I 2016 hentede jeg selv en bil hos en aut. forhandler i Tyskland. Med i handlen var 12 mdrs Cargarantie.
4 mdr efter køb, konstaterede jeg at Haldex pumpen var defekt, og spurgte derfor forhandleren i Tyskland hvad proceduren var.
Fik at vide, at de skulle bruge diagnose og rep.overslag fra en aut.forhandler, og at det bare skulle være "any aut. forhandler" - dvs tættest på hvor jeg bor. Det var ligesom hele idéen med ordningen - at de kunne sælge biler til eksport, og så binde en garantiordning i halen af den, som gør at kunden bare kan bruge sit sædvanlige aut. værksted, uanset om bilen blev solgt til Frankrig, Polen eller Norge osv.
Henvendte mig til lokal VW forhandler og begyndte at forklare mit ærinde i telefonen.
Det var min klare opfattelse, at i samme øjeblik manden i den anden ende hørte ordet "import", så gik der en eller anden klap ned.
Det kendte de ingenting til, svarede han.
Jeg prøvede at gå tilbage og tage den langsomt forfra, og forklarede at jeg IKKE snakkede om almindelig garanti, men at jeg havde importeret den her bil med den her ordning, og at de inden de gik i gang, blot skulle kontakte Cargarantie og få grønt lys for at stille diagnose og rep.overslag, og så ville de få deres penge uden problemer.
Svar igen: Det kender vi ingenting til.
Så jeg takkede ham for samtalen, og ønskede ham go' dag.
Jeg gik tilbage til forhandleren i Tyskland, og forklarede at jeg stødte på modvilje hos mit lokale aut. værksted.
Det kunne de selvfølgelig ikke forstå ... Men nok heller ikke gøre så meget ved.
"Prøv et andet aut. værksted i nærheden", lød forslaget.
Da jeg imidlertid ikke bor så langt fra den tyske grænse, foreslog jeg i stedet om det hele måske blev lettere af at lade AZF i Flensburg (hvor jeg er vant til at handle) klare sagen. Det betød ganske vist et par hundrede km transport ... men hvis det bragte os videre, var det ikke et problem for mig.
Som sagt, så gjort - AZF i Flensburg blev kontaktet, og derfra kørte det hele fuldstændig snorlige.
Kan man drage en konklusion af dette? Og hvilken?
Som jeg skrev, er det mit indtryk at manden hos lokal aut. VW værksted gik i sort så snart han hørte ordet "importbil". Fra det punkt og frem var der lukket for modtagelsen i den anden ende, og mine forsøg på at sætte ham ind i sagen, prellede af.
Enten var han blokeret mentalt, eller også gad de måske ikke rode med det ... Hvis kalenderen er fuld af aftaler med lokale danske kunder, hvorfor så rode med at kontakte Cargarantie i Tyskland for at koordinere en sag på min bil ....
Jeg ved det ikke.
Min erfaring med Cargarantie er altså helt fin. Der var ingen problemer overhovedet, de accepterede AZF's rep.overslag og dækkede uden det mindste kny.
Om den adfærd jeg oplevede hos lokal VW er kendetegnende for de øvrige aut. værksteder i DK.. ? Det håber jeg ikke.