AAMS skrev: ↑18. okt 2020, 06:49
Termodynamikkens love er ikke fundamentalisme.
Næppe

- og hvis man hævder, at kernen i formler som fx tyngdeaccelerationen, Ohms lov eller Keplers planetlove er udtryk for fundamentalisme, så er man jo virkelig interessant/
nutz/uinteressant (det ikke ønskede bedes overstreget).
Men din kommentar er jo for så vidt i orden, fordi jeg skrev:
"...brugen af en sådan naturvidenskabelig fundamentalisme (opleves) her som skudt en smule over målet, faktisk lidt religiøst, som man siger."
- og det er sikkert også der, at du tabte mundvandet, alt imens professorer udi termodynamik rev sig i håret og begik
harakiri med en sløv trækniv. Men - jeg henviste nu ikke til at revolutionere mod diverse naturlove. Det kunne ellers være sjovt - og faktisk et korrekt videnskabeligt forsøg på falsificering mhp. at bevise. Derimod sneg ordet
fundamentalisme sig ind, fordi der var en bestemt tone i de indlæg, som jeg refererede til. Beklager, hvis dette ikke var tydeligt nok.
Jeg skal ikke kunne udelukke, at din tråd har givet mig nervøse trækninger over alle de tunere derude, som lover 10-15% bedre økonomi, efter de har haft fingrene i motorstyringen.
Det lyder sandsynligt
Men det skal jo ikke gå ud over dig

Tak
Jeg skal ikke tage din oplevelse fra dig. Glæd dig over dit forbrug og din effekt. Det er det eneste der betyder noget.
Tak, det er et råd, som jeg (tydeligvis

) allerede følger. Her kan man jo overveje, om dette er en i øvrigt fin hentydning til, at jeg med påstanden om de 10-15% skulle have begået
bias, der som bekendt betyder
forvrængning af undersøgelsesresultater, målelige størrelser el.lign. som især skyldes forudindtagethed eller metodiske fejl
Well, jeg kan på basis af grafer fra app'en Biludgifter fra et tidligere indlæg i denne tråd, og som illustrerer bilens benzinforbrug, med 100% sikkerhed sige at:
"De grafer ser sørme interessante ud!"
Hermed mener jeg også at have udvist ikke alene naturvidenskabeligt engagement, men også udøvet den nødvendige agtværdige videnskabelige etik. Her bliver man jo også nødt til at tale Rom midt imod ind imellem - ellers kommer vi jo ingen vegne, vel?
Mange tak for det, meget hensynsfuldt. Problemet er jo, at variablerne ude i virkeligheden er så mange, at jeg i denne sag (og for at bekæmpe fundamentalismen!

) som svar bliver tvunget til at trække to andre formler frem:
- I teorien er der ingen forskel på teori og praksis, men i praksis er der.
- Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience - Mark Twain
Eller med andre ord: hvis man, som det er forsøgt i denne tråd, prøver at afvise opdukkende empiri, får man så ikke problemer med karrieren - før eller siden?
I rest my case.
PS. ...og for nu at trække linien
helt ud: ny forsking viser, at naturlovene, sådan som vi mennesker beskriver dem idag, åbenbart i sig selv er udsat for evolution - hvilket jo er fantastisk interessant. Læs fx på
https://physicsworld.com/a/are-the-laws ... with-time/ - og tænk over, hvad dét betyder for termodynamikkens indflydelse på forbrændingen i næste uge af Shell V-Power i en benziner som fx TFSI 150HK