Vask af ny bil
-
Kims
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 26 times
Vask af ny bil
Så er det ved at være tid til første vask af min nye bil. Jeg vil helst ikke køre den i vaskehallen for at være god ved den og har besluttet mig og vaske den i hånden.
Har bestilt en vaskehanske og stort microfiber håndklæde.
Havde tænkt mig og købe dette sæt
Turtle Extreme Nano-Tech Formula shampoo, 500 ml.
Turtle Extreme Nano-Tech Formula voks, 500 ml.
Turtle Extreme Nano-Tech Formula fælgrens, 500 ml.
Hvordan udnytter jeg produkterne bedst? Starter med at vaske bilen godt i alm. vand, putte fælgrens på også vaske den med shampoo. Men hvordan bruges voksen, skal den påføres med en polermaskine eller hvordan?
Synes ikke jeg kunne finde meget info om det nemlig.
Ps. bilen er candy white
På forhånd tak.
Har bestilt en vaskehanske og stort microfiber håndklæde.
Havde tænkt mig og købe dette sæt
Turtle Extreme Nano-Tech Formula shampoo, 500 ml.
Turtle Extreme Nano-Tech Formula voks, 500 ml.
Turtle Extreme Nano-Tech Formula fælgrens, 500 ml.
Hvordan udnytter jeg produkterne bedst? Starter med at vaske bilen godt i alm. vand, putte fælgrens på også vaske den med shampoo. Men hvordan bruges voksen, skal den påføres med en polermaskine eller hvordan?
Synes ikke jeg kunne finde meget info om det nemlig.
Ps. bilen er candy white
På forhånd tak.
Citroen Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDI EAT6
Fiat Punto 1.2 2000
Renault Grand Scenic 1.5DCI 2011
Seat Ibiza 1.4TDI Ecomotive 2009
Fiat Punto 1.2 2000
- tossi
- Nyt medlem
- VCDS ejer: Ja
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Vask af ny bil
prøv at starte med at kigge på min lille vaske guide http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=78&t=23796
Men når det er en ren voks kan du sagtens på føre den i håden med en god aplicator som feks den her http://www.cleanyourcar.co.uk/accessori ... d_136.html også polere efter med en god microfiber klud. Hvordan man skal arbejde med voksen er lidt forskelligt, noget skal have lov at tøre først andet skal poleres af med det samme. Men det plejer for det meste at stå på bøtten.
Men når det er en ren voks kan du sagtens på føre den i håden med en god aplicator som feks den her http://www.cleanyourcar.co.uk/accessori ... d_136.html også polere efter med en god microfiber klud. Hvordan man skal arbejde med voksen er lidt forskelligt, noget skal have lov at tøre først andet skal poleres af med det samme. Men det plejer for det meste at stå på bøtten.
-
Kims
- Nyt medlem
Ja god guide, også den jeg vil følgetossi skrev:prøv at starte med at kigge på min lille vaske guide http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=78&t=23796
Super, så bare påføre voks med aplicator og pudse efter med en microfiberklud, det er da til at finde ud af
Fiat Punto 1.2 2000
Fiat Punto 1.2 2000
-
lars nelsson
- Medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Been thanked: 0
- tossi
- Nyt medlem
- Kontakt:
tak tak
Ja det skulle være til at find ud af og når du påføre den i hånden har man meget bedre kontrol med det, man kan nemt komme galt afsted med en maskine hvis man ikke passer på.
Nu kender jeg ikke den Turtle voks, men kunne forstille mig at den er som alle andre vokse at der skal ikke et særligt tykt lag på da det bliver et kæmpe arbejde at polere efter, heller give den flere tynde lag. Altså give den et lag poler efter også alt efter hvad det er for en voks så vent et par timer og giv den et lag mere:)
Ja det skulle være til at find ud af og når du påføre den i hånden har man meget bedre kontrol med det, man kan nemt komme galt afsted med en maskine hvis man ikke passer på.
Nu kender jeg ikke den Turtle voks, men kunne forstille mig at den er som alle andre vokse at der skal ikke et særligt tykt lag på da det bliver et kæmpe arbejde at polere efter, heller give den flere tynde lag. Altså give den et lag poler efter også alt efter hvad det er for en voks så vent et par timer og giv den et lag mere:)
-
Kims
- Nyt medlem
Jeg vil heller ikke ødelægge lakken da det er første gang jeg skal vaske den.
Det er desuden første gang jeg læser om dette og det er jo en hel verden for sig selv, normalt har jeg jo bare kørt bilen i vaskehal, men det var også en ældre, så gjorde det jo intet den fik en ridse eller to mere til samlingen.
Nu prøver jeg lige turtle's produkt og ser hvordan det virker, så må jeg lige ha shoppet lidt andre ting til voksning næste gang + en grit guard nok også vil være en god ide.
Jeg køber også 2 spande så jeg i den ene har vand+shampoo, den anden kun rent vand til at rense skidt af kluden også tilbage i første spand for at få sæbe på igen. Er dette korrekt procedure?
Det er desuden første gang jeg læser om dette og det er jo en hel verden for sig selv, normalt har jeg jo bare kørt bilen i vaskehal, men det var også en ældre, så gjorde det jo intet den fik en ridse eller to mere til samlingen.
Nu prøver jeg lige turtle's produkt og ser hvordan det virker, så må jeg lige ha shoppet lidt andre ting til voksning næste gang + en grit guard nok også vil være en god ide.
Jeg køber også 2 spande så jeg i den ene har vand+shampoo, den anden kun rent vand til at rense skidt af kluden også tilbage i første spand for at få sæbe på igen. Er dette korrekt procedure?
Fiat Punto 1.2 2000
Fiat Punto 1.2 2000
-
Flamiq
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 121 times
JAKims skrev: Jeg køber også 2 spande så jeg i den ene har vand+shampoo, den anden kun rent vand til at rense skidt af kluden også tilbage i første spand for at få sæbe på igen. Er dette korrekt procedure?
Mvh.
Flemming
2020 Skoda Kamiq 1,5 Style dsg act
Flemming
2020 Skoda Kamiq 1,5 Style dsg act
- Bo_R
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- Kommerciel bruger: Klarlak.dk
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Det nytter ikke noget at lægge flere lag voks på bilen, hvis der er bare den mindste smule rens i voksen (det er der i de fleste). Det sidste lag voks "æder" således det forrige i processen.
Hvis du skal lave det nummer med "layered" voks, skal du have fat i en voks fuldstændig uden rens.
Når du vasker bilen, så lad nu være med at tvære handsken rundt på lakken, hvorved du får lavet en masse vaskeridser og swirls. Du bør arbejde i bilens længderetning og så få spulet det grove møg af inden du overhovedet begynder at røre ved bilen. Jo mere du trækker handsken / børsten / svampen rundt på lakken, jo flere ridsert. Når det er sagt, så er handsken noget af det mest skånsomme.
God fornøjelse.
Hvis du skal lave det nummer med "layered" voks, skal du have fat i en voks fuldstændig uden rens.
Når du vasker bilen, så lad nu være med at tvære handsken rundt på lakken, hvorved du får lavet en masse vaskeridser og swirls. Du bør arbejde i bilens længderetning og så få spulet det grove møg af inden du overhovedet begynder at røre ved bilen. Jo mere du trækker handsken / børsten / svampen rundt på lakken, jo flere ridsert. Når det er sagt, så er handsken noget af det mest skånsomme.
God fornøjelse.
-
Kims
- Nyt medlem
Det er sådan en hanske jeg har købt
http://shop.bilvask.nu/product/64/mikro ... skeh%E5nd/
Håndklæde
http://shop.bilvask.nu/product/44/mikro ... elv%E6vet/
Voks
http://www.oliebiksen.dk/shop/autoglym- ... -230p.html
Så forvask af bilen er meget vigtigt for at få så meget skidt af som muligt?
http://shop.bilvask.nu/product/64/mikro ... skeh%E5nd/
Håndklæde
http://shop.bilvask.nu/product/44/mikro ... elv%E6vet/
Voks
http://www.oliebiksen.dk/shop/autoglym- ... -230p.html
Så forvask af bilen er meget vigtigt for at få så meget skidt af som muligt?
Fiat Punto 1.2 2000
Fiat Punto 1.2 2000
- tossi
- Nyt medlem
- Kontakt:
jeg skrev også jeg ikke kendte den voks, jeg bruger selv R222 og det er en ren voks som man godt kan layer
hvis den har srens/slibe middel i sig så er det jo en All-in-one og ikke en voks;) Efter min mening
Den voks du har fundet får nogle rigtigt fine ord med på vejen rundt omkring, men det er jo langt fra en billig voks, til den pris findes der rigtigt mange rigtigt gode vokse og de findes også billiger. Men AG HD wax er også en ren voks så den kan du sagtens give flere lag. Dette vil også gøre at den beskytter længere, når vandet ikke perler fint på lakken mere så er det tid til at give den et lag igen:)
Det vil jeg mene at forvask er vigtigt for det får opløst meget skidt som kan skylles af inden man går igang med at vakse bilen
Den voks du har fundet får nogle rigtigt fine ord med på vejen rundt omkring, men det er jo langt fra en billig voks, til den pris findes der rigtigt mange rigtigt gode vokse og de findes også billiger. Men AG HD wax er også en ren voks så den kan du sagtens give flere lag. Dette vil også gøre at den beskytter længere, når vandet ikke perler fint på lakken mere så er det tid til at give den et lag igen:)
Det vil jeg mene at forvask er vigtigt for det får opløst meget skidt som kan skylles af inden man går igang med at vakse bilen
Senest rettet af tossi 5. nov 2009, 12:50, rettet i alt 1 gang.
-
Kims
- Nyt medlem
Jeg må bare vaske så meget skidt af jeg kan inden jeg går igang med sæben.
Takker meget for de gode råd, smider billeder ind når jeg er færdig
Takker meget for de gode råd, smider billeder ind når jeg er færdig
Fiat Punto 1.2 2000
Fiat Punto 1.2 2000
- RasmusSkov
- Medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- Geografisk sted: Viborg
[quote="tossi"]Den voks du har fundet får nogle rigtigt fine ord med på vejen rundt omkring, men det er jo langt fra en billig voks, til den pris findes der rigtigt mange rigtigt gode vokse og de findes også billiger. Men AG HD wax er også en ren voks så den kan du sagtens give flere lag.
Du skal tænke på at der er til ca 20 behandlinger af en mellem str bil når man køber Autoglym's high Definition wax, så det er ca 25 kr pr behandling.
Du skal tænke på at der er til ca 20 behandlinger af en mellem str bil når man køber Autoglym's high Definition wax, så det er ca 25 kr pr behandling.
Hilsen Rasmus
VW touran 1,6 SCR DSG 2019.
http://www.Oliebiksen.dk
Castrol olie, Bell ADD, Autoglym,Varta, Optima Batterier og Philips autopærer.
VW touran 1,6 SCR DSG 2019.
http://www.Oliebiksen.dk
Castrol olie, Bell ADD, Autoglym,Varta, Optima Batterier og Philips autopærer.
- tossi
- Nyt medlem
- Kontakt:
Det er jo ikke anderledes end andre hardwaxes 
Men syntes bare at den er for dyr her hjemme, det er jeg altså ked af, ville ikke selv betale 500 for den, når den kan fåes i UK til det halve
Men syntes bare at den er for dyr her hjemme, det er jeg altså ked af, ville ikke selv betale 500 for den, når den kan fåes i UK til det halve
-
superdahl
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Kolding
Jeg påfører mit rene voks med de bare næver. Bare fingrene ned i dåsen (den med voks:-)) og så køre det rundt på lakken. Varmen i hånden får voksen til at "smelte" hvilket gør den trækker nemmere ind. Det er en lidt sjov fornemmelse, men man finder hurtigt ud af at det virker.
- tossi
- Nyt medlem
- Kontakt:
syntes bare nemt at man komme komme til at ligge et for tykt lag på når man bruger klør fem, eller det kommer jeg næsten altid til, syntes at det er nemmer at styre med en aplicator. Men det er jo smag og behag 
-
Kims
- Nyt medlem
Må man godt bruge en shampoo med voks inden man påfører voks?
Jeg fik vasket bilen idag og 2 spands metoden virkede rigtig godt. Den blev fin hvid igen
Dog synes jeg ikke et stort microfiber håndklæde er helt nok, det kan være det lige skal "køres ind" før det suger ordenligt?
Fik taget et rigtig dårligt aftenbillede, men der var sku ikke lys nok
http://www.kims.se/DSC_0047.JPG
Jeg fik vasket bilen idag og 2 spands metoden virkede rigtig godt. Den blev fin hvid igen
Dog synes jeg ikke et stort microfiber håndklæde er helt nok, det kan være det lige skal "køres ind" før det suger ordenligt?
Fik taget et rigtig dårligt aftenbillede, men der var sku ikke lys nok
http://www.kims.se/DSC_0047.JPG
Fiat Punto 1.2 2000
Fiat Punto 1.2 2000
- tossi
- Nyt medlem
- Kontakt:
ser sku godt ud 
jeg har selv brugt en shampoo med voks inden jeg gav bilen en hardwax og det kan man sagtens, men skal du være 100% sikker på at have en overflade der er klar til voks skal man benytte en prewax cleaner, som feks Dodo Lime Prime eller chemical guys vertua bond for lige at nævne et par stykker.
Nogle microfiber håndklæder suger ikke super godt når de er helt nye eller lige er vasket. men du vil opleve at når du har givet din bil voks at der ikke ligger nær så meget vand på den, ellers kan du også vælge at bruge en QD som drying-aid dette gør bilen meget nemmer at tørre og efterlader ikke de trælse striber som kan være svære at tørre væk også giver det jo lige et ekstra shine
jeg har selv brugt en shampoo med voks inden jeg gav bilen en hardwax og det kan man sagtens, men skal du være 100% sikker på at have en overflade der er klar til voks skal man benytte en prewax cleaner, som feks Dodo Lime Prime eller chemical guys vertua bond for lige at nævne et par stykker.
Nogle microfiber håndklæder suger ikke super godt når de er helt nye eller lige er vasket. men du vil opleve at når du har givet din bil voks at der ikke ligger nær så meget vand på den, ellers kan du også vælge at bruge en QD som drying-aid dette gør bilen meget nemmer at tørre og efterlader ikke de trælse striber som kan være svære at tørre væk også giver det jo lige et ekstra shine
- tossi
- Nyt medlem
- Kontakt:
jeg har ikke nogen der hvor jeg bor nu
men ellers plejer jeg at gøre hvis jeg er i nærheden af en, men bare husk at der er div filtre på så man ikke får olie og metal støv med ud på lakken. Ellers kan en ganske alm løvblæser også sagtens bruges, sådan en fungere ganske ok 
-
Kims
- Nyt medlem
Nu er bilen alligevel kun 1½ uge gammel så det er begrænset hvor meget jeg kan have gjort bedretossi skrev:ser sku godt ud
Men det er en rar følelse når man har givet den sådan en tur.
Håndklædet skal nok lige vaskes før det suger ordenligt ligesom almindelige håndklæder.
Har du erfaring med Meguiars Gold Class Shampoo? Overvejer og bestille den da den prøve jeg har nu ikke har meget tilbage
Fiat Punto 1.2 2000
Fiat Punto 1.2 2000
- tossi
- Nyt medlem
- Kontakt:
hehe nej man skal jo starte et sted
Jeg fik en lille prøve da jeg var i Holland hvor Meguiars havde en vaske stand, bestemt ikke en dårlig shampoo, men syntes at Chemical guys Bodywash and wax, dels rengør og giver bedre glans også lugter den super godt 
-
superdahl
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Kolding
Ude på arbejdet bruger jeg kompressoren til at tage det værste vand. Især rundt ved håndtag, gummilister, blinklys osv. er det bare super godt. Der ligger rigtig meget vand gemt derinde, hvilket i værste fald får nogle dele på bilen til at ruste.
Jeg bruger dette microfiberhåndklæde: http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a ... d_362.html
Det er super godt. Har ikke vasket det endnu, men både før og efter den fik voks, ku den sagtens tørre bilen helt af.
Hvis i kender de disney tøjdyr der er sindsygt bløde. Dette håndklæde er ligeså blødt.
Jeg bruger dette microfiberhåndklæde: http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a ... d_362.html
Det er super godt. Har ikke vasket det endnu, men både før og efter den fik voks, ku den sagtens tørre bilen helt af.
Hvis i kender de disney tøjdyr der er sindsygt bløde. Dette håndklæde er ligeså blødt.
- tossi
- Nyt medlem
- Kontakt:
det kunne godt være at man skulle prøve det håndklæde fra CQ det ser meget tiltalende ud

-
EbbeJ
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Kommerciel bruger: Bilvask.Nu
- Has thanked: 1 time
- Og dog; jeg vil klart anbefale dig at bruge en lakrens inden du smider voks på. Nogle vokse kræver ikke at lakken er helt renset, da de indeholder opløsningsmidler, men alligevel. Jeg har testet lidt, og hvad jeg kunne finde ud af, var at holdbarheden var væsentligt bedre efter en lakrensning. Efter en måned var der en meget begrænset mængde overfladespænding på det område der ikke var blevet renset, hvor imod der på det behandlede område var fine perler.Kims skrev:
Nu er bilen alligevel kun 1½ uge gammel så det er begrænset hvor meget jeg kan have gjort bedre :P
Men det er en rar følelse når man har givet den sådan en tur.
Håndklædet skal nok lige vaskes før det suger ordenligt ligesom almindelige håndklæder.
Har du erfaring med Meguiars Gold Class Shampoo? Overvejer og bestille den da den prøve jeg har nu ikke har meget tilbage :)
Før lakrensningen burde du give lakken en omgang med clay. Ellers kommer du til, at skubbe alle de partikler som den kemiske lakrensning løsner rundt på lakken, og vil derved lave svirvelmærker. Brug noget fint som f.eks. Sonüs' ultra fine (det grønne) og en Quick Detailer som glidemiddel. Husk - lad dit clay ordne opgaven, så lad være med at trykke og hold området du clay'er vådt hele tiden, så der ikke er direkte kontakt mellem clay og lak; det vil også forårsage mikrofine ridser.
Chemical Guys' Body Wash + Wax er en fin shampoo til vedligehold, og det er den jeg for det meste bruger. Dog vil jeg sige, at det godt kan efterlade lidt af de glansforstærkere der er i, så skyl grundigt efter.
Nu købte jeg en gallon for nogen tid siden, og har lidt under halvdelen tilbage, men skulle jeg købe noget i dag havde jeg kigget nærmere på de ekstra koncentrerede shampoos Chemical Guys er kommet frem med her på det seneste. F.eks. Citrus Wash Clear. 1:4000. Det er fedt.
Venligst,
Ebbe