Passatg 3c skrev: ↑24. nov 2021, 19:11
Kia er meget hys hvad det angår. Én km eller dag over og du har mistet garantien. Hvad står der af resterende garanti på din slutseddel, hvis der står noget? Hvis den er sat til en gang ude i fremtiden og forhandleren har skrevet at den gælder dertil, må han jo tage den på sig. Har bilen fået originalt Kia service? Hvis ikke, gør det nok situationen sværere. Hvis servicebogen mangler, hvordan har værkstedet så noteret service? Kia kører ikke med digital kørebog.
Jeg tror desværre du kommer til at æde den og fremtidige garantisager selv, da Kia er MEGET stejle, hvad det angår.
For 14 dage siden hentede jeg en Kia e-Niro i Tyskland. Den har gået 15.000 km ved afhentning.
Bilen er indregistreret D. 4/11-2020.
Første service lavet D. 2/11-2021 ved km. stand 14.345 km.
MEN! Garantien startede åbenbart D. 30/10-2020, altså er første service udført, hold nu fast, 48 timer for sent!
Sagen er den at jeg var forbi den lokale Kia for at få bilen sporet. Jeg følte næsten jeg fik voksen-skældud da jeg gik derfra, det var endda skrevet på fakturaen, til trods for at jeg ikke var inde til service eller garanti-rep. Jeg fik bla. gloser som
- "Den har jo ikke overholdt service indenfor tiden...."
- "Bilen er jo ikke købt igennem den danske importør, så det kan være vanskelig at søge om garantisager... bla bla...."
- "Den kører jo under tysk garanti...."
- "Det kan jo godt betale sig at være loyal...."
- "Jeg tror det går, men lad det ikke ske igen!"
Vil næsten sige jeg allerede nu kan sige det bliver den første og sidste Kia jeg kommer til at eje. Hold nu op, det er fucking 48 timer. Tidligere ejer var netop meget opmærksom på det, og fik derfor lavet service 2 dage før. Han fortalte og mig også at jeg skulle huske at overholde fristen. At forhandleren så åbenbart har "klarmeldt" bilen til Kia 4 dage før... jamen... ja ved ikke hvad jeg skal sige. Så nu står jeg lidt... 150.000 km garanti var da klart med i overvejelserne da jeg købte bilen. Nu står jeg lidt med ondt i maven over HVIS uheldet er ude og sol, måne og stjerner ikke står rigtig, så vil Kia ikke dække defekterne på garantien? Det var aldrig sket i VAG familien.