Hvilken højtryksrenser?

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Dami4200
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvilken højtryksrenser?

Indlæg af Dami4200 » 7. apr 2025, 12:57

Er der mærkebar forskel på Nilfisk Core 130-6 og Core 140-6?
Core 130-6 koster 850kr, mens 140-6 næsten 1200kr. Er det værd at betale de 350kr mere for 10 bar til hejmme/hobby brug?
2025 Tesla Model Y Long Range
2019 Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7
2013 Seat Leon Style 1.6 TDI
2001 Seat Leon Stella 1.9 TDi

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 506 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af Monze1980 » 7. apr 2025, 19:07

Jeg har lige skiftet fra en 110 som fint har ordnet de helt almindelige opgaver vi havde i hjemmet (bilvask, terrasse, tag o. lign.).

Vi købte en 140, men det var kun fordi det lige var dén Jem&Fix havde på lager, da jeg stod midt i noget, og den gamle stod af.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Has thanked: 29 times
Been thanked: 992 times

Indlæg af Thor-thor » 8. apr 2025, 12:25

Dami4200 skrev:
7. apr 2025, 12:57
Er der mærkebar forskel på Nilfisk Core 130-6 og Core 140-6?
Core 130-6 koster 850kr, mens 140-6 næsten 1200kr. Er det værd at betale de 350kr mere for 10 bar til hejmme/hobby brug?
De 10 bar er ikke merprisen værd emm. Men der kan være andre forskelle der gør det pengene værd? Bedre/kraftigere konstruktion eller lign?

HamDenFede
Helt nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 59 times

Indlæg af HamDenFede » 9. apr 2025, 10:36

Jeg købte en 150-10. Og enig, de ekstra bar er nok ligegyldige når det er til bilen, men de 10 meter slange (frem for 6) er alene merprisen værd, i min optik.
VW Polo
Volvo XC90

Brugeravatar
dklap
Medlem
Has thanked: 258 times
Been thanked: 423 times

Indlæg af dklap » 18. maj 2025, 18:42

Har haft en Nilfisk 120’etellerandet i 5-6 år, men har altid synes den var bøvlet at bruge. Altid med våd/beskidt slange der skulle rulles op og trækkes med rundt. Det har så også bare gjort at jeg faktisk ikke har brugt den ret meget, måske en 2-3 gange om året. Sidste gang jeg brugte den i efteråret, havde den store problemer og stoppede hele tiden. Da jeg så hev den frem i går, pissede vandet igennem den. Orkede ikke at skulle til at fikse den, så den røg direkte på genbrugspladsen.

Har før kigget på en batteridrevet, men synes de virkede for sløve. Faldt så over en fra Ryobi, som jeg har en del andet af, der var noget kraftigere end dem jeg tidligere så. Virker ret fornuftig i mange af de videoer jeg har fundet, så nu har jeg bestilt den. Det er en Ryobi RY18PWX41A-0, den har et tryk på 41 BAR/ 600 PSI. Det er naturligvis ikke samme kraft som de typiske fra Nilfisk, men nu får den et skud. Det hjalp også at Bauhaus har den på tilbud 1289 kr. mod normalt 1799 kr. Har desuden købt tilhørende skumlamse.

Udover at kunne koble den på haveslangen, kan man i stedet også suge vand fra en spand, eller endda sætte en vandflaske på. Tænker det sidste kunne blive nyttigt til lige at skylle bilen nogenlunde ren om vinteren.

IMG_0840.jpeg
IMG_0840.jpeg (118.04 KiB) Vist 985 gange
IMG_0839.jpeg
IMG_0839.jpeg (425.55 KiB) Vist 985 gange
IMG_0838.jpeg
IMG_0838.jpeg (374.82 KiB) Vist 985 gange

Brugeravatar
baconbaronen
Nyt medlem
Geografisk region: Tyskland
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 254 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af baconbaronen » 16. aug 2025, 21:26

Overvejer at skifte den gamle Kærcher K4 til noget nyere - den skal primært bruges til at vaske bil + spule fliser en gang om året.
Skal helst have 12-15 m slange.
Nogen forslag? Skal helst holde de næste 10 år - giver gerne lidt ekstra for kvalitet.

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 5091 times
Been thanked: 2288 times
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 18. aug 2025, 06:24

AVA har 10 års garanti på nogle og 20 år på andre
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 19. aug 2025, 06:57

dklap skrev:
18. maj 2025, 18:42
Har haft en Nilfisk 120’etellerandet i 5-6 år, men har altid synes den var bøvlet at bruge. Altid med våd/beskidt slange der skulle rulles op og trækkes med rundt. Det har så også bare gjort at jeg faktisk ikke har brugt den ret meget, måske en 2-3 gange om året. Sidste gang jeg brugte den i efteråret, havde den store problemer og stoppede hele tiden. Da jeg så hev den frem i går, pissede vandet igennem den. Orkede ikke at skulle til at fikse den, så den røg direkte på genbrugspladsen.

Har før kigget på en batteridrevet, men synes de virkede for sløve. Faldt så over en fra Ryobi, som jeg har en del andet af, der var noget kraftigere end dem jeg tidligere så. Virker ret fornuftig i mange af de videoer jeg har fundet, så nu har jeg bestilt den. Det er en Ryobi RY18PWX41A-0, den har et tryk på 41 BAR/ 600 PSI. Det er naturligvis ikke samme kraft som de typiske fra Nilfisk, men nu får den et skud. Det hjalp også at Bauhaus har den på tilbud 1289 kr. mod normalt 1799 kr. Har desuden købt tilhørende skumlamse.

Udover at kunne koble den på haveslangen, kan man i stedet også suge vand fra en spand, eller endda sætte en vandflaske på. Tænker det sidste kunne blive nyttigt til lige at skylle bilen nogenlunde ren om vinteren.

IMG_0840.jpeg

IMG_0839.jpeg

IMG_0838.jpeg
Din Nilfisk er/var også selvansugende, så den kan også køre fra en spand fx. Jeg har højtryksrenseren stående lige indefor porten. Så er der ikke rigtigt noget, der skal findes frem, hvis den skal i brug. Jeg er spændt på at se dit "review" af den der Ryobi, men jeg tror ikke, den kan erstatte en rigtig maskine.

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 127 times
Been thanked: 333 times

Hvilken højtryksrenser?

Indlæg af mortenmol » 19. aug 2025, 07:13

Tilbud i thansen hvis nogen mangler ny billig højtryksrenser

Billede
These users thanked the author mortenmol for the post:
QT1410

Brugeravatar
dklap
Medlem

Indlæg af dklap » 19. aug 2025, 20:22

GaSelle skrev:
19. aug 2025, 06:57
Din Nilfisk er/var også selvansugende, så den kan også køre fra en spand fx. Jeg har højtryksrenseren stående lige indefor porten. Så er der ikke rigtigt noget, der skal findes frem, hvis den skal i brug. Jeg er spændt på at se dit "review" af den der Ryobi, men jeg tror ikke, den kan erstatte en rigtig maskine.
Jeg tror som heller ikke mange vil mene den kan erstatte en højtryksrenser, hvis man ellers er glad for at bruge sådan en. For mig vil jeg nok nærmere kalde det et alternativ.

Mit helt store problem når det kommer til bilvask er, at jeg egentlig ikke gider. :D Så det skal ikke være ret bøvlet for jeg simpelthen ikke får det gjort. Med den gamle Nilfisk var jeg nød til at bruge en forlængerledning, for at den kunne nå ud hvor jeg vasker bilen. Og så kunne både vandslangen fra maskinen og forlængerledningen ellers altid ligge og blive godt våde, da de kommer fra samme retning som vandet løber væk. For folk der elsker at vaske bil ville det måske være en ligegyldig detalje, men for mig var det bøvlet = jeg endte i vaskehallen i stedet.

Det er helt sikkert lettere med den nye, hvor jeg kun skal trække vandslangen med fra slangeoprulleren i haven. Har kun vasket bil et par gange med den, synes den er kraftig nok til formålet. Men en hardcore vaskeentusiast ville sikkert ikke mene det samme. Problemet er så bare, at selvom det måske kun tager 10 minutter, gider jeg stadig ikke rigtigt at vaske bil. 😬 Så er bange jeg slet ikke får det gjort, så snart vejret bliver bare lidt ringe. Og dermed ender i vaskehallen igen, da jeg trods alt hellere vil have vaskeridser, end en møgbeskidt bil.

Har ellers indkøbt polermaksine, pads, polermiddel, keramisk coating osv. da jeg gerne ville give bilen den helt store tur, også så det netop blev nemmere at holde den ren fremover. Men det projekt er jeg så ikke lige kommet i gang med endnu.

Udover bilvask, har jeg brugt maskinen til vask af fliser på min terrasse, vask af nye granitskærver, vask af vinduer, vask af drivhus og lidt andre mindre opgaver. Der har den fungeret ganske fint, og det er rigtig dejligt den er så mobil. Indtil videre har jeg dog kun brugt den med slangen tilsluttet.

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 19. aug 2025, 20:52

Lyder til du bare skal have et vaskeabonnement ved OK, hvis så små ting kan gøre at du ikke får vasket bilen?

Godt du ikke er gået igang med vask, clay/lakrens, polering og coating, det kan til tider også være lidt bøvlet.

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

Brugeravatar
dklap
Medlem

Indlæg af dklap » 19. aug 2025, 21:18

Har faktisk senest haft vaskeabonnement hos netop OK, hvilket var fint nok. Men synes dog også bilen efterhånden har lige lovlig mange vaskeridser, efter rigtig mange maskinvaske de sidste 3 år.

Men ender jo nok der igen, for lige præcis bilvask finder jeg bare utrolig kedeligt. Savner virkelig nogle vaskehaller uden børster i DK, men det er vist tæt på ikke eksisterende. Men det er selvfølgelig en anden snak.

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 19. aug 2025, 21:29

Hehe godt gættet af mig.

I det mindste skal du have klap på skulderen for at prøve at gøre det interessant for dig selv.

Hvis du får bilen renset, poleret og coatet, kan det være interessen for at vaske den stiger?
Det blir i alle fald nemmere.

Jeg har en Nilfisk med opruller, det er ikke skidegodt, og jeg har en forlængerslange også, som jo skal være ved siden af.

Og når jeg skal vaske har jeg spand og alt mulig andet bagi for at køre ned til vaskepladsen på gaden for jeg gider ikke gå fem gange.
Og der skal trækkes strøm.

Og og og og og

Men jeg synes til gengæld det er fedt at vaske, pleje og pudse på bilen.

Håber lidt det også kan lykkedes for dig at finde bare lidt større interesse, for et vaskeabonnement hos ok får den i hvert fald ikke helt ren 🫣

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

These users thanked the author Monze1980 for the post:
dklap

Brugeravatar
dklap
Medlem

Indlæg af dklap » 19. aug 2025, 21:49

Monze1980 skrev:
19. aug 2025, 21:29
I det mindste skal du have klap på skulderen for at prøve at gøre det interessant for dig selv.

Hvis du får bilen renset, poleret og coatet, kan det være interessen for at vaske den stiger?
Ja godt gættet. :)

Men ja, det var også det der var min oprindelige plan: Gør selve vaskedelen så let som muligt, og få bilen poleret og coatet, så det ikke er nødvendigt at vaske så ofte - så kunne det være jeg løbende ville få det gjort.

Må hellere bare få taget mig sammen til den gang polering og coating, så kan det være den anden del følger efter. :)

Ellers må jeg leve med vaskeridserne i fremtiden. :)
These users thanked the author dklap for the post (total 2):
Monze1980The Micktrix / Dk

Besvar

Tilbage til "Detailing"