9had skrev: ↑10. aug 2019, 23:09
man kan tjekke om bilen coaster eller ej, hvis man kigger på "aktuel forbrug" og ikke gennemsnitlig forbrug, men man slipper speederen.
hvis den coaster vil den selvom du slipper speederen forbruge noget, da motoren holder sig selv kørende og ikke bilens inertion... men hvis den "bremser" eller holder koblingen koblet med gearkassen, så vil forbruget være "--" dvs. 0... og så bremser den med motoren. men den er måske i for høj gear til at man mærker det.
Hvis der er tale om den coasting funktion jeg kender fra min Passat, så er der ikke brug for forbrugsmåler for at identificere om det er dét man oplever.
Man kører med 2000 o/m det ene sekund - slipper speederen - og næste sekund står omdr.tæller på 800 o/m, mens bilen fortsætter med at trille med uformindsket fart.
I samme sekund man rører speederen igen, ryger omdr.tæller tilbage op på 2000.
Altså præcis som hvis man træder koblingen i bund og holder den der, i en bil med manuel kasse.
Men trådstarter har jo udelukket at det kan være den funktion der "driller" ham.
Så er der vel næsten ikke andet at sige, end at der er bare ikke mere modstand/motorbremse i den bil... ?
Jeg har ikke omtalte coasting funktion aktiveret i min Passat med DSG6, for jeg bryder mig ikke om den.
Men der er bare ikke meget motorbremse i den. Man kan geare ned, og omdrejninger stiger tilsvarende, men bilen bremser ikke væsentligt af den grund. Den laver bare lidt mere larm
Det er samme observation i vores 2010 Octavia med DSG7.