Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?
- HansH
- Admin
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere
Jeg har været i dialog med Semler, hvor jeg har stillet nogle spørgsmål til Servicemarkedschef Nicolai Capion Rasmussen.
Spørgsmålene drejede sig om processen i forb. med registrering af opdatering samt informationsflowet til de øvrige led i kæden - herunder i særdeleshed Bilsynshallerne.
HH: Er det korrekt at der findes en blanket, som man kan blive præsenteret for, hvis man på aut. værksted modsætter sig opdatering af sin bil ?
NCR: ”Ja”
HH: Hvilket formål tjener den blanket ?
NCR: ”Den tjener flere formål i dokumentationen af værkstedes håndtering af diesel aktionen. Hvis en kunde ikke ønsker at få opdateret sin bil når den er på værksted, skal værkstedet kunne dokumentere at det er kundens ønske ikke at få bilen opdateret, det kunne typisk være hvis en bil er chiptunet og kunden ikke ønsker at få denne chiptuning fjernet.
Det er ikke et krav at kunden skriver under på dette dokument, men værkstedet skal så i en sådan sag sende det ind til aktionsgruppen hos importøren med en begrundelse for hvorfor bilen ikke blev opdateret ved værkstedsbesøget.
Kunden fraskriver sig ingenting ved underskrift af blanketten. Med sin underskrift bekræfter kunden blot at han ved dette værkstedsbesøg ikke ønskede at få opdateret sin bil - intet andet. Kunden kan til enhver tid vende tilbage og få opdateret sin bil når dette ønskes.
Blanketten har ingen betydning for kunden i forhold til syn af bilen, da det kører sideløbende med informationer som er baseret på aktionssystemerne hos importøren og oplysningerne fra SKAT. Bilen vil, uanset om kunden skriver under eller ej, stå som ikke opdateret i systemet og bilen vil så på sigt ikke kunne synes. Dette er et krav fra de danske myndigheder.
Så kort sagt: Du behøver ikke at underskrive et sådan dokument, da det autoriserede værksted blot vil notere på arbejdskortet, at du ikke ønskede at underskrive.”
HH: Information om manglende opdatering sendes fra importørens aktionsgruppe til Biltilsynet, når deadline (noget med 6 mdr. efter 2. rykker) er overskredet. Der laves på baggrund af dette en anmærkning på bilens stelnummer, således at når man møder op i synshallen, vil man få at vide at køretøjet ikke kan synes.
Er det korrekt forstået ?
NCR: ”Ja. hvis køretøjet ikke er opdateret efter en X periode skal vi sende stelnumre til biltilsynet, SKAT eller færdselsstyrelsen. (Kan ikke lige huske hvilken myndighed)”
HH: Hvis man HAR fået opdateret, kan denne status så på nogen måde ændres ”tilbage igen” ?
Hermed mener jeg om der fremadrettet vil blive fulgt op på om bilen kører med den opdaterede softwareversion, når man er inde på aut. værksted til service osv.
Eksempel: En bil bliver opdateret marts 2017. Dermed får den status ”opdateret” i systemet. Efterfølgende får denne bil lagt en anden software i sin ECU (f.eks. den oprindelige) hos ’uautoriserede kræfter’. Et halvt år senere kommer bilen ind til service på aut. værksted.
Vil softwareversionen da blive kontrolleret, og status på bilen blive ændret til ”ikke opdateret” i systemet – og dermed igen være kandidat til synsdumpning ?
NCR: ”Nej. Når først du har fået lavet opdateringen så er det registreret på køretøjet for altid. Både hos os via sygejournalen og hos bilsyn og SKAT”
Spørgsmålene drejede sig om processen i forb. med registrering af opdatering samt informationsflowet til de øvrige led i kæden - herunder i særdeleshed Bilsynshallerne.
HH: Er det korrekt at der findes en blanket, som man kan blive præsenteret for, hvis man på aut. værksted modsætter sig opdatering af sin bil ?
NCR: ”Ja”
HH: Hvilket formål tjener den blanket ?
NCR: ”Den tjener flere formål i dokumentationen af værkstedes håndtering af diesel aktionen. Hvis en kunde ikke ønsker at få opdateret sin bil når den er på værksted, skal værkstedet kunne dokumentere at det er kundens ønske ikke at få bilen opdateret, det kunne typisk være hvis en bil er chiptunet og kunden ikke ønsker at få denne chiptuning fjernet.
Det er ikke et krav at kunden skriver under på dette dokument, men værkstedet skal så i en sådan sag sende det ind til aktionsgruppen hos importøren med en begrundelse for hvorfor bilen ikke blev opdateret ved værkstedsbesøget.
Kunden fraskriver sig ingenting ved underskrift af blanketten. Med sin underskrift bekræfter kunden blot at han ved dette værkstedsbesøg ikke ønskede at få opdateret sin bil - intet andet. Kunden kan til enhver tid vende tilbage og få opdateret sin bil når dette ønskes.
Blanketten har ingen betydning for kunden i forhold til syn af bilen, da det kører sideløbende med informationer som er baseret på aktionssystemerne hos importøren og oplysningerne fra SKAT. Bilen vil, uanset om kunden skriver under eller ej, stå som ikke opdateret i systemet og bilen vil så på sigt ikke kunne synes. Dette er et krav fra de danske myndigheder.
Så kort sagt: Du behøver ikke at underskrive et sådan dokument, da det autoriserede værksted blot vil notere på arbejdskortet, at du ikke ønskede at underskrive.”
HH: Information om manglende opdatering sendes fra importørens aktionsgruppe til Biltilsynet, når deadline (noget med 6 mdr. efter 2. rykker) er overskredet. Der laves på baggrund af dette en anmærkning på bilens stelnummer, således at når man møder op i synshallen, vil man få at vide at køretøjet ikke kan synes.
Er det korrekt forstået ?
NCR: ”Ja. hvis køretøjet ikke er opdateret efter en X periode skal vi sende stelnumre til biltilsynet, SKAT eller færdselsstyrelsen. (Kan ikke lige huske hvilken myndighed)”
HH: Hvis man HAR fået opdateret, kan denne status så på nogen måde ændres ”tilbage igen” ?
Hermed mener jeg om der fremadrettet vil blive fulgt op på om bilen kører med den opdaterede softwareversion, når man er inde på aut. værksted til service osv.
Eksempel: En bil bliver opdateret marts 2017. Dermed får den status ”opdateret” i systemet. Efterfølgende får denne bil lagt en anden software i sin ECU (f.eks. den oprindelige) hos ’uautoriserede kræfter’. Et halvt år senere kommer bilen ind til service på aut. værksted.
Vil softwareversionen da blive kontrolleret, og status på bilen blive ændret til ”ikke opdateret” i systemet – og dermed igen være kandidat til synsdumpning ?
NCR: ”Nej. Når først du har fået lavet opdateringen så er det registreret på køretøjet for altid. Både hos os via sygejournalen og hos bilsyn og SKAT”
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Prodigy
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Du arbejder godt nok ihærdigt for sagen Hans! Det er meget prisværdigt.
Medlem siden: 2003/05/14
-
ESN
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Ja det må man sige at Hans er en ildsjæl, men han er jo osse selv hårdt ramt, med sin lækre Passat.
Men hvis tunerne efterhånden har fået mulighed for at "skrælle"hele den nye skadelige SW af og tilbagefører, den gamle og måske optimerede SW med egr off, såh er det vel ikke så ringe enda.
Men hvis tunerne efterhånden har fået mulighed for at "skrælle"hele den nye skadelige SW af og tilbagefører, den gamle og måske optimerede SW med egr off, såh er det vel ikke så ringe enda.
No Letting the Old Man In!
- HansH
- Admin
Efter hvad jeg kan læse mig frem til, både i DK og i DE, er det de mindre motorer (1.2 og 1.6) der umiddelbart lader til at være mest udfordret.ESN skrev:Ja det må man sige at Hans er en ildsjæl, men han er jo osse selv hårdt ramt..
De har f.eks. vistnok Siemens injektorer, og de kan tilsyneladende ikke rigtig følge med. Desuden har i hvert fald 1.6'eren historisk haft ry for at EGR-ventilen dør tidligt, og det er jo nok kun blevet værre med opdateringen.
Så set fra den vinkel er jeg jo ikke den dårligst stillede med min 2.0 CFGB.
Mit problem er bare at den spinder simpelt hen som en kat. Den går som en drøm!, som man siger. Og jeg kan overhovedet ikke forlige mig med tanken om at skulle acceptere bare det mindste tilbageskridt på den front, pga hele denne cirkusforestilling som jeg betragter som rent politisk spil for galleriet. (Hvilket jeg også synes blev bekræftet af Torben Lund Kudsk fra FDM).
Da jeg har opgivet tanken om at opdateringen skulle kunne undgås på sigt i DK (jvnf tidligere indlæg), handler det om at finde ud af præcis hvordan processen omkring hele sagen er, så man ved hvordan man kan arbejde rundt om det, og beholde pladerne på den bil som man kender i dag.
@ESN - Som du helt rigtigt antyder: Vejen rundt om det ser for mig ud til at tage form. En aftale for opdatering på aut. værksted, og en aftale selvsamme dag med Kim Ritterbusch med hans VCP / ODIS og hans softwarearkiv. Snakken med servicemarkedschefen hos Semler har bekræftet, at hvis blot bilen én gang er registreret som opdateret, så er den for tid og evighed blåstemplet i hele denne affære, og så er der ikke nogen der efterfølgende interesserer sig for hvad software den rent faktisk kører rundt med.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 434 times
@Hans. Hvorfor software fra et arkiv. Læs softwaren af bilen ud inden opdatering. Efter opdatering hos VW skrives den originale software tilbage igen.
Hvis tuneren så er rigtig smart ændrer han versions nummeret til det samme som VW's "opdatering". Så kan man køre til service hos VW uden at de aner uråd.
Hvis det i en tuners ører lyder helt skævt, så belær mig.
Hvis tuneren så er rigtig smart ændrer han versions nummeret til det samme som VW's "opdatering". Så kan man køre til service hos VW uden at de aner uråd.
Hvis det i en tuners ører lyder helt skævt, så belær mig.
- HansH
- Admin
Hmm.. Hvad skulle i givet fald fordelen være ved at udlæse nuv. fremfor at tage den helt originale flashfil fra Erwin arkiv, som er *prik* identisk med den software jeg kører med nu ? Mig bekendt kan man ikke komme tættere på end 100% identiskBlackfinger skrev:@Hans. Hvorfor software fra et arkiv. Læs softwaren af bilen ud inden opdatering. Efter opdatering hos VW skrives den originale software tilbage igen.
Som jeg har forstået det, er det ikke muligt at udlæse det komplette indhold fra en ECU.
Den er beskyttet mod læsning og kun ved at bruge et trick á la det som Felix Domke fandt ud af, i forb med hans hacking (jeg har linket til foredraget tidligere), kan det lade sig gøre. Felix forklarer på ret god vis i foredraget hvorfor det ikke kan lade sig gøre.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
Det er da rigtigt at de er ens, men hvis man nu ikke har adgang til et arkiv eller Erwin så må ens egen fil være den nemmeste at komme i besiddelse af.
Det var det jeg ville gøre hvis jeg havde en af de berørte dieselbiler.
Det var det jeg ville gøre hvis jeg havde en af de berørte dieselbiler.
- HansH
- Admin
Jeg er som sagt ret overbevist om at det ikke kan lade sig gøre.Blackfinger skrev:Det er da rigtigt at de er ens, men hvis man nu ikke har adgang til et arkiv eller Erwin så må ens egen fil være den nemmeste at komme i besiddelse af.
Kender du til nogen der er lykkedes med at udlæse det komplette indhold af en Bosch EDC17 ? Her mener jeg alle memory områder, firmware, map area osv - og til sidst stå med en fiks og færdig .sgo fil der kan skrives tilbage, og overskrive det hele ?
Jeg har kun VCDS og derfor flasher jeg ikke noget som helst
Desuden ER der jo adgang til et arkiv ... Hadsund er da lige henne om hjørnet ?
Hvis jeg selv havde ODIS eller VCP, så kunne Kim bare maile mig .sgo filen, og i løbet af 20 min var det fikset.
Men jeg har det bedst med at lade de sager i hænderne på en der har gjort det mange gange før.
Hvad andre vælger at gøre, kan jo bero på kompetencer og så meget andet. Det vil jeg overlade til dem.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
Jeg har da flashet en to tre motorstyringer med filer som jeg har udlæst og som så er blevet modificeret af et tuningsfirma.
Men om VW's modifikationer bliver gjort i et område der ikke kan læses eller skrives med normalt chiptuning udstyr ved jeg ikke.
Mener du at Rittersport er nødt til af have adgang til det komplette indhold i memoryen i EDC17 for at rulle opdateringen tilbage?
Men om VW's modifikationer bliver gjort i et område der ikke kan læses eller skrives med normalt chiptuning udstyr ved jeg ikke.
Mener du at Rittersport er nødt til af have adgang til det komplette indhold i memoryen i EDC17 for at rulle opdateringen tilbage?
- HansH
- Admin
På en Bosch EDC17 ?Blackfinger skrev:Jeg har da flashet en to tre motorstyringer med filer som jeg har udlæst og så er blevet modificeret af et tuningsfirma.
Okay, jamen fair nok. Jeg har ikke selv praktisk erfaring med noget som helst. Jeg tager blot ad nota hvad Felix Domke forklarede i sit foredrag
Har du set hans foredrag ?
Som jeg har forstået opdateringen, så er der kun tale om ændring af data. Dvs. maps/parametre/grænseværdier etc.
VW har ikke ændret i selve logikken (firmwaren).
Dvs. hvis man havde vished for at det stemmer, så kan det sagtens tænkes at chiptunerne (som jo netop kun piller i maps), kan overskrive opdateringen 100% ved blot at lægge sin tuningsfil ind.
Men den vished HAR - i hvert fald jeg - ikke. Og dermed er den eneste sikre måde jeg kender, for at komme tilbage til noget jeg med 100% sikkerhed ved fjerner ethvert spor af opdatering, og sætter mig tilbage til nuv. udgangspunkt, at lade det hele overskrive med den komplette originalfil fra VW.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
Nej, ikke på en EDC17. Det var på TFSI motorer og en ældre 1,9 diesel.
De parametre tunerne piller ved i forbindelse med en chiptuning må være de samme som VW piller ved i forbindelse med opdateringen.
Nej, har ikke set Felix Domke foredraget. Er det noget der ligger online? Link?
Jeg forstår stadig ikke hvorfor du mener at en overskrivning med den komplette originalfil fra VW skulle være bedre end en overskrivning med din egen komplette originale fil. Vi er jo enige om at de er 100% ens.
Er der noget jeg misser her?
De parametre tunerne piller ved i forbindelse med en chiptuning må være de samme som VW piller ved i forbindelse med opdateringen.
Jeg forstår stadig ikke hvorfor du mener at en overskrivning med den komplette originalfil fra VW skulle være bedre end en overskrivning med din egen komplette originale fil. Vi er jo enige om at de er 100% ens.
- kws
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 135 times
- Been thanked: 75 times
Min er os indkaldt. Jeg har dog ikke været forbi vw endnu. Men jeg regner da med at smide den SW i bilen er født med bagefter vw har opdateret den. Jeg har haft flashet min EDC17cp14 med en ny SW som så gjorde at mit rpm signal ikke kom frem til speedometeret. Efter at have downgraded igen virkede alt igen. Så jeg har filen og har brugt odis-E til opgaven
Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 -
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- HansH
- Admin
Link til 33c3 foredraget : https://www.youtube.com/watch?v=qF7E0CYn3mcBlackfinger skrev:Nej, ikke på en EDC17. Det var på TFSI motorer og en ældre 1,9 diesel.
Jeg har ikke sagt at originalfil er bedre. Hvis vi er enige om at den størrelse du snakker om, og den jeg snakker om er 100% identiske, så giver det jo ingen mening at snakke om hvorvidt det ene er bedre end det andet.
Jeg har bare sagt at originalfil er mere tilgængelig (for mig -> via Ritter), da jeg som sagt hverken kender til en metode hvormed min ECU kan udlæses, eller har udstyret til det. Det komplette indhold vel at mærke.
- HansH
- Admin
Yes. Og er vi enige om, at den fil du flashede tilbage igen for at få dit rpm-signal tilbage (been there..) ikke var noget du selv havde hevet ud fra din ECU forinden ? Det var en fil du havde fra arkiv.kws skrev:..Jeg har haft flashet min EDC17cp14 med en ny SW som så gjorde at mit rpm signal ikke kom frem til speedometeret. Efter at have downgraded igen virkede alt igen. Så jeg har filen og har brugt odis-E til opgaven
Korrekt ?
-
tvh
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Mon FDM er blevet mere interesseret i emnet
http://www.fdm.dk/nyheder/deltag-test-a ... opdatering
http://www.fdm.dk/nyheder/deltag-test-a ... opdatering
Seat Ibiza 1.6 TDI 2013
Seat Ibiza 1.4 TDI (BMS) 2008 (R.I.P)
Seat Ibiza 1.4 TDI (BMS) 2008 (R.I.P)
- KHADK
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: DANMARK igen :-)
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 27 times
Er der slet ikke nogen, der har fået opdateret deres 1,2/1,6 og så været forbi chipperen for at få lukket EGR og lagt chipning på (igen)??
KTM SuperDuke 1290 R
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt
Tesla Model 3 Long Range
Golf VI BlueMotion Solgt
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 1347 times
- Kontakt:
Vi har da lavet massere der er blevet opdateret.. hva da ?KHADK skrev:Er der slet ikke nogen, der har fået opdateret deres 1,2/1,6 og så været forbi chipperen for at få lukket EGR og lagt chipning på (igen)??
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
- kws
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 135 times
- Been thanked: 75 times
Korrekt. Filer er den originale sgo fil fra et "arkiv"HansH skrev:Yes. Og er vi enige om, at den fil du flashede tilbage igen for at få dit rpm-signal tilbage (been there..) ikke var noget du selv havde hevet ud fra din ECU forinden ? Det var en fil du havde fra arkiv.kws skrev:..Jeg har haft flashet min EDC17cp14 med en ny SW som så gjorde at mit rpm signal ikke kom frem til speedometeret. Efter at have downgraded igen virkede alt igen. Så jeg har filen og har brugt odis-E til opgaven
Korrekt ?
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 -
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
- KHADK
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: DANMARK igen :-)
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 27 times
Vi har da lavet massere der er blevet opdateret.. hva da ?Watcher skrev:KHADK skrev:Er der slet ikke nogen, der har fået opdateret deres 1,2/1,6 og så været forbi chipperen for at få lukket EGR og lagt chipning på (igen)??
Kan se at det er mig, der har læst lidt for hurtigt. Hans vil ha' sin originale VW fil ind at ligge på boksen igen eller skal jeg læse tråden en gang mere??
Jeg er egentlig også godt tilfreds med min originale Skoda/VW fil på min, men tror jeg tager springet, når jeg har afprøvet deres løsning i 4-6 måneders (måske kortere) tid efter opdatering og ser, hvad der sker med forbrug osv osv.
Må erkende at jeg sidder og trækker lidt ved den ene øjenkrog, når jeg læser, hvad nogle folk kommer ud for efter opdatering...
KTM SuperDuke 1290 R
Tesla Model 3 Long Range
Golf VI BlueMotion Solgt
Tesla Model 3 Long Range
Golf VI BlueMotion Solgt
- HansH
- Admin
Korrekt forstået.KHADK skrev:Hans vil ha' sin originale VW fil ind at ligge på boksen igen eller skal jeg læse tråden en gang mere??
Original fil er det eneste jeg føler mig 100% tryg ved. Det giver mig sikkerhed for at få lige det jeg gerne vil have - nemlig det jeg har i dag.
Jeg har en uTune II, og Thomas Landberg har tilbudt at levere en ny tuningsfil efter opdatering - men baseret på opdateringen! Dvs. en version 9977-9979'ish, men udsat for Landberg optimering.
Det forslag føler jeg mig bare ikke tryg ved.
Selv om jeg godt ved, at de værdier tunerne skruer på, er mange af de samme som VW har pillet ved i forb. med opdateringen, så føler jeg mig ikke sikker på at Thomas' tilbud ikke efterlader mig med nogle "rester" af den lorteopdatering.
Derfor er - i min optik - den skudsikre vej til at få noget der med 100% sikkerhed bare virker, at få lagt den komplette originalsoftware ind efter opdateringen.
Og så kan jeg efterflg ligge og og switche mellem standard og tuningsimage med nuv. indhold af min uTune II.
Og således være 100% sikker på at der ikke er den mindste rest af VW's opdatering tilbage i min bil.
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 1347 times
- Kontakt:
Aha så er jeg med.. tror ikke bare den gamle software kan smides ind igen.. hvis den kunne det så ville Thomas ikke have brugt tid på at lave nye filer til de biler der er opdateret så havde de vel bare fået den gamle tuningsfil i igen lavet på de gamle værdier.. jeg ved vi har haft folk der har spurgt på at få lavet deres bil "orig" inden opdatering. Og der har Thomas sagt til mig det kunne vi ikke lave for kunden
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
- HansH
- Admin
Det er også præcis hvad Thomas sagde til mig.Watcher skrev:Aha så er jeg med.. tror ikke bare den gamle software kan smides ind igen.. hvis den kunne det så ville Thomas ikke have brugt tid på at lave nye filer til de biler der er opdateret så havde de vel bare fået den gamle tuningsfil i igen lavet på de gamle værdier.. jeg ved vi har haft folk der har spurgt på at få lavet deres bil "orig" inden opdatering. Og der har Thomas sagt til mig det kunne vi ikke lave for kunden
Men jeg tror på Ritter, når han siger at hvis man har original .sgo fil, så kan man bare flashe den med ODIS el. VCP - og så er tiden skruet tilbage.
Det er jo sådan set også hvad Kenneth (kws) bekræfter. Har man .sgo filen, så lægger man bare den på ECUen.
Det samme bekræftes af bruger alexander_s_93 i tråden ovre på motor-talk.de. Han har gjort det for f.eks. bruger hmkej:
Så jeg anser det for at være en bekræftet manøvre.
Men det kræver at man har den oprindelige .sgo fil "et sted fra".
Jeg tror (som tidligere påstået) ikke på at det kan trækkes ud af en ECU.
En konsekvens af min plan vil være, at man meget let vil kunne se at bilen faktisk ikke er opdateret, da jeg vil have gammel software versionsnummer i min ECU, hvilket for mit vedkommende er 4011. Så hvis man interesserer sig for det, så vil det tage 20 sek med VCDS at finde ud af min bil ikke kører med opdateret software.
Men det er jeg ligeglad med. Jeg ville selv betragte det som et + på salgsparameter, hvis jeg overvejede at købe bilen.
-
ESN
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Så blir der sat mere fokus på sagen i England altså :
(Ekstrabladet idag)
En af måderne, VW skulle udbrede skaderne efter deres berømte diesel-skandale, var, at VW opdaterede bilernes software.
Men nu rapporterer flere af de ejere, som har fået foretaget opdateringerne på deres biler, ifølge Mirror, at opdateringerne har resulteret i fejl på bilerne.
Blandt andet melder flere ejere, at bilerne har fået højt brændstofforbrug eller problemer med at starte, ligesom flere ejere også fortæller, at deres biler pludselig mister power under kørsel.
Det er ikke påvist, at problemerne på bilerne har direkte forbindelse til software-opdateringerne, men et britisk advokatfirma har taget sagen op som repræsentanter for de ramte VW-ejere.
(Ekstrabladet idag)
En af måderne, VW skulle udbrede skaderne efter deres berømte diesel-skandale, var, at VW opdaterede bilernes software.
Men nu rapporterer flere af de ejere, som har fået foretaget opdateringerne på deres biler, ifølge Mirror, at opdateringerne har resulteret i fejl på bilerne.
Blandt andet melder flere ejere, at bilerne har fået højt brændstofforbrug eller problemer med at starte, ligesom flere ejere også fortæller, at deres biler pludselig mister power under kørsel.
Det er ikke påvist, at problemerne på bilerne har direkte forbindelse til software-opdateringerne, men et britisk advokatfirma har taget sagen op som repræsentanter for de ramte VW-ejere.
No Letting the Old Man In!
-
EsbenJ
- Medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 173 times
De burde sætte de opdateringer på pause - bare i en kort periode - lad os sige f.eks. 15 år.....
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
- HansH
- Admin
+1EsbenJ skrev:De burde sætte de opdateringer på pause - bare i en kort periode - lad os sige f.eks. 15 år.....
-
HHKP
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
EsbenJ skrev:De burde sætte de opdateringer på pause - bare i en kort periode - lad os sige f.eks. 15 år.....
Ja
http://jyllands-posten.dk/#ia9468397;finans
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
MogensR
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 0
Svensk stortest viser at bilerne får ændret momentkurven markant efter opdatering.
http://teknikensvarld.se/dieselgate-vol ... ix-456111/
http://teknikensvarld.se/dieselgate-vol ... ix-456111/
Mogens R.
-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180
-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180
-
ij6210
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 138 times
- Been thanked: 273 times
Yes - nu ruller sagen. Før eller siden må den da også blive taget op af TV-stationerne.
Håber ikke FDM hurtigt lukker sagen ned a la "vi har ikke konstateret de store forskelle" eller noget. Håber de erkender, at de skulle have presset mere på tidligere.
Håber ikke FDM hurtigt lukker sagen ned a la "vi har ikke konstateret de store forskelle" eller noget. Håber de erkender, at de skulle have presset mere på tidligere.
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024), Tesla Model 3 (2023), VW ID.4 (2021)
VW ID.Buzz GTX (2025)
VW ID.Buzz GTX (2025)
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Has thanked: 643 times
- Been thanked: 330 times
Læs tråden. Det kommer ikke til at ske. FDM læner sig op ad ADAC, der er købt af vw. Done deal
Kør og vær glad 

- KMDTHY
- Admin
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 942 times
- Been thanked: 552 times
Læs det interview Hans H har med FDM. Det er en politisk varm trist kartoffel som jeg er bange for de ikke rører med i DK
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 550.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |