Nå. Jeg har idag haft familien med ude at prøve 3 stk Skoda Fabia Combi. Alle fra 2010-11. Vi prøvede alle 3 spændende motorer og her er min vurdering.
1,2 TDI, 3 cylindre, 75hk. Velkendt gryntende tomgangslyd som Lupo 3L. Støjende under acceleration, meget lidt ved konstant fart. Føltes ikke speciel langsom. Føltes som om den manglede en balanceaksel eller lign, for ved fuld pedal ved lave omdrejninger føltes det som om den leverer kræfterne "i bølger". En del turbotøven.
1,2 TSI 4 cylindre, 86hk. Lød som om man rystede en bestikskuffe ved start

- er det virkelig dårlig kæde?!. Herefter super støjsvag og super velkørende motor der leverer kræfterne som man kan drømme om med de 86hk. Føles umiddelbart hurtigere end de 2 andre. Ingen turbotøven.
1,6 TDI, 4 cylindre, 105hk. Klassisk diesellyd. Ikke mere eller mindre end jeg havde forventet. Jeg syntes den havde en lidt sjov "høj-tone dak dak-dak" lyd når den skulle sejtrække. Leverer kræfterne som en typisk CR motor altså så pænt og jævnt at det føltes kedeligt. Den føltes hurtigere end 1,2 TDI, men ikke sådan WAUW hurtigere.
Alt i alt så konkluderede jeg at jeg helst ville have 1,2 TSI, men betinget af at der er fuldstændig styr på kæderne og det var der ikke på den jeg prøvede.
Konen konkluderede at hun syntes at alle kunne det de skulle. Hun kunne godt høre at 1,2TDI gik sjovt pga de 3 cylindre og at den støjede mest ved acceleration, men intet af det skræmte hende.
Alle 3 Fabia var iøvrigt super ramponerede - folk elsker åbentbart ikke deres Fabia