Her er de aktuelle tal for øvrigt.
I bilens display viser den 81%, mens tallet ovenover viser 78,4%.
Yes. Det er derfor man skal have fat i tallene fra styreenheden med et diagnosetool. Displayet er "manipuleret" ... lidt ligesom måleren for kølevandstemperatur på de gamle ICE biler .... og kan derfor ikke bruges til en troværdig beregning.
Nu er degraderingen på sådan et batteri jo meget langt fra lineært, så det er jo ganske forventeligt at den ligger over gennemsnittet i starten af bilens levetid.
16624,608 kWh på. 15953,839 kWh af. Gad nok vide hvor de resterende ca. 671 kwh er blevet af? Det er alligevel i omegnen af 4% der er 'væk'
Korrekt, men med 76000 km er vi over starten. De første 25-30000 km vil jeg betegne som "starten" og det er ikke unormalt at have 5% degradering ved 25000 km på MEB'erne.
Det er ikke sundt den står for længe med 100%. Få timer gør ikke noget, men vi taler ikke døgn - og slet ikke hvis temperaturen er over 25gr.dklap skrev: ↑23. jun 2025, 19:39Har DC ladet meget lidt. På de 3 år jeg har haft den, har jeg vel DC ladet maksimalt 15 gange. Den var dog 1 år da jeg fik den, havde kørt ca. 7500 km som forhandlerbil/demobil. Der har den sikkert DC ladet noget.
Det sker jeg lader til 100% herhjemme, men den står aldrig mere end maksimalt 1 dags tid fuldt opladet. Før har jeg ofte altid bare ladet op til 80% hver nat (fra typisk 55-60%), men nu hvor strømmen ofte er utrolig billig søndag middag, lader jeg så nogle gange til 100%, og kører den længere ned inden jeg lader igen.
Ved du om man også kan trækket den slags ud af OBD11? Altså hvor meget den har DC ladet, samt hvor stor del af levetiden den har stået med 100%? Synes jeg har set de tal på nogle af de test man køber.
Tallet jeg oprindeligt viste, de 52.950 (eller 52.850 lige nu), er fra Gateway 19.
Er Celle min og Max spænding disse tal? Der er et hav af tal man kan hive ud fra OBD11, og det er en herlig blanding af dansk, engelsk og tysk. Så det er lidt svært at vide præcis hvor man skal kigge.
IMG_3895.jpeg
Nu ved jeg godt hvor de 4% er blevet af - jeg skulle bare afprøve om der var en reaktion...
Du har ganske sikkert ret, jeg vidste det tydeligvis ikke.Avatar skrev: ↑26. jun 2025, 16:09Nu ved jeg godt hvor de 4% er blevet af - jeg skulle bare afprøve om der var en reaktion...![]()
En battericelle har en indre modstand hvori der vil være et effekttab, både ved op- og afladning af cellen. Jeg er ganske sikker på den væsentligste del af de 671 kWh er blevet til varme - ønsket som uønsket - i batteripakken.
Men alligevel 4%.
Vil svare til der drypper 1,6 liter benzin under ud af tanken, hver gang der tankes 40 liter dino henne på stationen. Det tror jeg alligevel der ville komme miljømyndighed efter hvis det var fakta.
Og så alligevel..Avatar skrev:Men alligevel 4%.
Vil svare til der drypper 1,6 liter benzin under ud af tanken, hver gang der tankes 40 liter dino henne på stationen. Det tror jeg alligevel der ville komme miljømyndighed efter hvis det var fakta.

Aflæsning af de digitale batteridata
Vurdering af slutfasen
Udstedelse af battericertifikat
Visuel inspektion af batteriets bund
Trykprøvning (hvis muligt)
Det er batteriet det er tale om. Bilen kan typisk DC lade hurtigere, hvis batteriet er varmt.
Et Li-Ion batteri er kemi.

Det behøver du ikke bekymre dig om i sådan en. Den kan nemlig ikke forvarme batteriet og skal bare lades til 100% hver gangjencka skrev: ↑17. mar 2026, 17:00Altså - for en der låner sin datters Mini SE en sjælden gang, og så lader når jeg låner den, kan en venlig sjæl forklare mig det der som nogen skriver at forvarme og med at f.eks. dc lade på en bil man har kørt 10 min i og alt det der.
Ved DC ladning - hvorfor skal man forvarme og hvad er det man skal varme? Bilen? Batteriet?
En kort forklaring for ignoranter.
Såvidt jeg forstår på min datter lader hun oftest kun når bilen er varm på vej hjem. Altså efter en 20 min. kørsel eller noget. Eller på arbejdet når hun er kommet frem.
Det stemmer. Du "betaler" lidt for at kunne få tanket hurtigere op og komme videre.
Tak - var ikke nået til at undersøge om den kunne forvarme endnu

Generelt er det med de 80% korrekt. Men i den gamle Mini kan man ikke sætte en ladegrænse. Efter sigende er der indlagt en buffer og det, sammenlagt med at der ikke kan sættes en grænse gør, at det er til 100% hver gang.jencka skrev: ↑17. mar 2026, 18:08Tak - var ikke nået til at undersøge om den kunne forvarme endnu
Men 100%?
Mener du det?
Den tager ikke skade af det eller noget, for synes da både min datter og jeg har læst generelt (kan ikke huske om det var Mini specifikt eller ej) rundt omkring at man i det daglige kun skal lade til ca. 80% og så kan man op mod de 100% hvis man skal på langfart.