VW e-UP fløjter(susen) imellem 30 og 100 km/t

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
fjeppe
Medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 49 times

VW e-UP fløjter(susen) imellem 30 og 100 km/t

Indlæg af fjeppe » 16. jul 2024, 08:44

Hej

Vi har fået en ny lyd i vores e-UP (2019, 48.000km), og jeg har brug for lidt inspiration til at fejlfinde.

Lyden opstår kun over de 30km/t og stopper sådan lidt sporadisk når man passere 100km/t og er så væk indtil man kommer under denne hastighed igen, jeg kan sagtens cruise rundt under 30km/t i lang tid uden lyden kommer, så snart lyden kommer, så skal jeg ned under 20km/t før det forsvinder.

Lyden kan bedst beskrives som en form for fløjten/susen (Se eventuel video i bunden som minder om det), jeg troede først det var et vindu eller andet som ikke var lukket ordenligt, men har kontrolleret disse, lyden kan jeg ikke umiddelbart hører hvis jeg stikket hovedet ud af vinduet, men dækstøjen kan sagtens overdøve den ude fra, så jeg vil ikke udelukke det kommer udfra, men mit umiddelbare bud er at det kan høres mere inde end ude.

Jeg har forsøgt at slukke for anlæget og blæseren, dette har umiddelbart ingen indvirkning på lyden.

Har også forsøgt at slingre hvilke ingen indvirkning har på lydens tone, ej heller hastighed har en indvirkning på dette.

Har forsøgt med at sætte den i N mens lyden er der, dette gør heller intet ved lyden og jeg har også forsøgt at kører med viskerne.

Til sidst, så synes jeg at lyden kommer bagfra, men igen, lyd er en sjov ting kan snyde, men det lyder til at det er derfra den kommer, bilen blev serviceret hos VW for ca. en måneds tid siden uden bemærkninger.

Det tætteste jeg kommer på noget som midler om lyden er denne video: https://youtu.be/InbeM2e0f7c

Kom frisk med bud på hvor jeg kan kigge.

UPDATE:

Jeg formåede at kører en 40-50km/t uden det kom, men ligesom jeg troede det var fået i sig selv, så kom det retur efter lidt kørsel, og nu kommer den igen ved 30km/t :(

fjeppe
Medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 49 times

Re: VW e-UP fløjter(susen) imellem 30 og 100 km/t

Indlæg af fjeppe » 16. jul 2024, 18:02

Endnu en update som kun gør tingene endnu mere mystiske.

Kører hjem og lyden er der, indtil jeg laver fuld udslag på styretøjet i et kryds mod venstre, og så stopper lyden og kommer ikke retur foreløbig.

Konen tager bilen ned for at handle, lyden er der ikke på vej derned, men på vej hjem kommer den.

Jeg prøver så at skifte til vinterhjul, gør ingen forskel, prøver så at lave samme udslag med styretøjet igen, bum lyden forsvinder igen.

Nu kan jeg ikke få lyden tilbage, så nu har jeg blæst bremserne igennem, og så må vi se om den kommer igen.

Men jeg hører gerne bud på hvad det kan være.

Besvar

Tilbage til "Undervogn"