Vores Golf 3 Variant fra 1996 er ved at få rust et par steder. Jeg ville gerne selv bruge nogle timer på at kigge på det og syns jeg har fingrene udemærket skruet på (kan godt svejse osv). Men jeg ville gerne hvis jeg første gang jeg skulle skære i bilen have en "kyndig" ved hånden til lidt guide. .. Hvordan er i andre kommet igang? Har i bare satset og sat vinkelsliberen på?
En bule på forskærmen er nok den nemmeste.. noget sværere er at områderne lige bag forhjulene er lidt tærede, ca. 10x10 cm hvor malinen er synlig ramt.
Det er jo en "ældre" bil, så man skal ikke smide alt for mange penge efter håndværkere før det er bedre at bytte den til noget nyere, men ellers kører den godt.
Mvh Jesper
Rustarbejde - hvordan kommer man igang?
-
CH GOLF
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Rustarbejde - hvordan kommer man igang?
Kan det ikke bedre betale sig at smide en ny skærm på ?.
-
jesper114
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
Det er måske nemmere/bililgere at finde en anden skærm, men det løser jo ikke problemet med pletterne på "vangerne" lige bag forhjulene. Spørgsmålet var egentligt af lidt mere generel karakter om rustarbejde.
- martinmunk
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
Hvis det både er nemmere og billigere at finde en ny, så var det da et perfekt sted at starte. Altså på en skærm som i værste fald kan udskriftes til en ny
Jeg er kommet rigtig godt i gang på en g3'er som jeg købte til 6k fordi at så ku det jo heller ikke gå helt galt. Det har så også været nødvendigt at blive god da den (det er ikke for sjov den hedder en golf. der var fandeme en hel 18 hullers golf-bane). Og jeg er stadigvæk ikke færdig!
LIDT af det kan ses her http://bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=35911
Men tag og køb en 0.9 mm karosseriplade hos din lokale pusher og øv dig først i at lave kant til kant svejsninger og bagefter at lappe et hul. Jeg arbejder med et kraftigt migatronic svejseværk som egentligt er for stort så har været nødt til at skrue heeelt ned.. Så det kan være nødvændigt at gå stille til værks.
Det er værd lige at notere at det er svært at forme plade i en blød bue i begge retninger (som f.eks en skål) uden at have noget specialværktøj som eksempelvis der på engelsk hedder et "english wheel".
Hvis det ikke skal være en meget blød kurve kan man godt forme noget tredimensionelt ved at skære hakker ud. Se f.eks det her billede hvor jeg har bøjet min bukning ved at skære hakker og så svejse det sammen igen bag efter:

(Undskyld billedet er lidt stort)
Jeg vil KLART anbefale dig at købe en lynsliber (http://www.ajengros.dk/shop/am-pro-lyns ... -378p.html) den er så godt som gud i trange kroge!
Anyhow... Når du skriver "lige bag forhjulene" er det på siden af bilen, inde i hjulbrønden eller på bunden af bilen?
Martin Munk
LIDT af det kan ses her http://bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=35911
Men tag og køb en 0.9 mm karosseriplade hos din lokale pusher og øv dig først i at lave kant til kant svejsninger og bagefter at lappe et hul. Jeg arbejder med et kraftigt migatronic svejseværk som egentligt er for stort så har været nødt til at skrue heeelt ned.. Så det kan være nødvændigt at gå stille til værks.
Det er værd lige at notere at det er svært at forme plade i en blød bue i begge retninger (som f.eks en skål) uden at have noget specialværktøj som eksempelvis der på engelsk hedder et "english wheel".
Hvis det ikke skal være en meget blød kurve kan man godt forme noget tredimensionelt ved at skære hakker ud. Se f.eks det her billede hvor jeg har bøjet min bukning ved at skære hakker og så svejse det sammen igen bag efter:

(Undskyld billedet er lidt stort)
Jeg vil KLART anbefale dig at købe en lynsliber (http://www.ajengros.dk/shop/am-pro-lyns ... -378p.html) den er så godt som gud i trange kroge!
Anyhow... Når du skriver "lige bag forhjulene" er det på siden af bilen, inde i hjulbrønden eller på bunden af bilen?
Martin Munk
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 434 times
Så skal man sgu ikke være ked af at lave rustarbejde, martinmunk.
Den ser rigtig slem ud
Den ser rigtig slem ud
- martinmunk
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
RIGTIG slemt!
Har aldrig set så meget rust på en bil før. Og er mit første projekt og første gang jeg laver rustarbejde som sådan!
Jeg regner med at bruge en god del af den kvardratmeter plade som jeg købte i starten af projektet. Udover det skifter jeg paneler i begge sider samt de plader som sidder fra panelerne og så ind til bunden af bilen.
Prøv at kik i mit fotoalbum hvordan mine tårne (eller det der går op til) ser ud efter at alt rust er fjernet og man kan se hullerne, eller hvordan jeg har bygget det hjørne bag venstre baghjul op fra bunden!
Men hva, jeg går og hygger mig med det når jeg har tid... Golf er mere end bare en bil - Det er et 200 timers svejsekursus!
Men det undrer mig grov hvordan den kan ha været igennem syn for snart tre år siden
Anyway... Trådstarter: Du må da endelig gi lyd fra dig når du overvejer at gå i gang eller når du har klattet din første lap på
Har aldrig set så meget rust på en bil før. Og er mit første projekt og første gang jeg laver rustarbejde som sådan!
Jeg regner med at bruge en god del af den kvardratmeter plade som jeg købte i starten af projektet. Udover det skifter jeg paneler i begge sider samt de plader som sidder fra panelerne og så ind til bunden af bilen.
Prøv at kik i mit fotoalbum hvordan mine tårne (eller det der går op til) ser ud efter at alt rust er fjernet og man kan se hullerne, eller hvordan jeg har bygget det hjørne bag venstre baghjul op fra bunden!
Men hva, jeg går og hygger mig med det når jeg har tid... Golf er mere end bare en bil - Det er et 200 timers svejsekursus!
Men det undrer mig grov hvordan den kan ha været igennem syn for snart tre år siden
Anyway... Trådstarter: Du må da endelig gi lyd fra dig når du overvejer at gå i gang eller når du har klattet din første lap på