Regenerative bremser = rust på skiver
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 12. dec 2022, 09:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Regenerative bremser = rust på skiver
Nu handler det godt nok om rustne bremseskiver, som også diskuteres på andre tråde her på forum, men jeg vil gerne have den her diskussion til at fokusere på konsekvenserne af at biler med helt eller delvis el-drift i dag ikke bremser ret meget på de mekaniske skiver.
Min Q3 TFSIe 45 havde allerede efter 7-8 måneder ret graverende rust striber på de bagerste skiver, skurrelyde mm. Da bilen var til 1.år service fik jeg en fin video med fra værkstedet hvor de filmer de rustne bremseskiver (som formodentlig ikke ville klare et bilsyn) og mekanikkerne forklarer at "de ser ganske fine ud, men at der lidt rust som lige skal bremses af ved et par gode opbremsninger på motorvejen". Jeg spurgte senere ind til problemet, men fik at vide at der kun var 6 måneders reklamationsret på bremseskiver da det jo var en sliddel.
Nu er mine bremseskiver imidlertid IKKE slidte! Bilen er 18 måneder gammel og de bagerste skiver er næsten 30% rustne på slidfladen. Jeg kører næsten dagligt, uden længerevarende stilstand og bilen kører ca. 20K km. om året.
Jeg er ganske udmærket klar over årsagen, løsningen har jeg dos svært ved at acceptere.
Årsagen er naturligvis at de bagerste bremsskiver ikke bliver brugt (slidt) så meget som de ville, hvis min bil ikke var udstyre med regenerativ bremse. Nu er det bare sådan et det er en del af min bil. Der overholder de forbrugsdata jeg har fået oplyst på baggrund af at den har regenerativ bremse.
Nogle skriver friskt, at man skal sørge for at bruge bremsen ofte, trække håndbremsen ved stop, og lave hårde opbremsninger ved motorvejs stop osv. Her bevæger vi os i en helt forkert retning! Det betyder jo at min bil ikke benytter der regenerative bremsesystem, og jeg bruger mere brændstof end nødvendigt. De regenerative bremsere er jo en del af min bil af en årsag, så hvorfor skal jeg undgå det?
Jeg mener det her skal betragtes som en designfejl. De bremseskiver som sidder på moderne biler med regenerative bremsere skal simpelthen laves af et materiale som ikke ruster så hurtigt, og passer sammen med et normalt kørselsmønster. Keramiske skiver er nok en dyr løsning, men der må kunne findes et alternativ til jern (fe). Hvad med kobber, bronze, eller en ande legering som tåler de samme temperaturer som jern, men ikke ruster.
Jeg mener rent faktisk at det er et problem der burde afhjælpes under reklamations retten. Jeg begrunder det med at jeg jo kører fuldstændig normalt i min bil. Bremseskiverne lever ikke længere op til lovkravet og der er IKKE slidte. Fejlen kan ikke begrundes i forkert anvendelse, men udelukkende med at skiverne er lavet af et material der ruster for hurtigt!
I igen.....jeg ved godt hvordan man løser problemet, men det er et skråplan. Jeg skal ikke til at instruere min kone som kører i bilen i hvordan hun skal trække håndbremsen på vores vej inden hun kører ind i indkørslen, eller bremse megt hårdt op på motorvejen!
Min Q3 TFSIe 45 havde allerede efter 7-8 måneder ret graverende rust striber på de bagerste skiver, skurrelyde mm. Da bilen var til 1.år service fik jeg en fin video med fra værkstedet hvor de filmer de rustne bremseskiver (som formodentlig ikke ville klare et bilsyn) og mekanikkerne forklarer at "de ser ganske fine ud, men at der lidt rust som lige skal bremses af ved et par gode opbremsninger på motorvejen". Jeg spurgte senere ind til problemet, men fik at vide at der kun var 6 måneders reklamationsret på bremseskiver da det jo var en sliddel.
Nu er mine bremseskiver imidlertid IKKE slidte! Bilen er 18 måneder gammel og de bagerste skiver er næsten 30% rustne på slidfladen. Jeg kører næsten dagligt, uden længerevarende stilstand og bilen kører ca. 20K km. om året.
Jeg er ganske udmærket klar over årsagen, løsningen har jeg dos svært ved at acceptere.
Årsagen er naturligvis at de bagerste bremsskiver ikke bliver brugt (slidt) så meget som de ville, hvis min bil ikke var udstyre med regenerativ bremse. Nu er det bare sådan et det er en del af min bil. Der overholder de forbrugsdata jeg har fået oplyst på baggrund af at den har regenerativ bremse.
Nogle skriver friskt, at man skal sørge for at bruge bremsen ofte, trække håndbremsen ved stop, og lave hårde opbremsninger ved motorvejs stop osv. Her bevæger vi os i en helt forkert retning! Det betyder jo at min bil ikke benytter der regenerative bremsesystem, og jeg bruger mere brændstof end nødvendigt. De regenerative bremsere er jo en del af min bil af en årsag, så hvorfor skal jeg undgå det?
Jeg mener det her skal betragtes som en designfejl. De bremseskiver som sidder på moderne biler med regenerative bremsere skal simpelthen laves af et materiale som ikke ruster så hurtigt, og passer sammen med et normalt kørselsmønster. Keramiske skiver er nok en dyr løsning, men der må kunne findes et alternativ til jern (fe). Hvad med kobber, bronze, eller en ande legering som tåler de samme temperaturer som jern, men ikke ruster.
Jeg mener rent faktisk at det er et problem der burde afhjælpes under reklamations retten. Jeg begrunder det med at jeg jo kører fuldstændig normalt i min bil. Bremseskiverne lever ikke længere op til lovkravet og der er IKKE slidte. Fejlen kan ikke begrundes i forkert anvendelse, men udelukkende med at skiverne er lavet af et material der ruster for hurtigt!
I igen.....jeg ved godt hvordan man løser problemet, men det er et skråplan. Jeg skal ikke til at instruere min kone som kører i bilen i hvordan hun skal trække håndbremsen på vores vej inden hun kører ind i indkørslen, eller bremse megt hårdt op på motorvejen!
-
- Medlem
- Indlæg: 1143
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 513 times
- Been thanked: 246 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Tjaee det er ikke en design fejl..I og med at du kan jo bremse normalt.Du har en pointe med det, men du kommer ingen steder med det..du kan få luft for det trælse, men løsningen er i foden, eller nye skiver. Jern ruster og det kan man nok ikke lige lave om.
Min Skoda fik kasseret skiver til syn, de var total færdige på bagside, i og med at de ikke bremsede nok, grundet adaptiv bremsning. ( se billeder) Følte også at jeg var snydt, med nye skiver efter 37000 km..Skiftede dem selv, så prismæssigt var det ok.Men det er for tidligt og et miljø svineri..så i dine betragtninger er vi slet ikke uenige. Men der er skrevet meget om problemet og det kommer nok til at hvile på ejer, da han/hun har mulighed for at bremse normalt, med de faktorer du så nævner ikke giver mening..
Man er igang med forsøg med elbiler, der vil man bruge en form for alu indbygget i fælg. Det er en anden historie.
Min Skoda fik kasseret skiver til syn, de var total færdige på bagside, i og med at de ikke bremsede nok, grundet adaptiv bremsning. ( se billeder) Følte også at jeg var snydt, med nye skiver efter 37000 km..Skiftede dem selv, så prismæssigt var det ok.Men det er for tidligt og et miljø svineri..så i dine betragtninger er vi slet ikke uenige. Men der er skrevet meget om problemet og det kommer nok til at hvile på ejer, da han/hun har mulighed for at bremse normalt, med de faktorer du så nævner ikke giver mening..
Man er igang med forsøg med elbiler, der vil man bruge en form for alu indbygget i fælg. Det er en anden historie.
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 12. dec 2022, 09:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Din forklaring "Tjaee det er ikke en design fejl..I og med at du kan jo bremse normalt" holder ikke vand. Så kan man jo bortforklare alle mulige andre fejl ved produkter, hvis bare der er en mulighed for at undgå det.
Hvis min bil nu f eks. ikke kunne tåle vand, så kunne Audi jo blot anbefale mig at lade være med at bruge den i regnvejr.
Den er jo bygget til at kunne køre i regnvejr, ligesom den er bygget med regenerative bremser som bevirker at skiverne ikke bremser så meget at de ikke ruster fordi de er lavet af jern! og det ER en designfejl.
Det vil også være en designfejl hvis der løb vand ind i bilen i regnvejr. selvom jeg har mulighed for kun at køre i tørvejr (eller tørre vandet op efter brug)
I øvrigt er der jo rustgaranti på karosseriet. Det er vel i virkeligheden overflødig når jeg bare kan sørge for at tørre bilen helt ren efter brug en gang i mellem så ruster karosseriet jo heller ikke. (selvom det er lavet af jern som vi jo allesammen godt ved ruster)
Hvis min bil nu f eks. ikke kunne tåle vand, så kunne Audi jo blot anbefale mig at lade være med at bruge den i regnvejr.
Den er jo bygget til at kunne køre i regnvejr, ligesom den er bygget med regenerative bremser som bevirker at skiverne ikke bremser så meget at de ikke ruster fordi de er lavet af jern! og det ER en designfejl.
Det vil også være en designfejl hvis der løb vand ind i bilen i regnvejr. selvom jeg har mulighed for kun at køre i tørvejr (eller tørre vandet op efter brug)
I øvrigt er der jo rustgaranti på karosseriet. Det er vel i virkeligheden overflødig når jeg bare kan sørge for at tørre bilen helt ren efter brug en gang i mellem så ruster karosseriet jo heller ikke. (selvom det er lavet af jern som vi jo allesammen godt ved ruster)
-
- Medlem
- Indlæg: 1143
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 513 times
- Been thanked: 246 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Ok, kan forstå at jeg skal undlade at kommentere dit indlæg..du blander alt for meget rundt i bowlen og blander ting sammen..så brug dine kræfter ved Audi.
Go fornøjelse
Go fornøjelse
- These users thanked the author Hallas for the post (total 3):
- GaSelle • DanielB12 • The Micktrix / Dk
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
-
- Medlem
- Indlæg: 526
- Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 113 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
det kan godt være du har ret:
"Jeg mener det her skal betragtes som en designfejl. "
"Jeg mener rent faktisk at det er et problem der burde afhjælpes under reklamations retten. "
men så mangler du blot at overbevise bilproducenten - her AUDI - bliver nok svært
Men på min Nye ID.5 er der tromlebremser i bag - sikkert pga. at skivebremserne ikke kan holde
"Jeg mener det her skal betragtes som en designfejl. "
"Jeg mener rent faktisk at det er et problem der burde afhjælpes under reklamations retten. "
men så mangler du blot at overbevise bilproducenten - her AUDI - bliver nok svært
Men på min Nye ID.5 er der tromlebremser i bag - sikkert pga. at skivebremserne ikke kan holde
ID.5 PRO Performance 2022
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2888
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 557 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Men er det et problem at bruge bremserne ind i mellem, eller er det bare fordi du er lidt mavesur over du ikke fik det gjort?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 4. aug 2012, 13:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 2 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Jeg kørte ca. 105.000 km i min Tesla Model S inden, at jeg solgte den i 2020 og der var aldrig skiftet bremser. Den blev også godkendt til syn et par måneder inden salg uden problemer.
Læste ofte i div. Tesla forums at bremserne rustede og skulle skiftes efter 15-20.000 km. Det eneste jeg gjorde var, at få renset bremserne en gang om året og slå regenerativ bremsning fra om vinteren. Bremsede også lidt hårdere, når jeg kørte fra motorvejen på vej hjem fra job, men det har jeg nu altid gjort i mine biler for at fjerne eventuel rust fra bagbremserne.
Så du skal bare lære at køre med dem .
Læste ofte i div. Tesla forums at bremserne rustede og skulle skiftes efter 15-20.000 km. Det eneste jeg gjorde var, at få renset bremserne en gang om året og slå regenerativ bremsning fra om vinteren. Bremsede også lidt hårdere, når jeg kørte fra motorvejen på vej hjem fra job, men det har jeg nu altid gjort i mine biler for at fjerne eventuel rust fra bagbremserne.
Så du skal bare lære at køre med dem .
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 12. dec 2022, 09:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Det er da netop mening at man skal kommentere mit indlæg, bliv endelig ved
Jeg blander ikke noget sammen, jeg sammenligner. Det er lidt noget andet.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 12. dec 2022, 09:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Næh, jeg har da ikke problemer med at bruge bremserne, men så går fløjten jo lidt af alt det regenarative fis som ligger til grund for en ganske fin kørselsøkonomi.
Det kunne forresten være interessant at køre den samme tur gennem byen udelukkende med regenerativ bremsning, og så bagefter køre den samme tur ingen med kraftige opbremsninger, så man kan sammenligne hvor meget energi der høstes. Måske har jeg allerede sparet op til et par nye bremseskiver
Mavesur...tjah. Jeg har jo ikke fået det at vide på forhånd, og det står ikke i instruktions bogen, at jeg skal bremse hårdt, og spilde energien i bremserne. Så ja jeg bliver da lidt sur hvis jeg snart skal betale for nye bremser på en 18 mdr gammel bil, bare fordi jeg har kørt fuldstændig normalt i den, og ikke lavet sjove opbremsninger.
-
- Medlem
- Indlæg: 1143
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 513 times
- Been thanked: 246 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
ja man kan generelt godt kommentere indlæg, der kommer forskellige meninger, oplevelser omkring en ting op at vende..at man kan se indad og evt lære
Frit fra leveren, så kører du fast i rillen og derfor giver det ikke mening at kommentere videre. Desværre faldt jeg lige i.
A
Frit fra leveren, så kører du fast i rillen og derfor giver det ikke mening at kommentere videre. Desværre faldt jeg lige i.
A
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3420
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 890 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Men jeg er da sådan set enig. Det kan sgu da ikke passe, at når man kører bilen som man nu engang bør kører en bil, så går den i stykker.
Det er jo en design fejl.
Og det nytter ikke at slå regenerering fra, for det kan man i hvert ikke på Polestar 2. Du kan slå one pedal fra. Men når du træder på bremsen, så bruger den først regeneration, og først hvis der stampes hårdt bruger dem de alm. Og der vil den jo mest bruge forbremserne.
Altså jeg har også modvilligt accepteret premisen om at bremse hårdt ind i mellem. Altså op og kører rigtig hurtigt, og så en lang hård opbremsning, og så gøre det et par gange. Altså måske engang hvert 14 dag eller sjældnere.
Det er jo en design fejl.
Og det nytter ikke at slå regenerering fra, for det kan man i hvert ikke på Polestar 2. Du kan slå one pedal fra. Men når du træder på bremsen, så bruger den først regeneration, og først hvis der stampes hårdt bruger dem de alm. Og der vil den jo mest bruge forbremserne.
Altså jeg har også modvilligt accepteret premisen om at bremse hårdt ind i mellem. Altså op og kører rigtig hurtigt, og så en lang hård opbremsning, og så gøre det et par gange. Altså måske engang hvert 14 dag eller sjældnere.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1476
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 514 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Hvor meget skal man bruge alm. bremsning og hvor meget skal man bruge det regenerative for at forbrugsnormen overholdes?
Det har vel også noget at sige, har det ikke?
Det kan jo være du bruger alm. bremsning for lidt?
Det har vel også noget at sige, har det ikke?
Det kan jo være du bruger alm. bremsning for lidt?
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2888
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 557 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Det er jo ikke fordi man skal køre og bremse hele tiden.crown7 skrev: ↑12. dec 2022, 16:41Næh, jeg har da ikke problemer med at bruge bremserne, men så går fløjten jo lidt af alt det regenarative fis som ligger til grund for en ganske fin kørselsøkonomi.
Det kunne forresten være interessant at køre den samme tur gennem byen udelukkende med regenerativ bremsning, og så bagefter køre den samme tur ingen med kraftige opbremsninger, så man kan sammenligne hvor meget energi der høstes. Måske har jeg allerede sparet op til et par nye bremseskiver
Mavesur...tjah. Jeg har jo ikke fået det at vide på forhånd, og det står ikke i instruktions bogen, at jeg skal bremse hårdt, og spilde energien i bremserne. Så ja jeg bliver da lidt sur hvis jeg snart skal betale for nye bremser på en 18 mdr gammel bil, bare fordi jeg har kørt fuldstændig normalt i den, og ikke lavet sjove opbremsninger.
Hvis du blot bremser én eller to gange på sådan en tur, så er jeg sikker på dit problem er løst
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13702
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3433 times
- Been thanked: 4788 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
På vores gamle benzin-Octavia gjorde jeg med jævne mellemrum dét, at jeg trak håndbremsen ned ad en bakke eller med god fart frem mod et stop ... for at "rense" de bageste skiver.
På den bil har det imidlertid ikke en negativ konsekvens, da der jo ikke foregik nogen rekuperation.
Men problemet var det samme - at de forreste skiver tager ca 70% af bremsekraften ved "normalt brug" og derfor dør de bageste på rust.
På Passat'en var det ikke en mulighed, da den havde elektrisk p-bremse, som ikke kunne doseres - det var en on/off switch, og den tog alt for hårdt ved til at det kunne bruges til noget.
Har sådan en Q3 ikke også elektrisk p-bremse .... Som også virker som en on/off knap ... Dvs at den mulighed heller ikke kan bruges for dit vedkommende, ligesom jeg heller ikke kunne på Passat'en ??
Ligesom @kuno har tromler i bag på sin ID.5, har vi det samme på vores Enyaq. Så de har jo et eller andet sted erkendt at ønsket om at genindvinde bremseenergi er en problematik i forhold til levetid på (især) baghjulene. Det tror jeg er det nærmeste du kommer på at få en ingeniør hos VAG til at indrømme designet
Enyaq'en har så den rare feature, at hvis man bare lige klikker gearvælgeren i N, så rekupererer den slet ikke. Dvs så kan man sætte lidt fart på, og så rense bremser alt det man vil. Behovet er ikke så stort, da de forreste jævnligt bliver brugt ... men muligheden er der.
Det er værre på vores e-Golf.
Det er ikke muligt at deaktivere rekuperering, og skiverne ser også ud derefter
Den har kun kørt 32.000 på nuv. tidspunkt, men de skiver kommer ikke til at holde lige så længe som på en "gammeldags" bil.
Den rekupererer ikke ved bremsning fra 5km/t og ned, men det kan jo ikke bruges til noget. Man skal virkelig brake checke den før skiverne bruges, og så er det som bekendt de forreste der tager langt størstedelen.
Det eneste scenarie hvor den ikke rekupererer ...... er når man bakker.
Så jeg har planer om at køre ud på E45, og så stoppe på topppen af Hylkedal bakken nede ved Kolding, og så trille baglæns ned mens jeg bremser. En 25-30 gange op og ned af Hylkedal, så tænker jeg de bageste skiver er fine. Der er 3 spor på stedet, så de andre skulle nok kunne finde ud af at køre udenom ..
Det var .. en masse snak, som egentlig bare leder frem til, at jeg giver dig ret i at kombinationen af rekuperering og skivebremser på baghjulene ikke er en optimal kombination.
Men!
Når det er sagt, så tror jeg du - kraftigt - overdriver problemets omfang.
Forstået på den måde, at som @Nicklossi skriver, så er det jo bare lejlighedsvist at du skal motionere de bageste skiver.
Jeg vil mene at med 3-4 gode nedbremsninger om ugen, så tror jeg du kan holde dem "OK" i orden.
Med "gode nedbremsninger" mener jeg uden rekuperering og fortrinsvis brug af de bageste - såfremt du kan kontrollere det.
Den bremseenergi du mister til dit batteri ved den rutine, tror jeg simpelt hen ikke du kan mærke i husholdningsbudgettet. Det er peanuts
Jeg synes mere at det er det trælse ved at skulle huske at udføre den "vedligeholdelsesopgave".
På den bil har det imidlertid ikke en negativ konsekvens, da der jo ikke foregik nogen rekuperation.
Men problemet var det samme - at de forreste skiver tager ca 70% af bremsekraften ved "normalt brug" og derfor dør de bageste på rust.
På Passat'en var det ikke en mulighed, da den havde elektrisk p-bremse, som ikke kunne doseres - det var en on/off switch, og den tog alt for hårdt ved til at det kunne bruges til noget.
Har sådan en Q3 ikke også elektrisk p-bremse .... Som også virker som en on/off knap ... Dvs at den mulighed heller ikke kan bruges for dit vedkommende, ligesom jeg heller ikke kunne på Passat'en ??
Ligesom @kuno har tromler i bag på sin ID.5, har vi det samme på vores Enyaq. Så de har jo et eller andet sted erkendt at ønsket om at genindvinde bremseenergi er en problematik i forhold til levetid på (især) baghjulene. Det tror jeg er det nærmeste du kommer på at få en ingeniør hos VAG til at indrømme designet
Enyaq'en har så den rare feature, at hvis man bare lige klikker gearvælgeren i N, så rekupererer den slet ikke. Dvs så kan man sætte lidt fart på, og så rense bremser alt det man vil. Behovet er ikke så stort, da de forreste jævnligt bliver brugt ... men muligheden er der.
Det er værre på vores e-Golf.
Det er ikke muligt at deaktivere rekuperering, og skiverne ser også ud derefter
Den har kun kørt 32.000 på nuv. tidspunkt, men de skiver kommer ikke til at holde lige så længe som på en "gammeldags" bil.
Den rekupererer ikke ved bremsning fra 5km/t og ned, men det kan jo ikke bruges til noget. Man skal virkelig brake checke den før skiverne bruges, og så er det som bekendt de forreste der tager langt størstedelen.
Det eneste scenarie hvor den ikke rekupererer ...... er når man bakker.
Så jeg har planer om at køre ud på E45, og så stoppe på topppen af Hylkedal bakken nede ved Kolding, og så trille baglæns ned mens jeg bremser. En 25-30 gange op og ned af Hylkedal, så tænker jeg de bageste skiver er fine. Der er 3 spor på stedet, så de andre skulle nok kunne finde ud af at køre udenom ..
Det var .. en masse snak, som egentlig bare leder frem til, at jeg giver dig ret i at kombinationen af rekuperering og skivebremser på baghjulene ikke er en optimal kombination.
Men!
Når det er sagt, så tror jeg du - kraftigt - overdriver problemets omfang.
Forstået på den måde, at som @Nicklossi skriver, så er det jo bare lejlighedsvist at du skal motionere de bageste skiver.
Jeg vil mene at med 3-4 gode nedbremsninger om ugen, så tror jeg du kan holde dem "OK" i orden.
Med "gode nedbremsninger" mener jeg uden rekuperering og fortrinsvis brug af de bageste - såfremt du kan kontrollere det.
Den bremseenergi du mister til dit batteri ved den rutine, tror jeg simpelt hen ikke du kan mærke i husholdningsbudgettet. Det er peanuts
Jeg synes mere at det er det trælse ved at skulle huske at udføre den "vedligeholdelsesopgave".
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 775
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 127 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Motorcykler har haft rustfrie bremseskiver i 50 år.
Det burde slet ikke være noget problem at udstyre biler med regenerativ bremsning med rustfrie bremseskiver på bagakslen.
Noget andet bilproducenterne kunne gøre var at lade bagbremserne lave noget mere ved almindelige opbremsninger, hvor bremsekraftfordelingen ikke betyder noget for stabiliteten.
Det burde slet ikke være noget problem at udstyre biler med regenerativ bremsning med rustfrie bremseskiver på bagakslen.
Noget andet bilproducenterne kunne gøre var at lade bagbremserne lave noget mere ved almindelige opbremsninger, hvor bremsekraftfordelingen ikke betyder noget for stabiliteten.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13702
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3433 times
- Been thanked: 4788 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Det synes jeg lyder som en rigtig god idé.
De kan styre alt muligt i softwaren - og at lave dét du foreslår, burde være en overkommelig opgave.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Mathiasen
- Medlem
- Indlæg: 553
- Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 179 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Jeg kan se en ny bremseskive koster 471kr. https://www.autodoc.dk/ate/9351067
Der er en grund til de er lavet i jern, det er billigt og er slidstærkt . Jeg tror du vil være ked af hvis der sad keramiske skiver på.. for SÅ koster det penge. Andre materialer, som rustfrit stål eller messing som du nævner, vil enten være for dyrt, eller kan ikke holde i samme omfang som stål.
Jeg er helt enig I at skiver ikke er optimalt i den her sammenhæng, tromler havde måske været bedre, men skiver er billige og nemme at vedligeholde.
Min gamle diesel skal også have nogle klø engang imellem for ikke at kokse helt til, da jeg gør meget for at køre så økonomisk som muligt. Det er nu engang en del af det, at holde sin bil ved lige.
Brems lidt ekstra engang imellem og kig dem efter. Det er imho ikke værd at hidse sig op over
Der er en grund til de er lavet i jern, det er billigt og er slidstærkt . Jeg tror du vil være ked af hvis der sad keramiske skiver på.. for SÅ koster det penge. Andre materialer, som rustfrit stål eller messing som du nævner, vil enten være for dyrt, eller kan ikke holde i samme omfang som stål.
Jeg er helt enig I at skiver ikke er optimalt i den her sammenhæng, tromler havde måske været bedre, men skiver er billige og nemme at vedligeholde.
Min gamle diesel skal også have nogle klø engang imellem for ikke at kokse helt til, da jeg gør meget for at køre så økonomisk som muligt. Det er nu engang en del af det, at holde sin bil ved lige.
Brems lidt ekstra engang imellem og kig dem efter. Det er imho ikke værd at hidse sig op over
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 288
- Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holland
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 62 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Skal vi få nogen billeder her i tråden, af elbilejernes bremseskiver, km-stand og deres kørselsstil?
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
- The Micktrix / Dk
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1934
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 366 times
- Been thanked: 245 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Du skriver selv løsningen.crown7 skrev: ↑12. dec 2022, 16:41Næh, jeg har da ikke problemer med at bruge bremserne, men så går fløjten jo lidt af alt det regenarative fis som ligger til grund for en ganske fin kørselsøkonomi.
Det kunne forresten være interessant at køre den samme tur gennem byen udelukkende med regenerativ bremsning, og så bagefter køre den samme tur ingen med kraftige opbremsninger, så man kan sammenligne hvor meget energi der høstes. Måske har jeg allerede sparet op til et par nye bremseskiver
Det er så nemt på el biler. Brug de bremser !! og det gælder næste alle El biler.
Træk håndbremse en gang i mellem, så kan du rede skiverne i bag. Men foran skal de altså og bruges.
Der intet nyt i det og din Audi fejler ikke noget. Det samme problem på mange andre bil mærker.
Mercedes w124 280TE 3.2L Sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z - Maserati Gransport 2007
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z - Maserati Gransport 2007
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13702
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3433 times
- Been thanked: 4788 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Jeg skal gerne tage et par billeder af Golf'ens og smide herind.baconbaronen skrev: ↑13. dec 2022, 11:44Skal vi få nogen billeder her i tråden, af elbilejernes bremseskiver, km-stand og deres kørselsstil?
Vil så sige, at med nuværende våde føre, så er der en del forskel på om jeg tager billedet lige når den er kommet hjem i aften .... eller blot i morgen hvor den har stået natten over. De bliver godt nok hurtigt røde!
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5059
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4571 times
- Been thanked: 2018 times
- Kontakt:
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Vagcars er en sjov platform - for første gang lagde jeg lige mærke til at vores i3 også rekupererer når man bakker
Det er jo bare for sjovt
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13702
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3433 times
- Been thanked: 4788 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Haha..
Men (nysgerrig) er der så en måde hvorpå du kan undgå at den gør det .... sådan en Bimmer ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10998
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 704 times
- Been thanked: 1992 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Mini´en deler teknik med i3. Standard er rekuperingen sat til "høj". Der er en knap, så man kan sætte den til "lav" - men det kan ikke slås fra eller justeres yderligere. Mon ikke det er tilsvarende på i3.
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5059
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4571 times
- Been thanked: 2018 times
- Kontakt:
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Det er omvendt tror jeg. Normalt er den i ‘comfort’ og så rekuperer den rimelig fint - 1-pedal er nemt. I ‘eco pro’ bider den markant mere i.
Der er nok en eller anden indstilling hvor man kan sætte den til en anden indstilling, men har jeg ikke leget meget med.
Da vi fik den var bagbremserne fucked - synshallen lod vide at de ikke ville lade den gå igennem. Så der måtte jeg drøne rundt og hugge bremserne i forskellige steder, inkl. den elektriske p-bremse som i hvert fald virkede
Det var nogle hårde ture for maven
Der er nok en eller anden indstilling hvor man kan sætte den til en anden indstilling, men har jeg ikke leget meget med.
Da vi fik den var bagbremserne fucked - synshallen lod vide at de ikke ville lade den gå igennem. Så der måtte jeg drøne rundt og hugge bremserne i forskellige steder, inkl. den elektriske p-bremse som i hvert fald virkede
Det var nogle hårde ture for maven
Det er jo bare for sjovt
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13702
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3433 times
- Been thanked: 4788 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Damn... Ja, hvis den tager ved ligesom p-bremsen på Passat'en, så får man i hvert fald også testet sikkerhedsselen!
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1143
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 513 times
- Been thanked: 246 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Ja den tager ved den elektriske bremse..jeg var naiv og tro jeg kunne bremse mine skiver pæne, de var dog så færdige (rust). Endte kun med kvalme
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5059
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4571 times
- Been thanked: 2018 times
- Kontakt:
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Jeg fik gjort vores ok pæne - pæne nok til de kom igennem en synshal i hvert fald.
Det er jo bare for sjovt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 23. mar 2021, 08:13
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Re: Regenerative bremser = rust på skiver
Jeg har en G8 GTE med omkring 20K på klokken, det er virkelig et problem med skivebremserne bag på, som faktisk ikke bliver brugt ved et helt almindelig brug, og så er de faktisk også ventileret, lol.
Men det med at snyde, med at trække den elektroniske håndbremse er ikke en option da det ikke virker, den slå fra ved omkring ved 7- 10 km/t. “Den slipper simpelhen håndbremse funktionen”
Skal man hold bremseskiverne rene, skal man op på 100 km/t eller der over og så bremse kraftig ned, under 100km/t sker der næsten ingen ting. Jeg havde selv en situtation ved sidste Jul, bilen havde stået stille 4 dage i mellem jul og nytår, det tog mig hele Januar måned at bremse dem rene for rust, ind til jeg fik talt med et vag værksted om problemet, de anbefalede mig at køre f.eks. 80km/t på landevejen og så slå bilen over på N “Neutral”, OG DET VIRKER, 3 nedbremsninger fra 60-80km/t og skiver holdt rene, og de bliver endda også lidt lune, prøvede i sommers med trailer bagefter uden at gå i neutral, her bliver bremseskiverne også holdt rene.
Mine skiver bagpå har stadig slibemønsteret tilbage fra da skiverne var helt nye, hvilket også bekræfter at de meget sjælden benyttes.
Men jeg syns generelt at skiver bagpå biler generelt skal masseres, men på min GTE så skal der gøres noget ekstra ordinært, ellers skal de udskiftes jævnligt.
Glædelig Jul til alle.
Men det med at snyde, med at trække den elektroniske håndbremse er ikke en option da det ikke virker, den slå fra ved omkring ved 7- 10 km/t. “Den slipper simpelhen håndbremse funktionen”
Skal man hold bremseskiverne rene, skal man op på 100 km/t eller der over og så bremse kraftig ned, under 100km/t sker der næsten ingen ting. Jeg havde selv en situtation ved sidste Jul, bilen havde stået stille 4 dage i mellem jul og nytår, det tog mig hele Januar måned at bremse dem rene for rust, ind til jeg fik talt med et vag værksted om problemet, de anbefalede mig at køre f.eks. 80km/t på landevejen og så slå bilen over på N “Neutral”, OG DET VIRKER, 3 nedbremsninger fra 60-80km/t og skiver holdt rene, og de bliver endda også lidt lune, prøvede i sommers med trailer bagefter uden at gå i neutral, her bliver bremseskiverne også holdt rene.
Mine skiver bagpå har stadig slibemønsteret tilbage fra da skiverne var helt nye, hvilket også bekræfter at de meget sjælden benyttes.
Men jeg syns generelt at skiver bagpå biler generelt skal masseres, men på min GTE så skal der gøres noget ekstra ordinært, ellers skal de udskiftes jævnligt.
Glædelig Jul til alle.