SkodiaqDK skrev: ↑31. maj 2019, 06:41
majbom skrev: ↑31. maj 2019, 06:04
Måske jeg har misset det. Men det ser alligevel ret stort ud det kryds, så jeg tænker at hvis i kan ramme hinanden, må råd have været et godt stykke ude i krydset, da i kørte ud, eller har i bare kørt meget langsommere end rød?
Rød bil bliver kørt af en ung knejt.
De har begge holdt bag hajtænder i krydset. Næsten stille eller helt stille. Fra det punkt bruger man normalt ikke flere ressourcer på at holde øje med en modkørende der svinger til venstre, da alle (......) godt ved at ham der skal dreje til højre må gøre det først.
Det kan godt være han tyvstarter og kører ud i krydset skjult "bag" den bil der mangler at passere på grøns side af vejen, for at grøn kan dreje ud. Den bil får selvfølgelig al opmærksomhed fra grøn, da det er den eneste trafik der ifølge loven fraholder grøn fra at kunne køre ud.
Rød bil har fået en spand kul. Grøn bil skal dreje rundt om et skarpt hjørne og kører jo så kun omkring 20-30, da rød forsøger at overhale i et sving uden held.
Jeg kørte ikke bilen. Pludselig var han bare oppe på siden af bilen har jeg fået at vide.
En situation jeg/vi ser nærmest hver dag. Den venstresvingende magter ikke at vente 2 sekunder, og møver sig ind foran.
Af samme årsag lærer jeg også ALLE elever at kigge ud skråt ud til venstre efter der er orienteret i den blinde vinkel.
Fordi der bare rigtigt ofte er venstresvingende der IKKE overholder reglerne.
Dvs. ved højresving lærer elever følgende:
Orientering til venstre efter tværgående færdsel. Når frit eller ved at være frit, så kigges der efter cykler, gående etc på højre side (blind vinkel, sidespejl/skulder) Derefter kontrol mod venstre (for tjek af at der faktisk var frit)idet der sættes igang (meget kan ændres på 1-2 sekunder) og som det sidste kigges der skråt frem for at se om der er venstresvingende som IKKE kunne finde ud af at vente.
Og så må man bare stoppe/bremse for dem som uden hensyn svinger ind foran - også selv om det er "vores" ret at køre først.
Et eksempel som illustrerer hvor vigtigt det sidste kig er:
Samme dag som min ældste pode havde fået sit kørekort skulle hele familien ud og køre. Mig på passagersædet, og Mikkel som han hedder som chauffør.
Mor og lillebror på bagsædet.
Vi skal til venstre fra sidevej i et T-kryds. Og har ubetinget vigepligt.
Fra venstre kommer der 4 biler, de 3 første blinker tydeligt til højre (skal ind af sidevejen vi kommer fra) Der er spærrelinier på vejen hvor de kommer, så bil nr. 4 må ikke overhale og det konstaterer Mikkel, og begynder at køre ud. Hans vurdering er grunden korrekt - han kan svinge uden at være til fare/ulempe, da bil nr. 4 skal vente på at de 3 første svinger.
Han glemmer bare at tjekke hvad bil nr 4 gør. Han gir gas og overhaler over spærrelinierne.
Havde Mikkel lavet det sidste kig ud til venstre - som en kontrolforanstaltning (sidste tjek før man kører, som i ALTID) ja så havde jeg ikke behøvet at klodse bremsen. Han var sgu noget rystet, og kommentaren var: DET MÅ HAN SGU DA IKKE

Nej, min dreng det MÅ han ikke, men det er der bare mange der gør alligevel. Præcis som den venstresvingende i denne tråd, der ikke MÅ, men allligevel svinger ind foran højresvingende trådstarter.
Men en dødsyg situation for den højresvingende som "bare" kører efter reglerne