Limp mode, 1,9 tdi.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Limp mode, 1,9 tdi.
Hej
Havde i foråret problemer med at min Audi A6 4b, 2002, gik i nødprogram.
Det løs som om turboen kørte, men der var ingen trækkraft. det hjalp nogen gange bare at lukke ned og starte op igen.
- Jeg udlæste koder med OBDeleven. Og fik Fejl P1556, sporadisk, Ladetryksregulering.
- Jeg var hos VAG i Kalundborg.
- Googlede en hel del.
- Fik testet hos Bosch Service.
VAG sagde at det nok var katalysatoren.
P1556 henviser til en såkaldt N75-ventil.
Bosch service var bekymret for turboen og nævnte noget med EGR-ventil.
Google (bl.a) foreslår at bypasse EGR.
Jeg købte noget injektion-rens hos CircleK, til brug for hver 5000 Km. Brugte 2 flasker på 1 ,5 tankfuld diesel og har ikke kørt med under 2000 o/min siden.
Det løste problemet. Har ikke haft fejlen siden.
Jeg er dog nervøs for at det kun er en midlertidig løsning og vil egentlig gerne forebygge.
Hvor ville I starte, hvis jeg ikke ligefrem skal ud i turbo-skift og katalysator-skift, lige med det første?
MVH
Niels
Havde i foråret problemer med at min Audi A6 4b, 2002, gik i nødprogram.
Det løs som om turboen kørte, men der var ingen trækkraft. det hjalp nogen gange bare at lukke ned og starte op igen.
- Jeg udlæste koder med OBDeleven. Og fik Fejl P1556, sporadisk, Ladetryksregulering.
- Jeg var hos VAG i Kalundborg.
- Googlede en hel del.
- Fik testet hos Bosch Service.
VAG sagde at det nok var katalysatoren.
P1556 henviser til en såkaldt N75-ventil.
Bosch service var bekymret for turboen og nævnte noget med EGR-ventil.
Google (bl.a) foreslår at bypasse EGR.
Jeg købte noget injektion-rens hos CircleK, til brug for hver 5000 Km. Brugte 2 flasker på 1 ,5 tankfuld diesel og har ikke kørt med under 2000 o/min siden.
Det løste problemet. Har ikke haft fejlen siden.
Jeg er dog nervøs for at det kun er en midlertidig løsning og vil egentlig gerne forebygge.
Hvor ville I starte, hvis jeg ikke ligefrem skal ud i turbo-skift og katalysator-skift, lige med det første?
MVH
Niels
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Så kom det igen.
Nu uden advarselslampe.
Og med ny kode: P1557.
Nu uden advarselslampe.
Og med ny kode: P1557.
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1020
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 158 times
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Jeg tror det er din VGT del i turboen der sætter sig fast. Så kan motoren ikke regulere turbotrykket korrekt.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Ok. Det vil jeg prøve at få undersøgt, selvom jeg ikke har nogen anelse om hvordan eller hvad det er
Jeg har bestilt tid til en Hydrive rens hos QuickPot i morgen. Håber på miraklet sker og det fixer problemet.
Jeg har bestilt tid til en Hydrive rens hos QuickPot i morgen. Håber på miraklet sker og det fixer problemet.
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2610
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 350 times
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
VGT er styring af geometrien i turboladeren. Det er en mekanisk styring der kan kokse til over tid. Så går mekanikken trægt og turboen kan ikke regulere ladetryk korrekt.NHJ65 skrev:Ok. Det vil jeg prøve at få undersøgt, selvom jeg ikke har nogen anelse om hvordan eller hvad det er
Jeg har bestilt tid til en Hydrive rens hos QuickPot i morgen. Håber på miraklet sker og det fixer problemet.
Det løses enten med en ny turbo eller en grundig rens af den eksisterende. Noget med nærmest at få den i blød over længere tid.
Jeg har ikke meget tiltro til at Hydrive vil løse det..
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Lyder dyrt. Eller besværligt.
Tror du det vil være fornuftigt at prøve at skifte N75 og EGR først? Eller evt bypass'e EGR helt, inden jeg kaster mig ud i en ny turbo?
Tror du det vil være fornuftigt at prøve at skifte N75 og EGR først? Eller evt bypass'e EGR helt, inden jeg kaster mig ud i en ny turbo?
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2610
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 350 times
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Det er en ret klassisk fejl og normalt pga turboen.NHJ65 skrev:Lyder dyrt. Eller besværligt.
Tror du det vil være fornuftigt at prøve at skifte N75 og EGR først? Eller evt bypass'e EGR helt, inden jeg kaster mig ud i en ny turbo?
Kan ikke se at EGR bypass skulle have nogen effekt på dette.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Du har garanteret ret...
Man bliver dog advaret "allevegne" mod at gribe til turboskift, inden man har prøvet at skifte de mere billige dele... Om det så er stor fagkundskab på YouTube, aner jeg ikke.
Men tak for rådgivningen.
Nu må jeg så prøve at finde en VAG-ørn, der kan hjælpe. Jeg tør ikke nærme mig den lokale autoriserede
Man bliver dog advaret "allevegne" mod at gribe til turboskift, inden man har prøvet at skifte de mere billige dele... Om det så er stor fagkundskab på YouTube, aner jeg ikke.
Men tak for rådgivningen.
Nu må jeg så prøve at finde en VAG-ørn, der kan hjælpe. Jeg tør ikke nærme mig den lokale autoriserede
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 101
- Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 8 times
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Hvis du mener at have evnerne til det her, kan det her muligvis løse dit problem. https://youtu.be/QwA3-cPHp54
Det løste totalt op for vnt-mekanismen på min bil og den fejlede aldrig siden på det punkt.
Det løste totalt op for vnt-mekanismen på min bil og den fejlede aldrig siden på det punkt.
- Mathiasen
- Medlem
- Indlæg: 523
- Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 162 times
- Been thanked: 170 times
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Problemet skal lokaliseres inden du begynder at skifte dele..
At advare mod at skifte turbo, inden du har prøvet at skifte de billige dele, lyder i mine ører som nogen der bare gerne vil brænde timer af på din bil.
De skal da løse problemet og ikke bare skifte i blinde. Det andet bliver da hurtigt MEGET dyrere end at skifte en turbo.
Jeg ville som udgangspunkt starte med den fejl din bil faktisk melder. Ladetryksregulering.
At begynde på at kigge alle andre steder, som katalysator, EGR osv er bagvendt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ppif4qC560U
Her kan du se VNT mekanismen. Afhængig af hvor gør-det-selv-agtig du er, kan du måske selv undersøge det
At advare mod at skifte turbo, inden du har prøvet at skifte de billige dele, lyder i mine ører som nogen der bare gerne vil brænde timer af på din bil.
De skal da løse problemet og ikke bare skifte i blinde. Det andet bliver da hurtigt MEGET dyrere end at skifte en turbo.
Jeg ville som udgangspunkt starte med den fejl din bil faktisk melder. Ladetryksregulering.
At begynde på at kigge alle andre steder, som katalysator, EGR osv er bagvendt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ppif4qC560U
Her kan du se VNT mekanismen. Afhængig af hvor gør-det-selv-agtig du er, kan du måske selv undersøge det
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Tak for linket til turbo.
Jeg tror jeg forstod princippet.
Gør-det-selv evnerne på dette område stoler jeg ikke på.
Men nedenstående burde jeg måske kunne finde ud af.
Er der nogen holdning til denne metode:
https://youtu.be/1EC5Zi3_Z30 ?
Jeg tror jeg forstod princippet.
Gør-det-selv evnerne på dette område stoler jeg ikke på.
Men nedenstående burde jeg måske kunne finde ud af.
Er der nogen holdning til denne metode:
https://youtu.be/1EC5Zi3_Z30 ?
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Rasbi skriver om Belladd. Og jeg så videoen.
Liquid Moly laver nogle lignende produkter. Og Mr Muscle ovnrens, bliver også fremhævet.
Er der nogen der har en mening om hvad der er det bedste?
Liquid Moly laver nogle lignende produkter. Og Mr Muscle ovnrens, bliver også fremhævet.
Er der nogen der har en mening om hvad der er det bedste?
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
- Hej-Hej
- Nyt medlem
- Indlæg: 461
- Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ferritslev
- Has thanked: 171 times
- Been thanked: 89 times
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Ja, det bedste er at afmontere turboen og skille den ad, så man kan gøre den ordenligt ren! Ovnrens er fint til det! Men har du prøvet at sprøjte ovnrens i en møgbeskidt ovn, lade den stå i en time eller to og så tænde den? Var den ren bagefter?
Hvis du tager armen af fra aktuator til turbo, så kan du kører VNT frem og tilbage, går den stramt og hvor langt kan den bevæges?
Hvis du tager armen af fra aktuator til turbo, så kan du kører VNT frem og tilbage, går den stramt og hvor langt kan den bevæges?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Ok. Modtaget.
Skidtet skal vaskes/skylles væk bagefter.
Men så tænker jeg ikke at BellAdd eller Liquid Moly klarer sig bedre end ovnrens.
Skidtet skal vaskes/skylles væk bagefter.
Men så tænker jeg ikke at BellAdd eller Liquid Moly klarer sig bedre end ovnrens.
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
N75 og EGR skiftet.
Ikke den store ændring, selvom den kører periodisk normalt.
Den mister trækkraft når olie-temp er 80-85 gr og over.
Indtil da kører den ofte som en raket.
Kan jeg mon regne med at det er turboen der falder ud, eller er det mon udelukkende Limp mode, der sætter ind og tager pusten fra bilen? Måske som følge af noget andet...?
Ikke den store ændring, selvom den kører periodisk normalt.
Den mister trækkraft når olie-temp er 80-85 gr og over.
Indtil da kører den ofte som en raket.
Kan jeg mon regne med at det er turboen der falder ud, eller er det mon udelukkende Limp mode, der sætter ind og tager pusten fra bilen? Måske som følge af noget andet...?
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Mega kedelig video jeg har lavet men det virker i 5-10% af tilfældene.
Resten ender med ny turbo.
Hydrive osv. er penge lige i lokummet.
https://youtu.be/tpa08l6_yEI
Resten ender med ny turbo.
Hydrive osv. er penge lige i lokummet.
https://youtu.be/tpa08l6_yEI
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Hej.
Tak for den.
Det vil jeg prøve. Selvom 5-10% succesrate ikke er så lovende
Tak for den.
Det vil jeg prøve. Selvom 5-10% succesrate ikke er så lovende
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Update.
Jeg har nu skiftet:
1. Ladetryksregulering (N75).
Ingen ændring.
2. EGR.
Ingen ændring.
3. Turbo og olietrykrør.
Ved mekaniker-test, ingen ændring.
4. Mek. smed test-computer på og fik fejlen; Fejl på stelforbindelse.
5. Stel-forbindelse ordnet.
6. Bilen kørte som en drøm ca 10 Km på motorvej med høj fart. Men begyndte at lave forsinket respons på turbo ved ekstra gas på pedalen.
7. Flere udfald på turbo på landevej.
8. Lod den hvile ca 10 min, lukket ned.
9. Fuld Limp mode igen. Dog er der lidt mere træk i vognen, men uden turbo.
10. Egen lille tester på, som siger:
“P1557, Ladetryksregulering, regulerings grænse overskredet“. Sporadisk.
Lettere trættende udvikling.
Jeg har nu skiftet:
1. Ladetryksregulering (N75).
Ingen ændring.
2. EGR.
Ingen ændring.
3. Turbo og olietrykrør.
Ved mekaniker-test, ingen ændring.
4. Mek. smed test-computer på og fik fejlen; Fejl på stelforbindelse.
5. Stel-forbindelse ordnet.
6. Bilen kørte som en drøm ca 10 Km på motorvej med høj fart. Men begyndte at lave forsinket respons på turbo ved ekstra gas på pedalen.
7. Flere udfald på turbo på landevej.
8. Lod den hvile ca 10 min, lukket ned.
9. Fuld Limp mode igen. Dog er der lidt mere træk i vognen, men uden turbo.
10. Egen lille tester på, som siger:
“P1557, Ladetryksregulering, regulerings grænse overskredet“. Sporadisk.
Lettere trættende udvikling.
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot_20201016-191000.png (265.43 KiB) Vist 524 gange
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Man ka ik fejlfinde bare ved at læse fejlkoder.
I skal analysere data: Ladetryk osv. Live.
I skal analysere data: Ladetryk osv. Live.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Har bestilt ny bil.
Den gamle skal op og køre, nu der er ofret ny turbo, så den kan blive solgt frem for bare skrottes.
Kan live-fejlfinding gøres billigt?
Den gamle skal op og køre, nu der er ofret ny turbo, så den kan blive solgt frem for bare skrottes.
Kan live-fejlfinding gøres billigt?
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Hvis man ikke har fundet fejlen på en time gør man noget galt.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Er der nogen der kan hjælpe med fejlsøgning?
Jeg bor omkring Hillerød.
Jeg bor omkring Hillerød.
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Limp mode, 1,9 tdi.
Bom!
Så blev problemet løst.
En ny ladetryks-sensor til 230 kr, og vi ruller igen med fuld fart. Faktisk friskere end nogensinde.
Tak til alle for input.
Så blev problemet løst.
En ny ladetryks-sensor til 230 kr, og vi ruller igen med fuld fart. Faktisk friskere end nogensinde.
Tak til alle for input.
MVH
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.
NIELS
Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.