mertodinlo skrev: ↑8. apr 2024, 11:45
Den har fået skiftet nogle af de trælse ting, jokeren er partikelfilteret. Så vidt jeg husker er det en beregnet sodmængde den kører efter, så filteret kan være i OK tilstand og stadig påstå det skal skiftes. Den er omkring det km-tal hvor den kan finde på det.
Man kan kode et partikelfilter skifte, så den tror den har en ren røv at trutte i, det har jeg gjort med 2 stk diesel 1.6'ere.
Selvfølgelig kører det ikke hvis filteret vitterligt ER stoppet til
Tror du i øvrigt du husker forkert...
Min har i hvert fald sensors før og efter filteret, hvilket kan give "Risk of anti-polution-clogging".
Den har ikke "addblue" i særskilt tank som så mange andre, men i stedet en særlig lille "Eolys-tank", samt en lille pumpe der sender et mikro-skud i dieseltanken, hver gang tankdækslet åbnes. Eolys-væsken gør at sodpartikler kan brændes af ved lavere temperaturer - ergo ingen "regenerering" som i mange andre dieselbiler.
Efter X antal tankfyldninger har ECU beregnet at Eolys-tanken må være tom, og så melder den "Risk of anti-polution-faulty". Der skal en særlig computer (Lexia eller klon) på for at nulstille "tankmåleren" og tanken skal tages "nedenud" for at genfyldes eller erstattes af en ny pose med Eolys.
På min havde den ikke suget noget mellem sidste påfyldning/nulstilling og til næste gang den meldte fejlen - ca 80.000km.
Pumpen skulle vist have været primet eller noget - men ingen tilstopning af filter, eller noget at se på røggastest ved syn.
Mon ikke det er det du tænkte på?
PS: Havde også taget C5 over en C-Max...
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen