"Bricked" VW Up! GPS/Bilinfo enhed

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
Brugeravatar
dykker5502
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rågeleje 3210 Vejby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

"Bricked" VW Up! GPS/Bilinfo enhed

Indlæg af dykker5502 » 8. maj 2025, 15:22

Hej,
jeg har prøvet at opdatere GPS enheden i min mors Up! og det er gået galt ser det ud til. Det er lykkedes at ødelægge noget af softwaren på enheden så den dør under opstarten.
Havde det nu været en Windows computer, ja så ville det være Format harddisk og så geninstallere windows forfra. Enheden her er jo en computer af en slags med noget firmware/styresystem (sikkert Linux af en afart), men kan man overhovedet geninstallere det hele?

Uddybning - dette gjorde jeg:
På volkswagen.com er der en side under Up! hvor man kan downloade forskellige europæiske kort. Man får en ZIP fil som man så pakker ud på et mikroSD kort.
Her gjorde jeg det først på et mikroSD kort jeg havde liggende på 128 GB. Når man så tænder for enheden opdager den der sidder en opdatering i MikroSD holderen, spørger om man vil opdatere og det svarer jeg så ja til. En lille dialogboks kommer op der viser fremdrift af at den loader forskellige ting men så stoppede den og kom ikke videre! Det er meget tænkeligt at det er her der er gået galt?? Anyway - jeg opdager så at MikroSD kortet er formateret med exFAT - en udvidet udgave af den originale FAT (FAT32), der kun kunne understøtte op til 4 GB - exFAT understøtter op til mange flere GB diske. Måske er det fordi MikroSD kortet er for stort og GPS enheden ikke understøtter andet en FAT32 og derved mindre MikroSD kort. Ad snørklede veje på Internettet (TEMU) lykkesdet at finde et 8 GB MikroSD kort og når det formateres sker det med FAT32. Nu udpakning af kort og nyt forsøg på opdatering - YES!!! - nu kommer den fint videre. Fint splashscreen der viser fremdrift:
2025-04-22 15.55.48.jpg
2025-04-22 15.55.48.jpg (1.17 MiB) Vist 1014 gange
men så er den gal igen ca. halvejs, hvor den stopper med en meddelelse:
2025-04-22 15.57.30.jpg
2025-04-22 15.57.30.jpg (1.15 MiB) Vist 1014 gange
og så sker der ikke mere. Der er ingen filer hverken på enheden (som jeg kan tilgå via USB kabel sat i min laptop) eller MikroSD kortet der hedder xLOADER.

Hvad gør jeg nu? Er det nogen der har et godt bud? Eller er det elektronikskrot på omlasteren?

Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 193 times

Re: "Bricked" VW Up! GPS/Bilinfo enhed

Indlæg af Avatar » 10. maj 2025, 12:34

xLoader = cross-loader.

Spørges Google om "Android cross-loader", dukker flere tråde op om sprog.

Mon din opdatering er korrekt sprog?

Jeg tænker seneste navigationsdata (Q2/2020) til den enhed eftehånden må være temmelig uddateret.

Mon autoriseret dansk VW kan være behjælpelig med den korrekte SW til genskabelse?

og:
eMMC = lavkvalitet flash.

Lenoxx
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lenoxx » 2. jun 2025, 13:07

hvis du ikke kan se indholdet af drevet når du kobler den til usb og pc så kan det godt være at den er bricked. (tænker du nok har brugt Garmin opdateringen på en Navigon enhed) Hvis du kan se drevet så har jeg filer der kan redde den medmindre du har din egen sikkerhedskopi af enheden.
VCDS Hex V2 Original
VAS6154A Original - ODIS S/E Altid seneste software version.
VCP Original
www.facebook.com/navteknik

Brugeravatar
dykker5502
Helt nyt medlem
Geografisk sted: Rågeleje 3210 Vejby
Been thanked: 0

Indlæg af dykker5502 » 17. jun 2025, 14:21

Nu ses det ikke på billederne, men der står højt og larmende "GARMIN" på skærmen, så det er ikke en Navigon :-).
Jeg kan godt se indholdet af enheden når den er forbundet med USB kabel til en computer, så er der håb om liv :-)

Lenoxx
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lenoxx » 17. jun 2025, 14:59

Ja beklager at jeg har overset dette. Jeg vil gerne forsøge at hjælpe for at få den op at køre hvis du ønsker dette.
VCDS Hex V2 Original
VAS6154A Original - ODIS S/E Altid seneste software version.
VCP Original
www.facebook.com/navteknik

krauq
Helt nyt medlem
Geografisk region: København
Been thanked: 3 times

Indlæg af krauq » 19. jun 2025, 12:19

Jeg kan godt se, at der står "a GARMIN brand" på skærmen, men den Navigon jeg havde for mange år siden, kørte Windows CE.
Jeg ved så ikke, om det samme gælder for din?

QT1410
Medlem
Has thanked: 216 times
Been thanked: 145 times

Indlæg af QT1410 » 21. jun 2025, 11:45

Står der GARMIN på den fysiske enhed?
Navigon og Garmin enheder er meget forskellige internt.

Jeg skal også ud og finde mig et 8GB MicroSD kort, for opdateringen kan ikke være på et 4GB.

Dine nyere indlæg i Maps and More tråden fik mig til at arbejde videre på sagen, og nu kan vi endelig programmere opladning i E-Uppen.
Takket være UKUPOWNERS fandt jeg ud af at sætte Garmin-enheden i "parring til ny bil" modus, og vupti, så virker det.
Jeg fandt samtidig ud af at INGEN E-Up med Navigon enheden har kunnet programmere ladetider direkte i bilen, så det var ikke bare min den var gal med.

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"