Hej alle,
Hvis man udlæser partikelfilter data med VCDS, så er der en parameter der viser askemængden i filteret...
på min bil, der har kørt 23000 er er 5g aske.
i VCDS står der at der max må være 60g - vil det sige at filteret skal udskiftes for hver ca. 300000 km. ?
Og hvordan skal man køre for at filteret holder længst muligt?
Skal den have bundgas på motorvejen - for at presse så meget luft igennem, eller hvad er bedst?
info modtages meget gerne...
På forhånd tak...
Partikelfiltre generelt
- Realtor
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 572 times
Re: Partikelfiltre generelt
kiggede lige i min instruktionsbog og der står at filteret automatisk regenere sig selv og holder sig selv ved lige. Kører man dog mange korte ture kan det sodde til, og så lyser partikelfilterpæren. Lyser den, skal man ( har DSG ) smide den i S, og køre 10-15 km kørsel med 80-100kmt mener jeg det var.
Audi E-tron 55
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Den har godt af nogle hurtige ryk af og til, så udstødningstemperaturen stiger, derved får den renset sig selv mere effektivt - hvis / når du mærker den begynder at rense sig selv, evt. efter mange korte ture, så skal du køre med flere omdrejninger i 10-15 minutter end normalt - evt. som Realtor skriver ved 80-100 km/t.
Gubs
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- GolfTDI
- Aktiv medlem
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Den regenerer bedst ved 2000 omdr/min. i jævn hastighed
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T
- 8278
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Bjerringbro
- Been thanked: 9 times
Hej igen,
Tak for alle svar...
Jeg tænker på om et partikelfilter har godt af en tur på motorvejen ved fuld motorbelastning - så filteret udsættes for maksimal gennemstrømning
eller
er det bedst at køre normalt...
holder filteret hele bilens levetid, eller skal det skiftes på et eller andet tidspunkt.
Vil filteret have godt af at en tvungen regenerering en gang om året (aktiveres med VCDS), eller er det ikke nødvendig?
Alle informationer modtages meget gerne..
På forhånd tak...
Tak for alle svar...
Jeg tænker på om et partikelfilter har godt af en tur på motorvejen ved fuld motorbelastning - så filteret udsættes for maksimal gennemstrømning
eller
er det bedst at køre normalt...
holder filteret hele bilens levetid, eller skal det skiftes på et eller andet tidspunkt.
Vil filteret have godt af at en tvungen regenerering en gang om året (aktiveres med VCDS), eller er det ikke nødvendig?
Alle informationer modtages meget gerne..
På forhånd tak...
John / Bjerringbro
Golf GTE 2016
Golf GTE 2016
-
hilmar
- Medlem
- Kommerciel bruger: BP Autoteknik
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 1 time
For at dieselpartikelfilteret kan fungere optimalt, kræves en høj udstødningstemperatur,
idet antændelsestemperaturen, til forbrænding af partiklerne, ligger på ca. 650 grader.
Opnås denne temperatur ikke, kan regenereringsprocessen ikke aktiveres, og forbrændingen af partiklerne udebliver.
idet antændelsestemperaturen, til forbrænding af partiklerne, ligger på ca. 650 grader.
Opnås denne temperatur ikke, kan regenereringsprocessen ikke aktiveres, og forbrændingen af partiklerne udebliver.
Nu med nyåbnet autoværksted i Randers beliggende i Jægergade 8 Vorup
BP autoteknik
25383058
Følg os på Facebook og se vores gode tilbud.
https://www.facebook.com/pages/Bp-Autot ... 9386778442
Testere.
VCDS .
Texa Navigator.
MaxiDas 708DS.
MaxiSys ms908Pro
Abritus
Ford IDS.
LEXIA 3 Citroen/peugeot.
PicoScop 2 kanals
+ det løse
Liqui Moly Center
BP autoteknik
25383058
Følg os på Facebook og se vores gode tilbud.
https://www.facebook.com/pages/Bp-Autot ... 9386778442
Testere.
VCDS .
Texa Navigator.
MaxiDas 708DS.
MaxiSys ms908Pro
Abritus
Ford IDS.
LEXIA 3 Citroen/peugeot.
PicoScop 2 kanals
+ det løse
Liqui Moly Center
- Godsvig
- Medlem
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg.
Husk lige at hvis man sætter den til at regenerere skal det foregå udendørs. Ikke noget med at gøre det indenfor med udsugningsslange på. Udstødningsgassen der kommer ud bagved er MEGET varm da der bliver sprøjtet diesel ind i udstødningstakten for at hæve temperaturen og dermed brænde sod/aske af i partikkelfilteret. Blot en lille info 
- GolfTDI
- Aktiv medlem
Hvis systemet ellers virker som det skal kan jeg ikke se nogen grund til at foretage en regenerering med testeren.
Det skulle meget gerne kunne passe sig selv.
Det skulle meget gerne kunne passe sig selv.
Mvh GolfTDI
- 8278
- Medlem
- Geografisk sted: Bjerringbro
- Been thanked: 9 times
okay tak for alle svar...
Nu har jeg den seneste tid kørt mange ret små ture... ca 5km. smut ture... i kulde og sne
og har altid været bekymret for om jeg ville få bøvl med at filteret ikke kunne regenere.. - altså at lampen i instrumentbordet ville begynde at lyse..
men men.. den kører bare derud af... ingen problemer overhovedet...
så det virker tilsyneladende temmelig godt...
man kan som regel mærke på bilen når den regenerere... - symptomerne er som følger:
Den kan godt give nogle små ryk/udsættere ved accelerationer.
Man kan fornemme en speciel lugt når man holder stille...
hvis man ser på forbrugsmåleren, så kører den længere på brændstoffet (lidt sjovt, da den jo sprøjter ekstra diesel ud i udstødningstakten, - men det er sikkert lavet for at man ikke skal tage farten af...)
Hvis man kommer hjem i garagen efter en regeneration, så er udstødningssystemet ekstremt varmt - det både lugter og den tikker på grund af varmen..
Jeg har prøvet at måle (med vcds) partikelfilterbelastningskvosienten - det er en parameter der angiver hvor meget sod der er i filteret.
Det virker som om at hvis man kører meget stærkt (over 150 km/t), så renses filteret automatisk - så falder belastningen nemlig, hvorimod den stiger hvis man kører langsommere - 90-110 km/t.
og til sidst.. motoren i min bil har kendebogstaverne BMM (2,0TDI PD 8V DPF)
Giv gerne retursvar, hvis der er noget jeg er forkert på...
Nu har jeg den seneste tid kørt mange ret små ture... ca 5km. smut ture... i kulde og sne
og har altid været bekymret for om jeg ville få bøvl med at filteret ikke kunne regenere.. - altså at lampen i instrumentbordet ville begynde at lyse..
men men.. den kører bare derud af... ingen problemer overhovedet...
så det virker tilsyneladende temmelig godt...
man kan som regel mærke på bilen når den regenerere... - symptomerne er som følger:
Den kan godt give nogle små ryk/udsættere ved accelerationer.
Man kan fornemme en speciel lugt når man holder stille...
hvis man ser på forbrugsmåleren, så kører den længere på brændstoffet (lidt sjovt, da den jo sprøjter ekstra diesel ud i udstødningstakten, - men det er sikkert lavet for at man ikke skal tage farten af...)
Hvis man kommer hjem i garagen efter en regeneration, så er udstødningssystemet ekstremt varmt - det både lugter og den tikker på grund af varmen..
Jeg har prøvet at måle (med vcds) partikelfilterbelastningskvosienten - det er en parameter der angiver hvor meget sod der er i filteret.
Det virker som om at hvis man kører meget stærkt (over 150 km/t), så renses filteret automatisk - så falder belastningen nemlig, hvorimod den stiger hvis man kører langsommere - 90-110 km/t.
og til sidst.. motoren i min bil har kendebogstaverne BMM (2,0TDI PD 8V DPF)
Giv gerne retursvar, hvis der er noget jeg er forkert på...
John / Bjerringbro
Golf GTE 2016
Golf GTE 2016