Udluftning af kobling - Gode råd søges
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Udluftning af kobling - Gode råd søges
Vores Golf Plus 1.9TDi BM Sport 2008, er begyndt at blive træls at skifte gear, især i bakgear. Dette er dog kommet mest til udtryk når man har kørt lidt, som hvis temperaturen på hydraulikvæsken (bremsevæsken) er steget og ikke fungerer efter hensigten (en hypotese). Og det kommer hurtigere til udtryk i takt med at vi nu har fået varmere temperaturer.
Koblingspunktet har ved eftertanke længe været langt nede, men dette er ikke noget vi har bemærket, da vi dagligt kører i den og det er sket over tid. Der var først da min far nævnte at han syntes det lå meget langt nede og så bilen er begyndt på at “børste” tænger ved skifte til bakgear, at vi bemærkede at det var langt nede.
Jeg har nogle gange de sidste par dage “pumpet” koblingspedalen inden jeg sætter den i bakgear, når jeg har kørt lidt, som hvis man har luft i systemet til bremserne, og dette lader til at have en effekt.
Bremsevæsken er skiftet i hele bremsesystemet, men jeg ved at det IKKE er udskiftet på koblingssiden de sidste 3-5år!, så er rimeligt overbevist om at dette vil være første skridt..
Så spørgsmålet er:
Kan jeg nøjes med at sætte vakuumsug på slavecylinderen ved koblingshuset?
Skal jeg, som læst på enkelte indlæg, pumpe pedalen 20-30 gangen og holden pedalen ned samtidigt med at udluftningsskruen åbnes. Dette gentages til alt er “godt”?
Jeg ville gerne lave nummeret med at sætte en slange fra venstre forreste bremsecaliber til slavecylinderen, men har ingen slange til formålet, så det kan ikke lade sig gøre, ej heller en oliekande eller andet der kan pumpe i modsat retning..
Planen er at jeg vil forsøge i morgen, da andre ting skal udbedres inden syn.
Håber nogen vil forklare det på en forståelig måde;-)
På forhånd tak.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Koblingspunktet har ved eftertanke længe været langt nede, men dette er ikke noget vi har bemærket, da vi dagligt kører i den og det er sket over tid. Der var først da min far nævnte at han syntes det lå meget langt nede og så bilen er begyndt på at “børste” tænger ved skifte til bakgear, at vi bemærkede at det var langt nede.
Jeg har nogle gange de sidste par dage “pumpet” koblingspedalen inden jeg sætter den i bakgear, når jeg har kørt lidt, som hvis man har luft i systemet til bremserne, og dette lader til at have en effekt.
Bremsevæsken er skiftet i hele bremsesystemet, men jeg ved at det IKKE er udskiftet på koblingssiden de sidste 3-5år!, så er rimeligt overbevist om at dette vil være første skridt..
Så spørgsmålet er:
Kan jeg nøjes med at sætte vakuumsug på slavecylinderen ved koblingshuset?
Skal jeg, som læst på enkelte indlæg, pumpe pedalen 20-30 gangen og holden pedalen ned samtidigt med at udluftningsskruen åbnes. Dette gentages til alt er “godt”?
Jeg ville gerne lave nummeret med at sætte en slange fra venstre forreste bremsecaliber til slavecylinderen, men har ingen slange til formålet, så det kan ikke lade sig gøre, ej heller en oliekande eller andet der kan pumpe i modsat retning..
Planen er at jeg vil forsøge i morgen, da andre ting skal udbedres inden syn.
Håber nogen vil forklare det på en forståelig måde;-)
På forhånd tak.
Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
-
- Medlem
- Indlæg: 1178
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 529 times
- Been thanked: 251 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Du kan nemmest udlufte ved at sætte slange på slavecylinder, ned i en flaske. Så træder du stille koblingspedal ned nogle gange. Så har du luftet hovedcylinder og slavecylinder. Husk at fylde bremsevæske på efterhånden så du ikke får luft i bremsesystem.
Men symptomer virker mere som om at dit glideleje/kobling der er på sidste vers
https://www.youtube.com/watch?v=EGCDQMYmSlY
Link
Men symptomer virker mere som om at dit glideleje/kobling der er på sidste vers
https://www.youtube.com/watch?v=EGCDQMYmSlY
Link
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Glideleje: Også når den først kobler ud de nederste 2-3cm?
Virker bare underligt når det virker lidt som om det afhænger af vejret (temperatur), eller når der er kørt lidt (svag opvarmning af væsken)..
Der er ikke andet for end at udelukke..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Virker bare underligt når det virker lidt som om det afhænger af vejret (temperatur), eller når der er kørt lidt (svag opvarmning af væsken)..
Der er ikke andet for end at udelukke..
Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Btw. der er ingen rystelser, koblingen “glider” ikke, hverken under indgreb eller under udkobling.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Kom i tanke om, at vi en sommer, nok 2 eller 3 år siden pludselig bemærkede en “klik”-lyd når koblingspedalen blev trådt helt ned, inde i bilen, nede ved pedalen.. Kom i forbindelse med en varm sommer.
Denne lyd forsvandt efterfølgende da vi nåede efterår/vinter…
For så at dukke op igen næste sommer…
Sådan har det været lige siden.. Lyden er væk i vinterhalvåret og kommer igen i sommerhalvåret..
Sjovt nok kommet igen her for en lille uges tid siden, efter at vi nåede omkring de 18-20c..
Har ikke tænkt meget over det, da alt ellers har fungerer indtil nu…
Så måske at der kan være noget med hovedkoblingscylinderen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Denne lyd forsvandt efterfølgende da vi nåede efterår/vinter…
For så at dukke op igen næste sommer…
Sådan har det været lige siden.. Lyden er væk i vinterhalvåret og kommer igen i sommerhalvåret..
Sjovt nok kommet igen her for en lille uges tid siden, efter at vi nåede omkring de 18-20c..
Har ikke tænkt meget over det, da alt ellers har fungerer indtil nu…
Så måske at der kan være noget med hovedkoblingscylinderen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
-
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herlev
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 41 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Det lyder som om du starter forkert ud.
Hvis der er luft i systemet så vil koblingspedalen typisk hænge fast i bunden og skulle trækkes op efter udkobling.
Det du her beskriver tyder mere på en træt kobling.
Proceduren til udluftning har Hallas fint beskrevet, men jeg tror det er en blindgyde.
Hvis der er luft i systemet så vil koblingspedalen typisk hænge fast i bunden og skulle trækkes op efter udkobling.
Det du her beskriver tyder mere på en træt kobling.
Proceduren til udluftning har Hallas fint beskrevet, men jeg tror det er en blindgyde.
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Hvis koblingen er “træt”, burde symptomerne så ikke være konstante? Problemer med at skifte gear, rusken, lyde fra koblingen og andet…
Det her virker mere “periodisk”
Siger ikke der er “luft” i systemet, men at væsken måske er GAMMEL, som 4+år…
Det kan godt være at der er noget med selve koblingen, men syntes at have hørt at symptomerne skulle være anderledes..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det her virker mere “periodisk”
Siger ikke der er “luft” i systemet, men at væsken måske er GAMMEL, som 4+år…
Det kan godt være at der er noget med selve koblingen, men syntes at have hørt at symptomerne skulle være anderledes..
Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Syntes også at hvis jeg gennemgår de beskrivelser af symptomer som de har fx hos Skorstensgaard ( https://skorstensgaard.dk/nyheder/vide ... dem-i-tide)
Så kan jeg ikke genkende dem fra hvad jeg oplever..
Og det kan godt være svært nogle gange at beskrive det helt præcist, selv om jeg prøver..
Tænker også det ville være 100x nemmere for jer hver især, hvis i kunne opleve det jeg oplever..
Syntes at kunne se enkelte eksempler på at det for folk har hjulpet at skifte væsken, eller at der har været problemer med nogle enkelte komponenter før koblingen, fx slave- eller hovedcylinder, samt en vakuum-“dims”..(tror jeg det var)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så kan jeg ikke genkende dem fra hvad jeg oplever..
Og det kan godt være svært nogle gange at beskrive det helt præcist, selv om jeg prøver..
Tænker også det ville være 100x nemmere for jer hver især, hvis i kunne opleve det jeg oplever..
Syntes at kunne se enkelte eksempler på at det for folk har hjulpet at skifte væsken, eller at der har været problemer med nogle enkelte komponenter før koblingen, fx slave- eller hovedcylinder, samt en vakuum-“dims”..(tror jeg det var)
Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1395
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 164 times
- Been thanked: 235 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
På slangen sider en dåse som jeg mener at have læst er en form for trykekspantion med en membran og en fjeder bag.
Over tid kommer der en lille lækage og bremsevæske kan trykkes bag membranen og der kommer til gengæld lidt luft i systemet.
Det gør at pedalen bliver svag og til sidst bliver siddende i bunden af bilen.
Du kan lufte ud over nogle gange og den kan blive god igen men det er først når "dåsen"er fyldt med væske og luften bag membranen er helt væk den er helt ok.
På en ny slange er dåsen sløjfet.
Udluftning gøres baglæns enten med caliber trick eller med en ketchup flaske.
Min egen a3 blev god igen efter 4 omgange med luft i systemet.
Jeg skulle have købt ny slange i stedet
Over tid kommer der en lille lækage og bremsevæske kan trykkes bag membranen og der kommer til gengæld lidt luft i systemet.
Det gør at pedalen bliver svag og til sidst bliver siddende i bunden af bilen.
Du kan lufte ud over nogle gange og den kan blive god igen men det er først når "dåsen"er fyldt med væske og luften bag membranen er helt væk den er helt ok.
På en ny slange er dåsen sløjfet.
Udluftning gøres baglæns enten med caliber trick eller med en ketchup flaske.
Min egen a3 blev god igen efter 4 omgange med luft i systemet.
Jeg skulle have købt ny slange i stedet
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1395
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 164 times
- Been thanked: 235 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Jeg kan se på din historik at du lige som mig har fået ny abs blok.
En anden af mine teorier var at der under udluftningen har været så lav væske stand at der er kommet luft i slangen ned til koblings hovedcylender.
Mit koblings problem kom nogle måneder efter.
Udluftningen løste mit problem.
En anden af mine teorier var at der under udluftningen har været så lav væske stand at der er kommet luft i slangen ned til koblings hovedcylender.
Mit koblings problem kom nogle måneder efter.
Udluftningen løste mit problem.
-
- Medlem
- Indlæg: 1178
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 529 times
- Been thanked: 251 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Jeg har været det igennem med min C4. Der var symptomer det samme og glideleje og ny kobling…efter jeg havde skiftet hovedcylinder og slavecylinder. Så jeg fik for 840 kr nye stumper på, uden virkning 🥹🥹
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Denne blev skiftet på min gamle Golf V TDi, ikke på denne Golf Plusmojo skrev: ↑6. jun 2022, 07:57Jeg kan se på din historik at du lige som mig har fået ny abs blok.
En anden af mine teorier var at der under udluftningen har været så lav væske stand at der er kommet luft i slangen ned til koblings hovedcylender.
Mit koblings problem kom nogle måneder efter.
Udluftningen løste mit problem.
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
hmmm…
Ikke tilfreds
Havde nok naivt håbet at en udluftning ville kunne gøre det, men det hjalp minimalt… Desværre..
Hvad er det der gør at koblingspunktet ligger så langt nede, 2-3 cm over gulv? Er det koblingens belægning der er slidt ned? Er det koblingspladen, hvor udrykkerlejer presser på?
Et tillægsspørgsmål..
Skal svinghjulet skiftes ved koblingsskifte, hvis ikke det fejler noget?
Den kører fint i alle gearerne, men som ovenstående beskrevet problemer.. MEST med bakgearet..
Tak på forhånd
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke tilfreds
Havde nok naivt håbet at en udluftning ville kunne gøre det, men det hjalp minimalt… Desværre..
Hvad er det der gør at koblingspunktet ligger så langt nede, 2-3 cm over gulv? Er det koblingens belægning der er slidt ned? Er det koblingspladen, hvor udrykkerlejer presser på?
Et tillægsspørgsmål..
Skal svinghjulet skiftes ved koblingsskifte, hvis ikke det fejler noget?
Den kører fint i alle gearerne, men som ovenstående beskrevet problemer.. MEST med bakgearet..
Tak på forhånd
Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Nå, emnet mht. “udluftning af kobling” er “løst”, selvom det ikke hjalp.
Brugte en mere primitiv tilgang, da jeg desværre ikke havde en slange som var lang nok fra bremsepedalen.
Jeg fik suget alt den gamle væske ud, hvorefter jeg fyldte nyt væske på bremsehovedcylinderen og forsigtigt pumpede det luft ud jeg kunne, ved brug af koblingspedalen.
Herefter tog jeg en lukkede beholder og anvendte den korte stump slange jeg havde, som blev tilsluttet skruelåget og fyldte den med hydraulikolie (bremsevæske).
Satte slangen på udluftningsskruen på slavekoblingscylinderen, vendte beholderen på hovedet (som er lufttæt) og ventede på at luften i slange blev fortrængt. Åbnede udluftningsskruen og pressede væsken retur gennem slavecylinderen, hovedcylinderen og helt tilbage i bremsevæskebeholderen. Dette kunne jeg gøre stille og roligt, men jeg kunne holde øje med væskestanden i bremsevæskebeholderen, så når det steg om mod “max”, så ville alt luft være fortrængt.
Simpelt, funktionelt og det vigtigste, det virkede!
Det ville helt sikkert have været nemt med en slange fra venstre forresten bremsekaliber, men når jeg ikke havde en slange der var lang nok eller en oliekande (samme princip som overstående), så var dette en fin løsning, som var til at styre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugte en mere primitiv tilgang, da jeg desværre ikke havde en slange som var lang nok fra bremsepedalen.
Jeg fik suget alt den gamle væske ud, hvorefter jeg fyldte nyt væske på bremsehovedcylinderen og forsigtigt pumpede det luft ud jeg kunne, ved brug af koblingspedalen.
Herefter tog jeg en lukkede beholder og anvendte den korte stump slange jeg havde, som blev tilsluttet skruelåget og fyldte den med hydraulikolie (bremsevæske).
Satte slangen på udluftningsskruen på slavekoblingscylinderen, vendte beholderen på hovedet (som er lufttæt) og ventede på at luften i slange blev fortrængt. Åbnede udluftningsskruen og pressede væsken retur gennem slavecylinderen, hovedcylinderen og helt tilbage i bremsevæskebeholderen. Dette kunne jeg gøre stille og roligt, men jeg kunne holde øje med væskestanden i bremsevæskebeholderen, så når det steg om mod “max”, så ville alt luft være fortrængt.
Simpelt, funktionelt og det vigtigste, det virkede!
Det ville helt sikkert have været nemt med en slange fra venstre forresten bremsekaliber, men når jeg ikke havde en slange der var lang nok eller en oliekande (samme princip som overstående), så var dette en fin løsning, som var til at styre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
- Quark14
- Nyt medlem
- Indlæg: 179
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Udluftning af kobling - Gode råd søges
Update!
Jeg har ikke arbejdet meget med hydrauliske koblingssystemer, men det blev gjort klart for mig at man let kan teste om hovedkoblingscylinderen kunne være defekt.
Tag en bremseslangetang og klem slangen mellem hoved- og slavekoblingscylinder, og prøv at koble ud.
Koblingen skulle gerne være hård nu, såfremt hovedkoblingscylinderen virker som den skal, og synker den til bunden er den defekt!
Hvilket min gør? Så nu vil jeg prøve st skifte denne!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har ikke arbejdet meget med hydrauliske koblingssystemer, men det blev gjort klart for mig at man let kan teste om hovedkoblingscylinderen kunne være defekt.
Tag en bremseslangetang og klem slangen mellem hoved- og slavekoblingscylinder, og prøv at koble ud.
Koblingen skulle gerne være hård nu, såfremt hovedkoblingscylinderen virker som den skal, og synker den til bunden er den defekt!
Hvilket min gør? Så nu vil jeg prøve st skifte denne!
Sent from my iPhone using Tapatalk
- These users thanked the author Quark14 for the post:
- carstenhjorth
04/2008 - VW Golf 1.9 TDi Sport BM 105HK PD - 260.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km
07/2005 - VW Golf 1.9 TDi 90HK PD - 362.000km
09/1998 - VW Golf 1.9 TDi 90HK - 575.000km