Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Besvar
Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2889 times
Been thanked: 1060 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af jansom » 27. feb 2023, 11:37

Selvfølgelig er det ikke tilfældigt
-No one is more hated than he who speaks the truth-

hpo
Medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Indlæg af hpo » 27. feb 2023, 11:55

Man skal være glad for mærket uanset hvilket når der svinges sådan i prisen,jeg ville være lidt trist over at have smidt 150K ud på blot nogle få dage fordi man sætter prisen ned,det må da give nogle buler og misto et sted hos kunderne,eller det ville det gøre her på adressen
A3 3,2 vr6

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 5091 times
Been thanked: 2288 times
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 27. feb 2023, 12:33

Realtor skrev:
27. feb 2023, 11:35
Jeg læste også nogle artikler med folk som fortalte de havde købt lige præcist så deres fortrydelsesret udløb dagen før priserne blev sat ned, det lugter langt væk af fusk i min bog - for jeg har ingen steder læst om folk der har annuleret køb indenfor de 14 dage for at købe en ny nedsat istedet. jeg tror ikke på det er tilfældigheder
Det gjorde en af vores naboer.. smed selvfølgelig lidt salt i såret og sagde han nok ikke skulle se nyheder den dag :lol: Han svarede bare "Luk røven" :lol: :lol: :lol:
Det er jo bare for sjovt

claussor
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 275 times
Been thanked: 395 times

Indlæg af claussor » 27. feb 2023, 13:10

HansH skrev:
27. feb 2023, 10:15
claussor skrev:
27. feb 2023, 09:50
Jeg er af den holdning af at der skal være konkurrence på markedet. Biler er ikke en investering. Køber man den er det fordi man ønsker den. Hvis priserne falder, så vil ens næste bil også være billigere. Jeg synes det er gammeldags tankegang at priserne skal være stabile. Men forstår hvad du mener helt sikkert.

Min egen GTE tager jo også et skud hver gang Tesla sænker priserne. Færre vil jo have en hybrid når du kan få en ny Tesla til den pris. Men til gengæld vil den også være billigere for mig :-)
Min pointe går ikke på det værditab din Golf GTE tager, ej heller det værditab vores e-Golf og Enyaq måtte tage. Dem har vi haft i <1 år, så der er (forhåbentligt) længe til de skal handles.
Så det er ligesom med aktier. Kursfald er kun et problem hvis du er tvunget til at sælge her og nu.

Jeg snakker om dig som kunde, der købte en ny TMY LR i december måned og betalte fuld smadder .... og nu kan se, at samme bil kunne du have fået 2 mdr senere, men til 158.000 mindre .....
Der er historier om Tesla kunder, der havde en bil i bestilling til levering f.eks. april. De blev ringet op af Tesla sælger i starten af januar, med tilbudet om at tage en lagermodel til levering her og nu. Nogen lod sig (naturligvis) friste af det tilbud og slog til. Blot for at være vidne til, at 1 uge senere blev prisen sat ned med 130K (for en TMY LR).
Mistanken går jo i det tilfælde på, om sælger var vidende om den kommende prisnedsættelse ? ...... eller om det bare var svært uheldigt at han 1 uge senere blev underløbet af sin øverste chef.
Jeg ville have lidt citronmund hvis jeg var en sådan kunde.

Det er dét jeg mener.
Jeg kan sagtens forstå det, og at det er surt. Jeg vil bare stadig foretrække det er sådan det er. Det giver et mere dynamisk marked til fordel for os alle. Win some lose some. :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 27. feb 2023, 13:25

claussor skrev:
27. feb 2023, 13:10
Jeg kan sagtens forstå det, og at det er surt. Jeg vil bare stadig foretrække det er sådan det er. Det giver et mere dynamisk marked til fordel for os alle. Win some lose some. :)
Men .. Med al respekt: Det er jo en gratis omgang for dig at have den holdning i den konkrete sag her :)

Ville du, hånden på hjertet, sige præcis det samme hvis du var kunden med fabriksny TMY LR indreg. i starten af januar ?

Jeg kan kun tale for mig selv, men her på adressen er 158 smæk pænt mange penge.
*prik* samme vare.
Men købt i næste uge, fremfor i denne ... som jeg måske ligefrem blev aktivt kontaktet og overtalt til.

Det er jo ikke markedskræfterne jeg skyder på. De er frie, som det skal være.
Det er Tesla's kynisme overfor deres kunder jeg finder kritisabel.
Og ja ja.... "Tesla må ligge som de har redt". "Markedet vil straffe dem hvis der er grund til det". Osv.. Men det er alle dem, der efter 13/1 har købt ny TM3 eller TMY da hamrende ligeglade med! De har en fest .. :D
These users thanked the author HansH for the post:
Korreborg
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 72 times
Been thanked: 572 times

Indlæg af Realtor » 27. feb 2023, 13:36

Kan da sagtens forstå dem som har haft tesla i kikkerten syntes det er super fedt, men for alle der har en nyere tesla er det da virkelig noget lort.

En del finansiere jo kun med 10% eller 20% i udbetaling, og forventer jo således, at den " friværdi " de har i bilen holdes ajour med afdrag, så den selvsamme friværdi kan bruges på den næste bil man køber. Er den således væk, så har man jo ingen friværdi og er tvunget til at blive i mærket længere eller afdrage hårdere.

Principielt kan långiverne jo også kontakte flere af deres låntagere og anmode om ekstra afdrag idet de måske er oppe på en 100% finansiering.
Audi E-tron 55

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 5091 times
Been thanked: 2288 times
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 27. feb 2023, 15:55

Realtor skrev:
27. feb 2023, 13:36
Kan da sagtens forstå dem som har haft tesla i kikkerten syntes det er super fedt, men for alle der har en nyere tesla er det da virkelig noget lort.

En del finansiere jo kun med 10% eller 20% i udbetaling, og forventer jo således, at den " friværdi " de har i bilen holdes ajour med afdrag, så den selvsamme friværdi kan bruges på den næste bil man køber. Er den således væk, så har man jo ingen friværdi og er tvunget til at blive i mærket længere eller afdrage hårdere.

Principielt kan långiverne jo også kontakte flere af deres låntagere og anmode om ekstra afdrag idet de måske er oppe på en 100% finansiering.
Indskudt bemærkning, så fortalte vores bankmand at rigtig mange af deres elbilskunder vælger 0 % i udbetaling fordi det ikke koster ekstra. Først op over 20% får du en rabat på renten.
Forestiller mig det er sådan de fleste steder de tilbyder 0% udbetaling.
Det er jo bare for sjovt

claussor
Aktiv medlem
Has thanked: 275 times
Been thanked: 395 times

Indlæg af claussor » 28. feb 2023, 17:08

HansH skrev:
27. feb 2023, 13:25
claussor skrev:
27. feb 2023, 13:10
Men .. Med al respekt: Det er jo en gratis omgang for dig at have den holdning i den konkrete sag her :)

Ville du, hånden på hjertet, sige præcis det samme hvis du var kunden med fabriksny TMY LR indreg. i starten af januar ?

Jeg kan kun tale for mig selv, men her på adressen er 158 smæk pænt mange penge.
*prik* samme vare.
Men købt i næste uge, fremfor i denne ... som jeg måske ligefrem blev aktivt kontaktet og overtalt til.

Det er jo ikke markedskræfterne jeg skyder på. De er frie, som det skal være.
Det er Tesla's kynisme overfor deres kunder jeg finder kritisabel.
Og ja ja.... "Tesla må ligge som de har redt". "Markedet vil straffe dem hvis der er grund til det". Osv.. Men det er alle dem, der efter 13/1 har købt ny TM3 eller TMY da hamrende ligeglade med! De har en fest .. :D
Jeg kan sagtens forstå det. Og synes bestemt det er shady at de ikke kompenserer eller har en plan for det. Men det ændrer ikke på jeg er glad for at markedet bliver mere dynamisk. I mit hoved er en bil et forbrugskøb ikke en salgs/investeringsgenstand. Men jeg ville da 100% ærgre mig gul og grøn.
These users thanked the author claussor for the post (total 2):
HansHjansom

allansteve
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 33 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af allansteve » 28. feb 2023, 17:22

Kan egentlig ikke se noget mystisk eller forkert i prisnedsættelser i autobranchen, forskellen fra andre typer varer som bliver prissat efter de handlenes humør, er vel at det kan være store beløb det kan dreje sig om 😬. Hvis branchen har haft eller har en stiltidende aftale om ikke at gøre dette, er det vel at sammenligne med karteldannelse og det er jo ulovligt 😇. Hvis det var mig der havde købt dyrt dagen før prisen blev sænket ville jeg da være ligeså skuffet som alle andre men ligefrem at kræve kompensation er da ikke seriøst 😎
Polo GTI 2019

Kevinff
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Has thanked: 967 times
Been thanked: 508 times

Indlæg af Kevinff » 28. feb 2023, 17:58

Det er pudsigt at mange af dem på Facebook som brokker sig over prisnedslaget kom efter deres bestilte bil ikke siger så meget når der så bliver spurgt om de også ville betale hvis prisen blev sat op.

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
Has thanked: 506 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af Monze1980 » 28. feb 2023, 18:00

Det er vel ret naturligt, at man hellere vil spare pengene end betale dem ekstra.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Kevinff
Aktiv medlem

Indlæg af Kevinff » 28. feb 2023, 18:06

Monze1980 skrev:Det er vel ret naturligt, at man hellere vil spare pengene end betale dem ekstra.
Det klart men det klinger lidt hult når der bliver råbt efter kompensation.

JSA
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af JSA » 28. feb 2023, 18:46

For mere end 44 år siden købte jeg min første bil. Efterhånden er jeg nået til den tyvende, en Tesla 3 RWD 2022, som blev leveret til mig d. 25/1 i år. Når jeg tænker tilbage, har der været biler som har været lidt dyre (i afskrivning) og andre som har været billige. En enkelt kørte jeg gratis 27.000 km i. Totalt set har hver enkelt bil været helt uforudsigelig. Det sikre køb var det ikke alligevel, og outsideren endte med at være meget billig. Lærdommen er, at man (jeg) ikke kan stole på politikerne, bilmærkerne, importørerne, forhandlerne og de købere der skal have bilen efter mig. Med el-bilerne er der kommet en faktor mere på: Batterierne. Alt i alt er det altså ikke blevet nemmere at forudsige gensalgsprisen og/eller prisen pr. km. En eller anden (lille) beslutning et eller andet sted i bilbranchen kan disrupte det hele på et splitsekund - og det er sket en del gange i de forgange år. Lige nu er det så Tesla der har et lager af model 3'ere de skal af med, og det giver et par skvulp i branchen og en flok sure Tesla-ejere, men samtidig en flok glade Tesla-ejere der pludselig fik en billigere bil. Alt den surhed og hetz der kører rundt på diverse fora pt er jo nærmest ikke til at holde ud at se på. Set over nogle år udligner det sig ialligevel igen indtil der kommer et nyt skvulp. Måske det næste bliver, at politikerne får øje på at vi er nogen der kører nogle usandsynligt billige kilometer på el pt. Jeg håber det ikke .... 8-)
These users thanked the author JSA for the post (total 2):
allansteveMikael M109R
2 X El-bil i husstanden

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Has thanked: 643 times
Been thanked: 330 times

Indlæg af donfetaful » 28. feb 2023, 19:01

Staten har gennem tiden været større syndere end forhandlerne(afgiftsændringer) Tesla er de eneste der, hvad jeg kan huske, der har sænket priser så kraftigt på én gang.
Kør og vær glad 🚙💨

Nicolaj_Olesen
Helt nyt medlem
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Nicolaj_Olesen » 28. feb 2023, 20:23

VW egolf er den største procentvise ændring jeg lige kan huske. Fra 317.000 kr. til 229.995 kr som jeg lige kan genfinde det.

Sendt fra min Pixel 6a med Tapatalk

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Has thanked: 137 times
Been thanked: 615 times

Indlæg af Madmax » 28. feb 2023, 21:31

Nicolaj_Olesen skrev:VW egolf er den største procentvise ændring jeg lige kan huske. Fra 317.000 kr. til 229.995 kr som jeg lige kan genfinde det.

Men det var pga afgift ikke? Golf GTE røg også ned i pris. Tesla her har jo intet med afgift at gøre, jo de helt dyre modeller, men ellers er det jo Tesla selv der har lavet nedsættelsen.
Det er naivt at tro andre fabrikanter kan lave samme øvelse. Dertil er produktionskæden bare for lang og dyr.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 308 times
Been thanked: 736 times

Indlæg af Tonny » 28. feb 2023, 21:46

donfetaful skrev:
28. feb 2023, 19:01
Staten har gennem tiden været større syndere end forhandlerne(afgiftsændringer) Tesla er de eneste der, hvad jeg kan huske, der har sænket priser så kraftigt på én gang.
Mercedes gjorde det også i 0'erne så vidt jeg husker

JSA
Medlem
Has thanked: 42 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af JSA » 1. mar 2023, 08:01

Dengang Mitsubishi var et stort mærke i DK lavede de også nogle store prisnedsættelser. På et tidspunkt var Galant modellen den mest solgte bil på grund af det. Retfærdigvis skal det nævnes, at Mitsubishi i nogle tilfælde betalte penge tilbage til dem der havde købt lige inden prisnedsættelserne.
These users thanked the author JSA for the post:
donfetaful
2 X El-bil i husstanden

peter w
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 144 times
Been thanked: 209 times

Indlæg af peter w » 1. mar 2023, 08:42

Madmax skrev:
28. feb 2023, 21:31
Nicolaj_Olesen skrev:VW egolf er den største procentvise ændring jeg lige kan huske. Fra 317.000 kr. til 229.995 kr som jeg lige kan genfinde det.

Men det var pga afgift ikke? Golf GTE røg også ned i pris. Tesla her har jo intet med afgift at gøre, jo de helt dyre modeller, men ellers er det jo Tesla selv der har lavet nedsættelsen.
Det er naivt at tro andre fabrikanter kan lave samme øvelse. Dertil er produktionskæden bare for lang og dyr.
Som jeg husker det, var det ikke pga afgift. Det var VW's egen beslutning.
Mvh Peter
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Geografisk sted: 9210
Been thanked: 572 times

Indlæg af Realtor » 1. mar 2023, 11:45

Som jeg husker det, satte VW selv prisen ned fra ca. 400 til 365 i 2017, og da der så blev nye afgifter vedtaget senere samme år, røg den yderligere ned til ca. 300.
Audi E-tron 55

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 1. mar 2023, 14:39

@Madmax - skal dette ses som Skoda's svar på Tesla's prisnedsættelser ? Kan du evt sætte lidt ord på hvad der ligger bag lanceringen af denne 80 Premium variant, til denne pris ... :)

Snap7.jpg
Snap7.jpg (77.35 KiB) Vist 5204 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 1. mar 2023, 14:45

JSA skrev:
1. mar 2023, 08:01
Dengang Mitsubishi var et stort mærke i DK lavede de også nogle store prisnedsættelser. På et tidspunkt var Galant modellen den mest solgte bil på grund af det. Retfærdigvis skal det nævnes, at Mitsubishi i nogle tilfælde betalte penge tilbage til dem der havde købt lige inden prisnedsættelserne.
Det var da Mitsubishi selv overtog importen i DK og "superpriserne" holdt heller ikke evigt dengang.

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

magre
Medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Indlæg af magre » 1. mar 2023, 14:46

Er det ikke bare et stort røgslør? Er der reelt ændret i den pakke på Enyaq'en? Adaptiv fartpilot var vel standard på en 80 tidligere!?
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 1. mar 2023, 14:52

magre skrev:
1. mar 2023, 14:46
Er det ikke bare et stort røgslør? Er der reelt ændret i den pakke på Enyaq'en? Adaptiv fartpilot var vel standard på en 80 tidligere!?
Nope.
ACC er del af Assisted Drive Basis. Tilvælger du ikke den (som minimum .. der er også en Assisted Drive Plus), så får du en Enyaq med ganske almindelig retro fartpilot.

OBS: Assisted Drive Basis/Plus kunne i sin tid - dvs da jeg konfigurerede min - vælges som et stand-alone tilvalg.
I dag er de oprindelige tilvalg indeholdt i nye pakker med nye navne.
Det skal jo helst ikke være nemt .. :)
Men det er stadig sådan i dag, at vælger du ingen udstyrspakker ovenpå grundudgaven, så får du heller ikke noget Assisted Drive ... og dermed har du ikke ACC.

Og det er ikke bare røgslør. Der er angiveligt ekstraudstyr for 75.000 i den Premium udgave .... men til kr 0 i merpris.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 1. mar 2023, 15:42

Det var det, der havde heddet en "GLX" i gamle dage. Pyntestriber, hjulkapsler og en hækspoiler med en kraftig opskruet "værdi", så det ligner årets tilbud :D

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

SkodiaqDK
Medlem
Has thanked: 76 times
Been thanked: 164 times

Indlæg af SkodiaqDK » 1. mar 2023, 16:43

Adaptiv fartpilot, elektrisk bagklap med virtuel pedal, matrix led lygter, memory sæder, anhængerforberedelse m.m.

Så medmindre de har fjernet udstyr fra "basis" modellen, så er det en yderst veludstyret bil man får for 0,- kr i mer pris.

Nok til at konkurrere mod model y? Nok ikke.

*uden at forholde sig til køreegenskaber og ikke mindst udseende.

Kevinff
Aktiv medlem

Indlæg af Kevinff » 1. mar 2023, 17:12

Enyaq er imo stadig en af pæneste hvis ikke den pæneste el suv på markedet.

SkodiaqDK
Medlem
Has thanked: 76 times
Been thanked: 164 times

Indlæg af SkodiaqDK » 1. mar 2023, 17:20

Rimelig enig. Indtil videre. Polestar 3 og fisker ocean ser også ret sprøde ud.

Men jeg kommer aldrig til at bestille en fabriksny bil uden en fungerende adaptiv fartpilot. Hej fisker.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Been thanked: 286 times

Indlæg af xbn » 1. mar 2023, 20:16

Madmax skrev:
28. feb 2023, 21:31
Det med e-golf handlede vist mere om co2 mål og at undgå EU bøde. Den blev sat nede i hele Europa, men mest i DK
https://bilmagasinet.dk/vw/vw-e-golf
Jeg mener ikke der var nogen væsentlige afgifts ændringer i den periode, slut 2019.

De eneste andre med råderum til samme prisreduktion som Tesla har haft nu, er nok kinesiske/statsejede/komtrollerede.
Billede

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Has thanked: 137 times
Been thanked: 615 times

Indlæg af Madmax » 1. mar 2023, 20:51

HansH skrev:[mention]Madmax[/mention] - skal dette ses som Skoda's svar på Tesla's prisnedsættelser ? Kan du evt sætte lidt ord på hvad der ligger bag lanceringen af denne 80 Premium variant, til denne pris ... :)
Det er bare et godt tilbud. Billede
Ingen dikkedarer.

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"