Enyaq og dækstøj på 20" fælge
-
AndyK
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Enyaq og dækstøj på 20" fælge
Hej
Jeg fik leveret en Skoda Enyaq L&K i december 2024.
Det var aftalt at jeg fik leveret bilen på Skoda 19" fælge (Solaris) og Pirelli Scorpion Winter vinterdæk.
Dem har jeg været fint tilfreds med. Jeg har ikke kørt meget i vinterføre, men de er komfortable og har (synes jeg) lav dækstøj.
Jeg fik skiftet til sommerhjul i fredags. De 20" fælge der leveres til Enyaq L&K (før facelift) er flotte og ser virkelig godt ud på bilen men.....
Da jeg rullede ud fra værkstedet hørte jeg praktisk talt med det samme at dækstøjen er voldsomt forøget.
Det kan høres meget tydeligt allerede ved 40-50 km/t.
Støjen kommer meget an på hvilken asfalt jeg kører på - klart værst på grov asfalt.
Jeg kan se, at de fabriksmonterede dæk er Bridgestone Turanza Eco.
Umiddelbart kan jeg ikke se, at de er specificeret til at være mere støjende end andre sammenlignelige dæk, men nogle få steder beskrives de eller andre dæk fra Turanza-serien til at være meget støjende.
Jeg har ingen erfaring med hvor stor forskel skiftet fra 19" til 20" fælge gør (så vidt jeg kan se er bredden den samme i mit tilfælde - 235 for og 255 bag), ej heller har jeg oplevet skift fra vinter- til sommerdæk give mere støj i stedet for mindre (plejer vinterdæk ikke at støje mere?).
Er der gode råd i min situation, eller må jeg enten bare lære at leve med det eller punge ud med nogle ærgerlige penge for at erstatte spritnye dæk?
Og kan jeg på nogen måde være sikker på at jeg kan få et fornuftigt støjniveau på 20" fælge?
På forhånd tak.
Jeg fik leveret en Skoda Enyaq L&K i december 2024.
Det var aftalt at jeg fik leveret bilen på Skoda 19" fælge (Solaris) og Pirelli Scorpion Winter vinterdæk.
Dem har jeg været fint tilfreds med. Jeg har ikke kørt meget i vinterføre, men de er komfortable og har (synes jeg) lav dækstøj.
Jeg fik skiftet til sommerhjul i fredags. De 20" fælge der leveres til Enyaq L&K (før facelift) er flotte og ser virkelig godt ud på bilen men.....
Da jeg rullede ud fra værkstedet hørte jeg praktisk talt med det samme at dækstøjen er voldsomt forøget.
Det kan høres meget tydeligt allerede ved 40-50 km/t.
Støjen kommer meget an på hvilken asfalt jeg kører på - klart værst på grov asfalt.
Jeg kan se, at de fabriksmonterede dæk er Bridgestone Turanza Eco.
Umiddelbart kan jeg ikke se, at de er specificeret til at være mere støjende end andre sammenlignelige dæk, men nogle få steder beskrives de eller andre dæk fra Turanza-serien til at være meget støjende.
Jeg har ingen erfaring med hvor stor forskel skiftet fra 19" til 20" fælge gør (så vidt jeg kan se er bredden den samme i mit tilfælde - 235 for og 255 bag), ej heller har jeg oplevet skift fra vinter- til sommerdæk give mere støj i stedet for mindre (plejer vinterdæk ikke at støje mere?).
Er der gode råd i min situation, eller må jeg enten bare lære at leve med det eller punge ud med nogle ærgerlige penge for at erstatte spritnye dæk?
Og kan jeg på nogen måde være sikker på at jeg kan få et fornuftigt støjniveau på 20" fælge?
På forhånd tak.
- VWAU
- Aktiv medlem
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 869 times
Re: Enyaq og dækstøj på 20" fælge
Det støjniveau der er angivet af dækfabrikanten er forbikørselsstøj. Den støj der kan måles uden for bilen når den kører forbi en støjmåler.
Den støj der er inde i bilen er et samspil mellem bil og dæk. Et dæk der støjer meget i en givet bil er ikke nødvendigvis støjende på andre biler. Hvis fx dækket har et støj- peak i et frekvensområde som bilens støjisolering ikke undertrykker særlig godt eller at en komponent i undervognen har samme egensvingningsfrekvens opleves dækstøjen som en pestilens.
Den støj der er inde i bilen er et samspil mellem bil og dæk. Et dæk der støjer meget i en givet bil er ikke nødvendigvis støjende på andre biler. Hvis fx dækket har et støj- peak i et frekvensområde som bilens støjisolering ikke undertrykker særlig godt eller at en komponent i undervognen har samme egensvingningsfrekvens opleves dækstøjen som en pestilens.
-
Rune_B
- Nyt medlem
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 27 times
Har lige fået nye 21” sommerdæk på Michelin Pilot Sport 4. Oplevede også en del støj lige da de var monteret, næsten lidt “raspende”.
Efter de første 150-200 km er det dog fuldstændig forsvundet og de er mere støjsvage end mine Alpin 5 vinterdæk.
Så måske de bare lige skal have et par km?
Efter de første 150-200 km er det dog fuldstændig forsvundet og de er mere støjsvage end mine Alpin 5 vinterdæk.
BMW M550i '22 | Alfa Romeo Giulietta QV '16 | Porsche Taycan Sport Turismo '22 | Mercedes E43 '17 | BMW 530E '21 | BMW 520I '19 | Volvo XC60 '17 | VW Passat '15 | Volvo S60 2,4 '06 | Alfa Romeo Giulietta '10
-
AndyK
- Helt nyt medlem
Tak for gode svar til jer begge.
Jeg ville dog forvente, at man ved produktionen af et dæk, der beskrives som værende designet til Skoda Enyaq (for Turanza Eco's vedkommende) ville have forsøgt netop at imødegå et dårligt samspil.
Man kan dog aldrig vide om det bare var billigt......
Bilen er virkelig gået fra et meget behageligt støjniveau ved alle hastigheder til at støjen føles decideret anstrengende - specielt hvis asfalten ikke er perfekt ny og af den glatte type.
Der kan selvfølgelig være situationer, hvor der kan være produktionsvariationer/-tolerancer ændrer samspillet fra bil til bil indenfor samme model. Her vil man være mere eller mindre prisgivet.
Jeg ville dog forvente, at man ved produktionen af et dæk, der beskrives som værende designet til Skoda Enyaq (for Turanza Eco's vedkommende) ville have forsøgt netop at imødegå et dårligt samspil.
Man kan dog aldrig vide om det bare var billigt......
Jeg håber virkelig du har ret i, at der bare lige skal køres nogle kilometer.... Fruen og jeg skal køre til Lofoten til sommer - og det vil være lige til at tude over hvis turen skal "nydes" med det støjniveau.Rune_B skrev: ↑14. apr 2025, 11:31Har lige fået nye 21” sommerdæk på Michelin Pilot Sport 4. Oplevede også en del støj lige da de var monteret, næsten lidt “raspende”.
Bilen er virkelig gået fra et meget behageligt støjniveau ved alle hastigheder til at støjen føles decideret anstrengende - specielt hvis asfalten ikke er perfekt ny og af den glatte type.
- mojo
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 333 times
- Been thanked: 322 times
Min synger også ved 85-90 på vinterdæk og jeg håber det bliver bedre med sommerhjul.
Det forværres nok også af at den ellers er så støjsvag.
Jeg har fået en støjdæmpende undervognsbehandling uden det ændrede meget.
Det er næsten ligesom da man havde sin gamle Granada
Det er næsten ligesom da man havde sin gamle Granada

-
AndyK
- Helt nyt medlem
Re: Enyaq og dækstøj på 20
Det er så omvendt i forhold til mig - og vel også mere almindeligt med mere larm fra vinterdækkene....?mojo skrev: ↑14. apr 2025, 12:20Min synger også ved 85-90 på vinterdæk og jeg håber det bliver bedre med sommerhjul.
Det er næsten ligesom da man havde sin gamle Granada![]()
For mig er det dog ikke kun ved en bestemt hastighed - det er helt nede fra 40 - 50 km/t og hele vejen op til (og med) motorvejshastighed at mine sommerdæk bare larmer ubehageligt meget mere end på vinterdækkene.
- Dikal
- Medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Gårslev
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 172 times
Har ikke lige nogen erfaringer med elbiler eller de pågældende dæk.
Men jeg har på tidligere biler fået lyddæmpet dørene i forbindelse med opgradering af højttalere.
Og det hjalp GEVALDIGT på dækstøj.
Så bliver det ikke bedre, når dækkene er "slidt til", så kunne det evt være en løsning.
Men jeg har på tidligere biler fået lyddæmpet dørene i forbindelse med opgradering af højttalere.
Så bliver det ikke bedre, når dækkene er "slidt til", så kunne det evt være en løsning.
Nuværende: Mercedes C220d Night Edition
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke, 1x Kinesisk Svensker
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke, 1x Kinesisk Svensker
-
AndyK
- Helt nyt medlem
Re: Enyaq og dækstøj på 20
Det skulle jeg mene
-
AndyK
- Helt nyt medlem
Takker. Jeg håber dog ikke det bliver nødvendigt, men det er måske billigere end et helt nyt sæt dæk.....?Dikal skrev: ↑14. apr 2025, 12:45Har ikke lige nogen erfaringer med elbiler eller de pågældende dæk.
- MtM
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
hej
har en Skoda Enyaq med samme 20" dæk dog fælgene til en Sportline også fra 24.
Her blev bilen leveret på disse og jeg skiftede så til 19 " vinterhjul sidste efterår
Jeg synes ikke der er store forskel på støjen,
jeg fylder dog altid mere luft i dækkene end de 2,7 bar (fylder 3,1 på) som Skoda anbefaler.
Dette hjælper både det skæve dækslid enyaq`ere har og lidt på støjen.
Her blev bilen leveret på disse og jeg skiftede så til 19 " vinterhjul sidste efterår
jeg fylder dog altid mere luft i dækkene end de 2,7 bar (fylder 3,1 på) som Skoda anbefaler.
Skoda enyaq 85 coupe sportline 2024 model.
- baconbaronen
- Nyt medlem
- Geografisk region: Tyskland
- Geografisk sted: Holland
- Has thanked: 254 times
- Been thanked: 87 times
3,1? Det var en slat.MtM skrev: ↑20. apr 2025, 07:56hej
Jeg kører med 2,8 i mine 275/35-22.