Jeg er netop nu på ski i Idre i Sverige og vil derfor dele erfaringerne med vores tur herop - som overraskede mig hvor slemt vejret var - i en VW Polo AW med goodyear vector gen3.
Jeg skal gerne indrømme at jeg var lidt nervøs for hvordan det skulle gå men test på nettet og det milde vejr gjorde at jeg følte mig nogenlunde tryg ved at tage afsted på helårsdæk. De er primært købt til det næste klima hvor de passer perfekt i min optik. Jeg har snekæder med for at være på den sikre side.
Turen herop havde jeg forventet ville være på sorte veje undtagen op ad fjället men realitet var at de sidste 300 km lå der mere og mere sne. For at gøre det værre så kørte vi det sidste af turen i +0,5 grader og regn hvilket gjorde at regnen blev til is på den hårdt kompakte sne der lå. Regnen gik de sidste 50 km over i sne. Og der endte med at ligge 10 cm løs sne på vejen op ad fjället og det sidste stykke i dalen.
Dvs vi har kørt i regn og plus grader, minus grader, sne både løs og kompakt, ren is hvor flere biler var kørt i grøften på vejen fordi de ganske enkelt var skredet sidelæns ud i rabatten. Kort sagt ekstremt vintervejr og noget jeg aldrig har prøvet at køre i før.
Dækkene klarede det til topkarakter og jeg følte mig aldrig usikker. Vi kørte 2 biler og den anden med conti vinterdæk og der var vitterligt ingen forskel i de klarede sig bedre eller ej. Ikke en gang svenskerne med pigdæk overhalede mig, da jeg på et tidspunkt ledte en kolonne på 10-15 biler.
Jeg kommer ikke til at købe vinterdæk nogensinde igen for der er i praksis ingen forskel.
Så helt klart en anbefaling herfra og glæder mig til turen hjem
Dækkene er sat på sidste år og har kørt små 20.000 km.