Så er spørgsmålet om hvis man laver så, så der er positionslys og tågelys når armen ikke er aktiveret - og så alm. når armen er vippet...
Er det for brian eller er det god stil - er sgu noget i tvivl
Smæk lige en kopi op her vi andre kan printe udgoof78 skrev:Jeg gør også, det ser nu pænere ud:)
Blev for nogle uger siden viftet ind i noget "razzia"-lignende noget, hvor betjenten kommer hen til sønnikkes vindue, og spørger om jeg har et kørekort han må se, da jeg finder det frem spørger han om hvordan jeg syntes vejret er(kan godt mærke han fisker lidt efter noget), og jeg svarer at det ser da fint ud, BUM "hvorfor har du så tågelygterne tændt?"![]()
Mjaeh svarer jeg, "troede godt jeg måtte have dem tændt, når bare positionslyset også var tændt", han går om foran, beder mig slukke tågelyset, tænde nærlys, kommer tilbage, og går hen til betjenten bagved. Han kommer så tilbage og siger jeg vidst har ret, at jeg godt må have det tændt, når det ikke er i "lygtetændingstiden", så "kør du bare igen", pyyyyyh tænkte jeg![]()
Har altid en kopi af "LYGTER TIL BELYSNING" fra færdselsstyrrelsen liggende i hanskerummet.
mart!n skrev:Smæk lige en kopi op her vi andre kan printe udgoof78 skrev:Jeg gør også, det ser nu pænere ud:)
Blev for nogle uger siden viftet ind i noget "razzia"-lignende noget, hvor betjenten kommer hen til sønnikkes vindue, og spørger om jeg har et kørekort han må se, da jeg finder det frem spørger han om hvordan jeg syntes vejret er(kan godt mærke han fisker lidt efter noget), og jeg svarer at det ser da fint ud, BUM "hvorfor har du så tågelygterne tændt?"![]()
Mjaeh svarer jeg, "troede godt jeg måtte have dem tændt, når bare positionslyset også var tændt", han går om foran, beder mig slukke tågelyset, tænde nærlys, kommer tilbage, og går hen til betjenten bagved. Han kommer så tilbage og siger jeg vidst har ret, at jeg godt må have det tændt, når det ikke er i "lygtetændingstiden", så "kør du bare igen", pyyyyyh tænkte jeg![]()
Har altid en kopi af "LYGTER TIL BELYSNING" fra færdselsstyrrelsen liggende i hanskerummet.
Men jeg kører somregel også med possitionslys og tågelys i dagtimerne, når jeg husker det...
Også for at spare lidt på xenon pærerne i forlygterne, da H7 til tågelygterne koster væsentlig mindre end D2S pærerne til forlygterne
Kilde: http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-li ... fK2004.pdf (side 97)6.12 KØRELYS
6.12.001 GENERELLE BESTEMMELSER
(1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre
trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
(2) Som kørelys kan anvendes
a) nærlygter,
b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding.
(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
Anvendes
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding
som kørelys, skal påbudte baglygter tænde samtidig, og andre lygter
til markering kan tænde samtidig.
(4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt
sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.
(5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys.
Pkt. 6.12.001(3), affattes således:
(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
Anvendes
c) kørelyslygter eller
som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.
Hvad har du brugt til at sænke spændingen? Bare en modstand?Tonny skrev:Jeg bruger det også som kørelys, dog med sænket spænding på tågelysene. Hvis det så er vådt, tåget eller mørkt så tænder jeg mit nærlys istedet.
Må man så lave så den kun er tågelygter der er tændt og alt andet er slukket (inkl. baglygter) Det er de jo f.eks. på Insignia'enmart!n skrev:Takker Goof78![]()
MEN der er lige en rettelse til den der. Trådt i kraft pr. 15. april 2008...
Pkt. 6.12.001(3), affattes således:
(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
Anvendes
c) kørelyslygter eller
som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.
Et I-S kørelysmodul.Kim J skrev:Hvad har du brugt til at sænke spændingen? Bare en modstand?Tonny skrev:Jeg bruger det også som kørelys, dog med sænket spænding på tågelysene. Hvis det så er vådt, tåget eller mørkt så tænder jeg mit nærlys istedet.
Ja dem havde jeg også tænkt på, men han lukker jo ned og han har ikke haft nogen på siden i lang tidTonny skrev:Et I-S kørelysmodul.Kim J skrev:Hvad har du brugt til at sænke spændingen? Bare en modstand?Tonny skrev:Jeg bruger det også som kørelys, dog med sænket spænding på tågelysene. Hvis det så er vådt, tåget eller mørkt så tænder jeg mit nærlys istedet.
Men så må man altså godt lave det, så det normale nærlys er tændt og ingen baglys?ac242 skrev:b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
nå det kan man så ikke.
og nej til kun have tågeforlygterne og ingen markerings lygter, da det ikke er en kørelyslygte.
alle disse regler og deres til tider underlige ordlyd kan godt nok forvirre en
Ja. Det må man godt efter de nye tilføjelser jeg skrev længere oppe.Kim J skrev:Men så må man altså godt lave det, så det normale nærlys er tændt og ingen baglys?
Kort fortalt siger loven, at du gerne må bruge dit tågelys (foran) som kørelys om dagen, hvis du selv tænder det ved at dreje lyskontakten. Tænder det derimod automatisk er det ulovligt.vw manden skrev:Beklager men jeg forstå det ikke helt må man så lave tågelys som kørelys
Pete skrev:Kort fortalt siger loven, at du gerne må bruge dit tågelys (foran) som kørelys om dagen, hvis du selv tænder det ved at dreje lyskontakten. Tænder det derimod automatisk er det ulovligt.vw manden skrev:Beklager men jeg forstå det ikke helt må man så lave tågelys som kørelys
Men det er da en komplet åndsvag og ulogisk knude der er lavet der, så jeg har nu kodet mine tågeforlygter til at tænde som automatisk kørelys, uden at føle mig som den store forbryder alligevel.
Pete