Overnatte "beruset" i bilen

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
mojo
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 333 times
Been thanked: 322 times

Overnatte "beruset" i bilen

Indlæg af mojo » 12. nov 2024, 19:39

Jeg kom til at tænke tanken om at min nye bil sagtens kan rumme en fin soveplads hvis jeg nu fik lyst at overnatte i naturen.
Men hvad nu hvis man har fået et par glas vin ved lejrbålet
Så står Vlado der og vil lege paragraf rytter og påstår at når bilen er klar til at køre så er man skyldig i spirituskørsel.
Når bilen har kessy eller lignende er nøglen jo altid i.
Hvad med dem med autocamper?

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 41 times
Been thanked: 150 times

Re: Overnatte "beruset" i bilen

Indlæg af Martin1986 » 12. nov 2024, 19:47

Det ville jeg ikke være nervøs for. Du har hverken startet motor eller tænding på.

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 215 times
Been thanked: 197 times

Re: Overnatte

Indlæg af Mathiasen » 12. nov 2024, 19:58

Det ville jeg heller ikke være nervøs for, medmindre du sætter dig på førersædet og sover den ud. :D
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
jencka
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 194 times

Indlæg af jencka » 12. nov 2024, 21:13

Enig - så længe du ikke sidder på førersædet
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
Tonny
Admin
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 308 times
Been thanked: 736 times

Indlæg af Tonny » 12. nov 2024, 21:26

Martin1986 skrev:
12. nov 2024, 19:47
Det ville jeg ikke være nervøs for. Du har hverken startet motor eller tænding på.
Den er lidt gråzone er den ikke? Handler det ikke om intentionen, dvs man kan blive dømt hvis man har til intention at køre, uanset om man har startet motor eller tænding på.
Jeg kan godt forstå bekymringen fra trådstarter i hvert fald.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 72 times
Been thanked: 572 times

Indlæg af Realtor » 12. nov 2024, 21:35

Tænker trådstarter tænker på Klovn episoden hvor Frank får en dom for spritkørsel ved at hente en cd i bilen påvirket.

kan huske jeg var lidt overrasket da jeg så den her dom delt på linkedin, for jeg var sikker på den havde været til at miste kortet https://forsvarsadvokater.dk/2020/08/07 ... uskoersel/
Audi E-tron 55

Brugeravatar
mojo
Aktiv medlem
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 333 times
Been thanked: 322 times

Re: Overnatte "beruset" i bilen

Indlæg af mojo » 12. nov 2024, 21:40

Min kollega påstår hårdnakket at hans kammerat blev taget sovende på bagsædet af bilen i en privat indkørsel.
Om nøglen var i eller at motoren var startet ved jeg ikke.
Det kan også sagtens bare være en historie.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem

Indlæg af Martin1986 » 12. nov 2024, 21:46

Tonny skrev: Den er lidt gråzone er den ikke? Handler det ikke om intentionen, dvs man kan blive dømt hvis man har til intention at køre, uanset om man har startet motor eller tænding på.
Jeg kan godt forstå bekymringen fra trådstarter i hvert fald.
Nej egentlig ikke. Der er ikke tale om intention (fortsæt), da vi ikke er i straffeloven, da det kun her fortsæt er hjemlet.
These users thanked the author Martin1986 for the post:
Tonny

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem

Indlæg af Martin1986 » 12. nov 2024, 21:47

Realtor skrev:Tænker trådstarter tænker på Klovn episoden hvor Frank får en dom for spritkørsel ved at hente en cd i bilen påvirket.

kan huske jeg var lidt overrasket da jeg så den her dom delt på linkedin, for jeg var sikker på den havde været til at miste kortet https://forsvarsadvokater.dk/2020/08/07 ... uskoersel/
Det ville det normalt også. Og tænker også landsretten ville være kommet til noget andet.

Men igen, ikke alle domme er ens. Jeg har fået dømt folk for lige netop det tilfælde. Sidde beruset, sovende, på førersædet af en startet bil.

akaup
Nyt medlem
Has thanked: 708 times
Been thanked: 120 times

Indlæg af akaup » 12. nov 2024, 22:23

Martin1986 skrev:
12. nov 2024, 21:47
Det ville det normalt også. Og tænker også landsretten ville være kommet til noget andet.

Men igen, ikke alle domme er ens. Jeg har fået dømt folk for lige netop det tilfælde. Sidde beruset, sovende, på førersædet af en startet bil.
Jeg har oplevet lidt det modsatte med en helt tydelig spritbillist.
Konen på passagersædet snakkede i telefon med politiet, og de kunne ret tydeligt se hvor vi var. (Aner ikke hvordan - Martin1986??)
Spritbillisten kørte ned til en lille sø og gjorde holdt, mens vi ventede oppe ved vejen.
Svaret i den anden ende var, at hvis var han holdt ind, så kunne de ikke gøre noget - men de ville da måske lige køre derud og kigge... Vi har et billede af bil og nummerplade - mens den slingrer på vejen.
Det var klokken lidt i 9 om formiddagen - og en times tid senere kørte vi forbi på vej hjem, og han holdt der stadig.

Bliver jeg en dag stoppet på min knallert der kører +50kmt, eller vinket ind til siden fordi jeg har kørt 5kmt for stærkt i bil, tror jeg ikke jeg kan undlade at fortælle om episoden, og hvor slapt jeg synes det er :evil: :cry:
(Og så må jeg jo tage straffen for de ulovligheder jeg har gjort mig skyldig i, mens jeg tænker om politiets prioriteter er helt som de bør være...)

Mojo - gi' den gas, men gør det tydeligt at du har til hensigt at overnatte i bilen - med madras, pude osv - og lad være med at sætte dig på førersædet! :)
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone :D
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen

martinta
Medlem
Has thanked: 860 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af martinta » 12. nov 2024, 23:25

akaup skrev:
12. nov 2024, 22:23
Jeg har oplevet lidt det modsatte med en helt tydelig spritbillist.
Konen på passagersædet snakkede i telefon med politiet, og de kunne ret tydeligt se hvor vi var. (Aner ikke hvordan - Martin1986??)
Spritbillisten kørte ned til en lille sø og gjorde holdt, mens vi ventede oppe ved vejen.
Svaret i den anden ende var, at hvis var han holdt ind, så kunne de ikke gøre noget - men de ville da måske lige køre derud og kigge... Vi har et billede af bil og nummerplade - mens den slingrer på vejen.
Det var klokken lidt i 9 om formiddagen - og en times tid senere kørte vi forbi på vej hjem, og han holdt der stadig.
Jeg oplevede en lignende episode. Manden kørte endda ligeud i et T-kryds og var inde og give en farveprøve fra bilen på et skilt undervejs.

Politiet fortalte at de ville køre forbi og se om han var kommet godt hjem - hvad det så betød vides ikke, men jeg formoder ikke de nåede det før han kom hjem, og at der derfor jo nok ikke er nogen sag.

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 12. nov 2024, 23:40

Som udgangspunkt vil man blive anklaget for spirituskørsel hvis at man opholder sig i bilen og MED nøglen på sig, uanset om motoren er startet eller ej. Så det jeg er blevet anbefalet er at HVIS man skal overnatte i bilen, så skal nøglen fx smides i bagagerummet, men det hjælper jo ikke ret meget hvis bilen har kessy etc.

Snakkede tilfældigvis med en advokat for flere år siden der nævnte at han forsvarede en klient der havde taget valget at sove branderten ud i hans egen bil kontra at kører fuld hjem. Bilen var IKKE startet, men han havde dog sat sig på førersædet. Han blev antastet af politiet og anklaget for spirituskørsel under de givne omstændigheder. Hans klient blev frifundet, primært udfra det argument/bevis at det havde regnet mens at bilen holdt parkeret og mens personen havde været i bilen og at man derved kunne konstaterer at bilen IKKE havde været flyttet på noget tidspunkt hvorfor at der så ikke kunne være tale om spirituskørsel.

Men ja det er lidt en lorte situation at stå i. Men "desværre" er der diverse tricks til at undgå at få "endnu" en spritdom på kørekortet.
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem

Indlæg af Martin1986 » 13. nov 2024, 06:12

DangerDane skrev:Som udgangspunkt vil man blive anklaget for spirituskørsel hvis at man opholder sig i bilen og MED nøglen på sig, uanset om motoren er startet eller ej. Så det jeg er blevet anbefalet er at HVIS man skal overnatte i bilen, så skal nøglen fx smides i bagagerummet, men det hjælper jo ikke ret meget hvis bilen har kessy etc.

Snakkede tilfældigvis med en advokat for flere år siden der nævnte at han forsvarede en klient der havde taget valget at sove branderten ud i hans egen bil kontra at kører fuld hjem. Bilen var IKKE startet, men han havde dog sat sig på førersædet. Han blev antastet af politiet og anklaget for spirituskørsel under de givne omstændigheder. Hans klient blev frifundet, primært udfra det argument/bevis at det havde regnet mens at bilen holdt parkeret og mens personen havde været i bilen og at man derved kunne konstaterer at bilen IKKE havde været flyttet på noget tidspunkt hvorfor at der så ikke kunne være tale om spirituskørsel.

Men ja det er lidt en lorte situation at stå i. Men "desværre" er der diverse tricks til at undgå at få "endnu" en spritdom på kørekortet.
Nej, det vil man som udgangspunkt overhovedet ikke blive sigtet for.

Der står klart og tydeligt i FL at man skal føre et køretøj. Det gør man ikke i dit tilfælde.
These users thanked the author Martin1986 for the post (total 2):
DanielB12GaSelle

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 5091 times
Been thanked: 2288 times
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 13. nov 2024, 08:31

Apropos 😂💙
Vedhæftede filer
IMG_4065.png
IMG_4065.png (192.68 KiB) Vist 3604 gange
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
HansHmertodinlomartinta
Det er jo bare for sjovt

martinta
Medlem
Has thanked: 860 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af martinta » 13. nov 2024, 11:21

DanielB12 skrev:
13. nov 2024, 08:31
Apropos 😂💙
Man kan også lave det til en konkurrence - den der først tager af snapsen vinder, taberen får lov til at køre :lol:
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
DanielB12HansH

Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 193 times

Indlæg af Avatar » 13. nov 2024, 15:52

Og hvad nu hvis det bare er pissekoldt i bilen, man starter motoren, sætter sig i passagersædet og sover branderten ud.

Antaget det er et sted hvor der IKKE er forbud mod tomgangsdrift...

Fulderikkens INTENTION er ikke, og har aldrig været et køre...

:?:

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 13. nov 2024, 16:12

Martin1986 skrev:
13. nov 2024, 06:12
Nej, det vil man som udgangspunkt overhovedet ikke blive sigtet for.

Der står klart og tydeligt i FL at man skal føre et køretøj. Det gør man ikke i dit tilfælde.
Det blev personen så og stod til en anseelig straf hvis ikke at advokaten havde fået ham frifundet.
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 13. nov 2024, 16:51

DangerDane skrev:
13. nov 2024, 16:12
Det blev personen så og stod til en anseelig straf hvis ikke at advokaten havde fået ham frifundet.
Det beviser vel ikke at man "som udgangspunkt bliver sigtet for den forseelse" ?

Det fortæller vel bare historien om en fejlvurdering fra politiets side i en enkelt sag, og at loven netop virker som Martin beskriver, når det så bliver trykprøvet i retssystemet.
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem

Indlæg af Martin1986 » 13. nov 2024, 17:27

HansH skrev: Det beviser vel ikke at man "som udgangspunkt bliver sigtet for den forseelse" ?

Det fortæller vel bare historien om en fejlvurdering fra politiets side i en enkelt sag, og at loven netop virker som Martin beskriver, når det så bliver trykprøvet i retssystemet.
Præcis. At sagen så ikke er droppet af anklagemyndigheden inden den rammer retten forstår jeg ikke

superbeszzz
Aktiv medlem
Geografisk region: København
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 377 times
Been thanked: 693 times

Indlæg af superbeszzz » 13. nov 2024, 20:34

Det lyder også som lidt af et "Krimi-quiz" setup med den regnvejrsdetalje. Ikke at jeg siger, at det ikke passer for det kan jeg selvsagt ikke vide.
These users thanked the author superbeszzz for the post:
DanielB12
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"