Kodning af ny almindelig nøgle til UP

Besvar
sulletulle
Nyt medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brøndby
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Kodning af ny almindelig nøgle til UP

Indlæg af sulletulle » 2. dec 2024, 08:51

Hej

Har lige købt en helt ny almindelig nøgle uden fjernbetjening hos VW til min UP. Spurgte VW om nøglen kunne starte bilen, fik den besked, at det kunne den og at der ingen problemer med den, men sagen er den, at startspærret slå til når nøglen bruges. Er der en der kan guide mig i hvordan jeg koder nøgle til bilen, så jeg kan bruge den ?

Mvh Sune

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 1347 times
Kontakt:

Re: Kodning af ny almindelig nøgle til UP

Indlæg af Watcher » 2. dec 2024, 13:16

Du sætter din odis tester på

Logger ind med dit bruger/password

Herefter åbner du authenticator app til 2factor login og tastet koden derfra.

Så går du i special funktioner

Vælger tilpasning af startspærre

Og så køre du den ellers bare igennem som testeren siger.

Ret nemt faktisk.

Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

sulletulle
Nyt medlem

Indlæg af sulletulle » 2. dec 2024, 20:15

Tak, er ikke helt med på denne du skriver

Har kun en VCDS tester til ODB stikket

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Lau16 » 2. dec 2024, 20:19

Tror du skal en tur ud til René, for at få det til at virke 😉
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 3. dec 2024, 05:53

sulletulle skrev:Tak, er ikke helt med på denne du skriver

Du kan ikke gøre det med vcds…

http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 3. dec 2024, 06:30

sulletulle skrev:
2. dec 2024, 20:15
Tak, er ikke helt med på denne du skriver

Dét René lidt indirekte forsøger at sige er, at du ikke har en jordisk chance for at lave det stunt der som hobbymand :)

Hvis du har købt nøglen som færdigkodet hos aut forhandler, så skal de jo bare levere den vare de har solgt dig.

Længere er den vel ikke ?

Alternativt kan du tilbyde dem selv at køre ud til René og få det fikset, og så komme og lægge regningen på deres skrivebord.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 3. dec 2024, 19:40

HansH skrev:
3. dec 2024, 06:30
Dét René lidt indirekte forsøger at sige er, at du ikke har en jordisk chance for at lave det stunt der som hobbymand :)
Ahh Hans, nogle hobby mekkere kan vel godt finde ud af Odis til de fleste ting. Men det er klart at begynder man at gå i dybden med det, ja så er det Rene, Kim og Dennis bland andet man skal have fat i... uden tvivl.
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 3. dec 2024, 20:20

DangerDane skrev:
3. dec 2024, 19:40
Ahh Hans, nogle hobby mekkere kan vel godt finde ud af Odis til de fleste ting. Men det er klart at begynder man at gå i dybden med det, ja så er det Rene, Kim og Dennis bland andet man skal have fat i... uden tvivl.
Jeg tænker ikke så meget på betjeningen af ODIS. Hvad med den bruger René fortæller man skal logge ind med ... ?

Jeg tænker det er en user account nede på en eller anden VW server.

Sådan en bruger har jeg i hvert fald ikke. Jeg ved ikke hvor mange hobbyfolk der har.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 3. dec 2024, 20:59

Betjeningen af odis er ret simple.. det netop online adgangen som gør det muligt at kode startspærre der er problemet.. man kan cføli godt købe kinaadgang som privat person, men det heller ikke nemt(eller billigt) efter der kom 2 faktor login.

Set i bakspejlet så giver det jo sådan det lidt sig selv at man ikke bare kan gå ind af døren og købe en nøgle der er kodet og klar til ens bil. Det jo netop for at undgå misbrug/tyveri at de skal kodes til bilen. Man ka så også godt undvære odis hvis man har andet låsesmeds grej osv

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 3. dec 2024, 21:02

HansH skrev:
3. dec 2024, 20:20
Jeg tænker ikke så meget på betjeningen af ODIS. Hvad med den bruger René fortæller man skal logge ind med ... ?

Jeg tænker det er en user account nede på en eller anden VW server.

Sådan en bruger har jeg i hvert fald ikke. Jeg ved ikke hvor mange hobbyfolk der har.
Hvad jeg har kunne læse, så er det ens ERwin adgang du bruger til det. Jeg kan ihvertfald købe ODIS adgang den vej igennem samt downloade ODIS. Men om det er det samme som Rene snakker om, det ved jeg så ikke. Jeg har siddet og luret på det, men ODIS softwaren hjælper mig ikke noget når jeg nu ikke har den "dongle" der skal bruges, og tvivler på at min VCDS dongle er kompatibel med ODIS :lol:
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 47 times
Been thanked: 434 times

Indlæg af Blackfinger » 3. dec 2024, 21:05

Det lyder besynderligt at en VW forhandler skulle have påstået at nøglen kan starte bilen uden videre.

De bør da alle vide at nøglen skal kodes til startspærren.

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 3. dec 2024, 22:31

Blackfinger skrev:
3. dec 2024, 21:05
Det lyder besynderligt at en VW forhandler skulle have påstået at nøglen kan starte bilen uden videre.

De bør da alle vide at nøglen skal kodes til startspærren.
Troede faktisk de kunne gøre det fra fabrikken af?. Da jeg hentede nøgler til min daværende taxa (godtnok en mercedes), gik jeg bare ind og viste mit pas/kørekort og en attest fra min vognmand om at han gav mig lov til at hente nøgler. Og så kunne de jo se at hans navn matchede navnet på registreringsattesten og jeg fik nøgler med der virker til taxaen uden at de skulle kodes eller noget til bilen efterfølgende.
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 4. dec 2024, 06:21

DangerDane skrev: Hvad jeg har kunne læse, så er det ens ERwin adgang du bruger til det. Jeg kan ihvertfald købe ODIS adgang den vej igennem samt downloade ODIS. Men om det er det samme som Rene snakker om, det ved jeg så ikke. Jeg har siddet og luret på det, men ODIS softwaren hjælper mig ikke noget når jeg nu ikke har den "dongle" der skal bruges, og tvivler på at min VCDS dongle er kompatibel med ODIS :lol:
Du ka sagtens købe adgangen.. du ka bare ikke logge på uden en godkendt bruger.. i dk er det så semler der skal godkende dig med at du skal sende straffeattest ind og alt mulig, når du så er godkendt ka du købe din adgang og logge på.. og så ska du cføli ha købt din 6154 dongle også til ca 15.000kr

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 4. dec 2024, 06:35

@DangerDane - jeg ved ikke om min pointe mht at det ikke "bare er et spgs.mål om at betjene ODIS.." begynder at få konturer ?

Når jeg tænker tilbage på hvor mange gange jeg har hørt "Jamen, er det ikke bare.." igennem et arbejdsliv i min branche, så tænker jeg derefter at den har René nok hørt x 1000 oder so i hans line of business ... :)

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 4. dec 2024, 06:42

Det bar en kodning jo.. og jeg er selv i it branchen så det ka da ikke koste så meget

These users thanked the author Watcher for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 4. dec 2024, 07:07

Watcher skrev:
4. dec 2024, 06:42
Det bar en kodning jo.. og jeg er selv i it branchen så det ka da ikke koste så megetBilledeBillede
Jeg har bemærket en tydelig stil i nogle af dine svar på det seneste.

Når nogen spørger hvad der kræves for opgave X (og måske svagt har antydet at det ikke kan dreje sig om alverden), så svarer du med et anstrøg af underspillet ironi:

"Jow jow det faktisk enkelt og ligetil.. Det er egentlig bare:
< liste over 56 forskellige spare parts, kodning af ditten, SWAP koder, kodning af datten, flashing af styremoduler med VCP, ODIS procedure sådan-og-sådan, fjernelse af CP, gennembrydning af SFD2-mur, ilægning af parameter set fra anden bilmodel XYZ ..... og til sidst afsluttes med at registrere online på bilens stelnr på VW server >

Så det såmænd bare det .."

Jeg tænker det afgjort må være en udløber af netop at have hørt "jamen.." en mia gange :) og med dette strejf af humor kan man så overlade det til spørger selv at drage konklusionen om hvor meget "bare" der er tale om.
These users thanked the author HansH for the post:
Watcher

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 4. dec 2024, 07:21

HansH skrev: Jeg har bemærket en tydelig stil i nogle af dine svar på det seneste.

Når nogen spørger hvad der kræves for opgave X (og måske svagt har antydet at det ikke kan dreje sig om alverden), så svarer du med et anstrøg af underspillet ironi:

"Jow jow det faktisk enkelt og ligetil.. Det er egentlig bare:
< liste over 56 forskellige spare parts, kodning af ditten, SWAP koder, kodning af datten, flashing af styremoduler med VCP, ODIS procedure sådan-og-sådan, fjernelse af CP, gennembrydning af SFD2-mur, ilægning af parameter set fra anden bilmodel XYZ ..... og til sidst afsluttes med at registrere online på bilens stelnr på VW server >

Så det såmænd bare det .."

Jeg tænker det afgjort må være en udløber af netop at have hørt "jamen.." en mia gange :) og med dette strejf af humor kan man så overlade det til spørger selv at drage konklusionen om hvor meget "bare" der er tale om.
Jeg er blevet gammel sur og trætBilledeBillede

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 5. dec 2024, 22:13

HansH skrev:
4. dec 2024, 06:35
@DangerDane - jeg ved ikke om min pointe mht at det ikke "bare er et spgs.mål om at betjene ODIS.." begynder at få konturer ?

Når jeg tænker tilbage på hvor mange gange jeg har hørt "Jamen, er det ikke bare.." igennem et arbejdsliv i min branche, så tænker jeg derefter at den har René nok hørt x 1000 oder so i hans line of business ... :)
Jeg havde som sagt ikke gravet dybere i det end at jeg kunne se at man kunne købe adgang via Erwin og hente softwaren der, samt at man så skulle have en dongle til xx kr :lol: . Havde ikke lige forestillet mig at fx Semler skulle godkende en, men det er vel fordi at de er den servicepartner i DK der har fået aftalen, for det findes vel VAG mærkeværksteder der IKKE er ejet af Semler??. Ved godt at viden, erfaring og ekspertise koster ;). Derfor at der også er forskel på chauffører jo :P.
Watcher skrev:
4. dec 2024, 06:21
Du ka sagtens købe adgangen.. du ka bare ikke logge på uden en godkendt bruger.. i dk er det så semler der skal godkende dig med at du skal sende straffeattest ind og alt mulig, når du så er godkendt ka du købe din adgang og logge på.. og så ska du cføli ha købt din 6154 dongle også til ca 15.000kr
Havde heller ikke forestillet mig det var lige ud af landevejen, men havde så ikke lige luret den med Semler som godkender, troede faktisk der var VW selv, men Semler er vel så bare deres partner for det her i DK. Og 15k for en dongle er alligevel også en slat :lol:. Men giver jo omvendt god mening med den adgang man får og har med det udstyr kontra bare en VCDS.
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 6. dec 2024, 06:35

DangerDane skrev: Jeg havde som sagt ikke gravet dybere i det end at jeg kunne se at man kunne købe adgang via Erwin og hente softwaren der, samt at man så skulle have en dongle til xx kr :lol: . Havde ikke lige forestillet mig at fx Semler skulle godkende en, men det er vel fordi at de er den servicepartner i DK der har fået aftalen, for det findes vel VAG mærkeværksteder der IKKE er ejet af Semler??. Ved godt at viden, erfaring og ekspertise koster ;). Derfor at der også er forskel på chauffører jo :P.
Havde heller ikke forestillet mig det var lige ud af landevejen, men havde så ikke lige luret den med Semler som godkender, troede faktisk der var VW selv, men Semler er vel så bare deres partner for det her i DK. Og 15k for en dongle er alligevel også en slat :lol:. Men giver jo omvendt god mening med den adgang man får og har med det udstyr kontra bare en VCDS.
Der findes stadig flere aut forhandlere som ikke er semler ejet, men privat ejet:)

sulletulle
Nyt medlem

Indlæg af sulletulle » 7. dec 2024, 12:27

Hold da op, det var ikke "bare" lige at kode en nøgle, kan jeg se :-)

Jeg har henvendt mig til VW forhandleren via en sur mail og de måtte undskylde, at de havde udleveret nøglen UDEN at tjekke om den var kodet til bilen, undskyldningen var, at der var dårlig kommunikation imellem deres folk, de har nu kodet nøglen uden beregning, så alt er ok igen.

Tak for hælpen herinde...

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 9. dec 2024, 15:59

Watcher skrev:
6. dec 2024, 06:35
Der findes stadig flere aut forhandlere som ikke er semler ejet, men privat ejet:)

Så er det bare sjovt at det lige er Semler der får lov til at stå med "ansvaret". Tænker at hvis nu Semler koncernen så sig sur på en. Så kan de jo i princippet gøre det til noget bøvl at få godkendelse til ODIS, omend at man jo så nok ville klage til Store VW og så skal Semler forklare for sig hvis at det var :). Men en kende bøvlet, men når man nu via dig kender til den dybere mening bag giver det jo god mening.
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 9. dec 2024, 18:53

Semler er importøren derfor står de også for adgangen til odis osv.. men du ka tage vw tåstrup, birkerød, charlottenlund, roskilde, odsherred, maribo, nyykøbing, slagelse osv de alle privat ejet, og i gylland er der også en del som ik er semler ejet

Besvar

Tilbage til "Kodning af styreenheder/ekstraudstyr"