Vi snakkede selvfølgelig VAG og herunder også udfordringerne med levering. I den forbindelse fortalte han bl.a. om et forhold omkring benzinbiler, som jeg ikke lige kan huske har været bragt ind i de tråde der hidtil har kørt om emnet herinde (eller også har jeg bare overset det).
Min egen opfattelse af problemerne omkring hvad der kan sælges og leveres har hidtil været, at WLTP har været den helt store årsag. Manglende ressourcer til test, en mangedobling af modeller der skal testes osv osv
Men kammi'en fortalte at det faktisk også har noget at gøre med de krævede CO2 måltal bilproducenterne står overfor allerede i 2021:
Producenterne står overfor et mål, som er et samlet gennemsnit af alle biler de leverer, på tværs af hele modelpaletten.
Hvis ikke det mål opnås, imødeser de massive bøder.
Benzinbiler udleder mere CO2 end dieselbiler.
Da hele trenden de sidste par år har været, at markedsandele er rykket fra diesel over på benzin, skaber det et dilemma for producenterne.
Jo flere benzinbiler de langer ud over disken, jo sværere får de ved at nå måltallene ude for enden af 2021.
Derfor har de travlt med at få lavet nogle hybrid- og elbiler, som kan trække i den anden retning. Golf 8 med mild hybrid som kommer næste år, er et skridt i den retning.
Men det vil altså sige, at hver gang VW sælger en ren benzinbil, så flytter de sig længere væk fra det mål de skal nå.
Derfor har de brug for at øge markedsandelen af diesel, da der formodentlig ikke er tiltro til at el og hybrid vil opnå en så stor markedsandel inden timeglasset løber ud, at det er nok til at kunne redde det samlede regnskab.
Som følge deraf forventes det at VW vil lægge begræsninger på hvor mange rene benzinbiler de vil producere, og dermed hvor mange hvert enkelt land kan få tildelt.
Og omvendt vil der i hele 2019 komme kampagner på dieselbiler.
Lidt af et pudsigt paradoks, synes jeg, når man tager folkeopinionen mod diesel i betragtning:
"Død over diesel!! Men hey - gå ingen steder, for vi har vist brug for dig lidt endnu"....
Dette er selvfølgelig ikke bekræftet info fra officielt hold, men lidt info fra insider rygtebørsen. Dog synes jeg det lyder troværdigt nok til at kunne genfortælles. Og måske der er nogen som kan bekræfte, eller omvendt ved noget der peger i en anden retning

Benzin bliver jo talt sindssygt op her på siden, så hvis en af jer som kører øko kørsel kom over i en Polo 1,6tdi, så er jeg overbevist om at i ville kunne køre væsentligt længere end i en benzin. Mener bestemt at jeres "de kører næsten lige langt på literen" er et forsøg på at overbevise jer selv om at i har taget det rigtige valg
i øvrigt larmer de, og skifter alllt for tidligt op i gear. Og 1,0 ryster i tomgang.