skrev:Sådan her skifter min.... jeg køre fra 1-100kmt på fartpilot

http://i.imgur.com/gCy5qHHh.jpg
Har vel ikke en video af det?

Det er noget andet jeg har oplevet ved DQ200 min 1,4. Ved om det er normalt, men med diesel (1,6TDI), der skifter den lynhurtigt på omdrejningstælleren, hvor den er meget mere doven med skiftene i min, det tager lang tid at smide omdrejningerne. Andre der oplever det?

Brugeravatar
madsobh
Medlem

Indlæg af madsobh » 9. mar 2016, 18:42

Zwonkie
Helt nyt medlem

Indlæg af Zwonkie » 12. mar 2016, 10:59

Jeg var til nr. 2 testkørsel med en tekniker i fredags.

Jeg mener at have bevist at den accelererede ujævnt, men han var ikke helt overbevist om at der var et problem, trods at han også kunne se nålen bevægede sig hak.
Han gjorde meget ud af hvad, at hvis der var en fejl, var den nok så lille og de måske ikke kunne lave det (indenfor tolerancerne).
Han mente heller ikke det var gearkassen, for den var jo i gear og så kunne nåle en bevæge sig grundet gearkassen. :O
Til det sagde jeg bare: "Det er jer der er eksperterne, men ligegyldig hvad, så kan jeg ikke forstille mig det er normalt og vil derfor gerne havde det lavet!"

Han syntes jeg skulle prøve en tilsvarende bil for at se om den opførte sig på samme måde, hvilket vi så gjorde da vi kom tilbage til VW.
Det var en Golf 7 1,4 TSI 125 HK style, 99% ens med min bil - havde kørt mellem 1000-1500 km.
Kæft den skiftede godt, man kunne slet ikke mærke at når den skiftede gear, accelerationen var jævn og RPM nålen faldt på plads med det samme ved gearskifte.
Det var en ren fornøjelse. Det skal så også nævnes at den ikke var perfekt, der var nogle få gange at man godt kunne mærke gearskiftet, men det var måske kun 5% af gangene og det mærkes markant mindre end ved min gearkasse.

Jeg kørt den kun 10-20 km, så det er begrænset hvor effektivt jeg fik testet den.
Jeg kan heller ikke vide om den lige har fået "nulstillet" gearkassen.
Men hvis min gearkasse kørte som den, havde jeg nok ikke klaget.

Mekanikerens konklusion var at der måske var små nuance forskelle på de to gearkasser.
"For mig er _den_ forskel, forskellen mellem at være glad for at køre bilen eller frustreret og ærgerlig over købet", sagde jeg. Det kunne han måske godt relatere til...

han foreslog at vi nulstilede min gearkasse og den har kørt godt i ca. 1 dag, men på anden dagen er den begyndt at accelerere ujævnt i 7 gear igen.
Så nu må jeg vil kontakte dem igen....

P.S. De mener stadig ikke at havde hørt om ligende problemer fra andre kunder.

Brugeravatar
madsobh
Medlem

Indlæg af madsobh » 12. mar 2016, 13:32

Typisk [ANGRY FACE]

Rune_B
Nyt medlem
Geografisk sted: København
Has thanked: 28 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Rune_B » 12. mar 2016, 18:03

Efter at have læst tråden kan jeg ikke lade være med at tænke om det kan have noget med kørestil at gøre og om gearkassen tilpasser sig dårligt til bestemte køremønstre.

Jeg fornemmer at de fleste der har problemer kører enten økonomisk eller ihvertfald med et ikke for frisk køremønster - er det korrekt?

Jeg har personligt ingen problemer med min og kører nok det, de fleste ville kalde friskt.

Kan det have noget med dette at gøre, eller ser jeg spøgelser i det I skriver?
BMW M550i '22 | Alfa Romeo Giulietta QV '16 | Porsche Taycan Sport Turismo '22 | Mercedes E43 '17 | BMW 530E '21 | BMW 520I '19 | Volvo XC60 '17 | VW Passat '15 | Volvo S60 2,4 '06 | Alfa Romeo Giulietta '10

Brugeravatar
madsobh
Medlem

Indlæg af madsobh » 12. mar 2016, 18:27

Altså jeg kører 99% af tiden morfar øko kørsel...

Besvar

Tilbage til "Transmission"