Effektivitet af Powerwrap i praksis

Alt vedr. udstødningsystemer
Brugeravatar
Andy
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 11 times
Been thanked: 120 times

Effektivitet af Powerwrap i praksis

Indlæg af Andy » 12. maj 2009, 15:48

Hvor effektivt er powerwrap i forbindelse med nedsættelse af motorrums temperatur?

http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/heatmanage ... _powerwrap
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Effektivitet af Powerwrap i praksis

Indlæg af ICON » 12. maj 2009, 18:02

Jeg synes det virker fint. Problemet er bare, at man ikke kan pakke alt i motorrummet ind :D Man kan tage fat i forrøret på min (uden at brænde fingrene), når motoren er kørt godt og grundig varm. På min er problemet så, at man ikke rigtig kan pakke manifolden ind, så der vil stadig komme en del varme ud i motorrummet. Og så er der jo andre varmekilder, som bund og top, omend de ikke bliver rødglødende.
Husk at man kan bruge det både til at holde varme ind og ude! ;)
Jack of all trades, master of none

Brugeravatar
Andy
Medlem

Indlæg af Andy » 12. maj 2009, 18:26

ICON skrev:Jeg synes det virker fint. Problemet er bare, at man ikke kan pakke alt i motorrummet ind :D Man kan tage fat i forrøret på min (uden at brænde fingrene), når motoren er kørt godt og grundig varm. På min er problemet så, at man ikke rigtig kan pakke manifolden ind, så der vil stadig komme en del varme ud i motorrummet. Og så er der jo andre varmekilder, som bund og top, omend de ikke bliver rødglødende.
Husk at man kan bruge det både til at holde varme ind og ude! ;)
Okay, problemet er lidt, at man ikke engang kan tage fat i mit indsugningsrør, fordi det er bliver så varmt...... Så alt hvad der hjælper, det er godt :)
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Geografisk sted: Fun city
Been thanked: 1 time

Indlæg af ICON » 12. maj 2009, 22:57

Det gør det trykrør der går ind over min motor også. Tror mere det er pga. strålingsvarmen fra topstykket. Overvejer selv at montere et af de nyere ventildæksler i plastik. Måske det hjælper :D
Jack of all trades, master of none

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af Supermule » 13. maj 2009, 05:17

Istedet for at binde tingene ind i powerwrap, skal de bare coates med ceramisk materiale....

Og det kan man få gjort med manifold, trykrør osv osv.....

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Geografisk region: København

Indlæg af Dennis J » 13. maj 2009, 09:35

eller få lavet sin udstødningsmanifold i inconel som F1 bilerne, og nå ja APR kits :D

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Supermule

Indlæg af Supermule » 13. maj 2009, 09:45

Find lige noget om at inconel isolerer ligeså godt som ceramisk coating......Dennis.........

Inconel kan bare tåle mere varme såvidt jeg er orienteret....

LasseP
Aktiv medlem
Geografisk sted: Viborg, 8830
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Indlæg af LasseP » 13. maj 2009, 10:00

Vi kan ta' den igen Dennis...
Inconel er et add-on til noget eksisterende...

jeg ved du om lidt poster et indlæg fra APR's hjemmeside, hvor du markerer med fed at der står "ALLOY MATERIAL" - hvilket stadig ikke betyder Inconel Aluminium eller hvad det nu var...

Inconel er ganske glimragende til prisen, snakkende om isolering af materiale - hvad enten det er til kulde eller varme...

Varmeegenskaberne er ganske fine, da det er et påføringsmateriale der pulses på, hvilket ofte betyder fuld gennembrænding af originalmateriale (uden brug af gas)

Keramikken er noget dyrere - og noget bedre... dog er keramikken (så vidt jeg ved) kun mulig ved "klask-on" (tøhø) påføring...
Med venlig hilsen
Lasse P
BMW 330i M-Sport Touring, 2021
VW Polo 90, 1.2 TSI DSG7, 2017

Supermule

Indlæg af Supermule » 13. maj 2009, 10:08

Såvidt jeg er orienteret, så kan Probo's (andet vagcars medlem) løsninger med robotter håndtere inconel...

http://www.probo.dk/index.asp?DocumentID=639&SubID=640

http://www.probo.dk/log/files/081016_kr ... ding_2.avi

Brugeravatar
Tonny
Admin
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 308 times
Been thanked: 736 times

Indlæg af Tonny » 13. maj 2009, 10:16

Supermule skrev:Såvidt jeg er orienteret, så kan Probo's (andet vagcars medlem) løsninger med robotter håndtere inconel...

Super super super spændende - men hvordan er det lige det relaterer til trådstarters spørgsmål?

Supermule

Indlæg af Supermule » 13. maj 2009, 10:24

Hvor effektivt er powerwrap i forbindelse med nedsættelse af motorrums temperatur?

Så er det vel ganske naturligt at man henleder opmærksomheden på alternativer der er bedre og man også kan understøtte at inconel er fint og kan påføres og ikke er et metal i sig selv som Dennis så vildledende påstår.....

Og Probos løsninger er bare for at illustrere hvordan det foregår...
Tonny skrev:
Supermule skrev:Såvidt jeg er orienteret, så kan Probo's (andet vagcars medlem) løsninger med robotter håndtere inconel...

Super super super spændende - men hvordan er det lige det relaterer til trådstarters spørgsmål?

Brugeravatar
Dennis J
Medlem

Indlæg af Dennis J » 13. maj 2009, 10:30

LasseP skrev:Vi kan ta' den igen Dennis...
Inconel er et add-on til noget eksisterende...

jeg ved du om lidt poster et indlæg fra APR's hjemmeside, hvor du markerer med fed at der står "ALLOY MATERIAL" - hvilket stadig ikke betyder Inconel Aluminium eller hvad det nu var...

Inconel er ganske glimragende til prisen, snakkende om isolering af materiale - hvad enten det er til kulde eller varme...

Varmeegenskaberne er ganske fine, da det er et påføringsmateriale der pulses på, hvilket ofte betyder fuld gennembrænding af originalmateriale (uden brug af gas)

Keramikken er noget dyrere - og noget bedre... dog er keramikken (så vidt jeg ved) kun mulig ved "klask-on" (tøhø) påføring...
Du kan blive ved med at sige det er add on - og hvilken praktisk erfaring du har med det osv, men faktum er at både F1 biler har udstødningsmanifolde og rør i inconel ogikke ad on - det kan købes som rør eller materialet kan fremstilles til støbning af manifold mm - ligesom supertech laver smedet inconel stempler og ventiler, det er fint du ikke har andet erfaring end at anvende det som legering - men læs lidt her.

http://www.specialmetals.com/products/i ... 625lcf.php

"A nickel-chromium-molybdenum alloy that was developed as a fatigue-resistant bellows-quality version of INCONEL alloy 625. Alloying, melting and processing of this alloy are specially designed and controlled to provide a sheet product with optimum resistance to low-cycle and thermal fatigue at temperatures up to 1200°F (650°C). Used in aircraft exhaust and automotive flexible coupling bellows, and expansion joints in various types of process or transport piping."

Brugeravatar
Dennis J
Medlem

Indlæg af Dennis J » 13. maj 2009, 10:34

http://www.specialmetals.com/products/i ... loy625.php

og her kan du se det kan købes i rørform mm.

der er til orientering også 30 forskellige inconel materiale koder, men 625 bruges af ApR, og det kan smeltes og støbes hvis det 625LCF, og det kan købes i rør eller pladeform som inconel 625.

Brugeravatar
Dennis J
Medlem

Indlæg af Dennis J » 13. maj 2009, 10:36

http://www.thermallogic.co.uk/page2.html

her bliver det i rørform brugt til at smede bananmanifolde på evo og subaru af netop som årsag som nævnt tidligere, kan du se nogen steder der står de kun bruger det som et legering(alloy)?

Supermule

Indlæg af Supermule » 13. maj 2009, 10:38

Jamen lille ven......

Det er jo en legering du taler om....Det er en kombination af grundstoffer, hvoraf det ene er et metal.

Lasse taler om det at prime inconel på noget der eksisterer og derved skabe en isolerende effekt.

Du kan snildt skabe manifolde i en inconel legering (jern og nickel), men det isolerer ikke i sig selv..... Det gør det bare mere holdbart overfor varme. Meget inconel er superporøst og supersvært at svejse i....

Og lige præcis derfor giver det ikke mindre varme at købe en APR manifold. Den spreder den samme eller større varme i motorrummet. Du skal ha' transporteret varmen væk og det gør det med et inconel imprægnering. Lidt ligesom keramik du "klasker" på.....

Så den holder ikke Dennis.

Brugeravatar
Dennis J
Medlem

Indlæg af Dennis J » 13. maj 2009, 10:41

http://www.crptechnology.com/sito/super ... parts.html

Andet interessant læsestof hvordan det også her som APR manifolden bliver brugt som "investment cast" til produktion af udstødningsmanifold flange mm.

Supermule

Indlæg af Supermule » 13. maj 2009, 10:46

Yeees Dennis.....

Men se så her hvad de gør ved dem efterfølgende...

Billede

Billede

Så jeg tror du skal hjem og læse lidt og la' væ'r med at tro på alt hvad APR påstår....;)
Dennis J skrev:http://www.thermallogic.co.uk/page2.html

her bliver det i rørform brugt til at smede bananmanifolde på evo og subaru af netop som årsag som nævnt tidligere, kan du se nogen steder der står de kun bruger det som et legering(alloy)?

Brugeravatar
Dennis J
Medlem

Indlæg af Dennis J » 13. maj 2009, 10:58

fine billeder mule, men det betyder jo bare at de gør ekstra ud a det og coater dem , men læs dog hvilke muligheder man kan anskaffe materialet i osv

Iøvrigt så er det ikke for at nørde helt, men alloy betyder legering eller blanding af 2 eller flere metaler sammen, har begge betydninger - bronze er f.eks. copper og tin blandet sammen - inconel er følgende blandet sammen:

Nickel
Manganese
Iron
Chromium
Niobium
Tantalum
Molybdenum
Aluminum
Titanium
Cobalt
Copper

Det giver et samlet materiale Inconel 625

Supermule

Indlæg af Supermule » 13. maj 2009, 11:11

Der er ikke kobber i 625.....

Og har jeg ikke nævnt noget om legering længere oppe???

Og stadig intet om varmeisolering og derved en bsvarelse af trådstarters spørgsmål.....

Nu diskuterer vi selve legeringen i en manifold og ikke varmeledning som han spørger om.

Du linker kun til ting der ikke har en skid med noget at gøre..... Du er så fandens forhippet på APR og F1, men du glemmer bare hvad det hele handler om. Inconel isolerer kun som efterbehandling og ikke som legering....

Netop derfor jeg linkede til de billeder, hvor du kan se den selvsamme leverandør som du siger laver noget i Inconel til Evo og så viste jeg en coated evo manifold.

Kom nu for fanden ind i kampen og lad være med at grave dit hul dybere end højst nødvendigt. Så bliver det sgu svært at komme op af på en pæn måde..... Vi prøver jo bare på at hjælpe dig til IKKE at dumme dig altfor meget. Men du lytter ikke...... :?

LasseP
Aktiv medlem
Geografisk sted: Viborg, 8830
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Indlæg af LasseP » 13. maj 2009, 11:12

Dennis - der er ingen tvivl om at du har luret lidt på suppliersonline - hvilket også er en ganske fin side - jeg bruger den ofte selv...

Men... læs nu videre på de sider - som de sider du tydeligt linker til - er der masser af oplysninger, der faktisk er ganske relevante længere nede...

Bare lige for at summere op...
Principal Design Features
A general purpose structural engineering material for use at high temperatures where strength, stability, and durability are important. The alloy also has very good corrosion resistance. When considering this alloy, also investigate Alloy 690, which doubles the chromium content, to improve stress corrosion cracking capabilities.
Applications
Heaters, heat exchangers, chemical process equipment, heat treat furnace components and fixtures and gas turbine components.
Welding
... .. ... The commonly used welding methods work well with this alloy. Matching alloy filler metal should be used...
Surfaces to be welded must be clean and free from oil, paint or crayon marking. The cleaned area should extend at least 2" beyond either side of a welded joint. Gas-Tungsten Arc Welding: DC straight polarity (electrode negative) is recommended. Keep as short an arc length as possible and use care to keep the hot end of filler metal always within the protective atmosphere.
Skulle denne tråd nu ikke komme tilbage til PowerWrap?
Med venlig hilsen
Lasse P
BMW 330i M-Sport Touring, 2021
VW Polo 90, 1.2 TSI DSG7, 2017

Brugeravatar
Dennis J
Medlem

Indlæg af Dennis J » 13. maj 2009, 12:04

Supermule skrev:Der er ikke kobber i 625.....

Og har jeg ikke nævnt noget om legering længere oppe???

Og stadig intet om varmeisolering og derved en bsvarelse af trådstarters spørgsmål.....

Nu diskuterer vi selve legeringen i en manifold og ikke varmeledning som han spørger om.

Du linker kun til ting der ikke har en skid med noget at gøre..... Du er så fandens forhippet på APR og F1, men du glemmer bare hvad det hele handler om. Inconel isolerer kun som efterbehandling og ikke som legering....

Netop derfor jeg linkede til de billeder, hvor du kan se den selvsamme leverandør som du siger laver noget i Inconel til Evo og så viste jeg en coated evo manifold.

Kom nu for fanden ind i kampen og lad være med at grave dit hul dybere end højst nødvendigt. Så bliver det sgu svært at komme op af på en pæn måde..... Vi prøver jo bare på at hjælpe dig til IKKE at dumme dig altfor meget. Men du lytter ikke...... :?
Nej det skulle måske uddybes hvorfor jeg nævnte det istedet for coating osv, men nu har jeg selv 100% erfaring med det på min egen, og jo det har en suveræn varmeafvisende effekt, på min egen kan du selv når den bliver rullet ikke mærke nogen varmeafgivelse fra manifolden, men derimod kun turboen - ca. 20min efter bilen har fået tæv er den iskold, og jeg ved fordi jeg har læst en artikel i et F1 blad der handlede om ham der i england håndlavede udstødningssystemerne til F1 bilerne ud fra inconel rør, og de bliver ikke coated, nu fremgår det ikke 100% af den side billederne længere oppe er fra om det er coating af den rustfrie manifold eller inconel manifolden da begge er på den side, men jeg vil mene det er overkill taget i betragtning af manifolden ikke engang kan blive rødglødende og det bliver min sgu ikke, kun udstødningshuset på turboen og det har ikke en fis med forhippet på APR, de fleste kvalitets "aftermarket" tuningsdele til højtydende biler som ferrari mm fremstiller udstødninger i inconel fordi det materiale er både letter, men samtidig også utrolig varmeafvisende.

og jo det er copper i - jeg linker lige så du kan se inconel 625 sammensætning, og husk nu på der er over 30 forskellige inconel koder, og det er et materiale sammensat af flere materiale og ikke bare en efterlegering eller lignende - alle producenter og ikke kun APR skriver også udtrykkeligt at det er rør i inconel, smedet inconel dele eller støbt inconel dele.

sammensætningen kan læses her
http://www.specialmetals.com/documents/ ... %20625.pdf

Og så tror jeg også forklaring omkring powerwrap eller eventuelt fremstilling af manifolden i inconel blev belyst.

RIX
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 365 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af RIX » 13. maj 2009, 13:52

hvis der er nickel i den manifold tror jeg ikke apr danmark må sælge den for det blev da forbudt for flere år siden ;)

men i er så forhippet på det coatning hvad med at linke til nogle steder i dk der laver det helst også i andre dele af landet end på sjælland.
hvem har prøvet at bruge det wrap kom frisk med erfaring,har nu set det monteret 2 gange(begge gange lugtede/røg det af helvede til i 15-30min :roll: )
VH.

Brugeravatar
Dennis J
Medlem

Indlæg af Dennis J » 13. maj 2009, 14:06

RIX skrev:hvis der er nickel i den manifold tror jeg ikke apr danmark må sælge den for det blev da forbudt for flere år siden ;)

men i er så forhippet på det coatning hvad med at linke til nogle steder i dk der laver det helst også i andre dele af landet end på sjælland.
hvem har prøvet at bruge det wrap kom frisk med erfaring,har nu set det monteret 2 gange(begge gange lugtede/røg det af helvede til i 15-30min :roll: )
VH.
Hi hi ja det må man heller gå tys tys med, men når materialerne nu smeltes sammen så det bliver et metal er det ikke længere skadeligt, derudover blive nickel også tilsat i udstødningshuset på turboer når de bliver støbt ;)

De skriver også på den side jeg har linket til længere oppe med de WRC manifolde at Wrap er beregnet til NA biler og ikke turbo biler.

Jeg synes også kun jeg hører en masse om coating dit og dat, men hvem har prøvet det og kan give lidt lys på de erfaringer de har oplevet med coating....og er de ligeså positive som det jeg oplever med en manifold lavet i inconel?

RIX
Meget aktiv medlem

Indlæg af RIX » 13. maj 2009, 14:22

ja det var så et sted som der har været linket til før,men i sverige og så vidt jeg kan se så bliver det min 2500skr for inde og ude plus forsendelse og bilen skal stå stille indtil den kommer retur :roll: .

Vh.

Supermule

Indlæg af Supermule » 13. maj 2009, 14:23

Ja men jeg kender ingen der gør det i dk

Brugeravatar
mtech
Medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: sydsjælland.

Indlæg af mtech » 13. maj 2009, 15:11

de erfaringer jeg har med wrap er helt sikkert at det virker,man kan holde på turbo manifold og forrør selvom man lige har kørt det rødglødene,så ingen tvivl om det virker..jeg har en bekendt der normalt altid har brugt wrap..han har valgt at få manifold,forrør og rør til ekstern wg coated til sit nye projekt,det blev sendt til england..og sådan en tur koster lige over 10kg..så gratis er det bestemt ikke,men ingen tvivl om at det virker og ser hamrende godt ud.
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek

RIX
Meget aktiv medlem

Indlæg af RIX » 13. maj 2009, 15:52

mtech skrev:de erfaringer jeg har med wrap er helt sikkert at det virker,man kan holde på turbo manifold og forrør selvom man lige har kørt det rødglødene,så ingen tvivl om det virker..jeg har en bekendt der normalt altid har brugt wrap..han har valgt at få manifold,forrør og rør til ekstern wg coated til sit nye projekt,det blev sendt til england..og sådan en tur koster lige over 10kg..så gratis er det bestemt ikke,men ingen tvivl om at det virker og ser hamrende godt ud.
det du har på r36 motoren hvor er det fra og hvad koster det.

VH.

Brugeravatar
Andy
Medlem

Indlæg af Andy » 13. maj 2009, 18:10

RIX skrev:det du har på r36 motoren hvor er det fra og hvad koster det.
Tror det er det her:

http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... uItemID=75
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e

Brugeravatar
Andy
Medlem

Indlæg af Andy » 13. maj 2009, 18:12

Tak for alle svarerne......

Spændende læsning ind i mellem.....

Det skal dog kun bruges på en rustfri bananmanifold på en gammel Golf 3 VR6, og den gider jeg ikke ofre noget fancy på :D
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e

Besvar

Tilbage til "Udstødning"