Grundjustering/justering af DSG7 på en Golf Plus 1,4 TSI

Besvar
Brugeravatar
bfe5881
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Grundjustering/justering af DSG7 på en Golf Plus 1,4 TSI

Indlæg af bfe5881 » 7. aug 2025, 19:39

Nogen i det sydfynske område der kan hjælpe med at justere/kalibrere et DSG gear på en Golf Plus 1,4 TSI (CAXA) DSG fra 2009 efter overhaling af Mechatronic med nyt pakningssæt og montering af ny dobbeltkobling?

Har prøvet selv med VCDS via et kineser kabel HEX-V2, men uden succes. Pt kan jeg ikke længere komme i kontakt med bilen via dette kabel og desuden har jeg heller ikke den dybtgående viden og erfaring der skal til for at mestre alle værktøjerne i VCDS.

Det hører med til historien, at det i første omgang lykkedes at køre Grundindstilling, men ikke godt nok til at DSG gearet blev korrekt indstillet. Langt fra, så bilen kan pt ikke betegnes som køredygtig.
De fremadgående gear har vanskeligt ved at koble helt til (der skal gives en masse omdrejninger) og bakgear kobler hårdt til i samme øjeblik at gearvælger sættes i R. Faktisk så abrupt, at styrekæden til knastakslen hoppede en tand første gang og der derfor måtte overhales motor med nyt styrekædesæt. (Øv). Så det skal IKKE ske igen.

Så det jeg søger er "kyndig" der med eget grej kan hjælpe med at lave en om nødvendig individuel styring/indregulering af vandringen af stemplerne i Mechatronic'en og dermed aktuator-armene for kobling 1 og 2, hvis det viser sig, at en "normal" Grundindstilling ikke er "nok".

Linket herunder viser til det oprindelige problem. Årsag skulle findes i toplejet på mellemakslen med bakgear, som var slidt i stykker og metalspåner herfra havde sat sig på positionsmagneterne på skiftegaflerne.
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 1#p1942680

Mvh BFE

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Re: Grundjustering/justering af DSG7 på en Golf Plus 1,4 TSI

Indlæg af HansH » 7. aug 2025, 22:13

Skal det forstås sådan, at bilen ikke kan køres nogen steder hen .. dvs operationen er nødt til at foretages på din adresse ?

Olien i MT'en skal være >30gr varmt for at kunne gennemføre en grundjustering. Det kan den kun blive ved at køre i bilen. Det er dermed lidt en hønen/ægget situation ... har selv været der :) Men der er ikke andet for end at komme ud og køre i den, uanset om det er en forfærdelig oplevelse. Det er eneste måde hvorpå du får lov at lave grundjustering.

Jeg kan hjælpe i Taulov, men kan desværre ikke tilbyde at tage til Sydfyn.
These users thanked the author HansH for the post:
bfe5881
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
bfe5881
Helt nyt medlem

Indlæg af bfe5881 » 8. aug 2025, 12:37

Det er korrekt, bilen er “ikke så glad” for at køre på vejen i nuværende tilstand.
Men jeg kunne nu nok finde en metode til at få varmet olien op til den krævede temperatur.
Men desværre svinger jeg nok ikke lige forbi Taulov med bilen. Ellers tak for tilbuddet.

Kunne du mon svare mig på om det er muligt, at justere aktuatorstemplerne individuelt på Mechatronik’en, hvis en Grundindstilling ikke giver det ønskede resultat?

Mvh BFE 5881

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 8. aug 2025, 12:43

bfe5881 skrev:
8. aug 2025, 12:37
Kunne du mon svare mig på om det er muligt, at justere aktuatorstemplerne individuelt på Mechatronik’en, hvis en Grundindstilling ikke giver det ønskede resultat?
Det kender jeg ikke til skulle være muligt. I hvert fald ikke med VCDS eller OBD11.

Men med al respekt ... så er tankegangen også forkert IMHO.
Grundindstillingsproceduren, som ligger i mechatronic'ens egen firmware, har netop til formål at elektronikken "lærer sin egen hardware at kende". Sådan vælger jeg at udtrykke det.
Det er jo ikke VCDS eller whatever diagnosetool der udfører grundindstillingen. VCDS trykker blot på "GO" knappen til det program der ligger i MTen.
Hvis det ikke er gjort med dette, så er MTen dårlig og bør udskiftes / renoveres af proffer.
These users thanked the author HansH for the post:
bfe5881
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 8. aug 2025, 20:17

HansH skrev:
7. aug 2025, 22:13
Skal det forstås sådan, at bilen ikke kan køres nogen steder hen .. dvs operationen er nødt til at foretages på din adresse ?

Olien i MT'en skal være >30gr varmt for at kunne gennemføre en grundjustering. Det kan den kun blive ved at køre i bilen. Det er dermed lidt en hønen/ægget situation ... har selv været der :) Men der er ikke andet for end at komme ud og køre i den, uanset om det er en forfærdelig oplevelse. Det er eneste måde hvorpå du får lov at lave grundjustering.
Kan man ikke opnå det samme ved at lade bilen stå i tomgang, eller hjælper det ikke på temperaturen på gearolien?.
These users thanked the author DangerDane for the post:
bfe5881
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
bfe5881
Helt nyt medlem

Indlæg af bfe5881 » 18. aug 2025, 11:52

Ved ikke om det er nok at lade bilen stå i tomgang. Forestiller mig at pumpen i Mechatronic enheden skal køre en del for at bringe temperaturen op og det sker jo nok kun når aktuatorer for skiftegafler og koblinger for lov at arbejde så der hele tiden skal bygges tryk op.
(Sandsynligt, at det er en af årsagerne til at det ikke lykkedes mig at lave grundindstilling i første forsøg. )
Man kunne måske løfte trækhjulene over jorden og lade som om der køres mens der skiftes op og ned mellem fremadgående gear. Men ikke sikkert det lader sig gøre når der samtidig ikke er impulssignal for roterende baghjul?

Men tilbage til spørgsmålet om der ikke skulle være en VCDS kyndig i det sydfynske område der har mulighed for at assistere med en grundindstilling?
Det ville være fantastisk, hvis der er en der melder sig. Selvfølgelig imod kompensation for kørsel og arbejdstid.

Mvh BFE 5881

Nicklossi
Aktiv medlem
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 18. aug 2025, 15:07

Du kan godt få temperaturen op i tomgang, omend det tager noget tid.

Min VCDS er desværre begrænset af 3 stelnumre som allerede er brugt 🫣
These users thanked the author Nicklossi for the post:
bfe5881

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 18. aug 2025, 21:56

Jeg har godtnok en ubegrænset VCDS men har desværre aldrig prøvet at forestå en grundstilling af en DSG gearkasse.
These users thanked the author DangerDane for the post:
bfe5881
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
bfe5881
Helt nyt medlem

Indlæg af bfe5881 » 19. aug 2025, 08:45

Hmmm, må nok gå den tunge vej og bede VW-værkstedet at hjælpe med det.
Nogen bud eller erfaring med hvad de tager for at lave en grundindstilling af DSG gearet?

Mvh BFE

akaup
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 708 times
Been thanked: 120 times

Indlæg af akaup » 19. aug 2025, 10:11

Udfordringen med olietemperaturen må vel kunne klares med en 3kw varmeblæser...
These users thanked the author akaup for the post:
bfe5881
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone :D
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen

Brugeravatar
bfe5881
Helt nyt medlem

Indlæg af bfe5881 » 20. aug 2025, 09:59

Løsningen med varmeblæser, var også en af de muigheder jeg havde i tankerne.

MVH BFE

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"