Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Besvar
Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 5091 times
Been thanked: 2288 times
Kontakt:

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af DanielB12 » 18. jan 2023, 07:47

SkodiaqDK skrev:
18. jan 2023, 07:34
DanielB12 skrev:
18. jan 2023, 07:24
SkodiaqDK skrev:
18. jan 2023, 06:28
Man kunne måske have forventet at der løbende blev optimeret, sådan størrelsen på batterierne blev lidt mindre og man så kunne proppe den samme fysiske størrelse batteri ned i - med større kapacitet.
Uden at det er et retorisk spørgsmål; er det så ikke hvad Tesla har gjort?
Pas. Den rækkevidde der er tilgængelig for hr og fru Danmark virker til at have siddet fast på max wltp rækkevidde 550 og max 80/90 kWh batteri. Det synes jeg ikke har ændret sig væsentligt de sidste 2-3 år? Synes du?
Pas selv.

Jeg tror mest det handler om c/b ift pris, vægt, og behov.. Og så tror jeg virkelig de er de færreste der reelt set har brug for mere end 300-350 km om vinteren.. Det er sådan en gammel stædig tanke, som jo også er blevet debatteret herinde i evigheder, enten af de fastlåste skeptikere, eller dem der høvler campingvogne rundt konstant.. Eller hestevogne :lol:

Måden det brydes på, synes jeg selv vi er et meget godt eksempel på:
en Benzin X3 kostede 1.020.000 kr (X3 30e med samme udstyr), og vi gav kun 660.000 kr. for vores elbil.. Man skal være ualmindelig stædig for at give en Tesla ekstra :lol:
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
HansHPassatg 3cKBoesen
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 11 times
Been thanked: 149 times

Indlæg af LowDog » 18. jan 2023, 08:17

DanielB12 skrev:
17. jan 2023, 13:02
Alle de brugtvognssælgere der tuder nu (en i radioen mente det var meget uretfærdigt! øøh ok) har jo købt ind i vilden sky for at tjene kassen.. Det har været et sats, som de nu har tabt.. ligesom ham familiefaren der var i TV-avisen i julen som havde hævet sin pensionsopsparing på 250.000 kr. og købt noget digitalt mønt som så faldt til like 250 kr, og som mente der skulle være bedre rådgivning..
Da jeg kender mange bilforhandlere, vil jeg godt lige slå et slag for dem og sige at ingen har tjent "kassen" på brugte teslaer, uanset om de har hevet dem hjem i "hobe-tal" fra Tyskland. Det er naturligvis et spørgsmål om hvad "kassen" er, men på en bil til 3-400k eller hvad de koster, vil jeg godt vove at påstå at fortjenesten er procentmæssig meget lille kontra hvor mange penge der er ude og stå. ALLE har hentet Teslaer hjem fra Tyskland og derfor har det absolut ikke været nogen røverpriser de har købt til, samt det også koster lidt at få en bil herop uanset hvad, som de skal stille garanti på osv osv. Uden at vide det specifikt, vil jeg skyde på de fleste har været tilfreds med en avance på 20-30k som de skal dække garanti, klargøring, transport, 1. service/syn, løn, skat, moms, driftsudgifter osv. for, hvilket så giver dem en 10-15k i sidste ende. Er det meget for at købe/sælge noget til 3-400k og netop tage den risiko? Den reelle fortjeneste ligger snarere i deres finansieringshonorarer.
Priserne på de store B2B auktioner er naturligvis også tilsvarende gået op, og det er lidt dem der er med til at diktere markedspriserne.
At sammenligne det med krypto forstår jeg heller ikke. Krypto er voldsomt ustabilt, bilmarkedet er (på trods af markedsmekanismer) slet ikke sammenlignelig med krypto kurser og det er 2 vidtforskellige ting vi taler om her.

Jeg forstår absolut godt at bilforhandlerne "tuder". Og naturligvis køber de ind for at "tjene kassen", det er lidt det en bilforhandlers eksistensgrundlag er.
These users thanked the author LowDog for the post:
Passatg 3c
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / Nardo RS6 / Hvid Q8 / X5 40D / 2024 MB E 220D, 2025 MB GLC 300D, 2025 MB GLC 300D Nightpack
Current: , Zeekr 7X P AWD (640hk), Mazda MX-5 1,6 2004, Honda CB650R 2021

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 18. jan 2023, 08:31

DanielB12 skrev:
18. jan 2023, 07:47
SkodiaqDK skrev:
DanielB12 skrev:

Pas. Den rækkevidde der er tilgængelig for hr og fru Danmark virker til at have siddet fast på max wltp rækkevidde 550 og max 80/90 kWh batteri. Det synes jeg ikke har ændret sig væsentligt de sidste 2-3 år? Synes du?
Pas selv.

Jeg tror mest det handler om c/b ift pris, vægt, og behov.. Og så tror jeg virkelig de er de færreste der reelt set har brug for mere end 300-350 km om vinteren.. Det er sådan en gammel stædig tanke, som jo også er blevet debatteret herinde i evigheder, enten af de fastlåste skeptikere, eller dem der høvler campingvogne rundt konstant.. Eller hestevogne :lol:

en Benzin X3 kostede 1.020.000 kr (X3 30e med samme udstyr), og vi gav kun 660.000 kr. for vores elbil.. Man skal være ualmindelig stædig for at give en Tesla ekstra :lol:
...og det er endda stadig "dyrt". Vores kostede 525.000 kr med næsten samme udstyr.

Enig mht. udsagnet om rækkevidden. Den kommer hver gang, når de tidligere medlemmer fra sekten "Nationen" dukker op i elbilsindlæg på Facebook. "Jeg skal først have en, når den kan køre 1000km og man kan tanke på 5 minutter"... :roll:

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 18. jan 2023, 08:33

SkodiaqDK skrev:
DanielB12 skrev:
SkodiaqDK skrev:
Man kunne måske have forventet at der løbende blev optimeret, sådan størrelsen på batterierne blev lidt mindre og man så kunne proppe den samme fysiske størrelse batteri ned i - med større kapacitet.
Som jeg forstår det, så er de Li-Ion batterier der sidder i de fleste moderne elbiler i dag ... det være sig Tesla, VW, BMW osv ... det bedste kompromis der pt findes mellem ..... en række forskellige faktorer.

Én af de faktorer er energitæthed.
Det LFP batteri der kan fås i en TM3 SR, som uden problemer kan lades til fuld spænding hver gang uden at degradere, har en lavere energitæthed end Li-Ion batterierne.
Dvs rent fysisk fylder batteriet det samme .. men det kan indeholde mindre strøm.
Lidt ligesom hvis en 1L mælkekarton kun kunne indeholde 3/4L. Den ville stadig fylde som 1L .... men rummer bare kun 75%.
Noget i den stil.

En anden faktor er fremstillingsomkostninger.
Der findes batteriteknologier der er overlegen i forhold til Li-Ion batterierne - f.eks. solid state, som kan oplades meget, meget hurtigt.
Problemet med dem er bare, at de er temmelig langt fra at være nede i en pris, hvor de kan udbredes til masserne i elbiler.

Såå.. alt i alt, så er Li-Ion batterierne pt bedste kompromis.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 18. jan 2023, 08:37

GaSelle skrev:
18. jan 2023, 08:31
DanielB12 skrev:
SkodiaqDK skrev:

Pas selv.

...og det er endda stadig "dyrt". Vores kostede 525.000 kr med næsten samme udstyr.

Nej.

:mrgreen: :lol:
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 18. jan 2023, 08:40

LowDog skrev:
18. jan 2023, 08:17
DanielB12 skrev:
Alle de brugtvognssælgere der tuder nu (en i radioen mente det var meget uretfærdigt! øøh ok) har jo købt ind i vilden sky for at tjene kassen.. Det har været et sats, som de nu har tabt.. ligesom ham familiefaren der var i TV-avisen i julen som havde hævet sin pensionsopsparing på 250.000 kr. og købt noget digitalt mønt som så faldt til like 250 kr, og som mente der skulle være bedre rådgivning..
Da jeg kender mange bilforhandlere, vil jeg godt lige slå et slag for dem og sige at ingen har tjent "kassen" på brugte teslaer, uanset om de har hevet dem hjem i "hobe-tal" fra Tyskland. Det er naturligvis et spørgsmål om hvad "kassen" er, men på en bil til 3-400k eller hvad de koster, vil jeg godt vove at påstå at fortjenesten er procentmæssig meget lille kontra hvor mange penge der er ude og stå. ALLE har hentet Teslaer hjem fra Tyskland og derfor har det absolut ikke været nogen røverpriser de har købt til, samt det også koster lidt at få en bil herop uanset hvad, som de skal stille garanti på osv osv. Uden at vide det specifikt, vil jeg skyde på de fleste har været tilfreds med en avance på 20-30k som de skal dække garanti, klargøring, transport, 1. service/syn, løn, skat, moms, driftsudgifter osv. for, hvilket så giver dem en 10-15k i sidste ende. Er det meget for at købe/sælge noget til 3-400k og netop tage den risiko? Den reelle fortjeneste ligger snarere i deres finansieringshonorarer.
Priserne på de store B2B auktioner er naturligvis også tilsvarende gået op, og det er lidt dem der er med til at diktere markedspriserne.
At sammenligne det med krypto forstår jeg heller ikke. Krypto er voldsomt ustabilt, bilmarkedet er (på trods af markedsmekanismer) slet ikke sammenlignelig med krypto kurser og det er 2 vidtforskellige ting vi taler om her.

Jeg forstår absolut godt at bilforhandlerne "tuder". Og naturligvis køber de ind for at "tjene kassen", det er lidt det en bilforhandlers eksistensgrundlag er.
Men 10-20 biler af 10-15.000 kr, som mange forhandlere tog hjem ad gangen, giver en ok profit samlet set, særligt når de blev revet væk.. Og tvivler på avancen og profitten er så lav..

Og læs indlægget igen, så forstår du sammenligningen ;)
These users thanked the author DanielB12 for the post:
ij6210
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
N
Medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af N » 18. jan 2023, 08:44

Rækkevidden ville for mit vedkommende være til at lave med. Ja, det ville kræve et stop undervejs når vi skal på familiebesøg i den anden ende af landet. Men så kan man jo strække ben eller spilde lidt tid på vagcars, mens man venter. Der er vel efterhånden nok lademuligheder til at man kan komme rundt uden problemer.

Udseendet er derimod et problem - som jeg faktiske ikke forstår eksisterer...

Der skal ikke meget mere end en ansigtsløftning til, før M3 ser hæderlig ud. Eks: https://www.startech.de/wp-content/uplo ... sla_14.jpg
Ja, det vil forringe drag koefficienten en smule. Men så kunne de jo nøjes med at give performance varianten et mere aggressivt design, ligesom de fleste andre bilfabrikanter.

Og så begriber jeg ikke, at Tesla (og stort set alle andre) løser pladsudfordringer ved at lave en kummefryser, frem for at gøre bilen længere. Hvad er der galt med wagon-formatet? Når Porsche kan få det til at spille, så burde de andre da også.

u_bull
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 448 times

Indlæg af u_bull » 18. jan 2023, 09:13

GaSelle skrev:
..."Jeg skal først have en, når den kan køre 1000km og man kan tanke på 5 minutter"... :roll:
Jeg var sgu selv en af dem for to år siden.

Men så:
1) Kiggede jeg lidt på strømforbrug vs benzinforbrug - og opdagede at der er en ganske betragtelig driftbesparelse (ja ja - den er afhængig af elpriser, kørestil, vind og vejr osv - men ikke desto mindre)

2) Prøvekørte jeg en elbil

Så var jeg solgt!
Så måtte rækkeviddeangst og ladetider være "hurdles to figure out how to cope with".
...og det blev de...
These users thanked the author u_bull for the post (total 6):
HansHDanielB12baconbaronenKHADKkGlerupKBoesen

SkodiaqDK
Medlem
Has thanked: 76 times
Been thanked: 164 times

Indlæg af SkodiaqDK » 18. jan 2023, 09:43

Tja. Vi må jo se hvad tiden bringer - evt brint.

Viser det sig at rækkevidden stiger - så er det nok fordi der er efterspørgsel på det.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 18. jan 2023, 10:11

DanielB12 skrev:
18. jan 2023, 08:37
GaSelle skrev:
DanielB12 skrev:

Pas selv.

Nej.

Jo :lol:

(Havde ikke forventet andet, end du ville forsvare at have brugt 135K mere :D)
These users thanked the author GaSelle for the post:
Monze1980

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 18. jan 2023, 10:16

GaSelle skrev:
18. jan 2023, 10:11
DanielB12 skrev:
18. jan 2023, 08:37
GaSelle skrev:

Nej.

Jo :lol:

(Havde ikke forventet andet, end du ville forsvare at have brugt 135K mere :D)
Ja ja, sid du bare i din oldnordiske bimmer og RØR ved kontakterne, mens vi andre kan undgå fedt fingre ved lidt magisk viften! Worth all 100k! :lol:

(udover det, så er jeg enig i at den kan komme længere ned, og man stadigvæk for en kæmpe besparelse ift. en fossildrevet (endda hybrid - gætter på at uden hybrid så vil forskellen være markant mere pga afgiften). Min nabo har en 530e nu, og sparer også et markant beløb hver måned på at vælge en i4, som firmabil.. Money Talks som de siger på Redtube)
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 992 times

Indlæg af Thor-thor » 18. jan 2023, 10:20

SkodiaqDK skrev:
Hvis nu wltp rækkevidden rent faktisk var troværdig, så var det også godt nok. En vinterrækkevidde på omkring 300 km det er lige lidt nok for mig. - så er det jo så rigtig fint at der er så mange der synes det er perfekt.

Redningen er på vej ;) Solid State batterier er "lige på trapperne" ;) (det har de dog været i nogle år, men kommer vel på et tidspunkt). Kortere ladetid og længere rækkevidde.

De fleste kan dog fint klare sig med den nuværende rækkevidde. Har en kammerat der pløjer landet tyndt i sin dieseltramper, kører omkring 65-70k km/år.
Inspireret bla. af en brændstofregning på 50-55k/år overvejer han eldrift, når han skal skifte bil.

Han kommer selvfølgelig til at tilpasse nogle vaner, hvis han skal køre på strøm. Men han stopper i forvejen for at gå på toilet/købe kaffe/spise etc. og har også ofte en smule tid i overskud mellem kundebesøg. Så det handler primært om at de stop han i forvejen lægger ind, skal foregå ved en lader de dage, hvor der er behov for en smule tilskud. Skulle han en sjælden gang have behov for at stoppe kun for at lade, så kan der sendes en mail eller lign. Så det er jo ikke nødvendigvis ren spildtid
Senest rettet af Thor-thor 18. jan 2023, 10:38, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Passatg 3c

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 18. jan 2023, 10:30

Thor-thor skrev:
18. jan 2023, 10:20
Solid State batterier er lige på trapperne ..
Definér "lige på trapperne" ? Evt link...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 18. jan 2023, 10:36

HansH skrev:
18. jan 2023, 10:30
Thor-thor skrev:
Det er nok Niesen banens trapper, og Solid State er i bunden af de 12.000 trappetrin :lol:
These users thanked the author DanielB12 for the post:
HansH
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 18. jan 2023, 10:40

DanielB12 skrev:
18. jan 2023, 10:36
HansH skrev:
Thor-thor skrev:
Det er nok Niesen banens trapper, og Solid State er i bunden af de 12.000 trappetrin :lol:
Haha.. :lol: Nemli !

Det lød lidt som "... og lige om lidt har vi fusionsreaktorer der laver strøm" :)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem

Indlæg af Thor-thor » 18. jan 2023, 10:42

HansH skrev:
Thor-thor skrev:
Ok, det er lidt sværere med ironi på skrift (har lige rettet og sat det i anførselstegn) :D

Men Solid State har været "lige på trapperne" et stykke tid. Så vidt jeg husker var meldingen tidligere, at 2025 var året, hvor det ville være klart/til salg i elbiler. Dette er vist skubbet til, at man nu sigter mod 2028-29 og hvem ved om den holder.
Så teknologien er der, men er nok lidt længere undervejs end først antaget (men ville nok ikke holde vejret....)
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
DanielB12HansH

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 18. jan 2023, 10:49

Thor-thor skrev:
18. jan 2023, 10:42
HansH skrev:
Thor-thor skrev:
Ok, det er lidt sværere med ironi på skrift (har lige rettet og sat det i anførselstegn) :D

Men Solid State har været "lige på trapperne" et stykke tid. Så vidt jeg husker var meldingen tidligere, at 2025 var året, hvor det ville være klart/til salg i elbiler. Dette er vist skubbet til, at man nu sigter mod 2028-29 og hvem ved om den holder.
Så teknologien er der, men er nok lidt længere undervejs end først antaget (men ville nok ikke holde vejret....)
Helt fint, så er vi på bølgelængde omkring udlægningen :)
De artikler jeg har læst snakker typisk ~10 år ude, hvilket vil sige tidligst når min(e) nuv elbil(er) er i efteråret af sin livscyklus.
F.eks. denne artikel, hvor udmeldingen sågar kommer fra en producent ..
These users thanked the author HansH for the post:
Thor-thor

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem

Indlæg af Thor-thor » 18. jan 2023, 11:14

LowDog skrev:
18. jan 2023, 08:17
DanielB12 skrev:
Da jeg kender mange bilforhandlere, vil jeg godt lige slå et slag for dem og sige at ingen har tjent "kassen" på brugte teslaer, ...... men på en bil til 3-400k eller hvad de koster, vil jeg godt vove at påstå at fortjenesten er procentmæssig meget lille kontra hvor mange penge der er ude og stå. ....... hvilket så giver dem en 10-15k i sidste ende. Er det meget for at købe/sælge noget til 3-400k og netop tage den risiko? Den reelle fortjeneste ligger snarere i deres finansieringshonorarer.

Tror at 10-15k i fortjeneste er rundet ned på de Tesla'er der er hentet, særligt idet at mange forhandlere har købt/lavet kontrakt på forhånd og dermed har haft stor glæde af de konstant stigende priser de seneste år.
Men bortset fra det, har det indtil omkring september 22 været meget tæt på en risikofri investering. Man kunne med ret stor sikkerhed videresælge grejet hurtigt og var der evt. en bil der begyndte at "campere" uden foran, så steg priserne bare måned for måned.

Samtidig tænker jeg at nogle forhandlere/importører er blevet fartblinde. Der skulle bare skovles elbiler, især TM 3/Y hjem hurtigst muligt. Det var ret tydeligt, at der var ved at ske en ændring (hvor man skulle passe på) allerede fra foråret 22 og det kulminerede omkring sommerferien 22, hvor priserne var kommet alt for højt op, omkring/over nypris og udbuddet på BB var steget voldsomt fra et "normalt" niveau på 3-400 TM3, til helt oppe omkring 1400 stk.
Der bør man som forhandler også overveje sine kontrakter/lagerbeholdning etc.

Det sagt, er det naturligvis rigtig ærgerligt, hvis man står med et større antal brugte Tesla/elbiler (og evt. har købt flere, til "gammel" pris), men der må man jo også zoome lidt ud og se at der er blevet tjent mange penge på import over de sidste 2-3 år, nu får man så et hak i tuden, men helt ærligt "lev Met'te" ;)
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
DanielB12HenrikH

u_bull
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 448 times

Indlæg af u_bull » 18. jan 2023, 11:24

Thor-thor skrev:
Han kommer selvfølgelig til at tilpasse nogle vaner, hvis han skal køre på strøm. Men han stopper i forvejen for at gå på toilet/købe kaffe/spise etc. og har også ofte en smule tid i overskud mellem kundebesøg. Så det handler primært om at de stop han i forvejen lægger ind, skal foregå ved en lader de dage, hvor der er behov for en smule tilskud. Skulle han en sjælden gang have behov for at stoppe kun for at lade, så kan der sendes en mail eller lign. Så det er jo ikke nødvendigvis ren spildtid
...og dét tror jeg kommer til at være den (nødvendige) holdning til fremtidens bilisme.

Selvom ladehastighed og kapacitet går op, så vil producenterne finde en "blød mellemvej" (i forhold til batteristørrelse/rækkevidde) som passer mere eller mindre perfekt til 90% af deres kunder.

koden
Medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af koden » 18. jan 2023, 11:31

SkodiaqDK skrev:
DanielB12 skrev:
SkodiaqDK skrev:

Enig... der er ikke rigtigt sket noget.
ID7 kommer med 700 km.
Tesla og andre har ligget og rodet lige over 600 og under.

Min model S har 652 men er også 100 KwH batteri. Mercedes det samme..

Men det er deromkring vi ligger og noget tyder på de ikke kan hive meget mere ud.

Den nye S har faktisk kun 635 km

Er lige over 600 så nok?
Jeg synes ikke selvom jeg som tesla kører har masser af ladere og aldrig holder i kø og lader med 180 kw i spids.
Min erfaring når man nu skal tænke på at vinter bare æder strømmen, som når man åbner en matadormix :-)

På langture sydpå er det fint, hvis man som jeg prioterer pauser alligevel.
Men i DK kunne jeg faktisk godt tænke mig mindst 800km WLTP, så man om vinteren i blæst regn og 0 grader reelt kan køre en 500 km på motorvej med en ordentlig hastighed.

Måske er 800 mere nice to have.... mange kan i dagligdagen godt undvære det. Så det er bare mit eget ønske om den ideelle rækkevidde.

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem
Has thanked: 506 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af Monze1980 » 18. jan 2023, 14:44

Jeg tror "man" er blind overfor det at man måske er vant til at have 700-1000 km på en tankfuld brændstof og så er det ønskeligt det også er sådan med batteri.

Men hvor ofte har man behov for at køre, lad os sige bare 500 km i ét stræk uden man har tid/lyst til at få en fransk hotdog og en cola, mens der lige lades en halv times tid?

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

These users thanked the author Monze1980 for the post (total 5):
baconbaronenDanielB12KorreborgPassatg 3ceichmeier
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 629 times
Been thanked: 955 times

Indlæg af Korreborg » 18. jan 2023, 15:27

Monze1980 skrev:
18. jan 2023, 14:44
Men hvor ofte har man behov for at køre, lad os sige bare 500 km i ét stræk uden man har tid/lyst til at få en fransk hotdog og en cola, mens der lige lades en halv times tid?
Jeg har nået en alder hvor jeg måtte stoppe 2 gange fra Karup til Kbh, for at komme af med vandet :lol:
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
Monze1980OzonaTonny
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 462 times
Been thanked: 286 times

Indlæg af The Micktrix / Dk » 18. jan 2023, 16:51

koden skrev:
18. jan 2023, 11:31
SkodiaqDK skrev:
DanielB12 skrev:

Enig... der er ikke rigtigt sket noget.
ID7 kommer med 700 km.
Tesla og andre har ligget og rodet lige over 600 og under.

Min model S har 652 men er også 100 KwH batteri. Mercedes det samme..

Men det er deromkring vi ligger og noget tyder på de ikke kan hive meget mere ud.

Den nye S har faktisk kun 635 km

Er lige over 600 så nok?
Jeg synes ikke selvom jeg som tesla kører har masser af ladere og aldrig holder i kø og lader med 180 kw i spids.
Min erfaring når man nu skal tænke på at vinter bare æder strømmen, som når man åbner en matadormix :-)

På langture sydpå er det fint, hvis man som jeg prioterer pauser alligevel.
Men i DK kunne jeg faktisk godt tænke mig mindst 800km WLTP, så man om vinteren i blæst regn og 0 grader reelt kan køre en 500 km på motorvej med en ordentlig hastighed.

Måske er 800 mere nice to have.... mange kan i dagligdagen godt undvære det. Så det er bare mit eget ønske om den ideelle rækkevidde.
Ny Mercedes EQS 450+ har WLTP på 743 km. Hvis det er den du tænker på.
Daliy driver - Mercedes w204 200 Kompressor 400.000 km ♻️ 💪
Only for fun - Mercedes W124 280 TE 1995 / Maserati Gransport 2007 8-) ☀️
Next project - Datzun 240z 🫡

koden
Medlem

Indlæg af koden » 18. jan 2023, 18:57

Monze1980 skrev:
Jeg tror "man" er blind overfor det at man måske er vant til at have 700-1000 km på en tankfuld brændstof og så er det ønskeligt det også er sådan med batteri.

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk
Jeg kører aldrig 500km.
Men jeg kører nogle ture rundt i Jylland hvor jeg godt kunne undvære et par ladepauser tidsmæssigt.
Kun derfor.
Ellers har du ret. 500 reelle km er rigeligt.
Men det kender jeg ikke en elbil der kan klare (en til menneskepenge)om vinteren med motorvejshastigheder.
These users thanked the author koden for the post:
Monze1980

Brugeravatar
N
Medlem
Has thanked: 40 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af N » 18. jan 2023, 20:27

"... gennemsnitligt er blevet skåret 33.000 kroner af prisen på brugte elbiler på Bilbasens markedsplads."

https://www.dr.dk/nyheder/penge/efter-t ... urrenterne

koden
Medlem

Indlæg af koden » 18. jan 2023, 20:43

Jeg troede egentlig det var mig der havde startet denne tråd. Men så blev den smidt i lounge og nu er det som om mit start indlæg mangler. Kun overskriften "Tesla lavede lige kæmpeudsalg" findes stadig.
Ikke at det betyder noget, men kunne bare ikke lige forstå hvad der skete.

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 18. jan 2023, 21:02

koden skrev:
18. jan 2023, 20:43
Jeg troede egentlig det var mig der havde startet denne tråd. Men så blev den smidt i lounge og nu er det som om mit start indlæg mangler. Kun overskriften "Tesla lavede lige kæmpeudsalg" findes stadig.
Ikke at det betyder noget, men kunne bare ikke lige forstå hvad der skete.
Tingene gik stærkt fredag morgen da denne nyhed breakede, og debatten var fra start splittet op og kørte parallelt i to forskellige tråde.
Det var ikke hensigtsmæssigt, og derfor fik jeg travlt med at samle tingene og rydde op.
Det blev så til denne tråd :)
Hvis det betyder at et af dine indlæg røg ud med badevandet, så beklager jeg.

Hvis du ønsker det, kan du bare poste indlægget igen herunder, og fortælle mig hvor det hører til i kronologien (dvs post # i tråden her), så kan jeg flyttte det hen på sin rette plads :)

koden
Medlem

Indlæg af koden » 18. jan 2023, 21:06

nej nej... fuldstændig lige meget :-)

Min stolthed har jeg endnu, da du beholdte min overskrift :-) :-)
These users thanked the author koden for the post (total 2):
DanielB12Kim C

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem
Has thanked: 92 times
Been thanked: 366 times

Indlæg af majland » 18. jan 2023, 21:15

Korreborg skrev:
18. jan 2023, 15:27
Monze1980 skrev:
Jeg har nået en alder hvor jeg måtte stoppe 2 gange fra Karup til Kbh, for at komme af med vandet :lol:
Jeg var også lidt nervøs for at vi ville få for mange stop med 1400-1600 kg på krogen af Kodiaq'en til CH. Med 8km/l gav det jo kun en rækkevidde på 400km hvis der skulle være bare lidt tilbage i tanken. Men vi endte med at flere stop end nødvendigt for at tanke... Men forskellen var så primært at bilen var hurtigere tanket ent toiletbesøgene. Men en elbil ville vi skulle have brugt væsenligt længere tid på tankning.

Enyq'en har rækkevidde nok til det meste af vores kørsel og ellers har vi jo også Kodiaq'en. Udover at jeg ikke har snekæder til den så var det netop rækkevidden der gjorde at juleferien til Norge blev i Kodiaq'en. Med tagbokse ville vi være tvunget til mindst et ekstra stop på vejen tilbage til færgen og måske endda 2 så det blev det kendte....

koden
Medlem

Indlæg af koden » 18. jan 2023, 21:20

Hvis der holder en fossil bil så ville jeg også bruge den til den slags ture.
Men svært når man for 7 år siden helt har fravalgt fossilbiler for evigt :-)
These users thanked the author koden for the post:
u_bull

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"