Fejl på gearvælger – Seat Leon 1.5 eTSI FR IV (2020) – erfaring med kulance?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Madsj87
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Fejl på gearvælger – Seat Leon 1.5 eTSI FR IV (2020) – erfaring med kulance?

Indlæg af Madsj87 » 22. jun 2025, 19:52

Hej alle

Jeg har en Seat Leon 1.5 eTSI FR IV fra 2020 med DSG (shift-by-wire), og jeg er begyndt at få den velkendte besked “Fejl på gearvælger” i displayet.
Den kommer og går, men nu er den begyndt at optræde hyppigere.

Jeg har tidligere været forbi et autoriseret Seat-værksted, som dengang slettede fejlen, men sagde, at hvis den kom igen, så skulle hele gearvælgeren skiftes – pris ca. 8.000 kr..

Jeg har læst rundt omkring (bl.a. her på forummet, Reddit og SeatCupra.net), at dette er en kendt fejl i VW-koncernen på modeller med den nye elektroniske gearvælger, og at der i visse tilfælde er blevet givet kulance/goodwill på delen – selv efter garantien er udløbet.

👉 Er der nogen herinde der har haft samme fejl og evt. fået den udbedret helt/delvist som kulance?

Eller nogen der arbejder hos Seat/VAG og kan bekræfte, om det reelt er muligt at få dækket dele af udgiften i Danmark?

På forhånd tak!

kreativ
Medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 139 times

Re: Fejl på gearvælger – Seat Leon 1.5 eTSI FR IV (2020) – erfaring med kulance?

Indlæg af kreativ » 22. jun 2025, 21:53

Hvis den er importeret = 0 kulance
Hvis den er dansk indregistreret og service er overholdt ved aut. Seat værksted, Så skulle der være gode chancer for kulance.
VCDS, VCP, ODIS S Online - SVM kodning, komponent beskyttelse samt kodning af nøgler + mere
Tjek Vag Service for alle mine projekter.
Nuværende bil: Skoda Octavia Combi Style 1,2 TSi 110 HK 2016
Eftermonteret:Xenon m/LED, Blindspot Assist, Parkeringsassistent PLA 3.0 inkl Bremseassistent, Dæktrykskontrol High m/sensor, ACC Adaptiv Fartpilot, Bakkamera Highline, Amundsen Facelift 8" skærm, Anhængertræk inkl Trailer Assist, QI Trådløs Opladning, DWA+ Tyverialarm, 230V stik inkl USB udgang, Ratvarme,

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Re: Fejl på gearvælger – Seat Leon 1.5 eTSI FR IV (2020) – erfaring med kulance?

Indlæg af DangerDane » 22. jun 2025, 22:32

Er det ikke bare noget med at der er en sikring eller microswitch der skal skiftes og så virker den igen?. Eller husker jeg forkert...
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 1347 times
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 23. jun 2025, 02:27

DangerDane skrev:Er det ikke bare noget med at der er en sikring eller microswitch der skal skiftes og så virker den igen?. Eller husker jeg forkert...
På mqb platform er der mikroswitch rep kit. Det her er shift by wire så der ikke noget rep kit(endnu)

Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post:
DangerDane
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Madsj87
Helt nyt medlem

Indlæg af Madsj87 » 23. jun 2025, 05:11

kreativ skrev:
22. jun 2025, 21:53
Hvis den er importeret = 0 kulance
Hvis den er dansk indregistreret og service er overholdt ved aut. Seat værksted, Så skulle der være gode chancer for kulance.
Bilen er dank indregistreret og alle service er over holdt hos Seat.

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 23. jun 2025, 05:28

Men igen det er op til den enkelte seat forhandler hvor meget de ønsker at yde.. du ka måske få det igennem hos den ene men ikke den anden, så umuligt for folk at kende svaret det kan kun den forhandler du prøver hos svare på

http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

BrianB
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 219 times

Indlæg af BrianB » 23. jun 2025, 07:51

Din situation lyder mærkelig. En løsning på en opstået fejl er da meget sjældent bare at slette fejlkoden.

Det lyder lidt som om de har forsøgt et quickfix og håbet at den har holdt indtil din reklamationsret er udløbet - hvilket så er lykkedes. Selvom din reklamationsret er udløbet, så har du stadig ret til at klage såfremt samme fejl opstår grundet en utilstrække "reparation" - hvilket må siges at være tilfældet hos dig.

Bevisbyrden kan være træls dog. Har du tilfældigvis på skrift at Seat har udtalt at den enhed skal skiftes hvis samme fejl dukker op? Så burde du stå fornuftigt.

https://forbrug.dk/regler/opslagsvaerk- ... ter-to-aar
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 23. jun 2025, 08:03

BrianB skrev:
23. jun 2025, 07:51
Din situation lyder mærkelig. En løsning på en opstået fejl er da meget sjældent bare at slette fejlkoden.
I udgangspunktet har du jo ret. En fejlkode kommer af en årsag, og løses ikke ved at feje den ind under gulvtæppet.

Dog vil jeg sige, at teknik jo kan opleve en "glitch". Dvs et eller andet sporadisk som pludselig slår ud et sted ... men egentlig ikke var noget blivende alligevel.
Det er også en kendt sag, at hvis f.eks. batterispændingen på 12V batteriet har været lav, så kan der blive sat alskens fejlkoder, som ikke har noget på sig. De skal bare slettes når batterispænding igen er OK, og så er den pot ude.

Derfor synes jeg ikke værkstedets tilgang er helt off. Dvs at lige starte med at rydde lageret, og så se om en given fejlkode opstår frisk igen ... hvilket så vil være positiv bekræftelse på at der er noget der altså er vedvarende, og som der skal kigges på.
Jeg kan dog sagtens følge din tankegang / mistanke om at værkstedet bare gerne har villet have trådstarter ud af døren, og så udskyde problemet til en anden god dag ..... hvor klokken så "uheldigvis" er blevet kvart over-garantitid .. ;)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianB
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianB
Medlem

Indlæg af BrianB » 23. jun 2025, 08:07

HansH skrev:
23. jun 2025, 08:03
I udgangspunktet har du jo ret. En fejlkode kommer af en årsag, og løses ikke ved at feje den ind under gulvtæppet.

Dog vil jeg sige, at teknik jo kan opleve en "glitch". Dvs et eller andet sporadisk som pludselig slår ud et sted ... men egentlig ikke var noget blivende alligevel.
Det er også en kendt sag, at hvis f.eks. batterispændingen på 12V batteriet har været lav, så kan der blive sat alskens fejlkoder, som ikke har noget på sig. De skal bare slettes når batterispænding igen er OK, og så er den pot ude.

Derfor synes jeg ikke værkstedets tilgang er helt off. Dvs at lige starte med at rydde lageret, og så se om en given fejlkode opstår frisk igen ... hvilket så vil være positiv bekræftelse på at der er noget der altså er vedvarende, og som der skal kigges på.
Jeg kan dog sagtens følge din tankegang / mistanke om at værkstedet bare gerne har villet have trådstarter ud af døren, og så udskyde problemet til en anden god dag ..... hvor klokken så "uheldigvis" er blevet kvart over-garantitid .. ;)
Ikke uenig samlet set, Hans - og er jo trods alt hverken mekaniker eller Seat-ekspert :D

Det kan jo også være at værkstedet har gjort mere end det, justeret nogle parametre, kørt en opdatering eller lignende, men bare overleveret en forsimplet forklaring til kunden for ikke at snakke nørdesnak som vedkommende måske alligevel ikke forstår.

Min oplevelse er dog at lav spænding giver en noget større dans i instrumentbordet end blot én specifik fejl, og når trådstarter nævner at det er en typisk fejl som er fundet af mange andre, så synes jeg bare det virker som om noget lugter lidt. ;)
These users thanked the author BrianB for the post:
HansH

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 23. jun 2025, 08:16

Problemet for værkstedet er den fejl OP oplever er periodisk og bliver værre og værre.

Når han kommer ind med bilen så er fejlen ikke aktiv, men periodisk.. de nyere biler er psykisk syge.. hvis du tager sådan en bil ind. Sletter alle fejl. Låser bilen til dagen efter. Køre en tur i den og ind op værkstedet så vil du have 2-5-10 fejl i forskellige styreenheder der alle er periodiske og uden betydning. Hans gearvælger fejl er cføli ikke uden betydning, men den er periodisk og har ikke fejlet noget da den var inde derfor har de ikke kunne gøre andet end at slette fejlen på daværende tidspunkt. Havde den derimod været permanent kunne man have udskiftet delen den pågældende dag(det er en relativ tidsomfattende opgave) højvolts batteri skal frakobles, komplet udstødning afmonteres osv nemli.. til en golf 8 tager vw + 20.000kr så et tilbud op 8000kr vil jeg mene i forvejen indeholder noget kulance osv.

Men værkstedet får ikke dækket denne rep fra fabrikken så længe den er periodisk og derfor har de ikke kunne gøre andet på den pågældende dag.

These users thanked the author Watcher for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 23. jun 2025, 08:17

BrianB skrev:
23. jun 2025, 08:07
Min oplevelse er dog at lav spænding giver en noget større dans i instrumentbordet end blot én specifik fejl..
- og det har du også helt ret i :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273

A4T
Nyt medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af A4T » 23. jun 2025, 08:18

Madsj87 skrev:
22. jun 2025, 19:52
Hej alle

Jeg har en Seat Leon 1.5 eTSI FR IV fra 2020 med DSG (shift-by-wire), og jeg er begyndt at få den velkendte besked “Fejl på gearvælger” i displayet.
Den kommer og går, men nu er den begyndt at optræde hyppigere.

Jeg har tidligere været forbi et autoriseret Seat-værksted, som dengang slettede fejlen, men sagde, at hvis den kom igen, så skulle hele gearvælgeren skiftes – pris ca. 8.000 kr..

Jeg har læst rundt omkring (bl.a. her på forummet, Reddit og SeatCupra.net), at dette er en kendt fejl i VW-koncernen på modeller med den nye elektroniske gearvælger, og at der i visse tilfælde er blevet givet kulance/goodwill på delen – selv efter garantien er udløbet.

👉 Er der nogen herinde der har haft samme fejl og evt. fået den udbedret helt/delvist som kulance?

Eller nogen der arbejder hos Seat/VAG og kan bekræfte, om det reelt er muligt at få dækket dele af udgiften i Danmark?

På forhånd tak!
Prøv at tjekke denne Facebook opslag

https://www.facebook.com/share/p/1CFmYVbL1K/?

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 23. jun 2025, 08:20

A4T skrev:
23. jun 2025, 08:18
Prøv at tjekke denne Facebook opslag

https://www.facebook.com/share/p/1CFmYVbL1K/?
Tror der mangler noget i det link. Man kommer bare ind på gruppens startside..

A4T
Nyt medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af A4T » 23. jun 2025, 08:22

HansH skrev:
23. jun 2025, 08:20
Tror der mangler noget i det link. Man kommer bare ind på gruppens startside..
Det kan skyldes at det er en privat gruppe
Vedhæftede filer
IMG_5575.jpeg
IMG_5575.jpeg (164.53 KiB) Vist 1158 gange
IMG_5574.jpeg
IMG_5574.jpeg (125.47 KiB) Vist 1158 gange
IMG_5573.jpeg
IMG_5573.jpeg (158.82 KiB) Vist 1158 gange
IMG_5572.png
IMG_5572.png (252.34 KiB) Vist 1158 gange
These users thanked the author A4T for the post (total 2):
HansHDecolour

Madsj87
Helt nyt medlem

Indlæg af Madsj87 » 23. jun 2025, 11:50

Hej, og tak for jeres svar.
Jeg er ret ny herinde, så jeg er ikke helt sikker på, hvordan man svarer jer alle på én gang.

Da jeg købte bilen tilbage i 2022, oplevede jeg allerede dengang en fejl, som jeg nævnte for Seat-værkstedet i Horsens. De mente, det kunne være noget med batteriet og havde bilen inde i nogle dage. De fandt så en fejl på batteriet, som blev skiftet – og efter det har jeg faktisk ikke haft den type fejl igen før for cirka en måned siden.

Denne gang kørte jeg forbi mit lokale Seat-værksted i Odense, hvor jeg også har fået lavet service tidligere. De tog bilen ind og lavede en fejlsøgning, men fandt ikke noget konkret – dog nævnte de, at det måske igen kunne være batteriet. Hvis fejlen skulle komme igen, mente de, at gearvælgeren skulle skiftes, og det ville koste omkring 8.000 kr. Der blev dog ikke nævnt noget om kulance eller, at det kunne være en kendt fejl.

Jeg har fået en ny tid hos dem i dag, hvor de skal kigge nærmere på det igen.

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 29. jun 2025, 22:15

Watcher skrev:
23. jun 2025, 08:16
Problemet for værkstedet er den fejl OP oplever er periodisk og bliver værre og værre.

Men værkstedet får ikke dækket denne rep fra fabrikken så længe den er periodisk og derfor har de ikke kunne gøre andet på den pågældende dag.
Da jeg kørte taxa havde vi også en 3C'er med fejl, den havde udsættere under fuld gas og huggede men de kunne ikke se noget på testeren og ville derfor helst ikke udskifte den da de stod på mål overfor VW når de skiftede ting uden at der var en fejl på det, det var vidst under 1% af dele de måtte skifte uden fejl uden at få en bøde af VW.

Men langt om længe fik de så en fejl på den tilfældigvis i forbindelse med service og skiftede den ene af brændstofpumperne. Skæbnen ville så at jeg skiftede vognmand og fik en anden 3C... med samme fejl. Der anerkendte de dog problemet med det samme og skiftede den uden problmer. Men ja værkstederne har det heller ikke nemt, for på den ene side vil de gerne hjælpe kunderne. Men på den anden side får de bøder og hug hvis de "bare gør det" uden reelle fysiske beviser på at det vitterlig er det, der er galt.
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

BrianB
Medlem

Indlæg af BrianB » 30. jun 2025, 09:05

@Madsj87

Hvordan endte dit besøg?

Madsj87
Helt nyt medlem

Indlæg af Madsj87 » 2. jul 2025, 06:32

BrianB skrev:
30. jun 2025, 09:05
@Madsj87

Hvordan endte dit besøg?
Var forbi Seat-værkstedet og fik en god snak med dem omkring fejlen på min gearvælger. De var super hjælpsomme og tilbyder nu at fikse det for et mindre beløb – så det endte heldigvis rigtig fint 👍🏽
These users thanked the author Madsj87 for the post (total 2):
HansHBrianB

Besvar

Tilbage til "Transmission"