Ser man på hvad Clever koster kontra andre løsninger, så skal behovet være stort, enten meget stort hjemme, eller forholdsvis stort ude. Set over det seneste år har Clever da også været noget af en gyngetur i hvad det koster, så den der sikkerhed og nemhed var lige ved at falde på gulvet for dem, kun lige reddet på målstregen, delvist fordi de fik styr på det, og delvist fordi elpriserne faldt omend ikke til niveauet før det gik "amok".
Problemet med Clever er som sådan ikke for dem der har det, for det er jo netop nemt, og man behøver ikke tænke over om man giver 400 kr for meget, eller om man sparer 2.000 kr på en måned. Problemet er at der ikke er en proportionel sammenhæng imellem forbrug og omkostning, og derfor en usagt opfordring til bare at forbruge, altså modsat intentionen med den grønne omstilling.
Jeg har det fint med at Clever fortsætter, jeg vil bare gerne have nogenlunde lige vilkår, hvilket betyder at der skal ses på et par ting:
- Elafgiften skal ikke styres med refusion, men en permanent reduktion, EU minimum er et fint udgangspunkt
- Ladebokse skal frikobles fra udbydere, ovenstående vil nok tynde ud i antallet, men det skal ikke være nødvendigt at skifte ladeboks ved skift af udbyder (hvis det da bliver relevant fremadrettet)
- Konkurrence på ladepriserne, god skiltning, og en reel konkurrence, så man kører til "naboen", hvis de er lidt billigere, og det skal selvfølgelig også være maksimalt på niveau med diesel uden abonnementer (maks 2,5-3 kr/kWh med nuværende dieselpriser)
Hvorfor mener du boksen bliver dyrere?RIX skrev: ↑17. maj 2023, 13:09betaling med kort burde have været krav for starten af, men det skal ikke være muligt og have et ude/hjemme abonement
øhh så er der ingen grund til andet end og købe en boks ved det lokal el selvskab = boksen bliver nu dyr= clever med flere er yt med et trylle slag??
mvh
En ladeboks koster det den koster, Clevers løsning hvor man betaler et stort beløb for installation af en boks man ikke ejer, det bliver vel ikke meget dyrere end det?
Jeg håber da at man finder en løsning hvor der er reduceret elafgift, enten for alle (bedste løsning), eller for alt over 4.000 kWh ligesom med elbaseret opvarmning (alternativ mindre god løsning), så er der ikke det store incitament til abonnementer, medmindre man har et meget stort forbrug hjemme, eller et moderat til stort forbrug ude, hvor Clever så vil være relevant.
Dermed ingen grund til abonnementer på ladebokse, men man kan selvfølgelig stadig købe/leje/lease...
Hastigheden på laderen er såmænd ikke anderledes om man har et abonnement eller ikke, og alle kan bruge laderne, omend prisen på opladning ude på en lynlader er horribel de fleste steder. Der er intet der hindrer at bruge Clever, bare man betalerMonze1980 skrev: ↑17. maj 2023, 21:00Der skal alligevel køres en del km. årligt for at det kan betale sig at have Clevers abonnement til 7-800 kr/måned. Der kan alligevel tankes en del kWh for de penge.
Men igen, så får man markant øgede lademuligheder og høj hastighed på ladning, hvilket også er lækkert.
Vi har selv en Zaptec Go boks igennem det lokale værk, og når vores intro-tid hos dem er ovre, tror jeg vi skifter til Vindstød/Elforbundet og Looad, som umiddelbart har det billigste abonnement ift. refusion.
De få gange vi har behov for at lade ude samt gøre det med høj hastighed, betaler vi blot lidt højere pris, hvilket er helt ok.
Vær opmærksom på moms i forhold til valg af refusions selskab - hvis det da er relevant til den tid