Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1391
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 400 times
- Been thanked: 480 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Selvfølgelig blir det rodet og uoverskueligt, når EU er en del af det.
Fuldstændig det samme, som var det vores egne folkevalgte, der skulle lovgive om noget lignende; undtagelser, tillæg, fradrag osv., lige som det plejer.
Fuldstændig det samme, som var det vores egne folkevalgte, der skulle lovgive om noget lignende; undtagelser, tillæg, fradrag osv., lige som det plejer.
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
-
- Medlem
- Indlæg: 1390
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 79 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det lyder som noget rod. Mit gæt er, at ladeoperatørerne som det første sætter begrænsninger på brug af ladebrikker og henviser til at bruge kreditkort eller apps.Thor-thor skrev: ↑14. feb 2024, 15:22Ser ud til at der kommer EU regler som lægger en dæmper på priserne for opladning på farten, nemmere betaling etc...
Dog ikke helt klart hvad det præcist betyder: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2024-02-n ... e-her-2024
Der er i øvrigt også forskellige priser hvis man fx bruger 3.parts apps til betaling - her vil der være en prisforskel, og dette kan jeg ikke se hvordan man stopper.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det vil egentlig også passe mig fint hvis der kun er betalingskort og evt en QR kode og ikke noget med apps, roaming, brikker, eller abonnementer for at skulle lade.ij6210 skrev: ↑15. feb 2024, 08:32Det lyder som noget rod. Mit gæt er, at ladeoperatørerne som det første sætter begrænsninger på brug af ladebrikker og henviser til at bruge kreditkort eller apps.Thor-thor skrev: ↑14. feb 2024, 15:22Ser ud til at der kommer EU regler som lægger en dæmper på priserne for opladning på farten, nemmere betaling etc...
Dog ikke helt klart hvad det præcist betyder: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2024-02-n ... e-her-2024
Der er i øvrigt også forskellige priser hvis man fx bruger 3.parts apps til betaling - her vil der være en prisforskel, og dette kan jeg ikke se hvordan man stopper.
Det er fint at man kan bruge en brik til en udbyder, der behøver ikke forbydes, men priserne skal ikke ændre sig markant på baggrund af det.
Ordninger som få procent eller 25 øre eller hvad man nu får når man tanker fossilt kan jeg også godt leve med, men det skal ikke kræve et betalt abonnement, og det skal heller ikke være sådan at man pludselig betaler dobbelt bare fordi man bruger en Clever brik hos Norlys - eller omvendt.
Om EU kan opnå det? Det tvivler jeg måske mere på, men at man taler om det er da en start, og så måske udbyderne kan løse det selv, på trods af underlig lovgivning?
Og dernæst bør der kigges på hele refusionsdelen.... Der skal findes en bedre og mere permanent løsning
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1390
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 79 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg synes app er smart. Lige som nogen elsker at betale via dankort i app frem for fysisk kort. Et system som Pleo er også smart. Så apps er kommet for at blive, og hvis de giver den samme pris som med kreditkort ser jeg ikke problemet. Man kan jo også tanke på tankstationer via app (jeg bruger selv OK).BrianDS skrev: ↑15. feb 2024, 09:53Det vil egentlig også passe mig fint hvis der kun er betalingskort og evt en QR kode og ikke noget med apps, roaming, brikker, eller abonnementer for at skulle lade.
Det er fint at man kan bruge en brik til en udbyder, der behøver ikke forbydes, men priserne skal ikke ændre sig markant på baggrund af det.
Ordninger som få procent eller 25 øre eller hvad man nu får når man tanker fossilt kan jeg også godt leve med, men det skal ikke kræve et betalt abonnement, og det skal heller ikke være sådan at man pludselig betaler dobbelt bare fordi man bruger en Clever brik hos Norlys - eller omvendt.
Om EU kan opnå det? Det tvivler jeg måske mere på, men at man taler om det er da en start, og så måske udbyderne kan løse det selv, på trods af underlig lovgivning?
Og dernæst bør der kigges på hele refusionsdelen.... Der skal findes en bedre og mere permanent løsning
I den ideelle verden ville 3.parts apps også kun tage en lille procent eller 25 øre ekstra, så tror jeg faktisk at mange ville bruge disse apps frem for at være kunde forskellige steder.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Apps kan være et fremragende alternativ, men det skal bare ikke være det eneste, og man skal heller ikke have et krav om at man skal bruge en specifik app for at få den rigtige pris, det gør de heller ikke når du tanker hos OK.ij6210 skrev: ↑15. feb 2024, 10:25Jeg synes app er smart. Lige som nogen elsker at betale via dankort i app frem for fysisk kort. Et system som Pleo er også smart. Så apps er kommet for at blive, og hvis de giver den samme pris som med kreditkort ser jeg ikke problemet. Man kan jo også tanke på tankstationer via app (jeg bruger selv OK).BrianDS skrev: ↑15. feb 2024, 09:53Det vil egentlig også passe mig fint hvis der kun er betalingskort og evt en QR kode og ikke noget med apps, roaming, brikker, eller abonnementer for at skulle lade.
Det er fint at man kan bruge en brik til en udbyder, der behøver ikke forbydes, men priserne skal ikke ændre sig markant på baggrund af det.
Ordninger som få procent eller 25 øre eller hvad man nu får når man tanker fossilt kan jeg også godt leve med, men det skal ikke kræve et betalt abonnement, og det skal heller ikke være sådan at man pludselig betaler dobbelt bare fordi man bruger en Clever brik hos Norlys - eller omvendt.
Om EU kan opnå det? Det tvivler jeg måske mere på, men at man taler om det er da en start, og så måske udbyderne kan løse det selv, på trods af underlig lovgivning?
Og dernæst bør der kigges på hele refusionsdelen.... Der skal findes en bedre og mere permanent løsning
I den ideelle verden ville 3.parts apps også kun tage en lille procent eller 25 øre ekstra, så tror jeg faktisk at mange ville bruge disse apps frem for at være kunde forskellige steder.
Måden det er implementeret med forskellige apps og forskellige priser som kan gå fra fx 2 til 10 kr/kWh på den samme lader, det er tosset.
Som sagt, apps må gerne være der, men det skal bare være nemt at betale uden at installere en specifik app, uden at man bliver snydt.
Når det er sagt, så har jeg selv alle muligheder for betaling med app, dankort/Visakort på telefonen, MobilePay osv., jeg synes det er noget mere bøvlet end mit betalingskort, og ikke særlig smart, men dog et alternativ hvis ikke lige kortet er ved hånden, jeg synes det er mere bøvlet at bruge telefonen end et kort.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Skoulsen
- Medlem
- Indlæg: 561
- Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gedved
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 33 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Man burde bare tilføje kortet til bilen og så burde laderen bare gå igang når stikket kom i - ligesom en Tesla på en Tesla lader.
Burde da være muligt - men det selvfølgelig mange der skal blive enige om at snakke samme “sprog” teknologisk.
Burde da være muligt - men det selvfølgelig mange der skal blive enige om at snakke samme “sprog” teknologisk.
Tesla Model 3 LR
- Hr_Ravn
- Medlem
- Indlæg: 990
- Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 37 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
og netop lige der den falder til jorden... fordi der netop ikke er sat en standard.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13419
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3281 times
- Been thanked: 4645 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tja.. det findes jo. Også for ikke-Tesla mærker.
Det der har været en selvfølge for Tesla-ejere siden dag 1 i 2012, hedder Plug-and-charge på VAGsk.
Kræver at både bil og lader understøtter det. Så det er en igangværende byggeplads ..
Bilerne med seneste nye software kan. Men der er nok en del eksisterende ladere som endnu ikke understøtter det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der er vel netop en standard? - som en del af CCS?
"High-level communication (HLC) is done by modulating a high-frequency signal over the CP contact (also known as Power Line Communication or PLC) to transfer more complex information, which may be used e.g. for DC charging or for other services such as "plug and charge" or load balancing. High-level communication is based on the standard DIN SPEC 70121 and the ISO/IEC 15118-series."
umiddelbart ser det ud til at mange kan finde ud af at lave en samlet løsning.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Hr_Ravn
- Medlem
- Indlæg: 990
- Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 37 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
den er vel ikke standard når nu ikke alle formår at bruge den?BrianDS skrev: ↑15. feb 2024, 17:01Der er vel netop en standard? - som en del af CCS?
"High-level communication (HLC) is done by modulating a high-frequency signal over the CP contact (also known as Power Line Communication or PLC) to transfer more complex information, which may be used e.g. for DC charging or for other services such as "plug and charge" or load balancing. High-level communication is based on the standard DIN SPEC 70121 and the ISO/IEC 15118-series."
umiddelbart ser det ud til at mange kan finde ud af at lave en samlet løsning.
-
- Medlem
- Indlæg: 1390
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 79 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvorfor giver Chargefinder forskellig info alt efter ladestandere?
På nogle viser den pris på det enkelte ladeudtag. På andre viser den i stedet hvor længe de har været fri/optaget, mens prisen står som en generel pris for selskabet? Er det fordi Chargefinder ikke altid kan få al information via udbyderens API?
På nogle viser den pris på det enkelte ladeudtag. På andre viser den i stedet hvor længe de har været fri/optaget, mens prisen står som en generel pris for selskabet? Er det fordi Chargefinder ikke altid kan få al information via udbyderens API?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Prøv ChargePrice sammen med, selvom den heller ikke altid er opdateret...ij6210 skrev: ↑15. feb 2024, 21:10Hvorfor giver Chargefinder forskellig info alt efter ladestandere?
På nogle viser den pris på det enkelte ladeudtag. På andre viser den i stedet hvor længe de har været fri/optaget, mens prisen står som en generel pris for selskabet? Er det fordi Chargefinder ikke altid kan få al information via udbyderens API?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
En standard er en standard, hvis nogen vælger ikke at følge den, så er der stadig en standard.Hr_Ravn skrev: ↑15. feb 2024, 19:56den er vel ikke standard når nu ikke alle formår at bruge den?BrianDS skrev: ↑15. feb 2024, 17:01Der er vel netop en standard? - som en del af CCS?
"High-level communication (HLC) is done by modulating a high-frequency signal over the CP contact (also known as Power Line Communication or PLC) to transfer more complex information, which may be used e.g. for DC charging or for other services such as "plug and charge" or load balancing. High-level communication is based on the standard DIN SPEC 70121 and the ISO/IEC 15118-series."
umiddelbart ser det ud til at mange kan finde ud af at lave en samlet løsning.
At mange bruger samme metode gør det heller ikke til en standard.
USB-C er en standard, der er Lightning stik fx ikke.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1278
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1113 times
- Been thanked: 494 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... 53&lang=da
Et skridt i den rigtige retning. Man kan håbe på det vil brede sig til flere ladeoperatører.
Et skridt i den rigtige retning. Man kan håbe på det vil brede sig til flere ladeoperatører.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er vel lidt som man tager det?Target skrev: ↑26. feb 2024, 07:52https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... 53&lang=da
Et skridt i den rigtige retning. Man kan håbe på det vil brede sig til flere ladeoperatører.
Er man Clever One kunde er det måske meget fint, men er man ad-hoc kunde så var løsningen med QR koder på EWII ladere jo ganske fin, Monta kan også bruges.
Lige nu ligger de nærmeste EWII ladere på cirka 2,50-3,20 kr/kWh (via Monta, og dynamisk, men kendt 12 timer frem), Clever GO ligger på 3,49 kr/kWh, nuvel alle ladere fra kommunen bliver nu integreret i Clevers netværk, og dermed sandsynligvis mere brugt når de indgår i flatrate-løsningen.
Om Ewii så fortsætter deres egen model sammen med Clever løsningen, det ved jeg ikke - men det håber jeg da de gør, for umiddelbart synes jeg Ewii løsningen var mere "logisk", og billigere for ren ad-hoc?
Om det er et skridt i den rigtige retning? Det er jeg ikke helt sikker på jeg synes.
Et skridt i den rigtige retning ville være at man droppede abonnementer hos fx Tesla, Ionity eller lignende, og begyndte at konkurrere på synlige priser, altså et mere frit marked.
Jeg forstår god Clever kunder er glade
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1278
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1113 times
- Been thanked: 494 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er enig i, at det ikke er et kæmpe skridt. Men det gør trods alt, at folk med en Clever ladebrik (uanset om man har et betalt abonnement hos Clever eller ej), nu kan bruge sin ladebrik på flere ladestandere, og kende prisen for opladning.BrianDS skrev: ↑26. feb 2024, 08:10Det er vel lidt som man tager det?Target skrev: ↑26. feb 2024, 07:52https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... 53&lang=da
Et skridt i den rigtige retning. Man kan håbe på det vil brede sig til flere ladeoperatører.
Er man Clever One kunde er det måske meget fint, men er man ad-hoc kunde så var løsningen med QR koder på EWII ladere jo ganske fin, Monta kan også bruges.
Lige nu ligger de nærmeste EWII ladere på cirka 2,50-3,20 kr/kWh (via Monta, og dynamisk, men kendt 12 timer frem), Clever GO ligger på 3,49 kr/kWh, nuvel alle ladere fra kommunen bliver nu integreret i Clevers netværk, og dermed sandsynligvis mere brugt når de indgår i flatrate-løsningen.
Om Ewii så fortsætter deres egen model sammen med Clever løsningen, det ved jeg ikke - men det håber jeg da de gør, for umiddelbart synes jeg Ewii løsningen var mere "logisk", og billigere for ren ad-hoc?
Om det er et skridt i den rigtige retning? Det er jeg ikke helt sikker på jeg synes.
Et skridt i den rigtige retning ville være at man droppede abonnementer hos fx Tesla, Ionity eller lignende, og begyndte at konkurrere på synlige priser, altså et mere frit marked.
Jeg forstår god Clever kunder er glade
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Medlem
- Indlæg: 1390
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 79 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg kan ikke lade være med at se lidt bekymret på markedet. Jeg synes det minder om to andre (ikke-ønskelige) scenarier.
Clever investerer massivt i disse år. Det betyder store underskud, men på sigt er meningen selvfølgelig at give overskud. Det minder lidt om en provinsby der har et Netto supermarked og en lokal købmand. Så åbner Netto en ny butik, tæt ved den lokale købmand. Det betyder, at Nettos eksisterende forretning mister omsætning, men samlet set vinder de to Netto-butikker, og til sidst må den lokale købmand dreje nøglen om, og Netto har de facto monopol.
Eller man kan sammenligne med selskaber i telebranchen, fx Onfone. Onfone kørte med store underskud, men planen var at erobre markedsandele, og så håbe på at et af de store selskaber ville købe kundebasen før man selv løb tør for penge (dette er så ikke Clevers problem da man har Andel i ryggen). Det er en usund forretningsmodel, og hvis der var flere der gjorde det samme, så ville det samlet set ende med for store investeringer og for lille et overskud (over tid). Lige nu virker mange selskaber aggressive (fx Norlys, OK og der er sikkert andre).
Clever er de eneste der pt. har et all-inclusive abonnement. Det betyder, at Hr og Fru Danmark, der har Clever One, presser deres boligforening eller deres arbejdsplads til at vælge Clever, når de skal vælge ladeudbyder. Selv hvis det er folk der kan lade hjemme, og derfor ikke har behov for at lade på arbejdet.
Der har vist før været andre selskaber der havde all-inclusive, men disse er blevet lukket, enten fordi det gav underskud (man havde ikke en stor nok kritisk kundemasse), eller også er det af idealistiske årsager (det er ikke specielt grønt at reklamere med at man kan bruge strøm ad libitum).
Hvad sker der, hvis en enkelt operatør sætter sig på en for stor del af markedet? Er det godt/sundt? Lige nu er det måske fint nok for de forbrugere, der sparer penge på et all-inclusive abonnement, men på sigt? I telebranchen har det i hvert fald været godt at det gik den modsatte vej, og monopolet (Tele Danmark) ophørte.
Clever investerer massivt i disse år. Det betyder store underskud, men på sigt er meningen selvfølgelig at give overskud. Det minder lidt om en provinsby der har et Netto supermarked og en lokal købmand. Så åbner Netto en ny butik, tæt ved den lokale købmand. Det betyder, at Nettos eksisterende forretning mister omsætning, men samlet set vinder de to Netto-butikker, og til sidst må den lokale købmand dreje nøglen om, og Netto har de facto monopol.
Eller man kan sammenligne med selskaber i telebranchen, fx Onfone. Onfone kørte med store underskud, men planen var at erobre markedsandele, og så håbe på at et af de store selskaber ville købe kundebasen før man selv løb tør for penge (dette er så ikke Clevers problem da man har Andel i ryggen). Det er en usund forretningsmodel, og hvis der var flere der gjorde det samme, så ville det samlet set ende med for store investeringer og for lille et overskud (over tid). Lige nu virker mange selskaber aggressive (fx Norlys, OK og der er sikkert andre).
Clever er de eneste der pt. har et all-inclusive abonnement. Det betyder, at Hr og Fru Danmark, der har Clever One, presser deres boligforening eller deres arbejdsplads til at vælge Clever, når de skal vælge ladeudbyder. Selv hvis det er folk der kan lade hjemme, og derfor ikke har behov for at lade på arbejdet.
Der har vist før været andre selskaber der havde all-inclusive, men disse er blevet lukket, enten fordi det gav underskud (man havde ikke en stor nok kritisk kundemasse), eller også er det af idealistiske årsager (det er ikke specielt grønt at reklamere med at man kan bruge strøm ad libitum).
Hvad sker der, hvis en enkelt operatør sætter sig på en for stor del af markedet? Er det godt/sundt? Lige nu er det måske fint nok for de forbrugere, der sparer penge på et all-inclusive abonnement, men på sigt? I telebranchen har det i hvert fald været godt at det gik den modsatte vej, og monopolet (Tele Danmark) ophørte.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1775
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 723 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Enig. Der er ikke behov for at Clever kommer til at sidde tungere på markedetBrianDS skrev: ↑26. feb 2024, 08:10Det er vel lidt som man tager det?Target skrev: ↑26. feb 2024, 07:52https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... 53&lang=da
Et skridt i den rigtige retning. Man kan håbe på det vil brede sig til flere ladeoperatører.
....
Om det er et skridt i den rigtige retning? Det er jeg ikke helt sikker på jeg synes.
Men er man en glad Clever kunde, er det selvfølgelig fint
- Skoulsen
- Medlem
- Indlæg: 561
- Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gedved
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 33 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er clever one kunde - så selvfølgelig er det positivt, men har nu aldrig set sådan en ewii lader og synes ikke jeg kan finde et kort over hvor de er?
Tesla Model 3 LR
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 275
- Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holland
- Has thanked: 185 times
- Been thanked: 60 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
- Skoulsen
- Medlem
- Indlæg: 561
- Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gedved
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 33 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tak - kan se jeg bor et sted de ikke rigtigt har noget - så det nok derfor jeg ikke er kørt forbi nogen
Tesla Model 3 LR
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13419
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3281 times
- Been thanked: 4645 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Når man sådan klikker lidt rundt på de ladepunkter EWII har i deres netværk, så ser det ud til at det er udelukkende destinationsladere ?
Det lykkedes mig i hvert fald ikke at finde en lynlader, da jeg ikke gad klikke længere...
Det lykkedes mig i hvert fald ikke at finde en lynlader, da jeg ikke gad klikke længere...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1390
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 79 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Læste på Linkedin at Circle K vil bruge 1 mia. kr. på at komme ind på markedet. Lokationer til lynladere har de vel allerede. Måske alle operatørerne er så fikserede på at vinde markedsandele, at der sættes for mange ladere op? Det kan måske presse prisen ned?
OK og Andel investerer også en del.
Ved Nyborg Ø var alle ladere optaget da jeg kørte forbi søndag eftermiddag.
OK og Andel investerer også en del.
Ved Nyborg Ø var alle ladere optaget da jeg kørte forbi søndag eftermiddag.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
- Medlem
- Indlæg: 561
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 77 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
OK skruer også op. Der skal laves flere af den type ladeparker som de har bygget i Hammelev ved Haderslev. Læste et interview med direktøren for OK, de forudser kraftigt faldende salg på fossilbrændstoffer og vil gerne blive ved med at være her. Derfor satsningen på opladning. Jeg bruger selv OK, hvis der ikke er en Tesla Supercharger i nærheden. Synes ikke at jeg kan finde noget der er billigere.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Medlem
- Indlæg: 1163
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 161 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er også underligt. Der er en EWII lynlader med to udtag lige hvor jeg arbejder i Billund. Når jeg kigger på kortet der (Hans Jensens Vej 6) så er det kun de 4 Zaptec ladere den viser. Og den pågældende lader har nok været i drift i et halvt års tid (har set den i brug 2 gange )
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
- dklap
- Nyt medlem
- Indlæg: 316
- Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 232 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tror rigtig mange af de EWII ladere er nogle det er sat op efter aftaler med kommuner. Alene her i Herning Kommune, har de sat 310 ladepunker op på 72 forskellige lokationer. Der er bl.a. 4 her i “min” lille landsby. Har endnu aldrig set nogen lade ved dem, kommer dog heller ikke så ofte forbi i dagtimerne. De er typisk sat op ved skoler o.lign.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Lige præcis - EWII har rigtig mange aftaler med kommuner - de reklamerer endda med det.dklap skrev: ↑26. feb 2024, 20:51Tror rigtig mange af de EWII ladere er nogle det er sat op efter aftaler med kommuner. Alene her i Herning Kommune, har de sat 310 ladepunker op på 72 forskellige lokationer. Der er bl.a. 4 her i “min” lille landsby. Har endnu aldrig set nogen lade ved dem, kommer dog heller ikke så ofte forbi i dagtimerne. De er typisk sat op ved skoler o.lign.
IMG_9174.jpeg
https://www.ewii.dk/erhverv/ladestander ... -kommuner/
Derudover er det boligselskaber, virksomheder, og så har de den ene lynladestation ved Københavns lufthavn, som så ikke er med i Clever aftalen... Så det er rigtigt nok når @HansH ikke kan finde lynladere.
Her i byen er de også ved skolerne, det bliver så de første "Clever" ladere der er "semi-offentlige" her i byen, til gengæld er de placeret tåbeligt, så det kun er små biler der kan parkere ved dem, for ellers er de i vejen for busslusen ved skolen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1390
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 79 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
E.ON kører mange steder med dynamiske priser. I går var prisen ca. 3,50 (lynlader) og ca. 2,5 (11 /22 kW lader). Lige nu (kl. 7-8) ligger priserne på hhv. 3,99 (lyn) / 2,97.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13419
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3281 times
- Been thanked: 4645 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Yes, ladede E.ON med dynamisk pris søndag eftermiddag. 3,50 på lyn uden abo. Det er ikke helt skævt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813